بازدید 11939

ناقلان خاموش، عامل مهم انتقال ویروس کرونا

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قزوین گفت: از آنجا که ناقلان خاموش عوارض ضعیف یا علائم بالینی خفیفی از ویروس کرونا دارند می‌توانند عامل مهمی در ابتلا و افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آن باشند لذا باید به صورت ویژه به این عامل انتقال ویروس در جامعه نگاه شود.
کد خبر: ۹۶۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 29 March 2020

 

به گزارش تابناک، دکتر افشین بارانی، متخصص بهداشت مواد غذایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از اولین مورد بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا حدود یک ماه می‌گذرد، اظهار کرد: آمارهای جهانی میزان آمار مرگ و میر را کمتر از ۳ درصد اعلام کردند اما طبق گزارش‌های مراجع رسمی کشور آمار میزان مرگ و میر در اثر ویروس کووید ۱۹ در حدود ۷ درصد است که یکی از دلایل آن می‌تواند ناقلان خاموش این ویروس باشد.

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قزوین تصریح کرد: ناقلان خاموش چون عوارض ضعیف یا علائم بالینی خفیفی دارند به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و بهبودی برای آنها حاصل می‌شود، لذا باید به صورت ویژه به این عامل انتقال ویروس در جامعه نگاه شود.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و خبرگزاری‌ها باید بکوشند تا عمق مسئله را برای مردم شفاف‌سازی کنند، گفت: رسانه‌ها باید علاوه بر جلوگیری از ترس و وحشت جامعه نسبت به تشریح عواقب عدم توجه به هشدارهای بهداشتی و قرنطینه در خانه اقدام کنند.

بارانی تأکید کرد: در این شرایط هر گونه جابجایی و مسافرت می‌تواند به گسترش ویروس کرونا کمک کند و باعث افزایش آمار مبتلایان شود، متأسفانه افزایش آمار مبتلایان مساوی است با افزایش آمار فوتی بر اثر کرونا، لذا باید نسبت به این موضوع دقت و توجه شود.

وی اشاره کرد: دید و بازدید عید نوروز معمولاً در خانه بزرگترهای خانواده انجام می‌شود و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در رأس آن هستند، با توجه به اینکه این ویروس در تعداد زیادی از افرادی که علائم بالینی ندارند دیده شده پس می‌تواند زمینه ابتلای بزرگترها توسط کودکان و نوجوانان را ایجاد کند.

این متخصص بهداشت مواد غذایی گفت: از آنجا که برخی از بزرگترها بیماری‌های زمینه‌ای چون بیماری قلبی و عروقی، بیماری‌های کلیوی، دیابت، فشار خون و امثال آن دارند، ابتلا به این ویروس می‌تواند باعث شدت بیماری و حتی مرگ آن‌ها شود.

صله رحم در فضای مجازی

وی ادامه داد: اگر سلامت بزرگترهای فامیل را خواهان هستیم باید از دید و بازدید جلوگیری و از ظرفیت فضای مجازی برای صله رحم استفاده کنیم.

بارانی عنوان کرد: شاید برخی بگویند که در خانه ماندن در ایام عید سخت است که به آن‌ها باید گفت اگر طوری شود که بین خانه ماندن و ابتلا و در بیمارستان بستری شدن انتخاب کنند بی‌شک همه گزینه در خانه ماندن را انتخاب خواهند کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه مسافرت موجب انتقال ویروس به جامعه و شهر دیگر خواهد شد باید به این نکته نیز تاکید شود که هر شهری امکانات پزشکی و درمانی‌اش محدود است و وقتی جمع زیادی از مبتلایان به آن شهر سفر می‌کنند و بخواهند به پزشک مراجعه کنند به طور حتم امکانات آنجا جوابگوی حجم مراجعات نخواهد بود و در این صورت امکان فوت مبتلایان زیاد می‌شود.

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قزوین درپایان با بیان اینکه امیدوارم هر چه زودتر از این بحران عبور کرده و چرخه زندگی به حالت معمول برگردد، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود در این ایام که در خانه هستیم کارهای عقب افتاده را انجام دهیم و بهره‌گیری از رسانه‌های صوتی و تصویری، مطالعه کتاب، فیلم دیدن و گذران زندگی در کنار خانواده در این ایام می‌تواند مشقت‌ها و سختی در خانه ماندن را کاهش دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل