بازدید 14208
چرا اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد سکوت می‌کند؟

عرضه همزمان چاپ اول تا پنجم کتاب در یک روز!

پاسخ این پرسش واضح است. ناشر به دنبال استفاده از بازی با نام «چاپ پنجم» به عنوان نشانه استقبال مخاطبان بوده، در غیر این صورت اگر پیش بینی کرده بوده که چنین استقبالی می‌شود، چرا چاپ اول را با تیراژ پنج یا ده هزار نسخه عرضه نکرد؟ این بازی با اعداد به عنوان روش تبلیغ غیراخلاقی سابقه طولانی دارد و مشخصاً نشر چشمه در این زمینه صاحب سبک است.
کد خبر: ۹۵۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ 17 February 2020

عرضه همزمان چاپ اول تا پنجم کتاب در یک روز!توزیع چاپ اول تا پنجم یکی از کتب نشر چشمه در حالی از سوی یکی از کارمندان این نشر تایید شده که این انتشارات سابقه چنین اقدامی را از گذشته تاکنون داشته و «تابناک» در سال‌های پیشین نیز نسبت به آثار چنین سوءرفتارهایی در عرصه کتاب با مصادیق مشخص اشاره کرده بود؛ اما شواهد نشان می دهد این هشدارها از سوی متولیان امر نادیده انگاشته شده است.

به گزارش «تابناک»؛ «هیچ دوستی به جز کوهستان» کتابی است که یک پناهنده ایرانی درباره خاطراتش از اردوگاه مانوس و رفتار خشن استرالیا با پناهجوها نوشته و اکنون نشر چشمه ترجمه آن را منتشر کرده است. خریداران این کتاب در همان بدو عرضه، متوجه شدند روی جلد کتاب چاپ دوم یا سوم درج شده که اسباب شگفتی‌شان را رقم زد و منجر به واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد، چون چنین اقدامی می‌تواند فریبکاری استنباط شود.

عرضه همزمان چاپ اول تا پنجم کتاب در یک روز!

مخاطب علم ندارد که این کتاب در همان زمان چاپ با جلدهای متفاوت و در قالب چاپ اول تا چندم منتشر شده و تصور می‌کند این اقدام پس از اتمام نسخه‌های منتشر شده در یک چاپ و طی فرآیند تجدیدچاپ رخ داده و از این منظر خرید کتاب برای او جذاب می‌شود و کتاب را خریداری می‌کند. این در حالی است که ناشر از همان ابتدا تصمیم گرفته چنین اقدامی را انجام دهد و اصل ماجرا را نیز تا زمان اعتراض برخی خریداران کتاب بیان نکرده است!

پس از واکنش‌های عمومی نسبت به این اقدام، مهدی یزدانی خرم کارمند نشر چشمه و ظاهراً مسئول این ژانر از کتب این نشر در واکنش به کامنتی در حسابش در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «نشر پنج چاپ دو هزار نسخه‌ای آماده کرد که در روز اول نزدیک چهار هزار نسخه به فروش رفت...» و در واقع تایید کرد این اقدام سازمان یافته و از قبل طراحی شده، اجرا شده است. پرسش این است که چرا این موضوع از سوی ناشر در زمان عرضه کتاب رسماً اعلام و تاکید نمی‌شود: «چاپ اول تا پنجم کتاب... با ... نسخه در هر نوبت چاپ یک جا به چاپ رسید و عرضه شد»؟

عرضه همزمان چاپ اول تا پنجم کتاب در یک روز!

پاسخ این پرسش واضح است. ناشر به دنبال استفاده از بازی با نام «چاپ پنجم» به عنوان نشانه استقبال مخاطبان بوده، در غیر این صورت اگر پیش بینی کرده بوده که چنین استقبالی می‌شود، چرا چاپ اول را با تیراژ پنج یا ده هزار نسخه عرضه نکرد؟ این بازی با اعداد به عنوان روش تبلیغ غیراخلاقی سابقه طولانی دارد و مشخصاً نشر چشمه در این زمینه صاحب سبک است و هرچند توزیع همزمان پنج چاپ شگفت انگیز است، رکورد توزیع همزمان سه چاپ در سال 95 برای نشر با کتاب «هیاهوی زمان» اثر جولین بارنز ثبت شده بود.

همان زمان، «تابناک» در گزارشی نسبت به بی‌عملی اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد و همراهی تلویحی با چنین بازیهای تبلیغاتی را دارای آسیب مخرب خواند و خواستار پیگیری متولیان امر شد اما ظاهراً همه از این تحرکات رضایت دارند. پرسشی که آن زمان مطرح شد باز هم قابل تکرار است و آن، چگونگی اتمام نوبت اول چاپ، کسب مجوز نوبت دوم چاپ، چاپ دوم کتاب، توزیع و اتمام نسخ چاپ دوم، کسب مجوز برای چاپ سوم کتاب، چاپ سوم و عرضه چاپ سوم و طی این فرآیند تا انتهای چاپ پنجم بدون طی ابتدای فرآیند یعنی فروش چاپ اول است؟!

اگر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فاصله زمانی یک تا سه ماهه میان تجدید چاپ کتاب را در نظر می‌‌گرفت، ناشرانی نظیر چشمه مجبور می‌شدند در هر نوبت چاپ، متناسب با آمار واقعی خریداران، چاپ کنند و لفظ تجدیدچاپ که در گذشته اعتباری با خود به همراه داشت، این‌گونه به ابتذال کشیده نمی‌شد. اگر اندک تعهد و دلسوزی برای حفظ اعتبار این عرصه برای متولیانش باشد، هنوز برای تجدیدنظیر در این فرآیندها دیر نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
والا شما که خودت رسانه هستی و مخالف استفاده ابزاری از زنان واسه تبلیغ، همیشه عکسای غلیظ آرایش بازیگرا رو میذاره که پول تبلیغات بسلفی. حالا یه نشر خوبم داریم که ادبیات ناب دنیا رو بهمون معرفی میکنه گیر دادی بهش
علیه یک ناشر شدید؟؟
فقط چاپ پنجم ایراد داره ؟
از نویسنده کتاب اجازه چاپ و نشر اثر را دارند؟!
دوباره قانون بگذارند که سه ماه فاصله باشه بین تجدید چاپ!!!. چرا همش دنبال قانونگذاریهای زیاد و دست و پاگیر هستین که مثل الان قانون تو جامعه رنگ ببازه و همه دنبال دور زدنش باشند. همین اطلاع رسانیها و مطبوعات می تونن تاثیر گذار باشند.
جناب آقای مهدی یزدانی خرم
کاسب در پوستین یک نویسنده ی فرهیخته هستند
کتاب دا هم همین طور به چاپ صدم رسید. با تیراژهای چند صد تایی.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
خیر کتاب دا به این صورت تقلب نشده، لطفا کینه خود را نسبت به این کتاب فاخر با دروغ نشان ندهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
آره احمد راست میگه. این طوری نشده. طور این شکلی که خرید سازمانی شده و به مناسبت های مختلف در برنامه های مختلف توزیع شده! یک شیوه بدتر
هرجارو نگاه میکنی یه خرابکاری یا سواستفاده و کلاهبرداری میبینی. چی به سرمون اومده که یه جای سالم نذاشتیم؟!!!!!
چرا در مورد ناشرانی که سهمیه کاغذشان را در بازار آزاد چندبرابر می فروشند و ناشرانی که به دلالی کاغذ می پردازند مطلب نمی گذارید؟؟؟
به شتر گفتند چرا کوهانت کجه؟ بقیه اش را هم خودتان میدانید
یعنی این تیپ ناشران و پشتیبانان انها در وزارت فرهنگ و ارشاد مسیول گسترش فرهنگ درست بین مردم در این مملکت هستند؟!
این یعنی هر چیز بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک!!!
یک نکته را نباید از نظر دور داشت . ( البته من هم مخالف این روش هستم) اما در بازاری که تیراژ هر کتاب هزار تا دو هزار نسخه است ، و اغلب چاپ دوم از نسخه بیش از دو هزارم آغاز می شود، اگر یک کتاب در چاپ اول ده هزار نسخه تیراز بزند، به نوعی متضرر می شود . چون یک کتاب کم فروش تر با پنج هزار نسخه به چاپ سوم می رسد ، اما کتاب شما با ده هزار نسخه هم فقط در چاپ اول است. لذا این اقدام نشر چشمه علت اصلیش وضعیت تیراژ کتابها است .
نظر نویسنده مطلب فوق درست است اما من فکر نمی کنم این روند فقط مربوط به نشر چشمه باشد.بلکه گمان می کنم( تاکید دارم که گمان می کنم یقین ندارم) انتشارات سوره مهر هم همین کار را می کند. به یاد دارم دراسفند سال ۹۶ که به تازگی کتاب خاطرات سفیر(در سایت سوره مهر زمان نشر را آذر ۹۶ زده) به بازار آمده بود من نسخه چاپ نهم این کتاب را خریدم و تعجب کردم که چطور در این مدت کوتاه دو ماهه به چاپ نهم رسیده بود. فکر کنم چاپ های بعدی کتاب هم موجود بود که من چاپ نهم رو خریدم. همین طور در مورد کتاب روزهای بی آیینه خاطرات منیژه لشکری ، تاریخ نشر در سایت سوره مهر بهمن ۹۵ است و من در شهریور ۹۶ چاپ ششم را خریدم. البته من مدام سایت های مختلف کتاب و اخبار کتابو دنبال می کنم و شاید حدود یکماه قبلش یعنی مرداد ۹۶ از انتشار چنین کتابی مطلع شدم و بعد کتاب را خریدم. یعنی شاید زمان انتشار کتاب درست اعلام نشده و در سال ۹۶ کتاب وارد بازار شده باشد. الان هم در صفحه اینستاگرام یک کتابفروشی، دیدم روی جلد رمان جدید وحید یامین پور به نام "ارتداد" که کلا ۲۰ روز از زمان انتشارش میگذره زده چاپ نهم! . در سایت سوره مهر در تاریخ ۸ بهمن پیش خرید کتاب به تعداد محدود را تا تاریخ ۱۹ بهمن اعلام کرده. تعداد محدود یعنی چندصد تا یا فوقش هزار تا. در روز ۲۰ بهمن مراسم رونمایی کتاب در حوزه هنری برگزار شده و یک هفته بعد به چاپ نهم رسیده!
عذرخواهی میکنم. نظر قبلیم رو اصلاح می کنم. چاپ چهارم کتاب روزهای بی آینه رو در شهریور ۹۶ خریدم. ممکنه من در مورد روند انتشار این کتاب اشتباه کرده باشم.
در این وضعیت وانفسای اقتصادی که مردم کتاب را از سبد خاوار خارج کرده اند وتیراژ کتاب در بهترین حالت هزار جلد است واکثر کتابها با تیراژ صد تا پانصد جلدی منتشر می شود ؛ به نظرمی رسد این کار چشمه منطقی وحرکت در جهت جریان اقتصادی کشور می باشد.باز جای تقدیر دارد که امثال نشرچشمه وعلمی کماکان در جبهه فرهنگی این کشور مشغول فعالیت هستندومانند بسیاری ناشران دیگر با تغییر جواز به کسب دیگری مشغول نشده واحیانا با دریافت سهمیه کاغذ به دلالی روی نیاورده اند.
متاسفانه آن چیزیکه مد نظر نویسنده است دراین شرایط امکانپذیر نیست چراکه ناشران متضرر خواهند شد نمونه واضح آن انتشارات علمی است که در چند سال گذشته با چاپ وسیع کتاب در تیراژهای چند هزارجلد درهمان چاپ اول ؛ کتابهایشان در انبار مانده است وهمینک در بعداز ظهرها وروزهای جمعه توسط فروشندگان خیابانی زیر قیمت کتاب وبا قیمت 3جلد ده هزارتومان یا جلدی پنج هزار تومان بفروش می رسد..
پس لطفا بگذارید همین چندناشر معتبر برایمان بمانند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار