بازدید 18384

اختلاف قیمت بنزین سهمیه‌ای و صادراتی چقدر است؟

طبق آخرین ارزش‌گذاری کالا‌های صادراتی، بنزین با هر لیتر حدود ۶۸۹۱ تومان صادر می‌شود که در مقایسه با دو سال گذشته از نظر ارزش دلاری کاهش دارد.
کد خبر: ۹۵۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ 15 January 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، آخرین مصوبه در رابطه با ارزش‌گذاری کالا‌های صادراتی در سال جاری که نشان می‌دهد که برای صادرات بنزین معمولی هر تن ۵۸۴ دلار در نظر گرفته شده است.

در این شرایط اگر مبنای تبدیل به ریال این کالا را ارز نیمایی در نظر بگیریم که در حال حاضر به حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد در نهایت هر تن بنزین معمولی ارزشی حدود شش میلیون و ۸۹۱ هزار و ۲۰۰تومان دارد؛ از این رو هر لیتر بنزین معمولی برای صادرات حدود ۶۸۹۱ تومان قیمت می‌خورد.

با توجه به قیمت ۱۵۰۰ تومانی که اکنون برای بنزین سهمیه‌ای تعریف شده است، اختلاف قیمت صادراتی و فروش داخلی به ۵۳۹۱ تومان می‌رسد. همچنین بنزین آزاد هر لیتر ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود که در مقایسه با نرخ صادراتی ۳۸۹۱ تومان ارزان‌تر است.

"بنزین سوپر" نیز در صادرات برای هر تن ۵۹۶ دلار ارزش‌گذاری شده است. اگر با نرخ نیمایی محاسبه کنیم هر تن حدود هفت میلیون و ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت می‌خورد که در هر لیتر به ۷۰۳۲ تومان می‌رسد، با توجه به اینکه بنزین سوپر به نرخ ۳۵۰۰ تومان در جایگاه عرضه می‌شود اختلاف نرخ ایجاد شده ۳۵۳۲ تومان خواهد بود.

اما سایر فرآورده‌های نفت و گاز صادراتی این‌گونه قیمت گذاری شده‌اند که هر تن "نفت سفید" ۵۸۸ دلار است که ارزش ریالی آن به شش میلیون و ۹۳۸هزار تومان در هر تن و ۶۹۳۸ تومان در هر لیتر می‌رسد.

"نفت گاز" در هر تن ۵۴۹ دلار ارزش‌گذاری شده که برای آن با نرخ نیمایی قیمت شش میلیون و ۴۷۸هزار و ۲۰۰ تومان در هر تن و در هر لیتر ۶۴۷۸ تومان قابل برآورد است.

"سوخت هوایی" در هر تن ۵۹۸ دلار ارزش دارد که با نرخ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان نیمایی مجموع قیمت این سوخت در هر تن به هفت میلیون و ۵۶ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد که برای هر لیتر ۷۰۵۶تومان است.

"گاز مایع" در هر تن ۳۷۷دلار قیمت خورده که برای محاسبه ریالی چهار میلیون و ۴۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان است و برای هر لیتر تا ۴۴۴۸تومان قیمت می‌خورد.

اما مقایسه ارزش گذاری سال جاری با سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که از لحاظ دلاری کاهش وجود دارد؛ به طوری که در هر تن بنزین از ۶۲۶ به ۵۸۴ دلار، بنزین سوپر از ۶۳۹ به ۵۹۶ دلار، نفت سفید از ۶۱۷ به ۵۸۸ دلار، نفت گاز از ۵۷۹ به ۵۴۹ دلار، گاز مایع از ۵۴۹ به ۳۷۷ دلار و سوخت هوایی از ۷۱۴ به ۵۹۸ دلار کاهش دارد، اما در این فاصله نرخ دلار افزایش داشته است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰۰۰ تومان بوده که اکنون تا مرز ۱۲ هزار تومان در بازار نیمایی معامله می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۲
خب حالا به ما بگوئید که دستمزد کارگر ایرانی و خارجی چقدر تفاوت پیدا کرده؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
به اندازه تفاوت میزان تولید سرانه آنها با تولید سرانه ما .... حقوق انها بالاست چون کار می کنند و تولید و صادرات زیاد دارند و از راه مفت خوری با پول نفت زندگی نمی کنند البته به جز شیخ نشین های کوچک خلیج فارس
نتیجه این که بی کفایتی ها منشاء مشکلات مردم هست نه مصرف بنزین!
در محاسباتتان اشتباهی رخ داده است. وزن حجمی بنزین مثل آب نیست که هر تن بنزین معادل 1000 لیتر باشد. از آنجایی که چگالی بنزین نسبت به آب کمتر است (حدود 0.68) لذا هر تن بنزین حدود 1470 لیتر است و قیمت ریالی معادل صادراتی آن نسبت به محاسبات گزارش حدود 32درصد کمتر خواهد بود. مثلا به جای 6891 تومان 4686 تومان صحیح تر است.
حالا به ما بگید یک سوپور شهرداری ماهی ۷۰۰۰ هزار دلار میگیرد هر دلار ۱۳۰۰۰ تومان میشه ۹۴۰۰۰۰۰۰۰ ایران
کلاً دوس دارید این رو هم صادراتی کنید بشینیم تو خونه دست به سینه ؟ ینی آخرشید خداوکیلی کاری که نمیکنید برا ملت راهکارهای قشنگ میدید. حالا انتشار نکنید
قیمت بنزین را بر اساس چه دلاری حساب کرده اید؟ به حساب نیمایی رقمها چیز دیگری میشود مگر آنکه دولت هم نرخهایش را با دلار آزاد حساب کند!!!!!
ببخشید
جرم حجمی بنزین یک نیست که شما یک تن را معادل 1000 لیتر فرض کردید هر تن بنزین تقریبا 1350 لیتر هست نه 1000 لیتر
خوش بحال اقازاده هایی که کشتی کشتی فاچاق می کنند بخشید صادر می کنند
دلاراش کجا میره ؟ انشاالله که نمیره یمن و سوریه و لبنان و عراق
و حالا بفرمایید زمان خانه دار شدن در ایران و کشورهای خارجی هم مقایسه کنید. همچنین زمان پیدا کردن کار، همچنین ...
سلام
دوست عزیز محاسبات شما غلطه
هر تن بنزین برابر 1356 لیتر میشه پس بنزین معمولی میشه 50820 ریال با ارز نیمایی و بنزین سوپر میشه 51864 ریال
جهت اطلاع شما در کشور عراق که بنزین رو کاملا وارد میکنه قیمت بنزیر معمولی 45000 ریال و بنزین سوپر ساده 55000 ریال و بنزین سوپر با اکتان 98 امارات 65000 تا 75000 ریال هست
لازم میدونم خدمتتان هم عرض کنم حقوق کارمند دولت در عراق بین 1 میلیون تا 1 میلیون و 250 دینار هست یعنی 10 میلیون تا 12 و نیم میلیون تومن خودتون هر جور دلتون میخواد پرتغال فروش رو پیدا کنید
من اطلاع دقیق دارم که دریافتی ماهانه یک کارمند ساده شهرداری(رفتگر) در ژاپن از دریافتی ماهانه یک استاد دانشگاه ما بیشتر است.
چه خبر از بنزین دزدی از جیب مردم راستی
یه نفر پیدا نمیشه به سران ما بگه پس پول نفت کجا رفت ملت چه کنند اگر بنزین صادراتش لیتری ۶۰۰۰ هزارتومان است دستمزد کارکنان غیر از اریران چقدر است
چيه قراردوباره گرونترش كنيد.
یک اشتباه در محاسبات تابناک وجود دارد که یک تن ینزین را هزار لیتر فرض میکند. درحالی که یک تن ینزین را هزار وچهارصدو بیست لیتر میشود. بافرض صحت قیمت بنزین صادراتی مورد ادعای تابناک قیمت هر لیتر بنزین تقریبا 4800 تومان میشود
سلام. دانسيته بنزين حدود 0.68 است.تعداد صادراتي براي واحد كيلوگرم است نه حجم .بنابراين قيمت بنزين معمولي ميشه ليتري 4686 تومان .اختلافش با بنزين سهميه اي ميشه 3100 تومان حدودا" . نه 5 هزار تومن ...در مورد بنزين آزاد هم ميشه 1600 تومن .به عبارت ديگه كشور توليد كننده بنزين داره بنزين را با دو سوم قيمت ميفروشه به مردم خودش .......زياد منت نذاريد
خدا را شكر مسولين به ما رحم كردند وگرنه بايد با درامد ايراني بنزين صادراتي ميزديم
چرا ارز نيمايي اين كالاي اساسي است با ارز 4200 حساب كنيد ميشه 24528 كه دولت از ملت خودش 3000 ميگره يعني ما 5472 گرانتر از مبلغ صادراتي داريم ميخريم
در حالي اين اتفاق افتاده که قيمت سوخت 150 درصد رشد داشته و درآمد مردم منفي بوده است بعد عده اي بنام توزيع عدالت و فريب ملت فرافکني مي کنند و دست در جيب ملت کرده اند براي چپاول بيشتر.
لطفا به این آقای کارشناس یکی بگه برای قیمت بنزین خیلی از شاخصه ها را باید در نظر گرفت ،یک بار شده که حقوق کارگر و سطح درآمد کارگران و کارکنان آن کشورها را بفرمائید؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار