بازدید 21296
۱

راهی جدید برای درمان سرطان روده

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن با مهار پروتئین موجود در سلول‌های سرطانی روده، راهی برای موثرتر کردن پرتودرمانی برای سرطان روده بزرگ کشف کرده‌اند.
کد خبر: ۹۶۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ 05 March 2020

راهی جدید برای درمان سرطان روده

 

به گزارش تابناک به نقل از فارس ، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن با مهار پروتئین موجود در سلول‌های سرطانی روده، راهی برای موثرتر کردن پرتودرمانی برای سرطان روده بزرگ کشف کرده‌اند.

به گفته محققان، بسیاری از سرطان‌های روده بزرگ به دلیل عوامل ناشی از سبک زندگی و افزایش سن ایجاد می‌شوند و تعداد کمی از موارد به خاطر اختلالات ژنتیکی ارثی اتفاق می‌افتند؛ عوامل خطر شامل مواردی همچون نوع رژیم غذایی، چاقی، سیگارکشیدن و نداشتن فعالیت جسمانی کافی است تا زمینه بروز این نوع سرطان فراهم شود.

دانشمندان آنزیمی را موسوم به ایندولامین ۲،۳ دیوکسیژناز ۱ (IDO۱) در نمونه‌های سرطانی روده بزرگ هدف قرار دادند. در این مطالعه، محققان خطوط سلولی سرطان روده بزرگ را با اشعه درمان کردند و دریافتند که سلول‌ها بعد از یک دوز واحد، پروتئین IDO۱ بیشتری تولید می‌کنند.

آنها همچنین نمونه‌های تومور را از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بررسی کردند و دریافتند که پرتودرمانی باعث شده است که این سلول‌ها بیشتر پروتئین تولید کنند.

آزمایش‌های بعدی نشان می‌دهد که پروتئین ممکن است از سلول‌های سرطانی در برابر اثرات پرتو محافظت کند.

محققان با استفاده از تکنیک‌هایی برای مسدود کردن ژن IDO۱ و همچنین داروی اپاکادوستات برای جلوگیری از فعالیت پروتئین، به کار خود ادامه دادند و دریافتند که ترکیب استراتژی‌ها در ۴۰ درصد از تومورهای مورد مطالعه باعث کوچک شدن آنها می‌شود. در موش‌ها، ترکیب اشعه با مهار پروتئین همچنین باعث شده است تومورها کندتر رشد کنند.

در آزمایش‌های دیگر، درمان ترکیبی مانع از عود مجدد سلول‌های سرطانی شد؛ متیو سیوربا، استادیار پزشکی و مدیر مرکز التهاب روده در دانشگاه واشنگتن گفت: «درمان جدید تقریباً مانند واکسن عمل کرده است؛ موش‌هایی که درمان‌های ترکیبی را دریافت کرده‌اند، کمتر احتمال ابتلا به سایر سرطان‌های مشابه را دارند.

اکنون محققان این روش را در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ آزمایش می‌کنند؛ از آنجا که پروتئین در سایر سرطان‌های شکمی و لگن نیز بیان شده سیوربا توضیح داد که مسدود کردن فعالیت آن ممکن است در انواع دیگر سرطان نیز مفید باشد.

این یافته‌ها روز سه شنبه به صورت آنلاین در ژورنال تحقیقات ایمنی شناسی سرطان منتشر شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
سلام
آيا اين روش در ايران نيز در حال انجام هست؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان