بازدید 12934

میزگرد خنثی و محافظه‌کارانه درباره «پایتخت«

از اولین سیاست‌های بارها تجربه شده در سازمان صداوسیما در مواجهه با انتقادات نسبت به یک سریال یا برنامه مهم تلویزیونی، بهره‌گیری از کلیشه «گزارش مردمی» است با کلیشه‌ای که اصرار بر استمرار استفاده از آن عجیب به نظر می‌رسد!
کد خبر: ۹۷۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴ 08 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در شرایطی که موافقان و مخالفان به طرح نقطه نظرات خود درباره سریال مشغول بودند، ناگهان گویی روابط عمومی رسانه ملی از اتفاقی احساس خطر کرده باشد، پخش گزینش‌شده پیام‌های مردمی در سامانه ‌۱۶۲ پیش از آغاز پخش سریال و تهیه گزارش‌های مردمی در کوچه و خیابان با هدف اثبات «خوب بودن پایتخت» کلید خورد!

همزمان با این واکنش عجیب، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما هم تلاش کرد از طریق صفحه شخصی خود در «توئیتر» درباره آمار رضایت ۹۰ درصدی مخاطبان سیما از «پایتخت» اطلاع‌رسانی کند. با پخش برنامه «شب صحبت» با حضور سیروس مقدم و مهدی فرجی، بالاخره شاهد شکستن «سکوت» رسانه ملی در قبال حواشی «پایتخت‌۶» بودیم. برنامه‌ای که البته مهمترین وجه آن نه آنگونه که اطلاع‌رسانی شده بود «نقد و بررسی سریال» که اتفاقاً فرصت به‌وجود آمده برای عوامل «پایتخت» و مدیریت رسانه ملی برای «پاسخ به نقدها» بود. فارغ از موضع‌گیری‌ها و اظهارات عوامل سریال در برنامه «شب صحبت»، اما جای خالی منتقدان جدی سریال و ساختار مبتنی‌بر «مدح»، فرصت طلایی تلویزیون برای فتح باب گفتگو میان عوامل یک سریال با منتقدانش را هدر داد.

مهدی فرجی، مشاور پروژه «پایتخت» و از مدیران سابق شبکه‌یک سیما هم نمایندگی تام و تمام «مدیریت رسانه ملی» را در این برنامه برعهده گرفت و تلاش کرد با ادبیات مسئولان سازمان از دستاوردهای «پایتخت۶» و توجه آن به سیاست‌های کلانی همچون ضدیت با اسرائیل و نقد دوران پهلوی بگوید. شاه‌بیت این «مدح ساختاری» هم انتخاب محمود گبرلو برای اجرای این نشست بود. مجری محافظه‌کار و جواب پس داده‌ای که به‌رغم سابقه رسانه‌ای پیش‌تر نشان داده بود توانایی مدیریت یک گفت‌وگوی صریح و مبتنی‌بر شفافیت و چالش را در قاب تلویزیون ندارد.

تلاش گبرلو برای دفاع تام و تمام از «تلویزیون» و نه حتی «سریال» آنقدر غیرحرفه‌ای و نچسب بود که حتی خرده تلاش‌های منتقدان مدعو برنامه برای ورود به گفت‌وگوی صریح‌تر با عوامل سریال را هم خنثی می‌کرد! این تکاپو برای «گل و بلبل نمایی» تا جایی پیش رفت که پس از توضیحات مبسوط سیروس مقدم درباره دلایل ارجاع سکانس پایانی به یک فیلم سینمایی قبل از انقلاب و تأیید ضمنی این مسئله، مجری نشست تلاش می‌کرد با عباراتی مانند «به عنوان منتقد سینمایی چنین برداشتی نداشتم» یا «حتما قصد شما این ارجاع نبوده است» بحث را به بیراهه بکشاند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۴
دست بردارید بابا از این تفکر پوپولیستی تون، بابا تا کی می خواهید همه ملت رو وادار کنید مثل خودتون فکر کنند، یه سریال پر بیننده تو این مملکت پر از مصیبت در سال پخش می شه ببینیم میتونید این رو هم مثل برنامه نود بزنید نابودش کنید، همش عزا و ماتم خوبه؟!!
تابناک تو هم که همش سانسوری... یه بار هم شده حرف همه مردم رو منتشر کن!!
متاسفانه صدا و سيما سياست هايي به كار گرفته كه معمولا در بازي بچه ها ديده مي شود...
در برنامه ميگن رضايت 80 درصدي مردم
اصلا طيف اين نظر سنجي كيا بودن
يه نگاهي به خودتون اطراف و مردم بندازيد ايا واقعا 80 درصد راضي بودن
شاه‌بیت این «مدح ساختاری» هم انتخاب محمود گبرلو برای اجرای این نشست بود.
یک برنامه کلا داشتید حالا اینقدر بد بگید مردم دیگه همین ها را هم نبینند و بروند همه اش ماهواره ببینند.
منتقدین اولا حال حرف زدن نداشند انگار خیلی خیلی خسته و خواب آلود بودن و بعدش نیز ،هم از سیروس مقدم انگار شرم داشتند هم اینکه میترسیدند چون بیش تر از خود مقدم سریال رو مدح و ستایش میکردن . هر چند از نظر من پایتخت 6 یک شاهکار بود
از قدیم گفته اند چاقو دسته اش را نمی برد ولی واقعا با این برنامه به حال صداوسیما تاسف خوردم ، انگار به سبک سریال دوپینگ ، نقی معمولی قرص خورده و مسئولین صداوسیما را هیپنوتیزم کرده تا از سریالی که فروپاشی اصالت های خانواده ایرانی را به تصویر کشیده اند تعریف و تمجید کنند ، در قسمت 6 پایتخت ، پنجعلی را که نماد بزرگ خانواده بود قیمه قیمه کرده و هر تکه اش را به جایی داده اند و نماینده بی خاصیت هم میخواست کلیه اش را جلوی سگ بیاندازد (ببخشید اگر بی ادبانه است اینها این عبارات سریال است ) بقیه هم همگی یا قاچاقچی هستند یا معتاد یا دنبال زن بیوه یا در حال ژل درمانی و وبوتاکس یا در حال تیغ زدن مردم و کلاهبرداری ، دریغ از یک نقش مثبت در این سریال
صادقانه بگم که از دیدن این برنامه سبک با اجرای فوق ضعیف، گبرلو و اتلاف وقتم بسیار پشیمانم.
عالم و آدم فهمیده سکانس آخر کپی برداری نعل به نعل از فیلم قبل انقلابه، بعد جناب گبرلو یقه پاره می کنه که نه منظورش این نبوده و اتفاقی مشابه دراومده....!!!!
منقدان هم نقد جدی مطرح نکردند و با هر پاسخی از سوی سازندگان پایتخت، سکوت پیشه میکردند.

تا کی برنامه های فرسایشی و فرمایشی؟؟؟
یه سریال بیخود و بی محتوا و با کلی بدآموزی تحویل دادن و بودجه از بیت المال خوردن!
مگه هنوز کسی صداسیما نگا میکنه!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سلام
این سریال با توجه به شرایط روز جامعه هرساله داستان خود را به خونه های مردم آورده است . آنچه امثال باعث برانگیختن عده ای شده شاید پرداختن موضوعی به فساد در بعضی جاها و یا افراد شده .
چرا عده ای باید هر حرکتی رو مختص به یک فرد یا جریان نشان دهند ( مثل موتور سواری مشبه با یک فیلم در سالهای بسیار دور ) اگر چنین باشد که جامعه بشری با محدویت حرکتی مواجه می شود.
بهترست واقعیات رو بپذیریم چون همه چیز گل و بلبل نیست و نمی شود جامعه رو یک جامعه قدیس نشان داد . مردم فهیم هستند و خوب و بد رو تشخیص می دهند . به اجبار همه چیز را ایده آل نشان دادن مورد پذیرش جامعه نخواهد بود.
نظر شخصی : پایتخت 6 به مراتب ضعیف تر از سری های قبلی بود.
تیترتون برازنده اون برنامه بود ، البته با اندکی ملاحظه کاری
سریال بد آموزی داشته یا این سریال فقط آنچه که هست رو نشون داده چیزی که تو سریال دیدیم بخشی از ماست مگه تو این کشور زندگی نمی کنید چرا میخواین بگین همه چی گل و بلبله سریال جرات کرده یه بار نشون بده روابط خانوادگی واقعا چه جوریه به دور از شعار زدگی ، فقط جرات کرده معمولیها رو نشون بده به غیرمعمولیها حتی نزدیک هم نشده چون خطوط قرمز اینقدر زیاده
الان یه عده باز میان میگن چرا میخواهید همین یک ساعت خنده رو از مردم بگیرید!!! من نمی دونم این جماعت چرا حالیشون نیست که هر موضوع خنده داری (اگه بشه بهش گفت خنده دار!) قابل نمایش در تلویزیون عمومی جمهوری اسلامی نیست. بسیاری از موضوعات در همه کشورهای دنیا دارای رده بندی سنی هستند و برای عموم مردم نمایش داده نمیشن!
فقط میخوام به اونهایی که میگن یه سری موضوع عادی و آدم های معمولی تو این سریال نشون داده شدن که شبیه آدم های دور و بر خودمون هستند یادآوری کنم.
نقی: شخص ریاکار و دروغگوی منفعت طلب
ارسطو: خلافکار از زندان آزاد شده و قاچاقچی مواد
بهتاش: جوان پرخاشگر لا ابالی و و بی بند و بار
بهروز: پسربچه بی ادب و پر رو
بهبود: آدم بی اراده و دارای مشکل عصبی
فهیمه: یک زن فاقد ثبات شخصیت و سودجو
رحمت: پیگیر زن های بیوه و بی شوهر
رحمان و رحیم و نصف مردم بومی: معتاد و مواد فروش
حالا نمی دونم این شخصیت ها شبیه کدوم آدم های معمولی اطراف ما هستن و آیا اصلا کسی هست که خانواده ای اینقدر درب و داغون و غیرعادی داشته باشه که هر روز درگیر یه ماجرای عجیب و غریب میشه؟؟!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر