بازدید 20082

گرانترین و ارزانترین آپارتمان در کجای تهران است؟

تعداد مراجعات به بنگاه‌های املاک از پاییز و زمستان رو به افزایش گذاشته و همین موضوع باعث شده تا قیمت‌ها اندکی بالا برود و تعداد مبایعه‌نامه‌ها نیز رشد کند.
کد خبر: ۹۶۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰ 03 March 2020


به گزارش تابناک به نقل از فارس، شاید کمتر متقاضی خرید مسکن فکرش را کرده بود که میزان مراجعات به بنگاه‌ها موجب رشد مبایعه‌نامه‌ها و در نتیجه افزایش ولو اندک قیمت مسکن شود.

ترس از احتمال افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ باعث شد تا برخی از متقاضیان واقعی مسکن برای در امان ماندن از رشد قیمت مسکن حتی در حد نرخ تورم به جستجوی مسکن بگردند.

همین تفکرات که اتفاقا برخی از املاکی‌ها و برخی بساز بفروش‌ها به آن دامن زده بودند، موجب افزایش مراجعات متقاضیان مسکن شد.

این روزها رشد قیمت در حد اندک و کمتر از ۱۰ درصد به این دلیل بود که سفته‌بازان شرایط را برای ورود به بازار مسکن مهیا نمی‌دیدند.

بازار مسکن چه زمانی برای ورود سفته‌بازان آماده است؟


اگر چه به گفته مهدی غلامی کارشناس اقتصاد مسکن، نبود تورم انتظاری از ورود سفته‌بازان به بازار مسکن جلوگیری می‌کند.

وی پیش‌تر در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه شرایط بازار مسکن به گونه‌ای است که به نفع سفته‌بازان نیست تا وارد آن شوند، گفت: نبود تورم انتظاری باعث شده تا سفته‌بازان از ورود به بازار مسکن خودداری کنند.

وی می‌افزاید: به هر حال وقتی مسکن در کشور یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، قیمت آن هر لحظه می‌تواند افزایش یابد و وقتی رفتارهای سوداگرانه و سفته‌بازی در کنار آن قرار می‌گیرد، این افزایش قیمت به شکل جهشی خود را نشان می‌دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: سفته‌بازان زمانی وارد بازار مسکن می‌شوند که قیمت مسکن بخواهد افزایش یابد، اما وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای است که این شرایط فعلا برای ورود سفته‌بازان فراهم نیست.

تایید رشد قیمت مسکن در بهمن‌ماه از سوی وزارت راه و شهرسازی


اما آمارها و گزارشهای دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز حاوی نکات جالب و ارزشمندی است و نشان می‌دهد که روند معاملات مسکن در شهر تهران در بهمن نسبت به ماه گذشته ۲۴.۷ درصد رشد داشته، این در حالی است که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در بهمن ماه نسبت به دی و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳.۸ و ۴۳.۱ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۶۴ درصدی قیمت مسکن در ۱۰ ماه امسال نسبت به پارسال


این گزارش حاکی است که در ۱۰ ماه سال جاری (فروردین تا دی) ۷۴ هزار و ۶۵۹ مبایعه‌نامه به ثبت رسیده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۱۷ هزار و ۳۶۳ مبایعه نامه بوده با کاهش ۳۶.۴ درصدی همراه شده است. همچنین، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی در ۱۰ ماهه امسال، ۱۳ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان بوده که این میزان در مقایسه با سال گذشته که هر متر مربع واحد مسکونی ۷ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان معامله شده، افزایش ۶۴.۲ درصدی داشته است.

کاهش صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته به خاطر رکود حاکم بر بازار مسکن


یکی از نکات جالب توجه در گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی است. رکود حاکم بر بازار مسکن در سال گذشته باعث شده بود تا سازنده‌ها کمتر اقدام برای درخواست پروانه ساختمانی داشته باشند.

این گزارش می‌افزاید: پروانه‌های ساختمانی صادره در ۱۰ ماهه سال جاری ۵۴ هزار و ۹۱۰ بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که معادل ۶۳ هزار و ۵۰۷ واحد بوده کاهش ۱۳.۵ درصدی یافته است. همچنین، تعداد مبایعه‌نامه‌ها در بهمن امسال ۱۳ هزار و ۵۵۰ مبایعه‌نامه، ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۹ هزار و ۵۳۱ واحد ثبت شد، ۴۲.۲ درصد و نسبت به دیماه امسال ۲۴.۷ درصد افزایش یافته است.

از چه زمانی افزایش تعداد مبایعه‌نامه‌ها آغاز شد


بر اساس این گزارش، اتفاقا روند افزایش میزان معاملات مسکن از زمانی آغاز شد که کمتر متقاضی مسکن فکر آن را می‌کرد. در ماه‌های آذر و دی امسال تعداد مبایعات روند رو به رشدی را طی کرد، روندی که در فروردین تا آبان همواره با رشد منفی همراه بوده است.

رشد آرام قیمت یک متر مربع واحد مسکونی


در مورد قیمت یک مترمربع واحد مسکونی نیز متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان معامله شده که این رقم در مقایسه با بهمن سال گذشته که بیش از ۱۰ میلیون تومان را ثبت کرده، ۴۳.۱ درصد افزایش یافته است و نسبت به دی ماه امسال نیز افزایش ۳.۸ درصدی را نشان می‌دهد. روند افزایش قیمت هر مترمربع در ماه‌های آذر تاکنون سرعت گرفته است.

اما سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران پیشتر در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه رشد قیمت مسکن و قیمت تمام شده جوسازی سازنده‌ها است، گفت: جوسازی بساز و بفروش‌ها برای بالا بردن قیمت مسکن موضوع تازه‌ای نیست. در حالی که آمارهای بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که قیمت مسکن و میزان معاملات رو به رشد بوده است.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که وقتی بازار مسکن کشش رشد قیمت ندارد، قیمت‌ها نمی‌تواند افزایش یابد.

مصطفی قلی خسروی در حالی که چند روزی است به دلیل بیماری حال و روز خوشی ندارد می‌گوید که قیمت‌ها در سال آینده نمی‌تواند بیشتر از نرخ تورم عمومی رشد کند.

مقایسه متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران در بهمن سال جاری حکایت از آن دارد که بیشترین قیمت‌ها مربوط به منطقه ۳ تهران با متوسط هر مترمربع ۲۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، منطقه یک با ۲۹ میلیون و ۴۲۷ هزار تومان و منطقه ۲ با ۲۱ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان بوده است.

کمترین قیمت‌های خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران را نیز منطقه ۱۸ با ۶ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان، منطقه ۲۰ با ۷ میلیون و ۴۲۷ هزار تومان و منطقه ۱۷ با ۷ میلیون و ۵۷۴ هزار تومان به خود اختصاص داده است.

بیشترین خرید و فروش نیز همانند ماه‌های گذشته به منطقه پنج شهرداری تهران با ۲ هزار و ۱۶۱ اختصاص یافته است.

همچنین منطقه ۲ شهرداری تهران با یک هزار و ۱۸۸ و منطقه ۴ با یک‌ هزار و ۱۴۵ بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. کمترین میزان خرید و فروش نیز به ترتیب به مناطق ۱۹ با ۸۱، منطقه ۱۶ با ۱۷۱ و منطقه ۲۰ با ۱۸۶ مبایعه‌نامه اختصاص یافته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان