در گفتگو با بورس تابناک مطرح شد؛

لزوم افزایش ساعات معاملات و ابزارهای پوشش ریسک در بورس اوراق بهادار

کارشناس بازار سرمایه معتقد است راه های موثری برای کنترل هیجان کاذب در بورس شامل فرهنگ سازی و گسترش آموزش ابزارهای پوشش ریسک همچون اختیار معامله ،اوراق تبعی، معاملات اتی؛ افزایش ساعات معاملات و اعمال محدودیت برای کد اولی ها وجود دارد.
کد خبر: ۹۵۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 12 January 2020

لزوم افزایش ساعات معاملات و ابزارهای پوشش ریسک در بورس اوراق بهادار

کارشناس بازار سرمایه معتقد است راه های موثری برای کنترل هیجان کاذب در بورس شامل فرهنگ سازی و گسترش آموزش ابزارهای پوشش ریسک همچون اختیار معامله ،اوراق تبعی، معاملات اتی؛ افزایش ساعات معاملات و اعمال محدودیت برای کد اولی ها وجود دارد.

سید رضا علوی در گفتگو با بورس تابناک در خصوص پیشنهاد افزایش اعتبار به برخی حقیقی ها در روزهای که بورس با هیجانات کاذب مواجه می شود، گفت: مباحث مربوط به کاهش ریسک کارگزاران و کل بازار حیاتی است، در بحث سرمایه‌گذاری اعتبار به صورت اهرم عمل می‌کند و طی کوتاه‌مدت افزایش اعتبار ممکن است موثرواقع شود لیکن در ادامه مسیر افزایش اعتبارات و اهرم بالا در بازار می‌تواند آثار تخریبی و فشار فروش بیشتری را در مواقع بروز هیجان موجب شود.

وی ادامه داد: نسبت بالای اعتبار در بازارهای با ثبات تر همچون بورس کشورهای توسعه یافته که با نوسانات کمتری مواجه هستند، منطقی است ولی با توجه به نوسانات شدید بازار سرمایه کشور ما می‌تواند خود ریسک هایی را به بازار تحمیل کند.

علوی با بیان اینکه می توان چند راهکار برای مدیریت هیجانات داشته باشیم، اظهار کرد: با توجه به حجم نقدینگی بازار و گردش معاملات و رشد قابل توجه آنها نسبت به سال‌های گذشته، لزوم افزایش ساعات معاملات کاملا احساس می‌شود.

به گفته علوی، سابقا در ساعات محدود، معاملات کمتری را شاهد بودیم، در شرایط فعلی در همان دوره زمانی با حجم چند برابری معاملات مواجه هستیم که این حجم فزاینده از طرفی به سامانه معاملات فشار می‌آورد و از سویی دیگر باعث افزایش هیجان در بازار می‌شود چرا که کارگزاران در عرض مدت زمان کوتاهی باید چند هزار میلیارد تومان گردش معاملاتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه افزایش ساعات معاملات علاوه بر کاستن از فشار مضاعف بر سامانه معاملات، هیجان را نیز در بازار کاهش می‌دهد، افزود: در اکثر کشورها ساعات معاملات بیشتر از ساعات بورس ما هستند ، یکی از محاسن افزایش ساعات معاملات مثلاً تا ساعت ۴ بعد از ظهر، فراهم آوردن امکان هماهنگی با بورس‌های اروپا ومدیریت تاثیر بازارهای جهانی بر معاملات است.

عضو هیات مدیره بورس انرژی، مسیر دوم برای کاهش هیجانات را تقویت ابزارهای پوشش ریسک دانست و گفت: گسترش استفاده از ابزارهای جدید مالی همچون اختیارمعامله، معاملات آتی سهام و اوراق تبعی دیگر راه حل‌های هستند که می‌توانند هیجانات و ریسک بازار را کاهش دهند و به نظر هر چه سریعتر در خصوص این ابزارها فرهنگ‌سازی و آموزش بیش از پیش انجام شود تا بتوان از آنها در پوشش ریسک دارایی استفاده کنیم تا در چنین فضایی هیجان معاملات کمتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه راهکار سوم در خصوص کاهش فضای هیجانی در معاملات را اعمال برخی محدودیت های در ورود افراد جدید به بورس دانست و گفت: زمانی که به فردی گواهینامه رانندگی اعطا می شود در یک‌سال نخست برخی محدودیت ها در سرعت و رانندگی در برخی بزرگراه ها اعمال می شود، برای کدهای جدید محدودیت‌هایی در حجم معاملات قائل شویم همان طور که در مصاحبه مدیر عامل محترم فرابورس نیز بیان شد، کد اولی ها نقش پررنگی در هیجانات اخیر بازارداشته اند توجه به ورود افراد از طریق ابزارهایی مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به صورت جدی تر دنبال شود و سیستم را باید به گونه ای مدیریت کنیم که تازه واردان از طریق ابزارهای مانند صندوق های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند و ورود مستقل این افراد به بورس با محدودیت‌هایی در سال نخست همراه باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل