بازدید 102310

واریز سود سهامی که برای افزایش ثروت خانوار‌های ایرانی کلید خورد؛ رقم احتمالی چند هزار تومان خواهد بود؟

لایحه ساماندهی سهام عدالت با موضوع اصلاح مواد ۳۴ تا ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی پس از تصویب هیات وزیران در هجدهم دی ۹۶ به مجلس ارسال شد. با این حال و با گذشت دو سال از ارائه لایحه مذکور به مجلس، نمایندگان در خصوص ساز و کار آزادسازی سهام عدالت نتوانستند به جمع بندی برسند.
کد خبر: ۹۵۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵ 29 January 2020

واریز سود سهامی که برای افزایش ثروت خانوار‌های ایرانی کلید خورد؛ رقم احتمالی چند هزار تومان خواهد بود؟

تابناک اقتصادیعلیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد زمان آزادسازی سهام عدالت طی مصاحبه‌ای در هشتم دی ماه ۱۳۹۸ گفت: سهام عدالت حداکثر تا آبان ماه سال ۹۹ آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ طرح اولیه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به عموم مردم به تصویب دولت هشتم رسید؛ اما در آن دولت اجرایی نشد. این طرح در ابتدای کار دولت نهم مورد توجه قرار گرفت، به گونه‌ای که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوبه شماره ۷۲۶۸۳/ت ۳۴۴۸۴ ه. تاریخ ۱۷ /۱۱/ ۱۳۸۴ هیات وزیران با عنوان "آیین نامه اجرایی افزایش ثروت خانوار‌های ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت" منجر به فراهم شدن بستر قانونی لازم برای اجرای طرح توزیع سهام عدالت شد. در واقع سهام عدالت نوعی یارانه بود که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.

به دلیل آن که بابت واگذاری سهام شرکت‌ها به مشمولین، از آن‌ها هیچ پولی دریافت نشده بود، تصمیم بر آن شد که ظرف ده سال سود سهام این شرکت‌ها به عنوان اقساط سهام پرداخت شود. علی طیب نیا، وزیر اسبق اقتصاد طی مصاحبه‌ای در اسفند ماه ۱۳۹۵ در این باره گفت: مجموعه اقداماتی صورت گرفته که سود سهام مشمولان به حساب آن‌ها واریز شود؛ این در حالی است که سال ۹۴، سال پایانی از دوره ده ساله‌ای است که باید طی آن سود سهام ۶۰ شرکت موجود در سبد سهام عدالت بابت اقساط آن به خزانه دولت واریز می‌شد، چون بابت اختصاص سهام این شرکت‌ها به مشمولان طرح سهام عدالت در این ده سال هیچ وجهی از آن‌ها دریافت نشده و در عوض سود سهام این شرکت‌ها به خزانه واریز شده است.

وی افزود: با پایان این دوره ده ساله، از این پس باید سود سهام این شرکت‌ها به سهامداران آن‌ها یعنی مشمولان سهام عدالت پرداخت شود که بر این اساس در سال ۹۵، این سود دیگر به حساب خزانه واریز نخواهد شد و در سال ۹۶ و بعد از برگزاری مجامع این شرکت ها، سود لازم محاسبه و به سهامداران پرداخت خواهد شد.

تعداد مشمولان سهام عدالت چند نفر است؟

طبق آخرین آمار‌های رسمی ذکر شده توسط پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت، مشمولان دریافت این سهام ۴۹ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۴۹ نفرند که از این تعداد حدود ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۶۸۵ نفر فوت شده اند.

واریز سود سهام عدالت در ایستگاه سوم، سود مربوط به سال 97 کی واریز می شود؟

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

تا ۲۴ آذر ماه سال جاری، ۴۹ شرکت در پرتفوی سهام عدالت حضور دارند که ارزش مقطع واگذاری آن‌ها ۲۶۶ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال بوده است که به دلیل وجود تورم اقتصادی و در پی آن رشد شاخص و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارزش روز پرتفوی به ۱۶۹۱ هزار و ۵۱ میلیارد ریال افزایش یافته است؛ بنابراین، تقریبا ارزش کل پرتفوی سهام عدالت بیش از شش برابر شده است.

از ۴۹ شرکت حاضر در سید سهام عدالت تعداد ۳۵ شرکت بورسی هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۲۷ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال بوده و هم اکنون ارزش آنها به ۱۶۵۲ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال افزایش یافته است.

همچنین در این پرتفوی، چهارده شرکت غیربورسی نیز حضور دارند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۳۸ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال و ارزش روز آنها همین مبلغ برآورد شده است.

واریز سود سهام عدالت در ایستگاه سوم، سود مربوط به سال 97 کی واریز می شود؟

سود سهام عدالت در سال های گذشته چقدر بود؟ در سال جاری احتمالا چقدر سود سهام عدالت مربوط به سال 97 واریز خواهد شد؟

جعفر سبحانی، مشاور وقت سازمان خصوصی سازی در ۲۸ شهریور ماه سال جاری درباره میزان سود پرداخت شده برای سهام عدالت در سال‌های گذشته گفت: سال ۹۵ مشمولی که سهم کامل یک میلیون تومانی داشت یا جزو دهک‌های تخفیف دار بود، به ازای هر فرد ۱۵۰ هزار تومان سود تعلق گرفت که این رقم برای سال ۹۶ به میزان ۱۷۵ هزار تومان بود.

وی در مورد میزان سود سهام عدالت مربوط به سال ۹۷ نیز گفت: میزان سود سهام عدالت مربوط به سال ۹۷ به یقین از ۱۷۵ هزار تومان بیشتر خواهد بود و انتظار می‌رود این رقم بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان باشد.

البته به تازگی و در هشتم بهمن ماه سال جاری علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی درباره میزان سود سهام عدالت در سال ۹۷ که قرار است در سال جاری واریز شود، گفت: هنوز میزان سود مشخص نشده و مبالغی که در این راستا اعلام می‌شود گمانه‌زنی است و هیچ یک صحیح نیست. حتی من هم هنوز نمی‌دانم میزان سود سهام عدالت چقدر است. وی با بیان اینکه ترکیب سهام‌داران متفاوت است، افزود: یعنی میزان سود سهام عدالت برای مشمولان بهزیستی و کمیته امداد یک رقم متفاوتی با بقیه است یا برای مثال این رقم برای افرادی که سهام‌شان در راستای ارث و میراث است، متفاوت است. صالح ادامه داد: مبلغ سود سهام عدالت تا ۲۲ بهمن ماه مشخص خواهد شد.

سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟

به پایان سال ۹۸ نزدیک می‌شویم و هنوز سود سهام عدالت مربوط به سال ۹۷ واریز نشده است و هم اکنون پرسش بسیاری از سهامداران این است که این سود چه زمانی واریز خواهد شد؟ رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش گفت: واریز سود سهام عدالت از ابتدای اسفندماه سال جاری آغاز خواهد شد.

آیا امکان خرید و فروش سهام عدالت وجود دارد؟ چه زمانی این سهام آزادسازی می‌شود؟

پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت به صراحت اعلام کرده است که "هرگونه معامله برگه سهام عدالت ممنوع و فاقد اعتبار است. در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت نام شدگان قطعی، سهامدار نهایی سهام عدالت محسوب می‌شوند و هرگونه جابجایی مالکیت و هر نوع معامله سهام و یا خرید و فروش برگه‌های در دست مشمولین غیر قانونی و بلااثر است".

این پایگاه در مورد زمان آزادسازی و معاملاتی شدن سهام عدالت اعلام کرده است: آزاد سازی و معاملاتی شدن سهام عدالت نیاز به مجوز مراجع ذیصلاح قانونی دارد. زمان و نحوه معاملات سهام عدالت متعاقباً به صورت گسترده به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

شایان ذکر است، چندی قبل موضوع خرید و فروش سهام عدالت در سایت دیوار مطرح شد و باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: "۱۵ هزار سهام عدالت را یکجا می‌فروشد. اهل آذربایجان شرقی است و آگهی‌اش را روی سایت دیوار منتشر کرده است. وقتی با او تماس می‌گیری می‌گوید که سهام عدالت بازنشستگان دولتی را می‌فروشد که تاریخ مرگشان از سال ۹۷ به بعد است و سود پارسال را نگرفته‌اند. می‌گوید ده هزار سهام را یکجا ۹ میلیون تومان می‌فروشد و اگر بخواهی سهام را خرد کنی و تعداد کمتری بخری به همان نسبت قیمت را بالا می‌برد و مثلا پنج هزار سهام را هفت میلیون تومان می‌فروشد. "

دلال دیگری که ۱۴ سهام را ۳۲ میلیون تومان را در سایت دیوار آگهی کرده است، به تجارت‌نیوز می‌گوید که سهام عدالت خارج رفته‌ها را می‌فروشد.

به هر صورت با توجه به متن مندرج در پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت خرید و فروش سهام عدالت همچنان ممنوع است.

گفتنی است لایحه ساماندهی سهام عدالت با موضوع اصلاح مواد ۳۴ تا ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی پس از تصویب هیات وزیران در ۱۸ دی ۹۶، به مجلس ارسال شد. با این حال و با گذشت ۲ سال از ارائه لایحه مذکور به مجلس، نمایندگان در خصوص ساز و کار آزادسازی سهام عدالت نتوانستند به جمع بندی برسند.

البته علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد زمان آزادسازی سهام عدالت طی مصاحبه‌ای در هشتم دی ماه ۱۳۹۸ گفت: سهام عدالت حداکثر تا آبان ماه سال ۹۹ آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
اخ جون پول عشق و حال ما هم کنار اقازاده ها رسید
خجالت چیز خوبیه ، کدام سودسهام ؟ کدام ارزش سهام
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
رای بی رای
متاسفانه سیاستهای اقتصادی شکستخورده اقتصاد کشورراورشکسته نموده و80درصد ملت زیر فشاراقتصادی بیسابقه قرارگرفته اند ومسببین وضعیت فلاکت بارفعلی چون خودشان در نازونعمت هستند از حقیقت تلخ وضعیت وخیم اقتصادی کشور بی خبرهستند وزمانی ازخواب بیدار خواهندشد که کارازکارگذشته وصبر ملت لبریز گردیده
ماهی سی هزارتومان از بازنشستگان کم میکنند برای سهام عدالت ولی ازسودش خبری نیست جز ریاکاری وعوامفریبی کاری انجام نمیدهند وملت راسرکارگذاشته اند
افزایش ثروت؟؟؟!!!
لطفا به عدد های بالا خوب دقت کنید که بهر نفر مد میلیون ریال سهم می‌رسد ؟
کدوم عدالت؟؟؟ مسئولین انگار پول مملکت ارث پدرشونه برای خودشون و ایادیشون میلیاردی خرج میکنن به مردم که میرسن یه تف میندازن کف دستشون..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
بله ارث پدرشونه،ذخایرانقلابن،خودشون میدونن ومملکتشون....به من وتو چه!!!!!
زمانی که سهام عدالت عرضه شد شاخص بورس روی ده هزار بوده الان حدود چهارصد هزار یعنی چهل برابر شده ارزشش اونموقع ۵۰۰ هزار بوده الان ۲۰ میلیون تومنه ، سودش اگه ۲۰۰ هزار باشه پی به ای سهم میشه ۱۰۰ ، به نظرم سهامو ازاد کنن حالشو ببریم
بطور کلی تمام عمر مردم با آزمون ها و خطاهای مسئولان داره میگذره و جالبه که خود مسئولان و خانواده هایشان هر روز ثروتمندتر و مردم فقیرتر میشوند
سلام لطفا یه مقاله بنویسید و تحلیل کنید که ایا از زمان اجرای طرح سهام عدالت تاکنون کسی نیازمند سهام عدالت نشده یا کسی نیازش رفع نشده ایا کسی ورشکست نشده که نیازمند سهام عدالت باشد ؟ چون هرجا میرم میگویند دیگر ثبت نام نمیکنیم . کجای این عدالت است .
سود سهام عداات را به دلار تبدیل کرده با حساب خود در امریکا واریز خواهم کرد چو برای خرج کردن اینهمه پول در ایران موردی به نظرم نمیرسد
کاش همیشه انتخابات می بود . یارانه دو برابر .بسته معیشتی تامین و سهام عدالت واریز
عمر ما کفاف نمی دهد. دو تا نثل بعد شاید
من موندم چطور این سهام عدالت دقیقا در استانه انتخابات به سوددهی میرسه؟؟؟بقیه مواقع کجا تشریف دارن این سهام عجیب الخلقه؟؟؟؟
با 200 هزار تومنتون اونم چند ماهی یکبار، یه وقت "ثروت" ایرانی ها رو زیاد نکنید!! به جک بیشتر شبیه این طرح های دره پیت...
نزدیک انتخابات چقدر بخشنده شدین...
ولی رای بی رای..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
آقای ناشناس دم انتخابات با چند تا آهنگ حماسی دوباره مردم فمیم و همیشه در صحنه محسوب میشیم و دوباره حماسه می آفرینیم .
.......وطنم پاره تنم
........ای تابناک ای سایت پر گوهر
.......ای نامت لرزه بر پیکرم
......ارزش تو بعتر از ایسانسورست
........جان من فدای سانسورکردنت
..........عشق تو چون سانسور شود
.......کی ارزشی دارد این رای ما
.......پاینده باد طعم تابناک مااااااااااا
برا جوونی ک چهار سال رفت کارشناسی گرفت دو سال رفت خدمت مقدس سربازی بعد سه سال کارشناسی ارشد گرفت و شد سی سالش سهام عدالت ب چ کارش میاد
چه جمله مسخره ای...افزایش ثروت خانوارهای ایرانی...گرونی های این چندسال اخیرکه عمدتاتوسط خوددولت وحکومت شده..سفره خانوارهای ایرانی روخالی کرده..حتی مردم برای تهیه نون وپنیروسبزی هم مشکل دارن...چقدرپرروهستین شماها.
برید خودتون رو مسخره کنید
وقتی مردم به 45 هزار یارانه و 500000 معیشتی راضی می شوند و حتی برای ندانش اعتراض می کنند از نظر مسئولان گداپرور واقعا ثروت انبوهی به حساب می آید
ماکه هنوزسهام عدالت نداریم کی میتونیم ثبت نام کنیم .یااصلاثبت نام جدیدنداره؟
آخ جون پول!!! فقط یک سوال وقتی میگین سهام شش برابر شده یعنی یک میلیون اون زمان شده 6میلیون با همین بیست درصدی که بانک‌ها دارند سود میدن میشه سالی یک میلیون ودویست هزا تومان تازه اینها شرکت وباید سودش هنوز بیشتر باشه با همین محاسبات ساده پیدا کنید پرتقال فروش را؟
چه عدالتی به یک عده میدن بقیه چی
خدایا توخود شاهد باش که مسئولین دلسوز ما چقدر بفکر ایران وایرانیند هنگام خوردن وبردن دلارب ضریب توان دهها هزار محاسبه میکنند وب ملت رسیدنی از همه چیز گذشته وگاهامیلیون ریالی میدهند
دیگه ملت به هیچیتون اعتماد ندارن الکی خودتون رو خسته نکنید
یعنی بااین دویست هزار تومن ما پولدارمیشیم ارزونی خودتون
بایدم مسخره کنید این ملت رو با این سر کار گذاشتنها
این دولت همه مردم کردن گدا.الانم بخاطر انتخابات دارن پول میدن.
ی وقت ورشکست نشید انقد به فکر مردم هستید!
وای من چقد ثروتمند شدم با یارانه و معیشتی و سهام عدالت دستتون درد نکنه الان من یکی از ثروتمنذترین آدمهای ایران که هیج جهان هستم
اوووو مای گاد
چقد جذاب ما هم ثروتمند شدیم از پول نفت
من حتما رای میدم که یارانه و سهامم قطع نشه حتماااااااااااا
...
خدا به خیر کنه ! بازم میخوان دو زار بدن و ده هزار تومان از جیب مردم در بیارن , کاسه ای زیر نیمکاسه شان است
این پولها بخاطر انتخاباته
کدام عدالت ؟! عدالت در این کشور وجود ندارد. اندک امید ما هم نا امید شده. سهام عدالت طراحی شد برای نان و نوای عده ای !
فردا صف می کشن در کافینت برای ۱۰۰هزارتومن ۲۰هزار تومن و سه روز علاف کافینت میشن .
باز هم مسئولین اعتماد به نفسشون بالامیره که به به چه مهر تاییدی بر طرح های متفکران....
سلام میشه پیگیری کنیدکسایی که نتونستن برای سهام عدالت ثبت نام کنن تکلیفشون چیه؟؟چراسامانه ثبت نام سهام وبازنمیکنن؟؟الان چندساله منتظریم بعدمیان آمارثبت میکنن؟این آماردرست نیست چون دلشون نمیادبیشترازاین تعدادبشه.۸۰میلیون جمعیت۴۲میلیون شامل سهام عدالت هستن؟؟؟؟؟؟این خودش آخربی عدالتیه
یاد تورم نقطه به نقطه افتادم و این که اجناس نسبت به هفته قبل افزایشی نداشته و شهر در امن و امان است بادبان هارا بکشید
دراین مسئله نیز بی عدالتی شد عدهای در آن زمان نتوانستند درسهام عدالت ثبت نام کنند و هنوز که هنوز است سهام عدالت نمی گیرند وحتی کمکهزینه معیشتی هم نمی گیرند چه بکنند
تکلیف اونایی که سهام عدالت ندارند چه می‌شود
امیدمان دیگه تموم شده و فقط خدا به داد مان برسه وهرچه زودتر میمردیم از دست این مسولان خلاص میشیم
آقا دمتون گرم
نزدیک انتخاباتیم
باید ملت بیان پای صندوق رای
...ولی یه سوال ذهنمو درگیر کرده
شب عید با این سود سهام عدالت میشه برا یه خانواد چهار نفری جوراب بخرم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تکلیف ماکه ثبت نام نشدیم چیه ؟شما به یه عده کم سهام عدالت میدید اگه واقعا این حق ملته چرا به همه نمیدید؟چرا دوباره ثبت نام نمیکنید این عادلانه نیس شوهر من یه کارگر هس باید عادلانه باشه
جالبه شما برگ سهام به ارزش یک میلیون تومان داشته باشی بعد بهت بگن اون کمتر از نصفه قیمته بعد سود اون نصفه رو بهت بدن!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
واقعا که
الان هر نفر سی هزار تومن واریز میکنن. بعد میگن ملت میلیاردتون کردیم...............
حالا ما کاری نداریم ولی سهم خود ملت ایران از ثروتش همین چندر قاز واقعا اونم با اب و تاب گزارش می کنید
خودتون خجالت نمکشید
چقدر ما بدبخت شدیم که هر از گاهی بمناسبتی رقمی را به حساب برخی واریز می کنند با یک دنیا منت
سر انتخابات شد می خواهند سود سهام بدهند
خدا میبینی ما ملت ایران چقدر مظلومین
بخدا مردم خسته شدن از سیاست های مسخره. قبل انتخابات میان چندرغاز میدن مردم بیچاره که مردم روبکشن پای صندوق. ولی دیگه حناتون رنگ نداره
سلام من در سال 87 سهام عدالت از سازمان سها م عدالت گرفتم که‌ برگه هم در دست من است وهر وقت به سايت میرم می گوید اسم شما در سهام ثبت نشده لطفا مرا یاری کنید و بگید من چکار کنم
به ما اصلا خود سهام رو هم ندادن
اگه سود سهام را طبق تورم حساب کنیم ۵ برابر شده مگه شما در طول این چند سال چقدر به مردم دادین ( ۲۶۰۰۰ تومان ) حالا ۵برابر حساب کنید چقدر میشه ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها