بازدید 18395
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌‌‌وگو با «تابناک»؛

نباید فضای کشور را به سمت تک‌قطبی شدن ببریم/ شورای نگهبان نگاهش را بازتر کند/ دست مردم را بری انتخاب باز بگذارید

اکرمی با بیان اینکه مسئولان و جریانات سیاسی در آستانه انتخابات نباید جامعه را به سمت تک قطبی بودن سوق دهند، خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی وحدت مردم و مسئولان، مهم‌ترین عامل موفقیت کشورمان در جهان است؛ از این روی، اینکه بخواهیم حضور یک جناح خاص را از بستر انتخابات حذف کنیم، بدون شک این رویه قابل قبول نیست...
کد خبر: ۹۵۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ 19 January 2020

پس از انجام اقدامات نهایی و اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، بسیاری از فعالان سیاسی از لزوم بازتر شدن فضا و انجام بررسی‌ها با نگاه وسیع‌تر توسط این شورا سخن گفتند. این بخش از تحلیلگران سیاسی بر این عقیده اند که اگر چنین دیدگاهی در نگاه شورای نگهبان حاکم شود و بررسی صلاحیت افرادی که کاندیدای ورود به مجلس یازدهم شده اند بر این اساس صورت بگیرد، حتما انتخابات پرشورتری رقم خواهد خورد.

به گزارش «تابناک»؛ حاصل بررسی‌های شورای نگهبان در خصوص کاندیدا‌های مجلس یازدهم، عدم تایید صلاحیت بیش از ۹۰ نماینده مجلس فعلی که قصد حضور دوباره در مجلس را داشتند و همچنین تایید نشدن برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان ادوار مجلس شد؛ هرچند در بین این افراد چهره‌هایی از دو جناح سیاسی یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان دیده می‌شد، توصیه‌ها بازهم مبتنی بر بازتر شدن دایره بررسی‌ها و نگاه شورای نگهبان بود.

هرچند تقریبا در بسیاری از انتخابات‌ها همواره نقد جدی نسبت به عملکرد شورای نگهبان به خصوص از سوی اصلاح طلبان صورت گرفته است، در این انتخابات هم بخش نظارتی انتخابات‌های ایران بی نصیب از این نقد‌ها نماند. با اینکه شورای نگهبانی‌ها قبل از انتخابات با برگزاری نشست‌های متعدد با رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی تلاش کردند که نسبت به آنچه انجام می‌دهند، آگاهی بخشی بیشتری ایجاد کنند، باز هم با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها نقد‌های جدی شروع شد.

هرچند شورای نگهبان می‌گوید تنها بر اساس قانون و به ویژه در این دوره توجه به مشکلات و سوء استفاده‌های احتمالی اقتصادی در خصوص کاندیدا‌ها از جمله نمایندگان فعلی به بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازد، پس از اعلام نتایج بررسی‌های شورای نگهبان در خصوص صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات پیش روی، صدای رئیس جمهور درآمد و او خواستار حضور تعداد بیشتری از کاندیدا‌های دو جناح در انتخابات شد.

رئیس جمهور گفته بود، بگذارید چهره‌های بیشتری در انتخابات باشند و مردم انتخاب بیشتری در دسترس داشته باشند. همچنین «علی لاریجانی» در رد صلاحیت بعضی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که علت رد صلاحیت‌ها را عمدتا مربوط به سوء‌استفاده‌های اقتصادی می‌دانست. این مطلب درست نیست، چون نامه‌های هیات نظارت به نمایندگان و علت‌های ذکر شده در این نامه‌ها به بند‌هایی اشاره دارد که مربوط به بحث اقتصادی نیست. البته بعضی این گونه بوده است، چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوء‌استفاده کرده و نظام متهم به فساد شود.

نباید فضای کشور را به سمت تک‌قطبی شدن ببریم/ شورای نگهبان نگاهش را بازتر کند/ دست مردم را بری انتخاب باز بگذارید

حالا عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» با اشاره انتقادهای برخی اصلاح طلبان از عملکرد شورای نگهبان پیرامون رد صلاحیت‌ها برخی چهره‌های وابسته به این جریان، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم کشور در برهه حساس کنونی به سمت تک قطبی شدن حرکت کند.

حضور نمایندگان یک جریان در مجلس منطقی نیست

حجت الاسلام والمسلمین سید «رضا اکرمی» درباره انتقادها به رد صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از سوی شورای نگهبان، گفت: نکته اول و البته مهمی که در بابت انتخابات مجلس شورای اسلامی باید به آن اشاره کرد این است که مجلس یا همان قوه مقننه مهم‌ترین بستر در راستای قانونگذاری در کشور است. از این روی، اینکه تنها نمایندگان یک جریان در این نهاد با عملکرد بسیار مهم باشند، بدون شک منطقی نیست.

وی افزود: امیدواریم در مدت زمانی که شورای نگهبان برای بررسی و رسیدگی مجدد صلاحیت نامزدهای رد صلاحیت شده در نظر گرفته، شاهد تغییر رویه درباره برخی نامزدهای انتخاباتی باشیم و بتوانیم مجلسی را شکل بدهیم که نمایندگان جریان های سیاسی مختلف در آن حضور داشته باشند.

نباید حضور مردم در پای صندوق رأی را کم اهمیت بدانیم

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: در برهه حساس کنونی کشور، بی گمان حضور مردم در پای صندوق‌های رای هم از نظر تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در داخل کشور و هم مقابله با توطئه دشمنان امری بسیار مهم است و نباید نسبت به رویدادی چنین مهم چشم‌پوشی کرد.

اکرمی با بیان اینکه مسئولان و جریانات سیاسی در آستانه انتخابات نباید جامعه را به سمت تک قطبی بودن سوق دهند، خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی وحدت مردم و مسئولان، مهم‌ترین عامل موفقیت کشورمان در جهان است؛ از این رو اینکه بخواهیم حضور یک جناح خاص را از بستر انتخابات حذف کنیم، بدون شک این رویه قابل قبول نیست.

شورای نگهبان دایره نگاهش به صلاحیت افراد را بازتر کند

وی تاکید کرد: بر مبنای آنچه در قانون اساسی آمده، همه جریانات سیاسی که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، باید در عرصه انتخابات حضور مثمرثمری داشته باشند. به همین منظور، باید دید و دایره نگاه به صلاحیت افراد بازتر باشد تا انتخابات پرشورتری را در اسفند ماه شاهد باشیم.

به گفته این عضو جامعه روحانیت مبارز، انتظار می رود شورای نگهبان با بررسی مجدد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به گونه‌ای شرایط فضای سیاسی کشور را هدایت کند که شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور به مانند ادوار گذشته باشیم؛ انتخاباتی که حضور همه سلایق سیاسی حداقل در شرایط رقابتی را به نمایش می گذارد.

جامعه تک‌قطبی نمی‌تواند در رسیدن به هدف کشور را کمک کند

اکرمی با اشاره به ضرورت حضور حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است که جامعه تک قطبی هیچ گاه نمی‌تواند در رسیدن به اهداف و رویکردهای خود موفقیت آنچنانی داشته باشد. از این روی، تنوع افکار و سلایق سیاسی مختلف در فضای سیاسی یک کشور، بدون شک رمز پیروزی و موفقیت یک جامعه تحول‌خواه است؛ روندی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کشورمان وجود داشته و بدون شک باید ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: همه نهادهای اجرایی و نظارتی باید برای جلب رضایت مردم و حضور حداکثری آنها در پای صندوق‌های رای به بهترین شکل ممکن وارد عمل شوند تا بار دیگر شاهد خلق حماسه جدید از ملت ایران باشیم. بدون گمان، اگر دست مردم در انتخاب از بین سلایق مختلف سیاسی بازتر باشد، هم انتخابات پرشورتری خواهیم داشت و هم شاهد شکل گیری مجلس به مراتب کارآمد تری خواهیم بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۳۶
الکی دلتون رو خوش نکنید. رای بی رای
مثلا قبلش خعلی دو قطبی بود؟
پاسخ ها
ا
| Turkey |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
اتفاقا بنظر من خیلی خوبه،تکلیف یکسره میشه دیگه مثل ۷۶،۹۲ نیست ازین‌برزخ در میایم
اگر شورای نگهبان کمی نگاهش را باز نمی کرد الان ریس جمهور کس دیگری بود و این همه خسارت هم نمی دیدیم
برای مردم عملا انتخابی وجود ندارد .
تک قطبی خوب نیست . ولی از اینکه آدمای فاسد به مجلس راه پیدا کنن بهتره .
کار از این حرفها گذشته

اکثریت به انتخابات فکر نمیکنند

مجلس و همه صندلی ها مال خودتان
مگه کسی تو انتخابات هم شرکت میکنه؟
برگزیده هاهرگز مورد تائید ملت نمی باشد
شما خودتان را ناراحت نکنید حتی تعداد تائید شدگان هم زیاد باشد ما رای نمی دهیم
برای من که فرق نمی کند چه کسی رد یا تائید شود چون با خودم عهد کرده ام تا قانون همساسازی حقوق بازنشستگان ( حد اقل خواسته بازنشستگان قبل از 86 ) اجرا نشود در اتخابات شرکت نکنم
فضای سیاسی کشور که از همان روزهای اول انقلاب تک قطبی شد
مردم که تک قطبی نمی شوند
فقط مسئولین یک دست می شوند با اقلیت مردم که حامیشان هستند
اکثریت مردم هم خیلی مهم نیستند
رفتار شورای نگهبان برای تحریک طرفداران اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات و رأی دادن به کاندیداهای باقیمانده است.
به این طریق تنور انتخابات گرم می شود.
البته اصلاح طلبان نیز بساری از کاندیداها را برای رد شدن به ثبت نام فرستادند.
کسانی که سابقه دستگیری و اتهامات مالی جدی داشته اند.
رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون
چرا اصلاح طلبان قبل از رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان کاندیداهای اصلی خود را اعلام نکرده اند؟!
تا اینکه الان مشخص شود چند تا کاندیدایشان باقی مانده است.

ظاهرا تمامی طیف های اصلاح طلب در تهران کاندیدای تأیید صلاحیت شده دارند
و بیش از 30 نفر هم هستند.
رای به اقای کدخدایی توسط همین نمایندگان رد صلاحیت شده بوده و مچلس قبل که رد نشدند به ایشان را نداد؟
فضای کشور بشدت دو قطبی است کاری هم نمی توانند بکنند حرف اول را مردم خواهند زد
به نظرم نباید ملاحظات سیاسی در رد صلاحیتها دخالت داشته باشه. اگه واقعا کاندیدی مشکل فساد مالی یا اخلاقی داره باید رد صلاحیت بشه. حتی اگه فضای انتخابات تک قطبی که هیچ، صفر عضوی هم بشه باید همه افراد مفسد رد صلاحیت بشن. اگه کسی هم به رد صلاحیتش معترضه نامه رد صلاحیتش رو منتشر کنه تا مردم بدونن بی دلیل رد صلاحیت شده یا با دلیل.
خودتان را به خاطر ما اذیت نکنید ما دیگه رای نمیدیم
تك قطبي شدن يك طرف مملكت را تقسيم به خودي وناخودي نكيد
آن زمانی که لیستی تبلیغ می کردند و تا آنجا که به شورای شهر هم سرایت کرد چرا حرفی نمی زدید؟
هشت سال دست اینها باز بود. بجز خرابی چکار کردند
یعنی همچنان فکر میکنید مردم میان رای میدن .چه اعتماد به سقفی دارید شما
آقای اکرمی جنابعالی در حمایت از روحانی هم از این جنس حرف ها زیاد می زدی
کار از این حرفا گذشته، رای بی رای
مواردی که در قانون اساسی نبوده و جامعه را دو قطبی کرده است : مصلحت یا حقیقت، احراز عدم صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت، سقف اختیارات یا کف اختیارات ، نظارت استصوابی یا نظارت ضابطه مند ، انتصاب یا انتخاب ،
اصلا به نظر من لیست را بدید برن مجلس این همه هم هزینه نکنید
چون رای دادن دوباره را تو خواب باید ببینید
رای بی رای
نظام طبقاتی بد است و موجب فساد می شود خواه تک قطبی باشد، خواه تو قطبی و خواه هزار فامیل--- اگر قرار است شورای نگهبان قانون اساسی جلوی غارتگران بیت المال را نگیرد و به وظیفه ذاتی و قانونی اش عمل نکند ، همان بهتر که نباشد. این افراد را تک تک دادگاهی کنید و رسو-- با 3 تا مورد ما بقی دمشان را می گذارند روی کولشان فرار می کنند.
ضمن تقدیر از محاکمه برخی نمایندگان ، باید در نظر بگیریم که راه پیشرفت کشور در وجود سلایق مختلف است منتهی تا سقف امنیت ملی و از این سقف به بعد به عهده مدیران کلان است.
رای بی رای
جناب آقای اکرمی
دین کنار حداقل یک مقدار به وجدانتان رجوع نمایید عمکرد حضرات در مجلس و دولت را ببینید بعداً بیایید اضهار نظر فرماییدو اینکه می فرماییدچرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوء‌استفاده کرده و آیا علت سوء استفاده بیگانگان غیر از بی مسئولیتی و عدم توان مدیریتی آقایان مجلسی و مسولین دولتی با مردم میباشد؟
من پیشنهاد میکنم مخالفین را هر شش ماه یکبار از مملکت اخراج کنیم
رای بی رای
جون من فقط مثبت و منفی ها رو نگاه کنید. یعنی مشخصه که 80 میلیون آماده رای دادن هستن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل