بازدید 30016

توافق روسیه و ترکیه بر سر ادلب و چرایی عقب نشینی اردوغان در برابر پوتین!

پس از چند هفته درگیری مداوم و سنگین میان ارتش سوریه، جنگنده های روسی و نیروهای مقاومت با ارتش ترکیه در ادلب، سرانجام روز پنجشنبه توافقی میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور برای آتش بس در ادلب به امضا رسید و از روز جمعه نیز اجرایی شد؛ توافقی که تحلیل های زیادی پیرامون آن ارائه شده است.
کد خبر: ۹۶۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶ 06 March 2020

توافق روسیه و ترکیه بر سر ادلب و چرایی عقب نشینی اردوغان در برابر پوتین!

تحریریه تابناک جهان: پس از چند هفته درگیری مداوم و سنگین میان ارتش سوریه، جنگنده های روسی و نیروهای مقاومت با ارتش ترکیه در ادلب، سرانجام روز پنجشنبه توافقی میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور برای آتش بس در ادلب به امضا رسید و از روز جمعه نیز اجرایی شد؛ توافقی که تحلیل های زیادی پیرامون آن ارائه شده است.

در توافقنامه آتش‌بس امضا شده توسط اردوغان و پوتین که توسط وزرای خارجه دو کشور قرائت شد، آمده است: ترکیه و روسیه بر استقلال کامل سوریه، وحدت و تمامیت ارضی آن تأکید می‌کنند. هیچ راه حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد و این بحران را تنها می‌توان از طریق یک راه حل سیاسی که توسط خود سوری‌ها و با حمایت سازمان ملل رهبری و اجرا شود، حل و فصل کرد.

اردوغان و پوتین همچنین بر جلوگیری از وخیم شدن اوضاع انسانی، تضمین حفاظت از غیرنظامیان، ارائه کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان بدون مطرح کردن هیچ گونه پیش شرطی و بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری به خانه‌های‌شان تأکید کردند.

این توافقنامه همچنین شامل چند بند زیر است؛

۱ ـ توقف درگیری‌ها و اقدامات جنگی در خط تماس در منطقه کاهش تنش در ادلب از بامداد جمعه.

۲ ـ ایجاد یک گذرگاه امن به عرض شش کیلومتر به سمت شمال بزرگراه "ام‌۴" و شش کیلومتر به سمت جنوب این بزرگراه به منظور اتخاذ استاندارد‌های دقیق برای عبور و مرور امن از طریق کانال‌های ارتباطی وزارت دفاع روسیه و ترکیه طی هفت روز.

۳ ـ آغاز گشت زنی‌های مشترک روسیه و ترکیه از ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) در طول بزرگراه ام‌۴؛ از شهرک "ترنبه" در دو کیلومتری سراقب تا شهرک "عین الحور".

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود درباره این توافقنامه گفت: این توافقنامه از بامداد جمعه وارد فاز اجرایی می‌شود و توسط وزرای دفاع دو کشور نیز امضا شده است.

نکته مهم آنکه اردوغان چند هفته پیش از این (پانزدهم فوریه) تأکید کرده بود که اگر نیروهای سوری به پشت مناطق دیده‌بانی ارتش ترکیه بازنگردند تمام اقدامات ممکن را انجام خواهد داد. اما در توافق روز گذشته هیچ نشانه‌ای از این خط قرمز ترکیه وجود ندارد و خواسته 30کیلومتری آنکارا عملاً نادیده گرفته شده است، یعنی در این مسئله نیز ترکیه از آنچه گفته بود عقب‌نشینی کرد.

در همین رابطه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان درباره این توافق در رای الیوم نوشته است: «توافق اردوغان و پوتین در وهله اول به مفهوم حفظ اوضاع کنونی و باقی ماندن ارتش سوریه در همه مناطقی که پس گرفته و مساحت آن بالغ بر ۶۰۰ کیلومترمربع می شود از جمله شهر راهبردی سراقب است و اینکه مهلت اردوغان و درخواستش برای خروج ارتش سوریه راه به جایی نبرده است.

عطوان آورده است: راهبردی که پوتین در برخورد با پرونده سوریه از آن پیروی می کند بر اساس پیشروی نظامی در وهله اول و بازپس گیری مناطق زیاد و سپس تثبیت آنها از طریق توافقات با ترکیه به عنوان حامی گروههای مسلح و تشکیل گشت های مشترک یا ایجاد مراکز نظارتی ترکیه به منظور خاکستر بر چشم پاشیدن است و این راهبردی هوشمندانه است که تحرکات همتای ترکیه ای که بر اساس کشاندن امور به سوی تنش است را از بین می برد.

این تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: مذاکرات سه ساعته نشان از اوج اختلافات و اصرار هر طرف به ویژه روس ها بر مواضع بود. موضع روسها روشن بود و زمانی که ارتش سوریه عملیات خود در حومه ادلب را شروع کرد با چراغ سبز روسیه و برای اجرای توافق سوچی بود که طرف ترکیه ای آن را رعایت نکرده بود.

وی می نویسد: نکته جالب توجه این که در این توافق اصلاً اشاره ای به جاده ام ۵ که دمشق را به حلب متصل می کند، نشده است و گشت های روسی و ترکی فقط در جاده ام۴ حلب به لاذقیه گشت زنی می کنند؛ این یعنی اینکه جاده ام۵ کامل تحت کنترل ارتش سوریه خواهد ماند و نه ترکیه و نه گروه های مسلح نقش امنیتی در آن ندارند و این تحول بسیار مهمی برای اقتصاد سوریه و حاکمیت و شوکت آن است.

عطوان نوشت: اما درباره کریدور امنیتی در ادلب مفهومش اجازه خروج دادن به غیرنظامیان سوری از شهر و رفتن به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه مشابه آنچه در شرق حلب، غوطه دمشق و جنوب سوریه رخ داد، است تا گروههای مسلح از سپر انسانی محروم شوند.

وی آورده است: گفته پوتین درباره سند مشترک به مثابه اصلاحات جدید در توافق سوچی با توجه به متغیرات اخیر در ادلب و شاید برای راضی کردن طرف ترکیه ای است و اینکه دستاوردی در قبال امتیازات از دست داده، دارد. تثبیت مناطقی که ارتش سوریه پس گرفته است و تاکید پوتین مبنی بر اینکه تحرکات گروه های مسلح در ادلب به ازسرگیری اقدامات نظامی ـ که منجر به کشته شدن نظامیان ترک شد ـ منجر گشته، به مفهوم تبرئه ارتش سوریه و خط بطلانی بر روایت ترکیه در سرزنش ارتش سوریه درباره درگیری اخیر در ادلب است.

وی نوشت: با نگاهی به مفاد توافق و چهره سران روسیه و ترکیه در نشست خبری مشترک به ویژه چهره درهم پوتین، می توان دریافت که نردبانی از سوی پوتین به همتای ترک خود برای پایین آمدن از درخت بلندی که به بالای آن از طریق حمله اش رفته، داده تا از رویارویی بزرگ پرهیز شود و سیاست در تنگنا قرار دادن گروه های تروریستی ادامه یابد تا منتظر نبرد آتی که احتمالاً سرنوشت ساز و تمام کننده خواهد بود، باشد.

عطوان می نویسد: آنچه برای اردوغان مهم است، عدم سرازیر شدن آوارگان به اراضی ترکیه است و به نظر می رسد که کریدور امن مورد توافق در نشست اخیر در کاستن از نگرانی و ترسش موثر باشد و بعید نمی دانیم که بشار اسد رئیس جمهور سوریه عفو سراسری درباره افراد مسلح و خانواده های آنها در ادلب طی روزهای آتی صادر کند تا به آنها مجال حل مشکل از طریق کمیته های آشتی داده شود.

وی تاکید کرد: اردوغان موقت دستاورد مهمی به دست آورد و آن پرهیز از رویارویی نظامی با روس ها و سوریه بود به ویژه که رئیس جمهور روسیه، دستور لشکرکشی هوایی و دریایی داد و ناوهای جنگی آن به دریای مدیترانه رسیدند که این نشان از عزمش برای اجرای بندهای توافق سوچی با قدرت بود».

بی‌شک توافق‌نامه روز گذشته همچون توافقات پیشین در رابطه با ادلب، توافقی موقت است و هیچ امیدی به تداوم آن وجود ندارد. همچنان که در همان شش ساعتی که طرفین در حال مذاکره بودند، بی‌آنکه کاهشی در درگیری‌ها باشد، جنگ تمام‌عیار در منطقه ادامه داشت. در واقع همه متوجه این حقیقت هستند که در این مرحله این صحنه میدانی است که تعیین‌کننده است و مذاکرات سیاسی صرفاً فضایی برای تنفس نیروها ایجاد می‌کند.

توافقنامه دیروز نیز صرفاً اقدامی اولیه برای حل موقت یک خونریزی بود و از آن نمی‌توان به‌عنوان یک درمان همیشگی یاد کرد. در همان سخنرانی کوتاه چنددقیقه‌ای دو رئیس جمهور در حالی که پوتین نیروهای تروریست را عامل بر هم زدن وضعیت منطقه دانسته آنها را مسبب نقض آتش‌بس معرفی کرد، اما اردوغان دولت دمشق را به‌عنوان متهم اصلی ماجرا مورد اشاره قرار داد. همین سخنرانی‌های چنددقیقه‌ای نشانه‌ای از عمق اختلافات بنیادین در نوع خوانش صحنه بود. تجربه نشان داده است زمانی که خوانش طرفین در یک موضوع دارای اختلافات بنیادین است، چاره‌ای جز پاک کردن صحنه و برپایی نظمی نوین که امکان خوانشی چندگانه نداشته باشد، وجود ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۴۹
اردوغان هم مث اسرائیلی ها اول حمله می کنه بعدا دنبال آتش بس می گرده................
خیلی جالبه که پوتین و اردوغان در خصوص آتش بس در ادلب روسیه تصمیم می گیرند ولی هیچ اسمی از بشار اسد به میان نمی آید
ارتش ترکیه، ارتش ناتو است و نماینگی آنرا دارد.
مسئله سوریه در واقع در دست غرب وشرق افتاده است ،حال ما میتونیم به رجزخوانی ادامه بدهیم.
امیدوارم که این اتش بس به آرامش منطقه بانجامد.
دلیلش ترس اردوغانه وگرنه نشون داد که بدش نمیاد مثل عثمانی ها کشور گشایی کنه.
چرایی نبود ایران در این مذاکرات رو نگفتی تابناک
با سلام و خسته نباشید.
ضمن تشکر از تحلیل شما، بنظرم بسیار بیشتر از اینها باید مواظب سیاستهای چپاولگرانه ترکیه باشند. با کشته شدن حدود ۵۰ سرباز ترک اردوغان ضمن دادن امتیاز به روسیه فورا باهاشون مذاکره کرد تا اوضاع دلهره آور و فشار روی سربازانش را کم کند، در حالیکه تعداد زیادی از نیروهای مقاومت و ارتش سوریه را متاسفانه شهید کرده بود..مخلص کلام این توافق حضور اردوغان غارتگر در سوریه مشروعیت میدهد در حالیکه بخشی از این کشور را اشغال کرده است و ضمنا به تروریست های مزدور فرصت تقویت و تمدد می دهد...
اگر خط قرمز تعیین کرده بود برای آن بود که لااقل به حضورش ادامه دهد که نباید فرصت بهش می دادند.
از اینکه پوتین دماغ این اردوغان ازخودراضی رابه خاک مالیدحسابی حال کردم
روسیه بزرگترین برنده ترور سردار سلیمانی بود.پوتین در قضیه ازاد کردن خلبان روسی از چنگ داعش نقش فرماندهی و هوش نخبه نظامی ما یعنی سردار سلیمانی را به چشم دید و فهمید تا زمانی که او زنده باشد روسیه نخواهد توانست ایران را از سوریه بیرون براند.از مکر کفتارها غافل شدید و انها در حالی که به ظاهر به هم دندان نشان میدهند مشغول تقسیم قلمرو هایشان هستند‌.امریکا و روسیه در پشت صحنه برای مکیدن خون کشورهای ضعیفتر هماهنگ هستند.اما در عین حال سگ امریکاییها به روسها شرف دارد
خب ایران چی؟؟
اصل کار ایران انجام میده
سر ایران کلاه رفت
درود بر سلطان اردوغان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
دورد بر حماقتش که این چنین کشور بزرگی مانند تورکیه را تحقیر کرد. شایسته رهبری بر یکک روستا را ندارد چه برسد به کشور تورکیه. رفتار سیاسی چند سال اخیر اردوغات قطعا باعث سقوط سیاسی او خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
مرگ بر سلطانک
ایران بعد از این همه هزینه جانی و مالی کجای این توافقات هست؟
این مطلب بیشتر مصرف داخلی داشت. اهداف روسیه و ارتش اسد و البته نیروهای مقاومت تسخیر ادلب بود نه سراقب که ترکیه به تنهایی جلوی تحققش را گرفت. صرف نظر از تلفاتی که ترکیه به ارتش اسد و تسلیحات روسی اش وارد کرد، شما میتوانید از استناد روس ها به نقض حقوق بین الملل و انتقاد از غربی ها در باب سکوت در قبال ورود تجهیزات موتوریزه ترکیه به ادلب این مسئله را متوجه شوید که روس ها آنطور که این تحلیلگر میگوید نتوانسته با قدرت حرف خود را به کرسی بنشاند. ترکیه ثابت نمود که به راستی قدرت دوم ناتو است.
آینده سوریه به زعم من کشوری است چند تکه که روسیه با کنترل اسد به عنوان دست نشانده، ترکیه با کنترل شمال سوریه و آمریکا با تسلط بر چاه های نفت و ادامه حمایت از اکراد منافع خود را پیش خواهند برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
تحلیلی کامل و به اختصار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
ایران پس چی واییییی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
راستی اتراک از چی حمایت می کنن؟؟
پیش بینیت شبیه دانشجویان شب امتحانی بود...
رد
اردوغان انتقام سختی از بابت شهادت 33 سرباز قهرمان ترک گرفت تمام.یاشاسین تورکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
شهادت؟؟
به توچه آخه >؟؟
یک سری سرباز اشغالگر به درک رفتن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
مردک به چه زبونی حالیت کنم شما ایرانی هستین.اینقدر تورک تورک نکن.تامام.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
از کی با محور مقاومت جنگیدن شهادت محسوب می شود؟اردوغان در جبهه صهیونیست ها است
ظاهرا هیچ حرفی از کشته های لشکر فاطمیون و حزب الله لبنان نشده است. نیروهای وابسته به ایران که در حملات روسها کشته شدند و علیرغم عمدی بودن حلمه نیروهای ترکیه به آنها، هیچ صحبتی از آنها به میان نمی آید. وضعیت حضور نیروهای مستشاری ایران و امنیت موقعیت های آنها هم بحث نمی شود. مطابق این توافق ظاهرا نیروهای ایرانی در زیرمجموعه نیروهای روس یا سوری تعریف می شوند که البته از آنجا که هیچ بحثی درباره آنها نمی شود باید گفت که عملا حضور آنها در عرصه نبرد نادیده گرفته شده است با این حساب باید این سوال را مطرح کرد که آیا شهادت سردار سلیمانی در این موضوع نقش داشته یا خیر؟ و اگر این فرایند در آینده نیز به همین شکل پیش رود آنگاه دستاوردهای آن شهید بزرگ چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد و منافع ملت ایران و نیروهای تحت امر او به چه شکل تأمین خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
کی برای ملت ایران نفع داشت؟
جمع کنید به ما چه ربطی دارد
چرایی بی‌کلاه ماندن سر ایران رو هم بنویس
جالب است اردوغان بر سرخاک دیگر کشورها به مذاکره با روسیه رفته .برخلاف پادشاهان ایرانی که ترکمانچای های را امضاء کرده اند
به نظر من این یک شکست مسلم برای دولت سوریه بود چون نتونست ادلب رو پس بگیره در ضمن چرا در مورد غایب بودن ایران در این مذاکرات هیچ تحلیلی نمی نویسید. الکی خودمون رو روی نقاط ضعف اردوغان متمرکز میکنیم که فاجعه اصلی یعنی افتادن سوریه در دامن روسیه و ترکیه را نادیده بگیریم. اصل مساله اینه. اصلا" جایگاه بشار اسد توی این مذاکرات کجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
آقای عزیز روسیه نباشه بشار هم پناهنده میشه روسیه خخخ
اردوغان در مقابل پوتین عقب نشینی نکرد اسد در برابر اردوغان عقب نشینی کرد و البته برنده اصلی هم اردوغان نبود بلکه پوتین بود. ارتش سوریه بعد از این عملیات روحیه شو در مقابل ارتش ترکیه باخته چون تلفات زیادی بهش وارد شده و اینو پوتین هم توی صحبتهاش اشاره کرده. اما معضل اصلی اینه که به نظر می رسه روسیه نه تنها ایران را کنار گذاشته بلکه بشار اسد رو هم در برابر ترکیه تنها گذاشته و جتی اجازه نمیده دولت سوریه مستقیم با ترکیه وارد مذاکره بشه
سیاست ترکیه در خاورمیانه محکوم به شکست است قطعا" ویقینا" و این شکست سیاست خارجی خاور میانه مرگ حیات سیاسی اردوغان و حزب عدالت و توسعه را رقم خواهد زد. به احتمال بسیار قوی قدرت آینده ترکیه در دست حزب دموکراتیک خلقها باشد. این را در انتخابات شهرداریها شاهد بودیم. اردوغان با تدارک کودتای قلابی و سرکوب مخالفینش چند صباحی توانست ارکان قدرت را در دست داشته باشد او همچنین با اقدامات گانگستری در خارج از مرزهای ترکیه هم اقتصاد رو به رشد ترکیه را به مخاطره انداخت و هم برای ترکیه دشمن تراشی کرد. او محکوم به شکست است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
حزب دمکراتیک خلق کرد سوریه به رهبری صلاح الدین دمیرتاش، فقط یک اپوزیسیون بسیار کوچک است. چون اکراد ترکیه حدود بیست و پنج درصد جمعیت ترکیه هستند که کمتر از سی درصد آنان از این حزب حمایت میکنند.
کسب حدود هشت درصد آرا توسط دمیرتاش در انتخابات ریاست‌جمهوری دو هزار و هیجده ترکیه موید این امر است
چون فهمید مثل بادکنک فقط باد شده
ارتش ترکیه با حمله به سربازان ترکیه اشتباه محاسباتی کرد که تبعات منفی استراتژیکی برای سوریه دارد زیرا اولا" روسیه در این حمله تقریبا" ارتش سوریه را تنها گذاشت و گرنه جنگنده های ترکیه نمی توانستند با ورود به آسمان سوریه 3 فروند هواپیمای سوریه را ساقط کنند. ثانیا" برای اولین بار ارتش دو کشور سوریه و ترکیه به طور مستقیم با هم وارد جنگ شدند که ترکها طی 90 سال گذشته فقط با یونانی ها اینگونه وارد جنگ شده بودند. این به این معنی است که ارتش سوریه در دکترین نظامی ترکیه جزو دشمنان کشور ترکیه محسوب خواهد شد و احتمال وقوع جنگ بین این دو در آینده بازهم وجود خواهد داشت.
در ضمن اگر جنگ ترکیه و سوریه ادامه یابد چون سوریه تاب مقاومت در برابر ارتش ترکیه ندارد بنابر این روسیه مجبور به دخالت مستقیم در این جنگ خواهد شد و در این صورت ناتو و آمریکا هم مستقیم و غیر مستقیم وارد این جنگ می شوند زیرا آمریکا توی آدانای ترکیه حدود 70 بمب اتمی دارد ناتو هم بزرگترین پایگاه منطقه ای خود را در معرض خطر خواهد دید پس نتیجه می گیریم که بشار اسد اشتباهی کرد که ظاهرا" این دفعه حل شده ولی در صورت تکرار سوریه میدان زورآزمایی ارتشهای قدرتمند جهان خواهد بود و کشوری باقی نخواهد ماند که بشار اسد بر آن حکومت کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
برادر چه اشتباهی چه کشوری می پذیرد شهری از کشورش در اشغال یک کشور دیگر باشد؟ ایا حق سوریه نیست ارتش اشغالگر تورکیه را از سرزمینش بیرون کند؟ دیر یا زود اردوغان باید ز سوریه بیرون برود چه با زور چه بدون زور
اردوغات هرچه در توان داشت انجام داد برد نهایی ایشان خواهش و تمنا از پوتین بود.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
این فقط ۲ درصد توان نظامی ترکیه بود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
خخخخخخخ 2% ها؟
این یارو 50 ساله داره از یک سری چریک ضربه میخوره...
توان نظامی!!!
پرهیز از رویارویی مستقیم ؟
حاجی چند روزه از زمین و آسمان بسته به گلوله کسی جلودارش نیست شما می گی پرهیز ؟
برنده اصلی ترکیه است و مشخص شد حتی روسیه دیگر نمی تواند ترکیه را عقب براند ولی بازنده ایران است که چقدر هزینه جانی و مالی داده ایم ولی هیچ شد .
ترکیه نباید از سوریه بیرون بیاد
ترکیه برتری نظامی خود را به نمایش گذاشت و اراده روسیه و اسد و ایران را به چلش کشید و اجازه نداد ادلب را از دست مخلفان در بیاورند و در اخر هم هر دو کشور ایران را از معادلات کنار گذاشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
افرین.دقیقا
آن دوغ آب به جای مرغ و پلو یه آب دوغ خیار گیرش اومد
اردوغان نشان داد که هیچ قدرتی ندارد فقط زست ابرقدرت ها را می گیرد ولی مثل ترامپ سریع عقب نشینی می کند
از برادر پوتین برای شرکت در این توافق به نمایندگی از ایران عمیقا تشکر کرده و برای ایشان آرزوی طول عمر داریم.
اگر اردوغان ادلب را از سوریه جدا کند یا نیروهای وابسته به خود را در آنجا مستقر کند دست بکار بزرگی زده و از آشفتگی منطقه استفاده کرده و تقریبا میلیون ها کیلومتر به خاک ترکیه افزوده است اگر عفرین و سایر مناطق را حساب کنیم.
روسیه غافلگیر قدرت هوایی ترکیه شد خصوصا با ساقط شدن چندین جنگنده ساخت روسیه و گرنه اتش بس را قبول نمیکرد و در ضمن ترکیه به حضورش در سوریه مشروعیت بخشید وایران هم که هیچی
همه صحبت کی برد وکی باخت ،سهم کدام بیشتر شد وچرا ایران را سهیم نکردند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر