بازدید 13889

یکه تازی دوباره یک ویروس مرگبار در چین و نگرانی‌های رفع نشده در ایران!

اگرچه فاصله زیاد کشورمان با چین و استان‌هایی در آن کشور که درگیر ویروس کرونا شده اند، عاملی اطمینان بخش برای دور ماندن از خطر ابتلای به این ویروس و عواقبش به شمار می‌آید، اما نگرانی‌ها در این خصوص در کشورمان روز به روز در حال افزایش است.
کد خبر: ۹۵۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱ 25 January 2020
تابناک اجتماعیاگرچه فاصله زیاد کشورمان با چین و استان‌هایی در آن کشور که درگیر ویروس کرونا شده اند، عاملی اطمینان بخش برای دور ماندن از خطر ابتلای به این ویروس و عواقبش به شمار می‌آید، اما نگرانی‌ها در این خصوص در کشورمان روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش «تابناک»؛ چند سال پیش، زمانی «سارس» به گوش ایرانیان خورد و دریافتیم که این نام، به بیماری مهلکی اختصاص یافته که عامل رقم زدنش ویروسی از خانواده ویروس‌های کروناست که در کشور‌هایی مانند چین، تایلند، ویتنام، سنگاپور و چند کشور دیگر، شمار زیادی را مبتلا کرده و به مرگ گروهی از مبتلایان منجر شده، خیلی سریع موجی از نگرانی کشورمان را در بر گرفت.
 
یکه تازی دوباره یک ویروس کرونا در چین و نگرانی‌های تکراری در ایران!
 
نگرانی آن روزها همراه با یک ترس متفاوت بود. اینکه بیماری های مرگبار و مسری بار دیگر سر برآورده اند تا ناتوانی انسان را به رخش بکشند و یادآوری کنند که به رغم پیشرفت های فراوان، باز تا چه اندازه ضعیف و فانی است؛ ترسی که کمی بعد تا حدود زیادی فروکش کرد، چون خبر رسید ویروس مرگبار آسیای شرقی تا حد زیادی کنترل و رشد شمار مبتلایانش متوقف شده است.
 
البته کرونا در سال های بعد هم بازگشت و باز جان بسیاری را گرفت. بیماری که تنها بیماری مرگبار هم نبود و در کنارش آنفلوانزاهای مرگبار هم رشد می کردند و جان می گرفتند. رویدادهایی که منشا بسیاری شان آسیای شرقی و به طور اخص چین بود و حالا تکرارش را در نسخه ای جدید شاهد هستیم.
 
صحبت درباره بیماری دیگری از نسل بیماری های نشانگان تنفسی است که ظاهرا در زمان اوج، همان بیماری مرگبار سارس را موجب می شود. بیماری که عامل ابتلای افراد به آن نسخه ای جدید از ویروس کروناست که در شهری در شرق چین تکثیرش شروع شده و حالا چندین استان این کشور و جمعیت بزرگی از اهالی این کشور را درگیر خود کرده است.
 
یکه تازی دوباره یک ویروس کرونا در چین و نگرانی‌های تکراری در ایران!
 
آن گونه که آمارها نشان می دهد، این بیماری جز در چین، در چند کشور دیگر از جمله آمریکا نیز قربانیانی به دنبال داشته و به رغم اقدامات صورت گرفته، شمار مبتلایانش رو به رشد است. رشدی ترسناک که موجب شده در بسیاری از نقاط چین وضعیت ویژه حکمفرما باشد و مسافران ورودی از چین در همه کشورها تحت معاینات و بررسی های دقیق قرار گیرند و حتی برای اطمینان، قرنطینه شوند.
 
این در حالی است که به مرور و با انجام آزمایش ها و بررسی های جدید، تازه ابعاد جدیدی از ویروس عامل این بیماری و ابعاد بیماری که به وجود می آورد مشخص می شود از جمله اینکه پی برده اند برخلاف تصورات اولیه و آزمایش هایی که روی نسخه های قبلی این ویروس در سالهای گذشته صورت گرفته، بیماری جدید قابلیت انتقال از انسان به انسان را داراست.
 
یا این موضوع مهم دیگر که عامل انتقال این بیماری، تنها خفاش هایی که در شهر ووهان چین و شهرهای دور و اطرافش در سبد غذایی مردم قرار دارند نیستند و حیوانات دیگر نیز می توانند ناقل این ویروس و عامل ابتلای مردم به بیماری سارس و رهنمون کردنشان به سمت مرگ باشند. اطلاعات ذی قیمتی که شاید با کشف شان مهار این بیماری تسریع شود.
 
یکه تازی دوباره یک ویروس کرونا در چین و نگرانی‌های تکراری در ایران!
 
تلاش هایی که همزمان با آنها، مردم دیگر کشورها نگران ورود این ویروس و بیماری به کشورشان هستند. مثل ایرانیانی که نگرانند این ویروس به کشورمان وارد شود و روز به روز نگرانی شان افزون می شود، غافل از آنکه پیشتر هم نسخه های مرگبار دیگری از این ویروس ها در آسیای شرقی تکثیر شده اند که به هر روی، ایرانیان از معرض شان دور مانده اند. گزاره ای قابل اعتنا که البته اخیرا مخدوش شده است.
 
کافی است آمار مبتلایان به آنفلوانزای مرگبار امسال را به یاد آوریم که نشان می دهد این دست ویروس ها تا چه اندازه خطرناک و مقابله با آنها دشوار است تا دریابیم که نگرانی ها از ورود ویروس مرگباری که در چین و کشورهای همسایه اش جان شمار زیادی را گرفته، نگرانی دور از انتظاری نیست، مگر آنکه بدانیم مسئولان با تمام توان پای کار هستند و تلاش می کنند مانع از ورود این بیماری به ایران شوند.
 
اطمینانی که هنوز آن چنان که شایسته است به مردم داده نشده و از این رو نگرانی هایی به وجود آورده است. نگرانی هایی که می شود با شرح مفصل اقداماتی که برای ممانعت از ورود مبتلایان به این بیماری به کشورمان داده می شود، رفعش کرد و افزون بر آن، شفاف سازی اقدامات و اطلاعات مربوط به آنفلوانزای مرگبار را برای نشان دادن ابعاد وسیع آن ماجرا و تلاش های فراوان صورت گرفته برای مهارش در دستور کار قرار داد تا این گونه به نظر نرسد که اگر یک فرد مبتلا از مبداهایی مانند چین روانه ایران شود، فاجعه رقم خواهد خورد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۴
اکر خدای نکرده با اهمال مسئولین این ویروس وارد ایران بشه میلیون ها نفر تلف میشن.شاید خود من یکی از اینها باشم!
بخدا خیلی میترسم.
من به مسئولین اعتماد ندارم.خدا رحم کنه.
به تازگی از آنفولانزا خلاص شدم که در مقابل این ویروس مورچه حساب میشه.
این ویروس یه سلاح جنگی هست که امریکا علیه چین استفاده کرده دلیلشم درگیری اقتصادی بین دو کشور کاری که چند سال پیش با ویروس سارس هم کرد و چین مجبور به عقب نشینی اقتصادی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
نمیشه شما متوهم ها ساکت بشد خود چین میگه از خوردنه ماره بعد تو میگه امریکاست قسم میخورم از تونای که خودتو خانوادت تابیعیت امریکا رو دارب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
خدايا همه متوهمين را شفاي عاجل عطا بفرما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
خدا لعنت كنه اين چين رو كه هم بنجل هاش رو به ما ميندازه هم مريضيش رو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
از خوردن خفاش الوده بوده چینی ها هر کثافتی را غذا می کنن
مسئولان کاری نکنند که مثل هواپیمای اوکراینی بعدا شرمنده مردم
شوند و عذرخواهی هم نکنند ؟؟؟
فقط خداکنه این ویروس وارد ایران نشه چون اگه بشه امکان نداره اینا بتونن کنترلش کنند
من از شرکت هواپیمایی ماهان به مقصد تهران-مسکو و بالعکس تقاضا دارم که یا اجازه پرواز به مسافران چینی را در این مسیر موقتا ندهد، و یا اینکه ترتیبی اتخاذ کند که مسافران قبل از سوار شدن بررسی شوند. در دو پرواز اخیر به مسکو تقریبا نصف مسافران چینی بودن، که بدلیل ارزانی نسبت به سایر خطوط این خط هوایی رو انتخاب کردن.
قراره طی چند روز آینده بسیاری از چینی ها برای ((ایران باشکوه )) وارد ایران بشن و متاسفانه تنها چیزی که برای مسئولان مهمه ، حفظ ظاهره و مبادا با لغو برنامه ، موجبات ناراحتی چینی های عزیز رو فراهم کنند ! و بعد اینکه کل کشور درگیر بیماری شد مسئولین تقصیر رو گردن همدیگه می اندازن ؛ کی بود کی بود من نبودم .
الان وقتی در پاکستان ویروس شناسایی شده یعنی به ایران هم رسیده چون رفت و آمد ایرانی ها به پاکستان خیلی زیاده
انفلانزا كشنده نيس اوني كه چند ماه پيش ملتو كشت نميتونيم بهش انفلانزا بگيم يه چيز ديگه بود اما چون كسي حال نداش روش تحقيق كنه گفتن انفلانزا هست تا تموم شه بره
این ماسکهایی که در ایران فروخته میشه عملا به درد نمیخوره، نه برای آلودگی نه چندان برای جلوگیری از بیماری های تنفسی
جو نده مریض
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار