بازدید 21973
نگرانی از تسلط یک رسانه بر کل فضای رسانه‌ای کشور بالا گرفت؛

صداوسیما در پی کنترل کل صوت و تصویری که در اینترنت منتشر می‌شود؟!

شورای عالی فضای مجازی یا مرکز ملی فضای مجازی به عنوان سیاست گذار و قانون گذار در حوزه اینترنت، در اقدامی عاجل در روز‌های آینده، تعریف دقیق صوت و تصویر فراگیر و مصادیق آن را مشخص نماید تا برای همه فعالان مجازی مشخص شود، حدود کنترل و اختیارات صداوسیما در این عرصه کجاست و شاهد سوءاستفاده‌ای در این خلأ قانونی نباشیم.
کد خبر: ۹۵۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳ 22 January 2020

صداوسیما در پی کنترل کل صوت و تصویری که در اینترنت منتشر می‌شود؟!سامانه درخواست مجوز سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما، زمینه صدور مجموعه‌ای از مجوزها را فراهم کرده که نشان می‌دهد به باور آنها نه تنها ویدیوکلوب‌های اینترنتی زیر نظر صداوسیما هستند، بلکه حتی بخش صوت و تصویر خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری نیز با مجوز و زیرنظر صداوسیما باید فعالیت کنند؛ اقدامی که حتی با قانون مطبوعات نیز در تناقض آشکار است و از تعریف نامتعارف و زیاده‌خواهی مسئولان رسانه ملی نشأت می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه مقامات ارشد کشور از جمله رهبر انقلاب و رئیس قوه قضاییه تاکید کردند، متکی به نظریه شورای نگهبان بر نظریه تفسیری مورخ ۱۳۷۹/۷/۱۰ شورای نگهبان ذیل اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی، تاکید کردند که «صوت و تصویر فراگیر» در قلمرو مدیریت سازمان صداوسیما تعریف می‌شود و ناظر و قانون گذار آن این سازمان است، بحث درباره تعریف «صوت و تصویر فراگیر» شدت گرفت.

پیش از این خبرگزاری مجلس شورای اسلامی گزارش داده بود، بر اساس ماده ۲ طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما که در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شده، اما هنوز به صحن علی نیامده، «صوت و تصویر فراگیر» چنین تعریف شده است: «صوت و تصویر فراگیر عبارت است از محتوای صوتی و تصویری که به صورت گسترده و یک سویه و بدون الزام به شناسایی مخاطب از طریق فرستنده‌های امواج رادیویی یا شبکه‎های کابلی ماهواره‌ای و اینترنتی توزیع می‌شود و یا قابلیت توزیع دارد و همچنین محتوای مربوطه زنده بوده و یا دارای جدول پخش زمانی است.»

از سوی دیگر، مرتضی موسویان، معاون وزیر ارشاد و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفته بود: «در حال حاضر تعریفی که از صوت و تصویر در مرکز ملی فضای مجازی وجود دارد و باید به صحن شورای عالی فضای مجازی بیاید، با آنچه به آن اشاره کردند، متفاوت است؛ یعنی این تعریف معتقد است که صوت و تصویر فراگیر، صدا و تصویری است که بدون شناخت مخاطب، او را در بر بگیرد و دارای کنداکتور پخش و زنده و دارای یک تعداد مخاطب خاص به بالا باشد. این تعریفی است که کارشناسان مرکز ملی فضای مجازی به آن رسیده اند؛ اما نمی‌دانم تعریفی که مصوب خواهد شد، چیست.»

صداوسیما در پی کنترل کل صوت و تصویری که در اینترنت منتشر می‌شود؟!

اکنون پس از رویداد‌های اخیر مشخص شده مدت‌هاست بر سر تعریف صوت و تصویر فراگیر به عنوان حدود فعالیت صداوسیما در این بستر، اختلاف وجود دارد و حامد سهرابی مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت ارشاد اسلامی در واکنش به اتفاقات اخیر، گفته است: «نقطه مبهم، نامشخص بودن چیستی صوت و تصویر فراگیر است که متاسفانه از زمان ابلاغ مراتب توسط مقام معظم رهبری تاکنون وفاقی میان دستگاه‌های دولتی، مجلس شورای اسلامی، صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی برای ارایه یک تعریف مشخص حاصل نشده است.»

سهرابی تاکید کرده است: «حسب نص صریح صدر و بند ۲ حکم مورخ ۹۴/۶/۱۴ مقام معظم رهبری به اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی وظیفه «سیاست گذاری و تصمیم‌گیری‌های لازم» و «ایجاد هماهنگی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف ذیربط در ابعاد اقتصادی و حقوقی مرتبط با فضای مجازی» به ترتیب به «شورای عالی فضای مجازی» و «مرکز ملی فضای مجازی» محول شده است... بنابراین نکات مرکز ملی فضای مجازی در اجرای وظایف خود تعریف و تبیین مصداق صوت و تصویر فراگیر و تعیین حدود مسئولیت و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را در فضای مجازی دستور کار خود قرار داده است.»

در این شرایط، اما سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صداوسیما (ساترا) مسیر خودش را در پیش گرفته و با تعاریف شگفت انگیزش از «صوت و تصویر فراگیر»، صدور طیف متنوعی از مجوز‌ها را آغاز کرده است. در شرایطی که به باور برخی ناظران، «صوت و تصویر فراگیر» مشتمل بر «پخش زنده / Livestream» در فضای مجازی است. بنا بر تعریف صداوسیما که برای آن مجوز صادر می‌کند، ویدیوکلوب اینترنتی یا همان «وی او دی / VOD» که مخفف سامانه ویدیویی درخواستی است نیز جزو قلمرو صداوسیما محسوب می‌شود و همه فعالان این حوزه باید از صداوسیما مجوز بگیرند و استاندارد‌های صداوسیما را رعایت کنند!

با این حال حوزه مورد نظر صداوسیما به وی اوی دی و آی پی تی وی خلاصه نشده و در سامانه صدور مجوز ساترا، تاکید شده حتی بخش صوت و تصویر خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری باید از صداوسیما مجوز بگیرند که در این صورت تمامی خبرگزاری و سایت‌های خبری زیرمجموعه صداوسیما می‌شوند و صداوسیما می‌تواند در محتوای صوت و تصویر منتشر شده در آن‌ها اعمال نظر کند و حتی خواستار حذف محتوای صوتی و ویدیویی‌شان شود!

این در حالی است که انتشار صوت و تصاویر اساساً بخشی از تعریف قانونی رسانه‌های آنلاین است. در ماده یک قانون مطبوعات مصوب سال ۱۳۸۸ به صراحت آمده است: «نشریه الکترونیکی، رسانه‌ای است که مستمر در محیط رقمی (دیجیتال)، انواع خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش را در قالب نوشتار، صدا و تصویر منتشر می‌نماید. خبرگزاری داخلی، مؤسسه‌ای خبری است که در زمینه جمع‌آوری، پردازش و انتشار خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش در قالب نوشتار، صدا و تصویر در محیط رقمی (دیجیتال) و یا غیر آن فعالیت می‌نماید.» و در همین قانون تاکید شده که مرجع صدور مجوز برای نشریات صرفاً هیات فراقوه‌ای نظارت بر مطبوعات است که همه قوا در آن نمایندگانی دارند.

البته صداوسیما به تلاش برای سیطره بر رسانه‌ها در کنار آی‌پی‌تی‌وی‌ها و وی‌اوی‌دی‌ها، اکتفاء نکرده و در بخش مجوزهایش، «تجمیع کننده خدمات»، «تجمیع کننده نرم افزار تلفن همراه»، «دانلود زیرنویس»، «پیام رسان اجتماعی»، «مسابقه زنده» را در زمره «صوت و تصویر فراگیر» تعریف کرده و در سامانه ساترا، صدور مجوز برای این بخش‌ها را نیز فعال کرده است! قاعدتاً این تعریف بسیط به منزله تلاش سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیری صداوسیما برای کنترل بخش وسیعی از اینترنت با تعریف خود از «صوت و تصویر فراگیر» است.

با توجه به این رویکرد تمام خواهانه که طبیعی است با شائبه سوءاستفاده صداوسیما از دستور مقامات عالی کشور همراه شود، انتظار می‌رود شورای عالی فضای مجازی یا مرکز ملی فضای مجازی به عنوان سیاست گذار و قانون گذار در حوزه اینترنت، در اقدامی عاجل در روز‌های آینده، تعریف دقیق صوت و تصویر فراگیر و مصادیق آن را مشخص نماید تا برای همه فعالان مجازی مشخص شود حدود کنترل و اختیارات صداوسیما در این عرصه کجاست و شاهد سوءاستفاده‌ای در این خلأ قانونی نباشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶۳
تا تلگرام و یوتیوب هست ، غمی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
شنیده شده تمام شرکتها و غولهای فضای مجازی از گوگل فیس بوک و یو تیوپ واتس اپ و ... از صدا و سیما خواهش و التماس کردند که در همان فضای ایران بماند تا کار و کاسبی انها تخته نشود. از بس برنامه های صدا وسیما دنیا گیر شده و مردم دنیا بدون ان نمی توانند روزشان را شب کنند. این از برکات مدیران خدوم ما در صدا و سیما هست.
ب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
از زینب خانوم چه خبر
تمامیت خواهی
پاسخ ها
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
در امریکا بیشتر رسانه ها غیر دولتی و اتفاقاً برعلیه ترامپ هستند. با زور چیزی حل نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
محتويات جعبه سياه هواپيماي اوكرايني هم چون ممكنه تو اينترنت منتشر بشه بايد توسط صداوسيما خونده بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
بدبختی اینه که خود صدا و سیما رو هم نمی تونن اداره کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
صد درصد رسانه های دنیا چه مسقیم و چه غیر مستقیم زیر نظر صهیونیسم بین الملل و شخص ابلیس کار میکنن...میخواید بپذیرید میخواید نه...حتی صدا وسیمای خودمون منتها خیلی محدودتر
هنوز کجا را دیدید، چند روز دیگر می گویند ایسنتاگرام هم باید از ما مجوز بگیرد.
اگر با عمه ام میخواهم تصویری حرف بزنم نیاز به مجوز نماینده در صدا و سیما دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
لعنت بهت
خیلی خوب بود
چیزی نیست نگران نشوید سرگرمی جدیده
بطور کلی انحصار امری مضمون و غیر قابل پذیرش بخصوص در عصر حال حاضر است . اما تعجب در اینتصمیم در این است که تنبل ترین و غیر مقبول ترین رسانه انتخاب کرده اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
مذموم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
مذموم مجید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
مبصر کلاس رو خوب اومدی ام اون کلمه مذموم است نه مضمون
فشار اقتصادی چه کارها که نمیکند !!!!!!!!!

تجاوز به حریم دیگران در اثر فشار اقتصادی .
درش رو گل بگیرید.
این مافیا صداوسیما میلی و ضدمردمی از مافیا خودروسازی هم بدتر و خطرناک تر شده
رسانه میلی گند زده به کشور میخواهند افتضاح کند با سپردن فضای مجازی به این اقلیت ها
صدا و سیما بدجوری به پیسی خورده. افول انحصار صدا و سیما به شدت ادامه داره‌ . این کارها فقط دست و پا زدنهای بیهوده است. صدا و سیما مرد.
سلام دنیای ازاد، سلام تلگرام، سلام توییتر ....
پاسخ ها
دنیای آزادتلگرام توییتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
سلام کاوه جان
به هر حال تابی اگه مشکلی داری میتونی از ایران بری. همه باید به دنبال فیلترینگ سلحشورانه باشن. برید همون جاهایی که مطبوعات آزادی دارن.
نه تنها صداوسیما واسه ماس بلکه همش مال ماست.کلا از ایران برییییییید، اینجا مال خودمونه. مال ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
ببخشید من یادم رفته بود که صداوسیما برای پخش
وبه زبون آوردن اسم کوچک بانوان مشکل داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
تابی تازه باید کلی بابت مجوز و نظارت بر عملکرد تصویریت کلی باید پول پرداخت کنی
غیرقابل نشر
| United States of America |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
خارج را هم که آقازاده ها اشغال کردند دیگه برای ما حایی نمونده تازه جند وقت دیگه ادعا میکنند که اونجا هم مال ماست هر کی سلحشور نیست بره جهنم
شما چرا نگران نظارت صداوسیما بر مطبوعات هستید شما که محافظه کارتر از صدا و سیما تشریف دارین.
اخیرا کل محتوای چندرسانه ای رو هم تعطیلش کردین.
منظورشون اینه که یکی مثل فردوسی پور را گیر بیندازند تا برنامه تولید نکنه و نون او رو‌ اجر کنند،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
دقیقا مشکل را گفتید فروسی پور نتواند فیلمی از خود پخش کند و برود از بعضی ها معذرت خواهی کند.
متاسفم واقعا برای این انحصارطلبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
رسانه میلی
من فقط یک سئوال دارم. در کجای دنیا همچین قانونی هست؟!
پاسخ ها
غیرقابل نشر
| United States of America |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
این ماییم که باید الگوی جهان باشیم و اونها باید از ما سرمشق بگیرند
خیلی خوی صدا وسبما رو اداره کردین حالا نوبت بقیه است.بفرمایین ملت لطفا سرتونو بذارین بمیریم
خب که چی بشود شماشاهد پخش شبکه های ماهواره ای در بستر اینترنت هستید تقریبا بطور عام صداوسیما باید از لحاظ شبکه های باکارکرد مشابه و برنامه های باکارکرد مشابه و مجریان زائد تصفیه شود والا اینکار در فصول مختلف انجام شده است
الانو خبر ندارم اما چند سال قبل یه دامنه ثبت کردم و یه هاست براش خریدم برای ثبتش باید ۷ صفحه مدرک پر کنی و برات کلی کدپیگیری و این چیزا ارسال میکنن در خوونت !!!
صدا و سیما کجا هست همونی که فقط فوتبال رو توش میشه دید
اصل موضوع زیر سواله اونوقت داریم خواهش میکنیم تو رو خدا تعریف "صوت و تصویر فراگیر" رو زودتر اعلام کنید!!
آدم یاد اون داستان پل و باج گیر با باج "خاص" میافته که بعد از مدتی با اصل موضوع کسی مشکل نداشت فقط درخواست این بود که "باجگیرها" زیاد بشه و مردم تند تند "باج" بدن و از پل رد بشن!!!....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
مرسي
برای تنفس باید از کجا مجوز بگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
از آلودگی هوای تهران
وسایر دستاوردهای مسولان
سلام بر كره شمالي
تمامی منتصبین چون اختیارات فراقانونی دارند در پی مصادره همه مملکت هستند
یابیسوادین یا قوانین را مطالعه نکردین.در دنیا اینترنت را نظامی ها کنترل میکنند .در ایران هم باید صدا وسیما فعلا کنترل کنه
این تازه اول داستانه.
بزودی با جایگزینی اینترانت به جای اینترنت این پازل تکمیل خواهد شد.
از ماست که بر ماست

چون ماست هم حاوی سم افلاتوکسین هستند
تا حداکثر 5 سال آینده و با فراگیر شدن 5g هیچ مدیا و رسانه ای رو نمیتونید کنترل کنید |
حالا هی زور بزنید
چرا صورت مساله را پاک میکنید ببینید چه کسی ابن‌مجوز انحصاری را به صدا و سیما پیشکش کرد و به چه دلیل
تازه تر از تازه تری میرسد
سال 94 هیجده تا بیست میلیارد تومان و صد تا دو میلیارد تومان سازمان تنظیم باج گرفت تا مجوز اف سی پی ها و سروکو ها را صادر کرد و ای اس پی ها را تخته کردند حال هم صدا سیما دید باج گرفتن خیلی مشکل نیست شروع کرده به باج خواهی تا شاید بدست اورد مبلغی و سرکیسه کند ملت را مبارک است این پیروزی مبارک است این پیروزی
عنقریب هست که برای استفاده از اینستاگرام مالیات فوری بذارند مثلا ۱۰۰۰ تومن بده بیا توی اینستاگرام...........تابناک برای کامنت های ما مالیات نمیخوای؟
سلام شما مردم را در تشییع جنازه شهید سلیمانی دیدید مردم با فهمن بزارید یه صدا سیما تک بلند گویی نباشه
بزارید کاننال های خصوصی در کشور باشه والا عقیم میشید توی رسانه
شما از نظر فردی همه خوبید ولی روش شناسی ندارید
نترسید به مردمتون اعتمادکنید بزارین حرف نقد همه ضلع های جامعه باشن هیچ اتفاقی نمیوفته
همش تقصير اين عادله :))
در کشور ما، برای اینکه یک طرح یا لایحه تبدیل به قانون شود ممکن است دهها سال زمان ببرد و اصولا هیچ سازمانی نمی تواند بر اساس پیش نویس یک طرح یا یک لایحه در خصوص آن اقدام کرده و هزینه صرف کند. (راه اندازی سامانه برای این امر و جمع آوری اطلاعات متقاضیان در شرایطی که قانونی برای آن تصویب نشده نوعی عمل مجرمانه است)
از این موضوع که بگذریم این قانون در صورت تصویب، ممکن است با قوانین دیگر تعارضات پیدا کند که در آن شرایط هیچ ارجحیتی شامل این سازمان و قوانین مرتبط با آن نسبت به بقیه سازمانها و قوانین مربوطه نیست. یک چیزی مثل مشکل آلودگی کلانشهرها که سالهاست به دنبال مسئول آن می گردند و کسی مسئول آن نیست علیرغم آنکه اگر بودجه ای توزیع شود همه سهم خواه می شوند.
من پیشنهاد می کنم یک سازمان حاکمیتی بالا دستی تشکیل شود مانند همین شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه رسانه ها از جمله صداوسیما زیر نظر آن باشند ، نه اینکه برعکس همه را تحت امر صداوسیما قرار دهیم ،

اینکار مثل این است که به مردم و هنرمندان بگوییم همگی به سمت ماهواره و یایت های اینترنتی خارجی کوچ کنند ،
اسم دیگر این رویداد می تواند تشویق عموم مردم به استفاده از فیلتر .. شکن هم باشد ، چطور انتظار دارید کسی از این تحولات استقبال کند؟
قانون شامل کسانی که فارسی زبان و کارت ملی ایرانی دارن آنان باید مجوز حرف زدن در اینترنت داشته باشند
کم کم گرفتن مهاجرت کردن به کره شمالی هم جزو ارزوهای دست نیافتنی میشه........
صوت و تصویر مردم چی؟
نکنه ما هم باید مجوز بگیریم
از فردا تو خیابون آدم هایی رو میبینی که صورتشون شطرنجیه و صداشون هم در نمیاد
چون مجوز صدا و سیما ندارن
وقتی اسم سازمان رادیو و تلویزیون را عوض کردید باید فکر اینجا را میکردید که دم درمیاره ولی حالا هم میشه درستش کرد یا دوتا موشک بزنید بهشون یا مجلس اختیارات رادیو تلویزیون را مشخص کند و برود زیر نظر یکی از وزارت خانه ها
صدا سیما تو توهم مدیریتی داره در حالیکه رانت هیچ جایی مدیریت نیست بلکه نشانه حمایت از ناتوانی موسسات هست
اول صدا سیما یه امار بده با ۵۰ هزار کارمند در مقایسه با شبکه های با کمتر از ۱۰۰ نفر چه اثرگذاری و مخاطب داره بعدش بره دنبال کنترل دیگران
صداسیما حتی یه هفته نمیتونه خودشوخودکفا در شرایط رقابتی حفظ,کنه
تا کی باید انرژی و سرمایه برخی از نهادها صرف این طرحهای محکوم به شکست بشه... بابا جان باید رقابت کنید، نمی‌توان چشم و گوش مردم رو بست...
اسم سازمان باید رادیو تلویزیون باشه و اختیارات محدود به محتوایی که خودشان پخش میکنند
شور كه چه عرض كنم ، گندشو در اوردن !
بار کج به منزل نمیرسه این کارها در این دوره جواب نمیده اشتباه می کنید که انحصار ایجاد می کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل