بازدید 18942

زوجین مراقب عاقبت نقض حریم خصوصی یکدیگر باشند!

حفظ حریم خصوصی میان زوجین از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر محل اختلاف بسیاری از زوجین گشته و سبب تشکیل پرونده‌های قضایی شده است و این موضوع که خود معلول پیدایش ابزار‌های جدید در زندگی و جوامع انسانی است دارای رویه قضایی ثابتی نبوده، اما گاه با توجه به برخی از پرونده‌های قضایی، می‌توان راهنما و نشانی برای تعیین مسیر و رویه قضایی پیدا نمود.
کد خبر: ۹۶۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 20 February 2020

حفظ حریم خصوصی میان زوجین از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر محل اختلاف بسیاری از زوجین گشته و سبب تشکیل پرونده‌های قضایی شده است و این موضوع که خود معلول پیدایش ابزار‌های جدید در زندگی و جوامع انسانی است دارای رویه قضایی ثابتی نبوده، اما گاه با توجه به برخی از پرونده‌های قضایی، می‌توان راهنما و نشانی برای تعیین مسیر و رویه قضایی پیدا نمود.
 

به گزارش «تابناک»؛ در میان زوجین نگاه‌های گوناگونی نسبت به حفظ حریم خصوصی زوجین پس از ادواج وجود دارد. برخی به حفظ و ادامه حریم خصوصی قبل از ازدواج در دو دوران پس از ازدواج اعتقاد داشته و دلیل این امر را رعایت احترام و کرامت و شا خود دانسته و برخی دیگر معتقدند به سبب لزوم رعایت شفافیت و صداقت، باید حریم خصوصی دوران پس از ازدواج با حریم خصوصی دوران قبل از ازدواج تفاوت داشته و همسر خویش را شریک در این حریم می‌دانند.

مصادیق این موضوع در جامعه امروزی بسیار است؛ از رمز موبایل و سیستم‌های رایانه‌ای شخصی گرفته تا چک کردن حساب‌های کاربری در شبکه‌های مجازی. اما آنچه مهم و قطعی به نظر می‌رسد، این است که در قوانین ما در مورد حریم خصوصی زوجین به صراحت عنوانی نداریم که نقض این حریم خصوصی به جرم انگاری منجر شده باشد و فرد مرتکب جرم شود. البته موارد حقوقی وجود دارد که اگر کسی تعدی نسبت به حریم خصوصی فرد دیگر کرد، شاید بشود در قالب رفع مزاحمت با یک دعوای حقوقی آن مزاحمت را رفع کرد؛ اما در بین زن و شوهر نظر صریحی وجود ندارد. در مورد زوجه هم آن چیزی در حقوق ما وجود دارد این است که روابط میان زوجین مثل روابط سایر افراد و برگرفته از شرع مقدس اسلام است و مانند روابط سایر افراد است. در برخی از کشور‌های جهان، روابط میان زوجین کاملا متفاوت است؛ مثلا در کشور‌های دیگر قوانینی داریم که پس از ازدواج اموال زوجین یکی می‌شود؛ انگار یک شخصیت حقوقی جداگانه ایجاد می‌شود، ولی در قوانین ایران، چنین موضوعی مورد توجه قرار نگرفته است.

لازم است بدانیم در مورد حریم خصوصی در اصل این است که پس از ازدواج، حریم خصوصی بسیاری از افراد مشترک می‌شود و اگر دو طرف بخشی از حریم خصوصی شان را، یعنی اگر فضای تلفن همراهشان را نسبت به هم حریم خصوصی بداند طرف دیگر نمی‌تواند طرف مقابل را مجبور کند که جزو حریم خصوصی نیست و باید به اشراک گذاشته شود. شاید اگر فردی صرفا تلفن همراه دیگری نگاه کرده باشد، جرمی مرتکب نشده باشد، ولی اگر از مطالب داخل آن تلفن علیه او استفاده کند که موجب لطمه به حیثیت و آبرویش شود، همانطور که افراد عادی می‌توانند نسبت به هم شکایت کنند زوجین هم می‌توانند شکایت کنند و تفاوتی ندارد؛ لذا اگر این تفاسیر را قبول داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که یک حریم خصوصی قانونی میان زوجین قرار دارد.

با توجه به این مقدمه به بررسی پرونده‌ای که سال‌های گذشته به نوعی به این بحث مرتبط باشد می‌پردازیم. البته در این پرونده به موارد دیگری هم اشاره شده، اما نکته اصلی آن مبنی بر این است که در این پرونده ادعا شده که: خوانده به دلیل مصرف مکرر مواد مخدر (شیشه) دچار یکسری اختلالات روحی و روانی گردیده که موجب اختلافات زوجین شده خوانده شدیداً نسبت به همسرش شکاک و بدبین بوده و در منزل خودش دوربین نصب‌ کرده و در طول شبانه‌روز زوجه را تحت نظر قرار داده درحالی‌که در این مدت از سوی زوجه کوچکترین مورد غیراخلاقی مشاهده نشده است، ولی شب‌ها موقع خواب زوجه را مرتب تهدید به مرگ می کرده تا جایی که زوجه ناچار از ترس تا صبح بیدار می‌مانده است.

دادگاه هم پس از بررسی جزییات این پرونده در نظر اعلامی خود بیان داشته توجه به اظهارات طرفین و وکلای آنان و نظرات داوران و تهیه فیلم از سوی زوج در مورد روابط زناشویی (زوجین) و نصب دوربین در اتاق‌خواب و در هال ساختمان، فحاشی و تهدید زوج نسبت به زوجه و مصرف مواد مخدر از سوی زوج به عنوان تفریحی بر اساس مندرجات پرونده و تحویل دستگاه فیلم‌برداری از سوی زوجه به دادستان (محترم) و محتویات پرونده کیفری با وارد دانستن دعوای خواهان (زوجه) حکم به محکومیت زوج به مطلقه نمودن زوجه را صادر و در صورت عدم اجرای حکم از سوی زوج، دادگاه رأساً نسبت به اجرای صیغه طلاق اقدام خواهد نمود.

به اعتقاد کبری پور عبدالله حقوقدان و استاد دانشگاه حریم خصوصی یکی از اساسی‌ترین مصادیق حقوق بشر است که به عنوان یکی از حقوق بنیادین شهروندان با حفظ شان کرامت و شخصیت و استقلال فردی انسانی ارتباط عمیقی دارد. حریمی که باید هیچ کس بدون مجوز حق ورود به آن را نداشته باشد و مصون و ایمن بماند؛ لذا رعایت این حریم در روابط انسانی بسیار مهم ارزیابی شده است. با توجه به ماهیت جمعی خانواده، اهمیت احترام به حریم خصوصی، یکی از بنیادی‌ترین نظام اجتماعی آشکار است. باید گفت: این مساله میان زوجین خالی از وجه نبوده و هر یک از همسران با اتکا به شخصیت مستقل و حقوق مسلم انسانی خویش این حق را دارند و می‌توانند حریم خود را در زندگی مشترک حفظ کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۲
تابناک جان طبق نظر روانشناسان حریم خصوصی توی ازدواج معنا نداره. یعنی منظور گوشیه؟ یا روابط غیر مجاز؟ این چیزا تو ازدواج حریم خصوصی نیس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
کاملا موافقم
سروین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
بعله دقیقا همینطوره
زوج اگه زوج باشه حریم خصوصی بینشون هیچ معنی نداره .. به جز موارد خیلی خاص .. مثل صحبت های زنانه ای که خانم ها با هم انجام می دهند
زوج اگه زوج باشند نه چیزی برای پنهان کردن از هم دارند و نه تو کار هم سرک می کشند ..
بهتر نیست از جایگاه احترام و وفاداری و اعتماد صحبت کنید
بحث بیماران روانی جداست اما این حرفا رو حتی غربیها هم قبول ندارن .. هر چند اونا به مراتب از ما صادق ترند به نظرم
پاسخ ها
رقیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
بعله موافقم درست هست کاملا
رسانه محترم خواهشا خواهشا در مسائل مربوط به روایط زوجین دقت بفرمایید هر کشوری آداب و فرهنگ مخصوص خود را دارد . در ایران عزیز و اسلامی ما قوانین جای کار بسیار بسیار بسیار بیشتری دارد و خواهش اکید دارم در موضوع خانواده و بنیان مقدس آن کار بیشتری بشود . متاسفانه در ایران به بنیان مقدس خانواده توجه کافی ندارند .
دارید کاملا جا می ندازید روابط مخفی رو ؟
مشاوران خانواده معتقد هستند که حریم خصوصی پس از ازدواج معنا ندارد و چرا اینطور به قضیه نگاه نمیکنید که پنهان کردن گوشی مبایل و رمز ایمیل و رمز صفحات مجازی از سوی یکی از زوجین نقض حق طرف مقابل در زمینه شفافیت است. و قطعا افراد پس از ازدواج می پذیرند که حریم خصوصی صرفا به موارد مانند دستشویی رفتن و ... می تواند خلاصه شود و حریم خصوصی در سایر موارد معادل پنهان کاری است که منجر به عدم اعتماد می شود
نه پنهانکاری خوب است و نه سرک کشیدن به وسایل شخصی
آدم خلافکار تحت هر شرایطی تخلف میکند
به خدا مانده ايم چگونه زنگي كنيم سنتي يا صنعتي
من یکبار به همسرم گفتم گوشی یک چیزشخصی است بهش دست نزن
جوری باقابلمه زدتوسرم مغزم جابه جاشد
خدا یکی ؛ زن یکی! ..................................................... یکی ؛ یکی!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی