بازدید 8200

تاکید چین بر لزوم بی‌طرفی آژانس در رابطه با ایران

سخنگوی وزارت خارجه چین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرد تا به همکاری با ایران برای حل مشکلات مربوطه ادامه دهد.
کد خبر: ۹۶۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱ 04 March 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از سایت وزارت خارجه چین، ژائو لیجیان، سخنگوی این وزارت‌خانه روز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی خود درخصوص گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران را بررسی کردیم. این گزارش تایید می‌کند که فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران در خصوص اجرای برجام، عدم آغاز مرحله پنجم کاهش تعهدات برجامی و استفاده از مواد هسته‌ای اعلام شده برای مقاصد دیگر همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: چین، از ایران می‌خواهد که به همکاری با آژانس ادامه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: در عین حال امیدواریم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رعایت اصل عدم جانبداری، بی‌طرفی و اعمال پادمان‌های نظارتی مطابق اختیاراتش بر ایران نظارت و با ایران برای حل مسائل مربوطه همکاری کند.

لیجیان در ادامه گفت: تاکید میکنم که خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه ایران ریشه اصلی بحران هسته‌ای ایران است. ایالات متحده باید باز رویکرد اشتباه خود دست بکشد و راه را برای گفتگو و مذاکره باز کند. طرفین باید اجرای گام به گام، متقابل، کامل و موثر این توافق را ذیل چارچوب کمیسیون مشترک برجام دنبال کنند. شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز باید به درستی موضوع را بررسی و از تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام حمایت کند. چین به همکاری خود با طرفین ذیربط برای حمایت از این توافق و تحقق راه حلی دیپلماتیک و سیاسی برای این موضوع ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در بیانیه‌ای که به طرفین یرجام ارسال کرده است مدعی شده که ایران اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای را نداده و به سوالات پیشین آژانس در خصوص فعالیت‌هایش پاسخ نداده است

در گزارش آژانس ذکر شده است که ایران اجازه دسترسی به دو مکان را به آژانس نداده و برای انجام گفتگو‌هایی در خصوص شفاف‌سازی احتمال وجود مواد یا فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده، اقدام نکرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران می‌خواهد که فورا به همکاری با آژانس بپردازد و اجازه دسترسی به اماکن مورد نظر را صادر کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر