بازدید 11453

سندرز: با ایران دیپلماسی پیشه کنیم

برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ با ابراز نگرانی از احتمال تشدید تنش‌ها در روابط واشنگتن-تهران و در منطقه خاورمیانه، خواستار کمک به آرامش و استفاده از رویکرد دیپلماسی با ایران شد.
کد خبر: ۹۵۸۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴ 10 February 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سندرز در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی «ام اس ان بی سی» گفت، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می تواند ما را به سمت جنگی دائمی و بی پایان در خاورمیانه سوق دهد. سنا باید قانون ممنوعیت جنگ با ایران را تصویب کند.

وی در این مصاحبه که در صفحه توئیترش نیز بازنشر شده است، درباره احتمال تشدید تنش (بین ایران و آمریکا و در خاورمیانه) بشدت ابراز نگرانی کرد و گفت: گمان می کنم افرادی در دولت ترامپ هستند که به دنبال جنگ با ایران هستند.

این سناتور آمریکایی مدعی شد همین طور گمان می کنم که افرادی هم در ایران هستند که به دنبال چنین جنگی هستند.

وی افزود: فکر می کنم اگر جنگی با ایران در بگیرد، یک فاجعه به تمام معنا برای آمریکا، ایران، منطقه و جهان خواهد بود. معتقدم کاری که باید انجام دهیم این است که اوضاع را آرام کنیم.

این سیاستمدار آمریکایی که طولانی ترین دوره حضور در کنگره به عنوان یک سناتور مستقل را دارد، افزود: وظیفه ما نیست که نقش حامی عربستان سعودی به عنوان رژیم مستبد و قاتل را داشته باشیم. وظیفه ما این است که عربستان سعودی و ایران را به یکدیگر نزدیک کنیم. به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی از توانایی خود استفاده کنیم تا عربستان و ایران را کنار یکدیگر بنشانیم و به جای کمک به تشدید تنش ها، آن را کاهش دهیم.

سندرز گفت: یادمان باشد که ما ۱۸ سال در افغانستان حضور داشته ایم، ۱۶ سال است که در عراق هستیم و تریلیون ها دلار پول هزینه کرده ایم و هزاران نفر از نیروهای خود را از دست داده ایم.

وی پرسید: آیا می خواهیم وارد یک جنگ بی پایان در خاورمیانه شویم؟ فکر نمی کنم آمریکایی ها به دنبال چنین چیزی باشند.

سندرز افزود: همچنین نباید فراموش کنیم که افتضاح ترین اشتباهات آمریکا در حوزه سیاست خارجی و نظامی در تاریخ این کشور، بر پایه دروغ شکل گرفته است. نمونه بارز آن دروغی بود که باعث شکل گیری جنگ عراق شد؛ دروغی مبنی بر این که رژیم صدام سلاح های کشتار جمعی در اختیار داشت.

این سیاستمدار آمریکایی که از حزب دموکرات در انتخابات شرکت می کند و نخستین بار در سال ۱۹۹۰ میلادی به نمایندگی مجلس نمایندگان انتخاب شد، افزود: باید تلاش کنیم تا مانع تشدید تنش ها شویم و آن را از طریق دیپلماتیک حل کنیم. کوبیدن روی میز و حرف زدن از جدیت داشتن برای سیاستمداران کار آسانی است؛ به ویژه برای سیاستمدارانی که انتخاباتی مهم را پیش رو دارند اما این فرزندان میلیاردرها نخواهند بود که قربانی جنگ ها خواهند شد بلکه فرزندان اقشار طبقه پایین این کشور هستند که در جنگ ها کشته می شوند.

سندرز که خود را یک سوسیالیست دموکراتیک و ترقی خواه می داند و مدعی حمایت از حقوق کارگران و مقابله با نابرابری های اقتصادی است، نتیجه گرفت: بنابراین ما مسئولیت داریم که تنش ها را به طور دیپلماتیک حل کنیم و به سمت جنگ نرویم.

سندرز به عنوان مسن‌ترین فرد حاضر در جمع نامزدهای دموکرات در مناظره ۱۸ بهمن ماه گفت جامعه آمریکا سراسر غرق در نژادپرستی است.

وی «معامله قرن» طرح پیشنهادی ترامپ را «غیرقابل قبول» توصیف کرده و گفته است: این طرح مناقشه اسرائیل و فلسطین را «دائمی» می‌کند.

سندرز یکی از سناتورهای باسابقه و قدیمی آمریکایی به شمار می‌رود که بیشتر به جهت منش مستقل و مسلک سوسیالیستی خود در میان سیاستمداران جهان معروف است. وی به عنوان یکی از طرفداران مذاکره و مصالحه با ایران، تنها سناتوری بود که در دوران ریاست جمهوری اوباما به طرح کنگره و سنا مبنی بر تحریم ایران رای منفی داد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل