بازدید 25993

شیوع کرونا و سکوت معنادار دولت ترکیه

شیوع کرونا در سراسر جهان حتی مناطق بسیار دور افتاده به یک بحران جهانی تبدیل شده و افکارعمومی را در ترکیه نگران و مضطرب کرده است، اما به نظر می‌رسد دولتمردان آنکارا که در بحران خودساخته تجاوز نظامی به خاک سوریه هستند، همچنان ترجیح می‌دهند به سیاست سکوت و پنهان کاری ادامه دهند تا با بحرانی دیگر روبرو نشوند.
کد خبر: ۹۶۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷ 07 March 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، دولت ترکیه در ابتدای شیوع کرونا همانند دیگر کشور‌های جهان تدابیری را برای مقابله با این ویروس اتخاذ کرد، اما از یک سو مشخص نیست در شرایطی که اقتصاد ترکیه به شدت وابسته به صنعت گردشگری است، آیا ورود گردشگران به این کشور متوقف شده یا نه و از سوی دیگر در خصوص ورود و شیوع کرونا در ترکیه نه تنها دولتمردان بلکه احزاب و رسانه‌های این کشور هم تاکنون سکوت کرده‌اند.

 دولت ترکیه مانند کشور‌های دیگر برنامه‌هایی مانند کنترل مسافران ورودی، توقف پرواز‌ها به چین و تبلیغات رسانه‌ای برای مقابله با کرونا را در دستور کار دارد، اما هنوز حاضر نشده است در خصوص مبتلایان و فوت شدگان احتمالی اطلاع رسانی کند و این در حالی است که این ویروس بیش از ۸۵ کشور جهان را فراگرفته است.

همچنین هنوز بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با صنعت گردشگری این کشور متوقف نشده است و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران آگهی برگزاری کنسرت و رویداد‌های مشابه را پخش می‌کنند در حالیکه دولت ترکیه به طور رسمی پرواز‌های ورودی از ایران را متوقف کرده است.

واقعیت‌های مجازی

رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی تنها فرصتی برای مردم ترکیه هستند که هر از گاهی پرده از ابتلای شهروندان این کشور به ویروس کرونا بر می‌دارند، اما وزارت بهداری و دیگر مقامات محلی این کشور موظف هستند بلافاصله این اخبار را رد و به نحوی توجیه کنند.

در روز‌های گذشته در رسانه‌های اجتماعی ترکیه اعلام شد که یک گردشگر سنگاپوری مبتلای به کرونا به ترکیه آمده است، اما وزیر بهداری ترکیه با حضور در تلویزیون ترکیه در صدد توجیه برآمد و گفت که این مسافر ترانزیت بوده و با هواپیمای ترکیش ایر به مقصد ثالثی پرواز کرده است.

کارشناسان در واکنش تاکید کرده‌اند، ورود این مسافر به فرودگاه ترکیه و ارایه گذرنامه و حتی ماندن چندین ساعت در بخش ترانزیت فرودگاه می‌تواند عاملی برای ورود ویروس کرونا باشد، ولی وزیر بهداری ترکیه در این خصوص سکوت کرده و تنها به مساله قرنطینه کادر پروازی اشاره کرد.

درحالی که مقامات رسمی ترکیه تاکنون حاضر نشده اند در خصوص ابتلای شهروندان این کشور و یا فوت شدگان احتمالی اطلاع رسانی کنند، اما مساله کمیاب و گران شدن ماسک و مواد ضدعفونی کننده و صادرات این اقلام توسط سودجویان انتقاد مردم را در رسانه‌های اجتماعی را در ترکیه به همراه داشته تا جایی که دولت ترکیه برای جلوگیری از خروج ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست بکار شد و پنج شرکت بزرگ تولید کننده ماسک‌های طبی را جریمه کند.

افول گردشگری پاشنه آشیل اقتصاد ترکیه

افول گردشگری پاشنه آشیل اقتصاد ترکیه است و اکنون این سوال جدی مطرح است، دولت ترکیه در این شرایط که درگیر بحران تجاوز نظامی به سوریه و همزمان تنش در روابط با اتحادیه اروپا در خصوص پرونده مهاجران و است، آیا از درآمد‌های هنگفت این صنعت چشم‌پوشی می‌کند؟ و ورود گردشگران را که می‌تواند عامل مهمی برای شروع گسترده کرونا در این کشور باشند، محدود می‌کند؟ درآمد ترکیه از محل صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹ میلادی برابر ۳۴.۵ میلیارد دلار بود و ترکیه هدف خود در سال ۲۰۲۰ را ۴۱ میلیارد دلار اعلام کرده است.

اقتصاد برخی از مناطق ترکیه بطور کلی وابسته به گردشگری است و عدم ورود گردشگران خارجی اقتصاد ترکیه را با معضل جدی مواجه خواهد کرد.

قبل از شیوع کرونا ترکیه در ماه ژانویه پذیرای حدود یک میلیون و ۷۸۷ هزار مسافر و گردشگر خارجی بود که رقم یاد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۶.۱۱ درصد افزایش داشت.

در روز‌های گذشته در مقاله‌ای در روزنامه ملیت به احتمال بروز بحران در صنعت گردشگری ترکیه پرداخته شده و آمده که اولین ضربه به صنعت گردشگری ترکیه در نوروز خواهد بود، زمانی که صد‌ها هزار گردشگر از سراسر جهان به ویژه ایران نتوانند وارد خاک ترکیه شوند.

ملیت با اشاره به اینکه گردشگران ایرانی برای ترکیه اهمیت بسیاری دارند، نوشت: در سال ۲۰۱۹ میلادی یک میلیون و ۹۶۰ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه آمدند که با احتساب افرادی که از صبح تا شب در ترکیه مانده‌اند این رقم به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسد.

در سال گذشته میلادی روسیه با پنج میلیون و ۱۷۹ هزار، آلمان با چهار میلیون و ۱۹۴ هزار، بلغارستان با دو میلیون و ۶۲۵ هزار، انگلستان با دو میلیون و ۱۵۷ هزار و گرجستان با یک میلیون و ۹۸۴ هزار نفر پنج کشور نخست در ارسال گردشگر به ترکیه بودند. ایران با یک میلیون و ۹۶۰ هزار نفر در این رده بندی در ردیف ششم جای داشت.

باید دید در روز‌های آینده دولت ترکیه با این موضوع چطور مواجه خواهد شد، آیا سرانجام خطر همه‌گیری کرونا در این کشور، ترکیه را مجبور به آماردهی شفاف خواهد کرد یا صنعت گردشگری این کشور به مثابه بمبی برای بازتولید بیماران کرونایی تبدیل خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر