بازدید 14752
۲
بازی‌های رایانه‌ای و واقعیت مجازی در ایران چه جایگاهی دارد؟

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد

ایران نیز جزء اولین کشور‌هایی بود که بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان رشته‌ای ورزشی در مرداد سال ۱۳۸۵ به رسمیت شناخت و در آن ایام لقمان شاورانی با تأیید و ابلاغ مسولین وقت ورزش کشور به عنوان رئیس انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران شروع به کار کرد و اکنون با گذشت نزدیک به چهارده سال بازی‌های رایانه در مسابقات مختلف بین المللی نظیر مسابقات داخل سالن آسیا به عنوان یک رشته ورزشی عرصه رقابت است
کد خبر: ۹۵۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ 13 January 2020

سرپرست تیم ملی کشورمان در بازی‌های جهانی کره جنوبی ورزش‌های الکترونیک با بیان اینکه قریب به یک میلیارد نفر درگیر بازی‌های رایانه‌ای در سراسر جهان هستند، گفت: این بازی‌ها علاوه بر وجوه سرگرمی و ارزش‌های ورزشی، جزو رشته‌های ورزشی است که می‌تواند ارزآوری بسیار بالایی داشته باشد و همتراز فوتبال برای کشورمان درآمدزا باشد و این ارزآوری تنها با حمایت از چهره‌های مستعد در این عرصه‌ها و حفظ و پرورش آن‌ها در ایران قابل دستیابی و تحقق است.

به گزارش «تابناک»؛ ایران نیز جزء اولین کشور‌هایی بود که بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان رشته‌ای ورزشی در مرداد سال ۱۳۸۵ به رسمیت شناخت و در آن ایام لقمان شاورانی با تأیید و ابلاغ مسولین وقت ورزش کشور به عنوان رئیس انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران شروع به کار کرد و اکنون با گذشت نزدیک به چهارده سال بازی‌های رایانه در مسابقات مختلف بین المللی نظیر مسابقات داخل سالن آسیا به عنوان یک رشته ورزشی عرصه رقابت است و رویداد‌های جهانی گسترده‌ای پیرامون آن برگزار می‌شود.

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد
همزمان با تشکیل و راه اندازی فدراسیون ورزش‌های الکترونیک آسیا ذیل فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک در سال ۲۰۱۷، لقمان شاورانی به نمایندگی از ایران به عنوان دبیرکل فدراسیون آسیا به مدت ۴ سال انتخاب شد و این اتفاق به توسعه حضور ورزشکاران بازی‌های الکترونیک ایران در رویداد‌های بین المللی منجر شد؛ اتفاقی که آثار آن را در موفقیت‌های اخیر نمایندگان ایران در مسابقات جهانی می‌توان مشاهده کرد.

 

از مخاطب یک میلیارد تا جایزه ۳۱ میلیون دلاری
لقمان شاورانی در گفتگو با تابناک در خصوص تشکیل و راه اندازی انجمن در آن دوران یادآور شد: در آن ایام هیچ شناخت و دید مناسبی به این رشته نوظهور وجود نداشت و پس از کش و قوص فراوان با حمایت دولت وقت این انجمن تحت پوشش فدراسیون ورزش‌های همگانی تشکیل و شروع به کار کرد. در همان ایام شورای المپیک آسیا OCA این رشته را در مسابقات آسیایی داخل سالن گنجاند و در چند دوره آن مسابقات که هر دوسال یکبار برگزار می‌شد، در مسابقات سال ۲۰۰۷ ماکائو با سه مدال ایران نائب قهرمان و در سال ۲۰۰۹ با چهار مدال طلا و نقره ایران قهرمان آسیا شد. انجمن ورزش‌های الکترونیک از همان ایام جزء قویترین انجمن‌ها در کشور بود که در تمام هیئت‌های ورزش همگانی در استان‌ها دارای کمیته و نماینده بود.

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد
او با اشاره به اینکه طی ده سال گذشته ورزش‌های الکترونیک مشتمل بر بازی‌های رایانه ای، بازی‌های رباتیک، هوش مصنوعی و بازی‌های واقعیت مجازی VR با سرعت بسیار بالایی در جهان رشد کرده، تاکید کرد: امروزه این رشته نوپای ورزشی مطابق آمار جهانی نزدیک به یک میلیارد مخاطب عام و خاص دارد و جزء سه صنعت بزرگ پرسود دنیا محسوب میشود. بخش مهم و اصلی این رشته ورزشی مسابقات بازی‌های رایانه‌ای آن می‌باشدکه در زمره ورزش‌های فکری قرار گرفته است و سالانه صد‌ها مسابقه در رشته‌های مختلف آن در جهان برگزار می‌شود و نکته مهم این مسابقات جوایز بسیار بالا، با رقم‌های میلیونی آن است که در یکی از این مسابقات در مجموع ۳۱ میلیون دلار جایزه تعیین شد.

قهرمانی ایران در مسابقات جهانی کره جنوبی
انجمن ورزش‌های الکترونیک کشورمان به تازگی با مجوز وزارت ورزش و جوانان و با حمایت فدراسیون ورزش‌های همگانی و صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش تیم ملی کشورمان را به یازدهمین مسابقات جهانی در کره جنوبی اعزام کرد و حسن پاجانی و مهران احمدی در رشته فوتبال الکترونیک و تیکن شرکت کردند و با نمایندگان ۴۳ کشور جهان رقابت کردند.

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد
در این مسابقات در رشته تیکن مهران احمدی به تشخیص و انتخاب خودش در جهت عدم رویارویی با بازیکن رژیم صهیونیستی حاضر به ادامه مسابقات نشد و با عدم حضور در محل برگزاری مسابقات از ادامه مسابقات کنار کشید. این حرکت جوان اردبیلی در راستای حمایت از ارزش‌های اسلامی و مردم مظلوم فلسطین وی را از فرصتی بزرگ محروم کرد، اما به گفته خودش با قلبی آرام و راضی به کشور بازگشت. اما از سوی دیگر حسن پاجانی در رشته فوتبال الکترونیک قهرمان جهان شد.
شاروانی درباره شیوه کشف استعدادی، چون حسن پاجانی گفت: در دوران نوجوانی با تصمیم مدیران وقت شهرداری تهران در آن مسابقات حرفه ای‌ها حق شرکت در جشنواره شکوفا را نداشتند و به همین دلیل پدیده‌های زیادی در آن مسابقات همچون حسن پاجانی کشف شدند و در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ در آن مسابقات و جشنواره که توسط شهرداری تهران برگزار می‌شد، قهرمان تهران شد. پس از آن حسن پاجانی به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای شروع به فعالیت کرد و در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ قهرمان مسابقات کشوری فوتبال الکترونیک شد. وی همچنین در مسابقات آسیایی جاکارتا ۲۰۱۷ همراه با رضا نوبخت (دیگر ملی پوش کشورمان در این رشته) موفق به کسب مدال نقره شدند.
شاورانی افزود: پاجانی در مسابقات کشوری قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران که در شهریور سال جاری برگزار شد، بین ۱۷۰۰ نفر شرکت کننده قهرمان شد و در مسابقات انتخابی تیم ملی در بازی فوتبال الکترونیک ۲۰۲۰ که آبان ماه سال جاری و قبل از اعزام به مسابقات کره جنوبی برگزار شد مابین ۷۵۰ نفر قهرمان کشور شد و با اقتدار به عنوان نماینده کشورمان به این مسابقات اعزام شد که در نهایت قهرمان جهان شد.

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد


لیگ ورزش‌های الکترونیک ایران در زمستان
انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران در نظر دارد اولین لیگ رسمی این رشته ورزشی را با حمایت و مجوز وزارت ورزش و جوانان در سه ماه زمستان امسال برگزار نماید، لقمان شاورانی گفت: پیش بینی می‌شود از تمام استان‌های کشور چند هزار نفر با ثبت نام و حضور در این لیگ خود را برای قهرمانی آماده کنند. همچنین درهمین راستا مقرر شده است که مجوز دهی به باشگاه‌های ورزش‌های الکترونیک مطابق قوانین انجام شود و سامانه برگزاری مسابقات آنلاین نیز از طریق انجمن رونمایی شود.

شاورانی درباره دورنمای ورزش‌های الکترونیک در ایران متذکر شد: بدون شک ورزش‌های الکترونیک دارای ابعاد بزرگ فرهنگی، اقتصادی، تجاری و اجتماعی است که در کشورمان نیازمند یک حرکت جامع و زیربنایی هستیم که به لطف خداوند متعال شورای عالی فضای مجازی چاره اندیشی‌های لازم را داشته است و در رأس همه ارگان‌های دولتی و حاکمیتی وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی حوزه ورزشی و حوزه جوان که هردو مستقیما مرتبط با این رشته ورزشی می‌باشند، سکان دار ساماندهی این حوزه و گسترش و توسعه آن می‌باشد. همچنین در این میان نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دارا بودن دو مجموعه مرکز رسانه‌های دیجیتال و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در بخش فرهنگ و نظارت بر تولیدات داخلی و محتوا‌های فرهنگی نقش بسیار با اهمیتی دارد.

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد

ورزش الکترونیک، مفهومی نوظهور و پر درآمد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
با اینکه اسمش را عوض کنید و بجای بازی بگویید ورزش چیزی در عمل عوض نمیشود
خیس عرق شده بنده خدا :) موفق باشید در راه سرافرازی وطن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی