بازدید 10793
سید عباس موسوی:

دیپلمات‌های‌خارجی ظریف را وطن‌پرست می‌شناسند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ترامپ تاریخ و هویت پرعظمت و باشکوه ایران را نمی‌فهمد، تاکید کرد: دیپلمات‌ها و مقامات خارجی محمدجواد ظریف را یک وطن‌پرست به تمام معنا می‌شناسند.
کد خبر: ۹۵۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸ 27 January 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «سید عباس موسوی» در نشست هم‌اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهانی که در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: مهمترین بازیگران در عرصه بین‌المللی رفتارهایی از خودشان بروز می‌دهند که برگرفته از هویت، پیشینه، باورها و ایدئولوژی آنها است.

وی ادامه داد: اگر می‌گوییم جمهوری اسلامی ایران منادی گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ است، اگر می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد دهنده جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است، اگر ایران همواره بر صلح، گفت‌وگو و تعامل با کشورهای دنیا به ویژه همسایگان خود تاکید می‌کند، اینها برگرفته از یک پیشینه بسیار قوی و محکمی است که در آن رشد و نمو کرده است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر هویت فرهنگی و تاریخی است، اظهار داشت: من برخلاف برخی از دوستان، تعجب نکردم وقتی آقای ترامپ تهدید کرد ۵۲ سایت و مکان در ایران از جمله مراکز فرهنگی و تمدنی را مورد هدف قرار می‌دهد. کشوری که سابقه‌اش شاید یک بیستم تاریخ هفت هزار ساله تمدن ایران نیست.

موسوی افزود: فردی که جز کاباره و پول، چیز دیگری ندیده و به جز پول و برخی تجارت‌های نامشروع، با چیزهای دیگری تعامل نداشته است، او را چه به مراکز فرهنگی و هویت تاریخی. او چه چیزی از اینها می‌فهمد.

وی با بیان اینکه ترامپ تاریخ و هویت پرعظمت و باشکوه ایران را نمی‌فهمد، تصریح کرد: من به او حق می‌دهم که نفهمد و صحبت‌های ناجور را به زبان خود بیاورد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تهدیدات نظامی قطعا ما را از آرمان صلح و گفت‌وگویی که به صورت تاریخی همراه ماست، بازنمی‌دارد، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه علیرغم همه تهدیدات و فشارها، راه ملت ایران را – که تاریخ پرافتخارش نشان می‌دهد ملتی صلح‌طلب جنگ‌ بلد است – ادامه می‌دهد. ایرانیان ملتی اهل گفت‌وگو، مدارا، تعامل و تساهل اما در جای خود دلاور و جنگاور هستند.

موسوی با بیان اینکه راه ملت ایران و هویت تاریخی آن، ادامه می‌یابد، ابراز داشت: سردار شهید سلیمانی نمونه بارز فرزند ایران است. او هم اشداء علی الکفار بوده است و هم رحماء بینهم. دیدید که در داخل چه روش و منشی داشت و چگونه با دشمنان این آب و خاک برخورد می‌کرد یا ظریف که مثال اعلای این واقعیت است که دیپلمات‌ها و مقامات خارجی او را یک وطن‌پرست به تمام معنا می‌شناسند.
وی اظهارداشت: وقتی راه درست و منطقی باشد، دنیا به احترام آن راه می‌ایستاد. زمانی که ما مورد تجاوز و حمله قرار گرفتیم، مقاومت کردیم، این مسئله مورد تحسین دنیا قرار گرفت. زمانی هم که با درک شرایط و با تیزبینی و تیزهوشی که در ایرانیان سراغ داریم، موضوع گفت‌وگو، تعامل و مذاکره با دنیا مطرح شد، دیدید که دنیا چگونه در برابر رویکرد جمهوری اسلامی ایران سر تعظیم فرود آورد.
این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: نمی‌دانم چه زمانی عده ای در داخل کشور می‌خواهند متوجه آثار و برکات برجام شوند، شاید هم نخواهند متوجه شوند اما ده‌ها سال دیگر متوجه می‌شوند که برجام چه آثار و برکاتی داشته است. با این حال، به قول یکی از دوستان، جنازه برجام هم برای ما هنوز نعمت است و آثار و تبعات مثبتی دارد که هنوز از آن استفاده می‌کنیم.
موسوی با بیان اینکه رویکرد تعاملی که ایران در پیش گرفت، دیدید که چگونه مورد احترام قرار گرفت، یادآور شد: این رویکرد موجب شد درهای دنیا روی ما باز و عزت ایرانی افزون‌تر شد و من امیدوارم عقلای قوم همین راه و روش را که برگرفته از روش نیاکان و هویت تاریخی، فرهنگی و ملی ما است ادامه بدهند و آثار آن را شاهد باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان