بازدید 8135

وزیر خارجه عربستان: به ایران پیام خصوصی نداده‌ایم

وزیر خارجه عربستان سعودی با اتهام‌زنی دوباره به ایران، مدعی شد که ریاض هیچ پیامی به صورت خصوصی برای تهران ارسال نکرده است.
کد خبر: ۹۵۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱ 15 February 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی روز شنبه با اتهام‌زنی دوباره به ایران، مدعی شد که ریاض هیچگاه به تهران پیام خصوصی نداده است.

وی که در نشستی در کنفرانس امنیتی مونیخ صحبت می‌کرد، گفت: «پیام ما به ایران همواره همان پیام‌های عمومی بوده است و هیچگاه به ایران پیام خصوصی نداده‌ایم.»

وزیر خارجه سعودی با متهم کردن ایران به انجام حملات موشکی علیه تأسیسات نفتی عربستان و تسلیح انصارالله یمن، گفت: «پیام ما همواره به ایران این بوده است که هرگاه بپذیرند که رفتار منطقه‌ای آن‌ها از جمله شلیک موشک به ثبات در منطقه کمکی نمی‌کند، در آن صورت پتانسیل گفتگو وجود خواهد داشت.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا حمله تابستان امسال به تأسیسات شرکت «آرامکو» محاسبات ریاض را تغییر داد، گفت: آن حمله «بسیاری را مضطرب کرد، از این بابت که نشان داد ایران تا چه حد بی‌ملاحظه است و حاضر است بازار انرژی جهان، نه فقط عربستان سعودی را، هدف قرار دهد. ما بعد از آن حمله خواستار کاهش تنش شدیم، همانطور که پیش از آن خواهان کاهش تنش بودیم، بنابراین چیزی تغییر نکرد.»
 
وی با تکذیب وجود هرگونه تماس دیپلماتیکی با جمهوری اسلامی، مدعی شد که ایران تنها کشور غرب آسیا است که رفتارش به بروز بی‌ثباتی در منطقه منجر شده است. او افزود: «تا زمانی که به ریشه مسائل نپردازیم، گفتگو‌ها غیرسازنده است.»

وزیر خارجه سعودی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد حملات این کشور به یمن و گزارش‌های منتشرشده در مورد وجود گفتگو‌هایی بین ریاض و صنعا، مدعی شد که عربستان سعودی از ابتدا خواهان دستیابی به یک راهکار سیاسی در یمن بوده است و عملیات در یمن را نیز با هدف پیشبرد منافع امنیت ملی خود آغاز کرده است.

وی وجود گفتگو‌هایی با انصارالله را تأیید کرد و گفت: با وجود خشونت‌هایی که وجود دارد، اکنون عرصه برای دستیابی به راهکار سیاسی در یمن، آماده‌تر از گذشته است.

او در ارتباط با موضع عربستان سعودی و آمریکا در قبال ایران، گفت: «در ارتباط با ایران، با واشنگتن اتفاق نظر داریم. ایالات متحده، مانند ما، خواهان درگیری نیست. اما در صورتی که منافعش مورد تهدید قرار گیرد، به آن پاسخ می‌دهد و ما نیز در صورتی که لازم باشد، اقدام می‌کنیم.»

فیصل بن فرحان افزود: «ایالات متحده به دنبال گفتگو است، همانطور که دیدیم که رئیس‌جمهور ترامپ خواهان ملاقات با روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود، اما [حسن]روحانی [رئیس‌جمهور ایران]این ملاقات را نپذیرفت.»

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه، مدعی شد که ریاض گام‌های محکمی برای مجازات عاملان این قتل برداشته است. وی همچنین بدون آنکه از سوی «لیس دوست» خبرنگار بی‌بی‌سی و مجری این برنامه به چالش کشیده شود، بازداشت فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی را امری منطبق بر قانون خواند و مدعی شد که این افراد قوانین عربستان را نقض کرده‌اند و باید بازداشت می‌شده‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان