بازدید 24777
شاید کرونا بتواند بانک‌های کشور را به خط کند!

در شرایط کرونایی، منتظر کاهش نرخ سود بانکی باشیم؟ نگاه‌ها به سمت کدام بازار است؟

به تازگی نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد نرخ سود بانکی بلندمدت برای اشخاص حقیقی و حقوقی مجزا و این نرخ سود برای اشخاص حقیقی ۱۵ تا ۱۷.۵ درصد و برای اشخاص حقوقی ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است؛ هر چند بانک مرکزی اعلام کرده است برنامه‌ای برای تغییر در نرخ سود سپرده‌ها ندارد...
کد خبر: ۹۷۰۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷ 07 April 2020

در شرایط کرونایی، منتظر کاهش نرخ سود بانکی باشیم؟ نگاه ها به سمت کدام بازار است؟

تابناک اقتصادیدر روزهای ابتدایی هفته جاری بود که دوباره موضوع نرخ سود بانکی رسانه ای شد. ماجرا از یک نامه ای شروع شد که در کانال های اجتماعی دست به دست می چرخید. این نامه نشان می داد که مدیران عامل بانک ها در یک جلسه توافقاتی را در مورد نرخ سود بلندمدت یک ساله داشته اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این نامه نشان می‌داد، در نهم فروردین ماه سال جاری، جلسه‌ای بین رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مدیران بانک‌ها برگزار شده است. بنا به آنچه در نامه آمده، قرر شده است در هفدهم فروردین ماه ۱۳۹۹ جلسه دیگری بین رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی برگزار شود.

نکته مهم در جلسه برگزار شده، در بند ۴ این نامه نهفته بود؛جایی که در مورد نرخ سود سپرده‌های بانک‌ها تصمیماتی اتخاذ شده بود. گویا در این جلسه مدیران عامل بانک‌ها تصمیم گرفته بودند تا نرخ سود بلندمدت یک ساله دو نرخی شود. نرخ سود اول مربوط به اشخاص حقوقی و معادل ۱۵ درصد و نرخ سود دوم نیز متعلق به اشخاص حقیقی و بین ۱۵ تا ۱۷.۵ به عهده بانک‌ها واگذار شده بود.

در این نامه آمده بود: «جلسه مشترک در تاریخ ۱۷/ ۱/ ۹۹ در بانک مرکزی برگزار و حسب این جلسه مقرر گردید: نرخ ابلاغی بانک مرکزی برای سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله به میزان ۱۵ درصد رعایت گردد. به دلیل جلوگیری از جابه‌جایی سپرده‌ها مقرر شد: الف: نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک ساله اشخاص حقیقی در گام اول از تاریخ ۱/ ۲/ ۹۹ از ۵/ ۱۷ درصد تجاوز نکند و بانک‌ها طی سال ۹۹ ترتیبی اتخاذ کنند تا نرخ این دسته از سپرده‌ها با نرخ بانک مرکزی تطبیق داده شود. نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک ساله اشخاص حقوقی از تاریخ ۱/ ۲/ ۹۹، ۱۵ درصد تعیین و اعمال شود.»

آنچه اهمیت داشت این بود که برای اولین بار نرخ سود اشخاص حقوقی مجزا از اشخاص حقیقی تعیین می شد و به نوعی نرخ سود اشخاص حقوقی محدود شده بود. بر اساس مصوبه سال ۹۶، بانک‌ها در صورت کسب سود بیشتر، می‌توانستند به سپرده اشخاص حقوقی سود بیشتری پرداخت کنند، اما توافق‌نامه جدید نشان می داد، نرخ سود اشخاص حقوقی نمی تواند از ۱۵ درصد فراتر رود.

بانک مرکزی: برنامه ای برای تغییر نرخ سود نداریم

در روز یکشنبه، هفدهم فروردین ماه ۱۳۹۹ بلافاصله بانک مرکزی این خبر را تکذیب و در یک اطلاعیه کوتاه عنوان کرد: در پی انتشار متن پیشنهادی یکی از بانک‌های خصوصی در فضای مجازی درخصوص نرخ سپرده‌های بانکی، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام می‌کند: بانک مرکزی برنامه‌ای برای تغییر در نرخ سود سپرده‌ها ندارد.

هر چند به صحت نامه نمی‌شد خدشه‌ای وارد کرد، همان گونه که ملاحظه شد، بانک مرکزی بلافاصله این موضوع را تکذیب کرد و این پرسش برای بسیاری مطرح شد که چرا بانک مرکزی آنچه مشخص بود، تکذیب کرده است؟

گمانه زنی‌ها نشان می‌داد، بانک مرکزی دو دلیل برای تکذیب این موضوع داشت؛ نخست اینکه درز خبر پیش از موعد مقرر موجب می‌شد تا منابع از بانک‌ها خارج شوند و دوباره ماجرایی که بعد از شهریور ماه ۱۳۹۶ (هنگامی که بانک مرکزی اعلام کرد نرخ سود بانک‌ها در کوتاه مدت به حداکثر ده درصد و در نرخ سود سپرده‌های یک ساله به شکل علی الحساب ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت) رخ داد، اتفاق بیفتد و بازار‌های موازی با برهم ریختگی مواجه شوند و دوم آنکه بانک مرکزی قصد داشت مسئولیت هر تصمیم احتمالی را بر عهده بانک‌ها بگذارد.

به هر صورت آنچه مشخص است، در شرایط اقتصادی موجود و تبعات اقتصادی کرونا و تمدید مهلت پرداخت تسهیلات، عملا درآمد بانک ها از سود تسهیلات به حداقل رسیده است و در نتیجه احتمال اجرایی شدن این تصمیم بسیار بالاست.

 

بیشتر بخوانید:

در شرایط کرونایی، منتظر کاهش نرخ سود بانکی باشیم؟ نگاه ها به سمت کدام بازار است؟

موافقان این تصمیم چه می گویند؟

موافقان معتقدند که کاهش نرخ سود بانکی به دو دلیل قابل حمایت است. اول اینکه معتقدند با کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی به محدوده ۱۶.۵ تا ۱۷ درصد، تجهیز منابع برای بانک‌ها در بازار بین بانکی کم هزینه‌تر از تجهیز منابع از طریق سپرده گیری است. با کاهش نرخ سود، فشار از روی بانک‌ها برداشته خواهد شد و تمایل آن‌ها به اضافه برداشت و استقراض نیز کمتر می‌شود و بانک‌ها می‌توانند نرخ سود پرداختی به سپرده گذاران را کاهش دهند. در نتیجه تجهیز منابع از طریق سپرده گیری توجیه پذیر می‌شود. دوم اینکه معتقدند در شرایط فعلی که تولید علاوه بر مشکلات تحریم‌ها با مشکلات کرونا نیز دست و پنجه نرم می‌کند، فعالان اقتصادی قادر نخواهند بود که اولاً تسهیلات خود را بازگرداند و ثانیاً با نرخ‌های سود فعلی وام جدید بگیرند؛ بنابراین، کاهش هر چند اندک نرخ سود بانکی، می‌تواند موجبات افزایش پرداخت تسهیلات و کاهش ریسک نکول تسهیلات را به همراه داشته باشد.

مخالفان چه می گویند؟

اما از سوی دیگر مخالفان بر این باورند که اولاً با کاهش نرخ سود بانکی، مشکل بانک‌ها حل نخواهد شد، چون مشکل عمده بانک‌ها در عدم توازن ترازنامه‌های آن‌ها نهفته و کاهش یا افزایش نرخ سود، ابزار سیاست پولی است و نمی‌تواند این مشکل را حل کند و مشکل بانک‌ها را باید با نظارت بیشتر حل کرد؛ یعنی بانک مرکزی باید برای بانک‌های مشکل دار سقف سپرده گیری بگذارد تا بانک‌های سالم و ناسالم به یک اندازه سپرده گیری نکنند. ثانیاً با توجه به اینکه بیان شده نرخ تورم هدف گذاری شده برای سال جاری ۲۰ درصد است، بنابراین نرخ سود بلندمدت ۱۵ درصد نمی‌تواند جذابیتی برای سپرده گذاران داشته باشد و این موضوع می‌تواند به خروج پول از بانک‌ها و ورود آن به سایر بازار‌ها از جمله سکه و ارز شود که می‌تواند عواقب خطرناکی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

چند پرسش و یک پیشنهاد درباره این تصمیم

۱- متن نامه از یک بی قانونی نیز پرده برداشته و آن عدم اجرای قانون نرخ مصوب سود توسط بانک‌هاست، چون در بخشی از متن آن ذکر شده است که نرخ ابلاغی بانک مرکزی برای سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله به میزان ۱۵ درصد رعایت گردد و در ادامه تاکید شده است که نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک ساله اشخاص حقیقی در گام اول از تاریخ ۱/ ۲/ ۹۹ از ۵/ ۱۷ درصد نباید تجاوز کند. پس مشخص است، هم اکنون نرخ سود ۱۵ درصد رعایت نمی‌شود. هرچند پیش از این هم بررسی‌ها از شعب بانک‌ها حکایت از اجازه چراغ خاموش بانک مرکزی به برخی بانک‌ها برای افزایش نرخ سود تا مرز ۲۰ درصد داشت. حال سوال مهم از بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر بر اجرای مصوبات پولی و بانکی این است؛ چرا برخی بانک ها، بدون توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار، با افزایش نرخ سود، اقدام به جذب سپرده کرده اند؟

۲- اینکه آن گونه که از محتوای نامه برمی‌آید این است، برای اولین بار نرخ سود اشخاص حقیقی و حقوقی از یکدیگر جدا می‌شود. پرسش این است که اصلا چرا باید تاکنون اشخاص حقوقی سودی برابر با اشخاص حقیقی دریافت می‌کرده اند؟ بهتر این بود، اشخاص حقوقی که با هدف تولید یا ارائه خدمات گام به اقتصاد گذاشته اند، باید سودی کمتر از اشخاص حقیقی دریافت می‌کردند.

۳- اینکه با شیوع ویروس کرونا در تمام دنیا نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی جهت سهل‌تر شدن دریافت تسهیلات و تزریق نقدینگی به کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا کاهش یافته است، چرا باید این اتفاق در ایران رخ ندهد؟ آیا با شرایط کنونی و بدون کاهش نرخ سود، این امکان برای کسب و کار‌هایی که از کرونا آسیب دیده اند وجود خواهد داشت که تسهیلات جدیدی دریافت کنند یا تسهیلاتی را که دریافت می‌کنند، بازپرداخت نمایند؟

۴- هم اکنون قرار است ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا با نرخ سود ۱۲ درصد با بازپرداخت دو ساله از منابع نظام بانکی پرداخت شود. این در حالی است که بانک‌ها باید جوابگوی سپرده گذاری‌های انجام شده از سوی مردم باشند و نرخ سود آن‌ها را طبق توافق پرداخت کنند. پرسش این است که آیا این فرآیند باعث افزایش زیان دهی بانک‌ها نخواهد شد؟

۵- آیا این کاهش نرخ سود بانکی به نفع تولید نخواهد بود و موجبات جهش تولید را ـ که شعار سال جدید است ـ فراهم نخواهد کرد؟ چرا باید بانک مرکزی مانع این کار شود؟

۶- اینکه اگر ترس بانک مرکزی از روانه شدن منابع به سمت بازار‌های موازی است، باید گفت که سوددهی بورس هم اکنون بیشتر از سایر بازار‌هاست و با برنامه ریزی پول‌های خارج شده از بانک به سمت این بازار روانه خواهند شد و این برای رونق تولید و اقتصاد مفید خواهد بود. از طرفی با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه که دو سال است وزارت اقتصاد تنها وعده ارائه آن به مجلس را می‌دهد، می‌شود جلوی ورود پول‌های خارج شده از بانک به سایر بازار‌ها را گرفت. چرا در ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تعلل شده است؟

۷- با توجه به اینکه بانک مرکزی این موضوع را تکذیب کرده، باید شفاف بیان کند که در این قضیه سمت مردم است یا از بانک‌ها حمایت می‌کند؟ اگر سمت مردم است، چرا با افزایش نرخ تورم در این سال‌ها نرخ سود بانکی را مطابق آن افزایش نداده است؟ اگر سمت بانک‌هاست، چرا هم اکنون با موضوع کاهش نرخ سود بانکی مخالفت می‌کند؟

بیشتر بخوانید:

به هر صورت آنچه مسلم است، اینکه در شرایط کرونا زده تولید، فعالان اقتصادی از یک سو برای حفظ کسب و کار خود نیاز به نقدینگی جدیدی دارند که باید از سمت بانک‌ها تامین شود و از سوی دیگر با نرخ سود فعلی قادر نخواهند بود که تسهیلات دریافتی را بازپرداخت نمایند. همچنین بانک‌ها با پرداخت آن تسهیلات ارزان قیمت ۷۵ هزار میلیارد تومانی، دیگر نخواهند توانست جوابگوی پرداخت سود سپرده گذاران باشند. پیشنهاد این است که بانک مرکزی اجازه کاهش نرخ سود بانکی را بدهد، اما نظارت‌های خود بر بانک‌ها را نیز افزایش دهد تا نرخ سود تسهیلات کاهش یابد. از سوی دیگر، وزارت اقتصاد نیز تلاش‌های لازم را در جهت ارسال هر چه سریعتر لایحه عایدی بر سرمایه به مجلس انجام و برنامه‌های مورد نیاز برای نحوه هدایت پول‌های احتمالی خارج شده از بانک‌ها به بورس را ارائه دهد.

سخن پایانی

در سال جاری با توجه به ابعاد گسترده شیوع ویروس کرونا و خسارات‌ متعددی که بر بدنه اقتصاد کشور وارد شده است، به نظر می‌رسد سیاست گذاران باید نگران حال و روز بازار سرمایه در ماه‌های آتی باشند و در نتیجه راهکاری برای سرپا نگه داشتن بازار سرمایه بیابند. بازاری که اساس رشد آن بر پایه ورود نقدینگی و گردش پول است و حالا با کاهش نرخ سود سپرده در شبکه بانکی، می‌توان انتظار داشت که نقدینگی خارج شده از شبکه بانکی به دلیل بازدهی مناسب بازار سرمایه در یک سال گذشته به سمت این بازار روانه شود تا همچنان بازار سرمایه رونق خود را حفظ کند و در سطح کلان به رونق و جهش تولید کمک شود. همچنین در این میان، با کاهش نرخ سود، شاهد افزایش جذابیت در عملیات بازار باز خواهیم بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۲
دلت خوشه !؟؟؟؟

بانک مرکزی در فکر دریافت سود وامهای معیشتی هستش که هنوز نه به داره نه به باره اونوقت شما انتظار همکاری از این بنگاه به ظاهر اسلامی دارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
اگر فکر کردین مردم گول میخورن و سرمایشون را از تو حسابشون میبرن تو بورس کور خوندین میبرن تو دلار و سکه!!!
ناشناس
| Germany |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
ناشناس جان سود خوبی از بورس بردم شما ببر تو دلار با اسکناس خرید و فروش کن کرونا فقط مواظب باش کرونا نگیری چون باید حضوری بری خرید و فروش و اسکناس بدی. طلا هم بد نیست در کل خیلی مواظب شرایط کرونایی باش ادمای پولدار زیادی کرونا گرفتن مردن
استراماچونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
دلارا که می خرینو نذارین تو ماکروفر می سوزه و به درد نخور می شه . سکه ها رو هم هی نشورین اب میره. حین کارت . کشیدن در خرید از دستکش استفاده کنین. اینا که دلار خرید و فروش می کنن (غیر صرافی البته صرافی هم داستان داره) عموما چون تو خیابونا هستن و تعاملات زیادی دارند احتمالا کرونایی هستن مواظب باشین. در کل هر چه قدر دلارم بگیرین نمی ارزه باهاش کرونا هم بگیرین
اینجا ایران است

در ایران از چیزهایی که در بانکهای غیر اسلامی بلاد کفر اتفاق میافتد خبری نخواهد بود
با این تورم سود 50درصد هم کمه
یک سوال وقتی سهام میان افراد دست به دست می شود جه ربطی به تولید دارد بابا دروغ است بفهمید چطور می شودوضع اقتصاد خراب ولی بورس رونق داشته باشدبابا بفهمید این حجم سود دروغین و نقدینگی بورس کمر این مملکت را خواهد شکست بفهمید حالاپیله کردید به سود بانکی که کمک خرج افراد ضعیف است مثلا صد میلیوپن پس اندازچقدر در ماه سود دارد که جشم ندارید ببینید بورس بازان کشوررا فلج خواهند کرد بفمید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
آره راست میگه لطفا نزول خوری رو گسترش بدید این سود بانکی مردم وتولید کننده ها رو بدبخت کرده دولت سالانه 400هزار میلیار تومن داره سود به نزول خورا میده
کسی که 200 یا 300 میلیون تو بانک گذاشته و داره امرار معاش میکنه با اون از ناچاری چرا میخواید اون هم بدبخت تر کنید . برید دنبال پولهای میلیاردی نه این پولهای خرد . چیکار دارید با معاش مردم عادی آخه ؟ً!!!
بادرود،درکجای کشورهای دنیااین سودهای بانکی مرسوم است که درکشورجمهوری اسلامی (بانکهااین ربارامیدهندوچه میگیرند)؟؛
برید سراغ پولهای حقوقی و میلیاردی
هیچ و هیچ تضمینی وجود نداره که پول سپرده بره سمت بازار سرمایه چون باید طرف با بورس آشنا باشد و هم اهل ریسک . کسی که پول نه چندان زیاد در بانک گذاشته یعنی دستش از همه جا کوتاهه و با کم کردن سود نرخ فلاکت بیشتر میشود
مسئولین و بانک مرکزی باید به فکر مردم باشن نه جیب بانکی و بانکداران
دلار میره بالا و همه چیز گرون میشه اینا میخوان سود را بکشن پایین
مثل تراکتور ساخت کره شمالی عمل می کنند که فقط دنده عقب حرکت می کرد وقتی در مراسم خودکفایی ساخت تراکتور افتتاحش کردند
سود بانکی رو باید بیارن زیر ۱۰ درصد.الان در بورس سهم های ارزشمند زیادی داریم که بیشتر از ۱۰ درصد سود میدن.هر کس سود بالای ۱۰ درصد میخواد سهام بخره و ریسک این کار رو هم بپذیره.بساط سودهای بودن ریسک باید جمع بشه.ممکنه اولش یه شوک در دلار و مسکن داشته باشیم اما در طولانی مدت با کاهش نقدینگی و کاهش تورم روبرو می شویم.این غده سرطانی رو باید یکبار و برای همیشه خارج کرد.
لعنت برپدرومادرهرکس که دراين اوضاع کشورموادغذایی ومیوه راگران میکند
در حال حاضر بهترین بازار برای سرمایه گزاری و حفظ ارزش پول و حتی سود مناسب بورس می باشد در سال جدید که بازار بورس فوق العاده خوب بوده من فقط امروز ۱۸۵ میلیون تومان سود کردم چون دو تا از سهم ها بعد از مجمع امروز باز شدن یکی ۲۱ درصد همین امروز سود نصیبم کرد یکی هم ۱۹ درصد بقیه هم ۳ تا ۵ درصدو گرفتن لذا به دوستان پیشنهاد می کنم با هر مقدار سرمایه ولو اندک و در حد یک میلیون تومان هم که شده وارد بورس شوند
وقتی توروم حداقل 60 درصد است و به راحتی با خرید سکه و طلا می توان تا 100 درصد سود کرد سپرده گذاری در بانک ها حتی با 40 درصد هم اشتباه است
بورس عالیه
بخصوص بانکی ها
من با شصت میلیون پنج ماه پیش وارد بازار شدم الان 112 میلیون سرمایه دارم
البته سعی و خطا داشتم و بعضی جاها اشتباهات بد جور کردم
باید با مشورت خرید و فروش کرد و صبور بود
کلاسهای آنلاین زیادی هم برای یادگیری مبانی و اصولش وجود داره
ولی سرمایه گزاری در بورس شغل نیست
باید در کنار شغل دائمی انجام بشه و در حقیقت شغل دوم خوبیه
هم باعث حمایت از تولید می شه هم پول های سرگردان جذب بازار سرمایه می شه هم با جذاب شدن این بازار دلالهای دلار و سکه و مسکن که مردم را به خاک سیاه نشاندند تنبیه اساسی می شن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
اینکه با رشد بورس توان تولید و ارائه خدمات شرکتهای خصوصی بالا بره خیلی ایده رویایی و قشنگی هست ولی مشکل اینجاست که اکثر شرکتهای بورسی شبه دولتی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
اماده باش سرمایه ات درچشم برهم زدنی نابودبشه خخخخ
اولا" تغییر سود بانکی در حوزه اختیارات شورای پول و اعتبار هست و نه بانک مرکزی
ثانیا" سود بانکی حداقل بایستی برابر با نرخ تورم رسمی باشد، نرخ تورم اگر به 15 درصد رسیده است سود 15 درصدی هم مثل سود صفر در کشوری مثل آمریکاست که تورمش به همین میزان است.
در صورت کاهش سود بانکی به کمتر از میزان تورم ، باعث هجوم سرمایه های سرگردان به بازارهای موازی و متلاطم شدن وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد.
اولین تاثیرش رو روی مستاجرها میذاره. صاحب خونه ها پول رهن رو بالا میکشن که عملا باعث فشار بیشتر روی مستاجرها میشه. تا به حال چندین دفعه این طرح رو اجرا کردن و همیشه شکست خورده نمی‌دونم چه اصراریه؟
بازار سرمایه با بازدهی اندک سود سالانه شرکتها در آینده نزدیک توانی برای جذب نقدینگی نخواهد داشت. هجوم به سایر بازار ها خواهد بود .با تورم 40 درصد سود 15 درصد بانکها سبب فرار سپرده ها خواهد شد.
متاسفم که دور باطل دفعات قبل باز هم بدون توجه به شرایط دارد تکرار میشود. بدلیل سودپرستی سیستم بانکی، هیچگاه کاهش نرخ سود سپرده ها منجر به کاهش نرخ سود وام بانکها به اشخاص و واحدهای تولیدی و خدماتی نشده است. این اقدام تکراری همواره افزایش تنش در اقتصاد و بروز فشار خرد کننده بر مردم بدلیل شوک های وارده بعدی را بدنبال داشته است.بنظر میرسد روسای بانک مرکزی از قبل تاکنون هیچ نسخه شفابخش جدیدی در جیب خود ندارند و میخواهند وضعیت پولی را با نسخه ناموفق تکراری مداوا کنند.
اگه بانک مرکزی با همین فرمون بره جلو مردم پولاشونو از بانکهای می کشن بیرون اونوقت نه بانک مرکزی می مونه نه بانکی!
حالا تو این شرایط که خیلی ها از کار بیکار شدن و دارن از جیب میخورن و یکی مثل من از پس انداز 150 میلیونی در بانک دارم ارتزاق میکنم واقعا انصافه ؟ آحه چقدر شما بی رحم و خودخواه هستید شما ! کسی که پول تو بانک گذاشته پولدار که نیست اول به مبلغ پولش نگاه کنید بعد هر تصمیم بگیرید واقعا انصاف هم خوب چیزیه
متاسفانه یا نویسنده این متون اطلاعات بانکی ندارد ویا مغرض است زیرا در شرایط فعلی یکی از بنگاههای آسیب دیده اقتصادی خود بانکهاست چه از نظر تلفات انسانی " 42 نفر تاکنون " وچه از بعد اقتصادی زیرا ورودی آن در یکماه اخیر تقریبا صفر است / اگر بانک مرکزی شهامت میداشت حداقل مانند دوران آقای احمدی نژاد سود سپرده وتسهیلات را افزایش میداد شاهد ادامه تورم بمدت دو سال ونیم نبودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
استاد حالت خوبه؟ خودت داری میگی بانک ها آسیب دیده هستند بعد میگی باید سود سپرده را افزایش بدن؟؟؟ میدونی یعنی چی؟ توی این شرایط چطوری باید سود بدند؟
وقتی ملت پولشون رو بیرون بکشن دیگه بانک پولی نداره بخواد وام بده
بانک در نقش جهانی چه وظیفه ای دارد ؟
در قبال دریافت کارمزد خدمات مالی ارایه دهد
این همه پیچیده نیست !!! اگر غیر از این باشد رانت و فساد آنرا فرا خواهد گرفت و در نهایت اقتصاد کشور را نابود خواهد کرد
پول باید از طریق بازار سرمایه جذب بخش تولید و کارآفرینان شود نه از طریق بانک !!
با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه که دو سال است وزارت اقتصاد تنها وعده ارائه آن به مجلس را می دهد، می شود جلوی ورود پول های خارج شده از بانک به سایر بازارها را گرفت. چرا در ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تعلل شده است؟
اقا يك راه حل ساده كساني كه حقوقهاي بالاي 5 ميليون تومان ميگيرند ويا نجومي بگيران هركدام مبلغي از حقوق خود را به افراد اسيب ديده مشكلات كرونا يا قشر ضعيف قرض بدهند وبعدا كه انشاالله اگر وضعيت درست شد دولت حقوق انها را بدهد بنده قاضي اشنا دارم كه با ماهي 20ميليون تومان بازنشسته شده است هستند از اينگونه افراد در تعداد خيلي بالا
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
الان با این تورم مثلا ۶ یا ۷ تومن حقوق خیلی زیاده محسوب میشه؟
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
نه دوست عزيز من نگفتم اين حقوق زياد حساب ميشود براي مواقع ضروري به هم ديگر كمك كنيم تا افراد مستضعف درامان بمانند
وقتی بازار تمام اصناف و مشاغل در سرچشمه ها به خود بالادستی ها ختم میشه و عمده مردم در طیف خرده فروش و میانی هستند و عملا چیزی به اسم اقتصاد با این سیاستهای خارجی و داخلی باقی نمونده،حالا چشم دوختید باز به این یه قرون دوزار که مردم تو بانکها گذاشتند تا سرازیرش کنید به سمت جیبهای خودتون در همون بازارهای انحصاری که یکشبه پول و سرمایه مردم رو با یه نامه یا دستور به باد میدید.
اگر نرخ سود کاهش پیدا کنه قطعا پول از بانک خارج و به سمت سکهو ارزو مسکن و ماشین میره و این یعنی تورم مصاعف
به نطر من اشتباه فاجعه باریه
اونهایی موافقن که یا دلالن و یا تو بورس سرمایه دارن میخوان سود کلان کنن
هر چقدر ربای بانکی که همان نرخ سود است کمتر شود ، تورم هم کمتر میشود. نرخ ربا مبنای تولید بدون پشتوانه نقدینگی توسط بانک هاست که همان رقم میشود نرخ تورم. اما بانک های ربوی ایران حیاتشان در نرخ ربای زیاد و نهایتا آلوده شدن به پولشویی و برهم زدن بازار طلا و ارز و املاک است. یعنی حیات بانک های ربوی به فقیرتر شدن ملت ایران بستگی دارد
هر چی مصیبت توی اقتصاد داریم تحمل میکنیم یه طرفش به همین سودهای بی حساب و کتابی میرسه که بانکها میدن.آخه کچای دنیا به پولی که توی بانک میذارن 15 درصد سود میدن؟ لااقل از کشورهای اطراف یاد بگیرید که چطور تورم رو مهار میکنن؟ من محرم 98 رفتم کربلا و برگشتم.در راه از چندین شهر هم عبور کردم.خدا شاهده 10 شعبه بانک هم ندیدم.این چه وضعیه که توی خیابونهای اصلی حتی کوچکترین شهرهای ما حداقل 5 شعبه از بانکهای مختلف وجود داره؟؟؟؟ خو هر شعبه که اضافه میشه نیاز به صدها میلون تومن پول و کارمند و استخدام و پشتیبانی و.... داره.که بانکهای محترم با دادن وامهای 18 تا 30 درصد هزینه هاشون رو تامین میکنن.که نتیجه اش میشه تورم و بدبخت شدن مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
خیلی از کشورا سودای حتی ۴۰ درصدی میدن عزیزم
اجازه بدهید نظرات مردم را هم ببینیم !
نصف مردم دنیاهم از کرونابمیرند از اسمان سنگ هم ببارد جنگ جهانی سوم هم شروع بشود قیمت نفت به بشکه ای ۲ دلارهم برسد تمام بورسهای دنیا هم کن فیکن شوند بازهم بورس نورچشمی به رکوردزنی روزانه ۱۰-۲۰ هزارواحدی خودادامه خواهد داد خخخخ
با وجود تورمی حدود ۵۰٪ یقینا این نظریهٔ کاهش سود سپرده های بانکی که اکثرا مبالغ کمی هستند ،برای بهم ریختن نظم پولی ،، و ، اقتصادی کشور است که سیاست ضد ایرانی در پشت پردهٔ آنست ؟،،
نقدشوندگی سهام عالیه فرض کن در بازار مسکن سرمایه گذاری کردی با این قیمتهای بالا پدر آدم درمیاد تا بفروشیش ولی سهام را با یک کلیک میتوانی نقد کنی البته نمیگم مسکن نخریدها
خدا را شکر کم کم اقتصاد داره به حالت عادی برمیگرده و دلالان دلار و سکه دیگه بهانه ای نخواهند داشت
صعود بازارهای سهام جهان در کنار تقویت بورس آمریکا/ تبعیت بازارها از شروع قدرتمند وال‌استریت... مهمترین بازارهای سهام جهان در سراسر آسیا، اروپا و آمریکا روز گذشته، نخستین روز از هفته را افزایشی و قدرتمند به پایان رساندند، به نظر می‌رسد صعود بازارهای سهامی در جهان بی ارتباط با انتشار اخباری مبنی بر کاهش آمار مبتلایان و قربانیان جدید ویروس کرونا در اروپا و آمریکا نباشد.به نقل از اقتصاد آنلاین
اگر سرمایه گذاری تو بورس بهتر از سپرده گذاری در بانک سود میده چرا بانک ها با سپرده های مردم تو بورس که خیلی هم مطمئن هستش سرمایه گذاری و به تولید کمک نمیکنند؟ با این شرایط قبول ریسک سپره گذاری در بورس و سود بالاتر نصیب بانک میشه و که می‌توانند بخشی از سود حاصله رو به عنوان سود سپرده به سپرده گذار بپردازند که با تبلیغاتی که میکنید قطعا باید بالاتر از ۲۰ درصد باشه. با این دید نگاه کنید که سپرده گذار بانکی سواد وارد شدن به بورس رو نداره و ریسک پذیر نیستش.
پاسخ ها
Asd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
حرف حساب. بانک در نقش کارگزار بورس وارد شود و با سرمایه های مردم در بورس سرمایه گزاری کند.دیگه اینقدر التماس نکنید که بانک بده و بیایید در بورس سرمایه گزاری کنید! و
طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم باید یکسری استثنا هم داشته باشه
مکمن مثلا 10 میلیون پس انداز از محل حقوقم دارم که ماهانه 3 میلیون حقوق می گیرم و ازش مالیاتش کسر میشه
حالا این پول را میدم سهام میخرم اول خرید سهام مالیاتش کسر میشه
سهام را می فروشم مالیات کسر میشه
پول سهام را میدم مثلا ماشین میخرم باید 9 درصد ارزش افزوده بدم
ماشین را می فروشم باید مالیات بدم
پولش را بذارم بانک و بابت سودش اولا میخوان مالیات بگیرن دوما نرخش پایین تر از تورم هستش
ودهها بار مالیات از یه حقوق من میگرن بدون منطق ودلیل
این حرام نیست؟؟؟؟؟؟؟
یه روزی همه اونهایی که چشمشان را بستند و می گویند . بورس . بورس چوبش را خواهند خورد . ارزش واقعی بورس ایران و ارزش سهام ها این نیست. دولت تنها راه برون رفت از این بدبختی رو آوردن پایین سود بانکی و سرازیر شدن نقدینگی در بازار و فروش دلار و سکه و کسب در آمد بیشتر و پایین آوردن ارزش پول . اینهایی که نظر میدن انگار تازه وارد ایران شدند. باز هم ادامه حیات از جیب مردم بدبخت به زودی دلار ۲۵ تومنی را هم ببینید.
اولا در کشور هایی که سود سپرده را پایین آوردند تورم ۴۱ رسمی و ..... غیر رسمی ندارند دوما با کم شدن سود سپرده و خروج سپرده ها از بانک امکان جذب یک صدم آن هم در بازار سرمایه نیست همین الان هم بازار حبابی و سفته بازی است و ارزش سهام ها خیلی کمتر از قیمت های فعلی است و تا دولت خود را جمع کند و چند سهام پر ارزش را وارد بورس کند هم طول میکشد و هم حجمش تناسبی با نقدینگی جامعه ندارد و احتمالا بخشی جذب بازار خودرو بخشی وارد بازار ارز و طلا و عمده آن وارد بخش مسکن میشود و بازارها را بیشتر خراب می میکند مضحک ترین بخش ماجرا این است در ۴ سال اول روحانی که میانگین تورم حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد بوده به سپرده های سنگین تا ۳۰ درصد هم سود دادند و نقدینگی را بدون هیچ علتی زیاد کردند و الان که تورم رسمی ۴۱ درصد شده دعوا بین ۲۰ تا ۱۵ درصد است...
بورس بازی خطرناکترین کار ممکن در ایرانه برای اینکه تحت هیچ شرایطی اولا شفافیت مالی وجود نداره ثانیا اکثریت شرکتهای درون بورس دولتی هستند ثالثا بورس توسط عوامل امنیتی کنترل و هر زمانی ممکن است دچار تغییرات گردد رابعا بورس بازی نیازمند تخصص و دانش بالای تجاری و مالی است که هر شخص عادی انرا ندارد بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید در بورس سرمایه گذاری کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
شاید قبلنا اینجوری بود ولی الان اوضاع بورس خیلی بهتر شده و همه چیزش شفافه و در سامانه کدال موجوده
نابودی بورس نزدیکه
پاسخ ها
سحر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
میشه بگین چرا
پدر بیمار من که یه چندرغازی در بانک گذاشته و سود نناچیزی دیافت می کنه تو کدوم بازار فلاکت بار ببره یا با چه دانشی مثلا وارد بورس بشه که معلوم نیست این سرمایه پدر ما در بازار به چه مصیبتی دچار بشه و اواره دادگاه بی در و پیکر بشه . دل شما راضی میشه امثال پدر من گرفتار یه مشت سرمایه دار فرصت طلب بشه.. ممنون
کاهش نرخ سود، بازنشسته ها و زنان بی سرپرست را دچار مشکل می کند لذا اول چند کمپانی قوی درست کنید تا سرمایه ها به آن سمت برود و بعد دست روی سود بانکی بگذارید
ساعت ۱۲:۴۵ روزچهارشنبه ۲۰ فروردین
ساعت کارتالاربورس نورچشمی تا ۱۲:۳۰ هست ولی الان که یک ربع هم از اتمام رسمی ساعت کاری گذشته تالاربورس هنوزفعاله !!!
چرا؟ چون شاخص کل همچنان داره رشد مبکنه( رشدش میدن) ودارن کشش میدن تا شاخص کل که درمرز ۶۰۰ هزارواحد هست وارد این کانال بشه وبعد دوباره سایتها وجراید سینه چاک بورس والبته صداوسیما خبر فتح رویایی قله ۶۰۰ هرارواحدی را دربوق وکرنا کنند !!!!
سلام دستتون درد نکته در کشور اسلامی نباید سود بانکی بالا بره. هرچقدر سود بانکی بالا ببر مردم بی چاره تر میشن .
اگه میتونید بازم سود بانکی را پایین بیاورد
الان هم که با این ویروس کرونا خیلیها کارشون را از دست دادن
بانکها عوض سود بیشتر به سپرده ها پرداخت کنند بیاید کمک کنید به قشر آسیب جامعه
سود بیشتر یعنی نزول خوری
سود بیشتر تولید کنندگان را بدبخت کرده
پس بیاید سود بانکی را پایین بیاورید کمکی به تولید بکنید
ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
چشم حتما!!! شما اگه یه کم فکر میکردی همچین تحلیلی نمیکردی، فکر کردی با کاهش نرخ سود پولا میره سمت تولید؟ نه گل، صاف میره تو بازار سکه و دلار و خودرو و مسکن، به هیچ وجه سمت تولید نخواهد رفت، اتفاقا دولت باید با تجمیع پولها تو بانک پولها رو هدایت کنه سمت تولید و ...، بیشتر فکر کنی بد نیست
اگر سود بانک کم بشه به نفع مردم میشه اگه میتونید بازم سود بانکی را کم کنید
کجای کار هستین ملت سود رو کاهش دادن تمام دیگه تورم حد و مرز نمیشناسه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان