بازدید 22534
عضو هییت رئیسه کانون عالی کارفرمایی ایران در گفتگو با تابناک اقتصادی:

مسئولیت دیه کارکنان مبتلا به کرونا به عهده کارفرمایان نیست

در پی شیوع و گسترش ویروس کرونا و ابهامات به وجود آمده برای برخی از کارفرمایان مبنی بر مسئولیت آنان در صورت ابتلا کارگران، دکتر حسین سلاح‌ ورزی عضو هییت رییسه کانون عالی کارفرمایی ایران، توضیحاتی را در خصوص ارائه دادند.
کد خبر: ۹۶۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰ 03 April 2020

مسئولیت دیه کارکنان مبتلا به کرونا به عهده کارفرمایان نیستدر پی شیوع و گسترش ویروس کرونا و ابهامات به وجود آمده برای برخی از کارفرمایان مبنی بر مسئولیت آنان در صورت ابتلا کارگران، عضو هییت رییسه کانون عالی کارفرمایی ایران، توضیحاتی را ارائه و‌ در خصوص این مباحث توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دکتر حسین سلاح‌ ورزی با اشاره به ماده 85 قانون کار، گفت: کارفرمایان قطعا در محیط کار ، همانند سایر بخش های جامعه دستورالعمل‌های بهداشتی و اقدامات لازم برای ضدعفونی کردن محیط را انجام می دهند و به همین خاطر از باب ضمان و تسبیب مسئولیتی در قبال ابتلا به کرونا عهده‌دار نخواهند بود.

مسئولیت دیه کارکنان مبتلا به کرونا به عهده کارفرمایان نیست

عضو هییت رئیسه کانون عالی کارفرمایی ایران در گفتگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: همانطوریکه سازمان بهداشت جهانی هم این بیماری را به عنوان پاندمی و جهان شمول اعلام کرده، هر انسانی و در هر مکانی در معرض ابتلا به این ویروس است و بنا به گفته مقامات کشورمان هم، حتی تا ۸۰ درصد جمعیت ایران هم احتمال ابتلا به بیماری کویید ۱۹ دارند، لذا هراس افکنی و‌ طرح موضوع انحرافی که درصورت ابتلا کارکنان یا فوت احتمالی نیروی کار، دیه آن به عهده کارفرما خواهد بود صحبتی عوامانه و فاقد مبنای قانونی ‌حقوقی است.

این فعال کارفرمایی در ادامه تصریح کرد: چنان چه کارگران و کارکنان بنگاه ها در اثر ابتلا به ویروس کرونا، بیمار شده و بستری یا قرنطینه شوند، تکلیفی بابت پرداخت مزد آنان در دوران بیماری بر عهده کارفرما نخواهد بود، بلکه به استناد مقررات قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی مکلف به پرداخت غرامت دستمزد کارگر و‌کارکنان مبتلا به بیماری که قرنطینه، بستری یا به دستور پزشک ملزم به استراحت اجباری یا استفاده از مرخصی استعلاجی باشند باشند، خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
هر کی دنبال میگرده فقط از مسئولیت ها شانه خالی کنند
جناب دکتر
چنانچه کارگری با همه تجهیزاتی که کارفرما در اختیارش میگذارد و باز نیز حادثه برای ایشان ایجاد میشود در این حالت نیز کارشناسان اداره کار به نسبتی بسیار زیادی کارفرما را مقصر قلمداد میکنند چطور در این حالت کارفرما مقصر نمی باشد .
بدون شک نبود تجهیزات کافی باعث بروز حادثه برای ایشان شد حال اگر مسائل امنیتی و ملی می باشد بحث به گونه دیگر است و بهتر بود که عنوان میکردید دیات متوفیان بعهده دولت است و میبایست از آن محل پرداخت شود نه بعهده کارفرما که احیانا مدیران این بیمارستانها دلسرد نشوند .
بهر حال به نظر می رسد چنانچه موضوع در محاکم قضایی و توسط وراث مطرح شود بهتر خواهد بود.
موضوع متوفیان کادر درمانی کشور در قالب حادثه که ورود عامل خارجی بدون دخالت شخص میباشد قرار می گیرد .
یک حادثه باعث این فوت شده و اپیدمی بودن آن دلیلی بر رد دیه نیست.
این بیماری به مانند جنگ جهانی سوم عنوان شده و خطر مرگش حتمیه خروج از خونه یعنی کارمند رو به اجبار به کام مرگ کشوندن... حتی دیه کارکنان کادر پزشکی واجبه ... چون محیط امن اولین وظیفه ی کارفرماست ...
همه شاغلانی که در محیط کار به کرونا مبتلا شده و مظلومانه دنیای فانی را ترک می کنند ، باید شهید خدمت محسوب شوند تا شاید
اندکی از غم و درد جانکاه خانواده و بازماندگانشان کم شود
... سرکار اومدن باعث درگیری بیشتر تو جامعه میشه
کی بود کی بود من نبودم!! پیدا کنید پرتقال فروش را!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
نمک دون اینجا دنبال پرتقال فروش نمیگردند
عدم تامین امنیت سرمایه گذاران و کارآفرینان و اینکه به هر بهانه ای بخواهند تنشان را بلرزانند یکی از عوامل اصلی وجود و گسترش بیکاری است .
فرد زیر دست در عین مطالبه حقوق و مزایای قانونی و عرفی و شرعی باید قدردان کارفرمای خود باشد نه اینکه مترصد فرصتی برای سرنگون کردن او
بعد ببخشید آقای دکتر حسین سلاح ورزی که اینقدر با حال از موارد قانونی حرف و سخن به میان می اوردید،، تکلیف اون عده از کارفرمایان چیه که موارد قانونیه ستاد مبارزه با کرونا رو جدی نگرفتند و علیرغم اعلام نوبت کاری و شیفت کاری و استفاده تنها ۲۵ درصد حضور کارکنان و کارگران در محیط کار ،،تمام نیروها رو فراخوان میدهند؟؟؟و به دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونای کشور عمل نمی کنند؟؟!!!جانم برادر !! منتظره پاسخ قانونی شما هستم؟؟...
خدا رو شکر تکلیف دیه مرده ها هم تعیین شد.خون خودت پای خودته
یعنی اگه مردی به ما ربطی نداره.
اگر کارفرمایی بزور اخراج کردن و بدون رعایت نکات بهداشتی مربوط به کرونا کارگران رو برای کار استفاده کند و با توجه به اینکه باید همه قرنطبنه را رعایت کنند که این هم‌ی جور تخلف محسوب میشه تکلیف چیست؟؟؟؟
این رو می‌گید چون خودتون هم کارفرمایید. نه مثل ما بدبخت‌ها به زور باید میرفتیم سرکارمون توی کلینیک دندانپزشکی. در حالیکه پرنده توی شهر پر نمیزد. پزشک مسئول هم با بستن درب اصلی مطب اینگونه تظاهر می‌کرد که بسته است. در حالیکه تعطیلات عید فرصتی برای عدم خروج از منزل بود. صنف کارگری الان کجاست تا از کارگر و کارمند حمایت کنه. صنف کارفرما فقط باید صحبت کنه؟
بیمه عمر برای همین کارهاست
به این ترتیب, شرکت هایی در آنها کارکنان بصورت اجتماعی در یک محل مجبور به کار می شوند, با کمبود کارگر یا کارمند مواجه خواهند شد. مخاطرات کار باید مانند سختی کار مشمول مقررات تأمینی باشد. کارگران توانایی و مهارتشان را در اختیار کارفرما قرار می دهند و نه جان خود را.
تو ایران کارفرما باید از کارگر هر جوری میخواد بهره کشی کنه اخرم میگه ضرر هیت برای ما چون تو ایران کارفرما فکر میکنه باید 100 درصد سود خالصش باشه.
کارفرمایانی که خلاف مصوبه دولت اقدام به بازگشایی کارگاه نموده و کارگران مبتلا شوند ، چه ؟
کاش کارفرماهای ما بجای تقلید لباس لاکچری و زندگی لاکچری کارفرماهای غربی، یکبار هم از رفتار امثال بیل گیتس و مایکروسافت تقلید می کردن
با توجه به شیوع بیماری مسری کرونا، رعایت بهداشت فردی در محل کار و فضاهای بسته امری اجتناب ناپذیر می‌باشد اما عدم اجرای اقدامات اولیه لازم توسط کارفرمایان در محیط کسب و کار برای جلوگیری از انتقال ویروس امکان سرایت را حتی با رعایت بهداشت فردی براحتی ایجاد میکند.
متاسفانه اهمال و کوتاهی مسئولین مربوطه در تدوین دستور العمل هایی در وزارت کار در کارگاهها، بستر فاجعه ایی انسانی را ناشی از این بیماری در کارگاهها ، شرکتها و مراکز تولیدی و کلیه اماکن بسته پدید خواهد آورد. لذا تدوین دستور العملی در خصوص پیشگیری از این بیماری در راستای اعمال ماده 85 قانون کار و ابلاغ و اجرایی نمودن آن با ضمانت اجرای قوی از طرف مسئولین مربوطه خواسته نابجایی نمی‌باشد .
حال یک سوال بسیار مهم در این خصوص قابل طرح است،
در صورت سرایت ویروس در محیط کار، مسئولیت پرداخت خسارت جانی (اعم از دیه و غیره) به عهده کیست؟
مطابق ماده 295 قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی وظیفه خاصی را بر عهده گرفته باشد ترک کند و به سبب آن (فوت، از کارافتادگی و غیره)جنایتی واقع شود جنایت به او مستند میشود.
حال این وظیفه خاص در چارچوب قانون کار برای کارفرما پیش بینی شده است، کارفرما در چارچوب قرارداد مطابق قانون کار ، مسئولیت رعایت موازین بهداشتی کارگاه را بر عهده دارد، مطابق ماده 95 قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما می باشد.لذا با توجه شیوع این بیماری، تعهد کارفرما برای تامین اقلام بهداشتی و کلیه اقدامات احتیاطی لازم، امری کاملا روشن است لذا در صورت انتقال ویروس و فوت کارگر، به صرف شکایت و اثبات قصور کارفرما در شرایط بهداشتی محیط کار ، به استناد ماده 60 قانون تامین اجتماعی جنایت منتسب به کارفرما شده و علاوه بر جبران کلیه خسارات و پرداخت دیه ، کارفرما به جزای نقدی و یا حبس نیز محکوم می‌گردد.
اینم از آخر و عاقبت رعایت حقوق کارگر و کارمند
اگه کارگری بدلیل تعطیل نشدن کارگاه، تو مسیر رفت و آمد مریض شد. باوجود بهداشتی بودن محیط کار، وجدان این کارفرماها درد نمیکنه؟
باوجودی که کارگران تنها ۸ ساعت درمحل کار هستند ومابقی ساعات خارج ازمحل کار درصورتی که با انجام تمامی دستورالعملها کارگری مبتلا به کرونا تشخیص داده شود چگونه میتوان اثبات کردکه ابتلا به بیماری درمحل کار یا خارج از محل کار بوده . دربعضی از کارگاهها کارگران ۴ روزدرمحل کارو۳ روز منزل هستند اگر کارگر درزمانی که درمحل کارنیست مبتلا گردد اثاروعلایم بیماری درمحل کارنمود پیدامیکند دراین حالت کارفرما چه مسولیتی متوجه اش است . متاسفانه بدون پیش بینی موارد این چنینی دولت ابلاغ میکند که تمامی بنگاههای تولیدی شروع بکار کنند البته بارعایت پروتکل های ابلاغی این امر هم کارگروهم کارفرما را نگران کرده بویژه این که بیمه مسولیت شامل این بیماری نمیشود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر