اقدامات نمایندگان مجلس برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر و کارگران در بحران کرونا

با اجرای دو طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن در کشور بسیاری از مشاغل تعطیل و به تبع آن تعدادی از کارگران بیکار شدند؛ این یعنی افزایش مشکلات اقتصادی آن هم بیشتر از گذشته برای قشرهای ضعیف و آسیب پذیرجامعه. در این شرایط نقش و اقدامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حمایت از این افراد چیست؟
کد خبر: ۹۷۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲ 12 April 2020
اقدامات نمایندگان مجلس برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر و کارگران در بحران کرونا

با اجرای دو طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن در کشور بسیاری از مشاغل تعطیل و به تبع آن تعدادی از کارگران بیکار شدند؛ این یعنی افزایش مشکلات اقتصادی آن هم بیشتر از گذشته برای قشر‌های ضعیف و آسیب پذیرجامعه. در این شرایط نقش و اقدامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حمایت از این افراد چیست؟

به گزارش «تابناک»؛ ویروس همه گیر جهانی و منحوس کرونا، بسیاری از مشاغل در دنیا را تحت الشعاع قرار داده و باعث بیکاری بسیاری از کارگران در دنیا شده است. در این بین، وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ـ که به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا با چالش‌هایی مواجه شده بود ـ با شیوع کرونا بدتر از گذشته است. مسئولان از یک طرف باید نگران سلامت و جان مردم باشند و از طرف دیگر، باید چاره‌ای برای نجات اقتصاد کشور بیندیشند که به شدت وضعیت معیشت مردم به خصوص کارگران و قشرهای آسیب پذیر و ضعیف جامعه را تحت الشعاع قرار داده است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، همواره گروه‌های حاشیه‌ای و محروم جامعه و آنان که از توان و قدرت اقتصادی و اجتماعی کمتری برخوردار بوده‌اند، بیشترین آسیب را از بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و بیماری‌های همه‌گیر متحمل شده‌اند. افزون بر این، تحقیقات پزشکی و اجتماعی در کشور‌های مختلف نشان داده که به‌ واسطه سبک زندگی طبقات اجتماعی پایین و حاشیه‌ای، قدرت انتشار و اثرگذاری بیماری‌ها در میان این طبقات بسیار بیشتر است؛ لذا باید در مواقع شیوع بیماری‌های همه‌گیر همانند وضعیت کنونی تدابیر حمایتی و مراقبتی توسط دولت‌ها جهت حمایت و مراقبت ویژه از گروه‌های محروم و آسیب‌پذیر جامعه در مقابل اپیدمی لحاظ شود.

همچنین بنا بر این گزارش، بیماری‌های همه‌گیری مانند ویروس کرونا، فقرا و طبقات پایین و کم‌درآمد جامعه و قشرهای آسیب‌پذیری چون کودکان کار و خیابان، افراد بی‌خانمان یا کارتن‌خواب‌ها، متکدیان و معتادین متجاهر را بیشتر از سایر افراد و طبقات تهدید می‌کنند. این طبقات به ‌واسطة شرایط و محیط کار، سبک و محل زندگی و سایر عوامل توان و قدرت کمتری جهت مراقبت از خود در برابر بیماری دارند و در صورت ابتلا، می‌توانند فرایند شیوع بیماری در سطح جامعه را تسریع نمایند. از این‌ روی، نیازمند حمایت و تمهید اقدامات مراقبتی ویژه‌ای هستند.

این تنها حرف مرکز پژوهش‌ها نیست، چه اینکه بیشتر نمایندگان مجلس هم در مصاحبه‌ها و اظهارات خود در جلسه علنی به این موضوع اشاره داشتند. الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه‌ای که پارلمان برای بررسی وضعیت کرونا در کشور تشکیل داد، با یادآوری این نکته که کرونا اشتغال و رکود اقتصادی را هدف قرار داده، از دولتمردان و مجلس خواست فکری به حال حاشیه نشین‌ها و کارگران روزمزد کنند، چون آن‌ها که درآمد ثابت ندارند، در حال نابودی اند.

در همین رابطه، اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از تهیه بسته‌های حمایتی از قشرهای آسیب‌پذیر از کرونا توسط دولت سخن گفت. به نظر می‌رسد این همان دستور رییس جمهور در آخرین روز‌های سال گذشته برای دادن سه بسته حمایتی در اختیار "اقشار کم برخورداری که کسب و کار آنان در آستانه سال نو، لطمه و خسارت جدی دیده اند"، باشد که طبق برآورد‌ها، سه میلیون خانوار ایرانی را شامل می‌شود. کما اینکه چند روز گذشته هم اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری نیز به این موضوع اشاره کرد که قشرهای ضعیف و گروه‌های آسیب پذیر جامعه، بیشترین آسیب‌ها را در جریان شیوع کرونا متحمل شده‌اند؛ لذا آن‌ها مطمئن باشند دولت با جدیت به دنبال راهکار‌هایی است تا با کمک نهاد‌های حاکمیتی و سازمان‌های مردم نهاد از آن‌ها حمایت کند.

اما برای حل مشکل این طبقه جامعه کمیسیون‌های مختلف مجلس هم فعال شدند؛ اولین آن کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بود که در جلسات مجازی در ایام نوروز به این نتیجه رسید که دولت باید ضمن بررسی آثار اقتصادی کرونا همراه با راهکار‌های تحقق جهش تولید بسته‌های ویژه در حوزه بانکی، مالیاتی، عوارض و ... برای کمک به قشرهای آسیب دیده و کسب وکار‌ها در نظر گیرد؛ گزارش اولیه‌ای که قرار است در جلسات علنی هفته جاری ارائه شود.

کمیسیون اجتماعی هم می‌خواهد هفته جاری در جلسه‌ای با محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات صورت گرفته و در دستور کار این وزارت خانه برای قشرهای آسیب‌پذیر در شرایط خاص کنونی مورد بررسی قرار دهد.

تاکید بر حمایت از قشرهای آسیب پذیر، تنها محدود به این دو کمیسیون نمی‌شود؛ چه اینکه نمایندگانی از کمیسیون‌های دیگر هم خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. محمد ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تهیه برنامه جامعی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه را ضروری خواند و گفت که باید به کارگران روزمزد توجه جدی شود.

فارغ از تمامی این جلسات و مصاحبه انتظار می‌رود، نمایندگان با استفاده از ابزار‌های نظارتی خود به دولتمردان جهت حمایت بیش از پیش به قشرهای ضعیف و آسیب پذیر جامعه فشار آورند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
تا اقدامات اينها تصويب و اجرايي شود مدت اين دوره مجلس تمام ميشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
اگر هم كاري بكنند مثل دولت است
تصويب مي كنند به هر خانواده دوريال و ده شاهي بدهند و با سود 12 درصد از يارانه يا يك صدقه سري ديگه پس بگيرند
البته نگاه به درآمد هاي غير قابل مقايسه خودشون با درآمد اغشار آسيب پذير مانع از اين مصوبه هاي خنده دار (گريه دار) نخواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
مرگ بر چین!
باید با روسیه و چین قطع رابطه کرد

یک غربگدا
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
مجلسی خواهد آمد که این مجلس را آبرو سفید کند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
بازنشسته گان تامین اجتماعی چطور با ماهی ۱۶۰۰میلیون تومان زندگی کنند ؟
خدایا یا ما را بکش
یا کمی غیرت به مسولان بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
مجلسی که نمی تواند از قانون مصوب خود در تعین دستمزد کارگران حمایت کند این جور حرف ها متاسف کننده است کارگران احساس می کنند مجلس از خاصیت افتاده است
با هزینه های مجلس و درآمد نمایندگان بیشتر می توان به مردم خدمت کرد تا با این نمایندگان
خودتان را معطل این مجلس نکنید

همه در حال گرفتن آخرین سلفی ها با آخرین فیش های حقوقی شان هستند .
بزرگترین خدمت اینه که کلن مجلسو ببندید پولشو بدید به مردمی که یه سقف بالاسرشون نیست دختر 11 سالشون خودکشی نکنه
نمایندگان مجلس فقط به فکر لابی کردن و رانت برای خودشان هستند و اصلا به فکر مردم بدبخت و بیچاره نبوده و نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
پ نه پ چند ميليارد خرج كردند برند مجلس طي چهارسال خدمت صادقانه پانصد ميليونش را قسطي و در قالب حقوق پس بگيرند و به من و تو ساده لوح خدمت كنند
التماس تفكر انشاء الله
تواين اوضاع بی پولی مردم
میوه وموادغذایی راگران کردند
تابه ثروت های بادآورده شون اضافه کنند
به غیرازمرگ برگفتندهیچ کاردیگری بلدنیستند
كدوم نماينده ! نماينده كارگزي آقاي محجوب كجاست ؟! اينا كه هموشون ازكارفرمايان بزرگ هستند چطورميخوان ازحق كارگردفاع كنن!!!
مجلس و دفاع از حقوق مردم ایران و کارگران و وستضعفان ایرانی ؟؟!!!!! مگه دروغ سیزده تموم نشده
بابا ترخدا به شرکت قالبهای صنعتی ایران خودرو نظارت کنین من نمیدونم به کجا زنگ بزنم هر جا میگم میگن در حوزه اختیارات ما نیست کارگر را ۱۶ ساعت سر کار نگه میدارن برای ندادن اظافه کاری بیشتر ! شوهر من اونجا باید غذا بخوره بخوابه به مدت ۱۶ ساعت تو کروم پروتکل بهداشتی این هست؟
به نظرت چي قابل انتشار هست

درود بر همه حضرات + تابناك

اين قابل انتشار هست، نشر بدي؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به گزارش عصرایران، اداره "خدمات درآمد داخلی" آمریکا (IRS) در حساب توییتری خود با اعلام این خبر نوشت: از امروز (شنبه) نخستین پرداخت‌ها به حساب‌های بانکی مالیات دهندگان واریز شد
بر اساس بخشی از بسته کمک 2.2 تریلیون دلاری دولت آمریکا برای جبران صدمات اقتصادی ویروس کرونا که در ماه گذشته میلادی در کنگره آمریکا تصویب شده، قرار شده ماهانه و به مدت 3 ماه به هر فرد بالغ آمریکایی 1200 دلار و به هر زوج 2400 دلار و به اضافه 500 دلار به ازای هر فرزند خانواده پرداخت شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
دولت ما هم قرار است تا مبلغ ۶۰ دلار معادل یک میلیون تومان
به بعضی از خانواده های کم برخوردار !؟ بدهد
و ۱۲ درصد بهره بگیرد
و از یارانه شان کسر کند
در ۲۴ ماه !!؟؟
چقدر ما خوشبخت شدیم !؟
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند!؟
ما از همه بهتریم!؟
آمار کرونایی ما از همه کمتر است !؟
اروپا التماس کرده که به ما هم آموزش بدهید !؟
۲۰۰ میلیارد دلار خسارت سالیانه دشمنی بیهوده با آمریکا+ بودجه نهاده و شرکتهای دولتی+ عدم مالیات دهی بنیاد مستضعفان، ستاد امام، آستان قدس... همه جای دنیا نظامها مسوول ایجاد اشتغال و رفاه مردمش هستند نه مسوول کشورهای دیگه، چرا باید اینجوری باشه؟چرا بایددمردم اینقدر تحت فشار این نوع مدیریت باشند؟
ما را به خير تو اميدي نيست شر مرسان.
بهترین کار مجلسیان همون تعطیلی و رفتن به ادامه تعطیلات و نهایتا اختصاص یک ماه حقوق خود به ستاد مقابله با کروناست.
ما مجلس هم داریم
نماینده ها اصلا چه اقدامی می توانند بکنند ؟
در مورد حقوق کارگران .حق اولاد اختصاص یافته .هزینه پول سرویس ویا ارتبط اینترنی ویا پول جیبی وبقیه خرجهای یک بچه محصل نمی شود و حالا بگویند ایران با کاهش جمعیت مواجه است وکجای این ممکلت به این پول مسکن اجاره می دهند وحق خوابار کجای این ممکلت می توانی فقط یک شکلات 80تومانی بخری .تک تک اقایان تصمیم گیرنده حقوق کارگری همه شان کارخانه دارند و فقط به فکر پایین نگه داشتن حقوق کارگران هستند اعتراض هم بکنند موضوع راسیاسی جلوه می دهند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی