بازدید 3234

الاخبار: مصر نسبت به آزادی مروان البرغوثی موضعی مثبت دارد

روزنامه الاخبار لبنان از اعمال فشار برای درج نام مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی و از رهبران جنبش فتح در لیست مرحله آتی تبادل اسرا میان رژیم اشغال‌گر و مقاومت فلسطین خبر داد و نوشت، مصر در این خصوص موضع مثبتی در پیش گرفته است.
کد خبر: ۹۵۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴ 11 January 2020

روزنامه الاخبار لبنان از اعمال فشار برای درج نام مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی و از رهبران جنبش فتح در لیست مرحله آتی تبادل اسرا میان رژیم اشغال‌گر و مقاومت فلسطین خبر داد و نوشت، مصر در این خصوص موضع مثبتی در پیش گرفته است.

به گزارش ایسنا، این روزنامه نوشت، همزمان با وجود حرف و حدیث‌ها درباره انتخابات پارلمانی و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، مقاماتی در کمیته مرکزی جنبش فتح و دیگر شخصیت‌ها ضمن دیدار با مسؤولان مصری از این کشور خواستند اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا این رژیم نام البرغوثی را در لیست مرحله بعدی تبادل اسرا درج کند.

این درخواست‌ها همزمان با این مسأله مطرح می‌شوند که البرغوثی اعلام کرده می‌خواهد در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نامزد شود. این درحالی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اواخر ماه میلادی گذشته با همسر البرغوثی دیدار و اظهاراتی در مخالفت با نامزدی این اسیر فلسطینی ابراز کرد.

روزنامه الاخبار به نقل از حاتم عبدالقادر از رهبران جنبش فتح نوشت، البرغوثی قصد دارد در این انتخابات نامزد شود.

به نوشته این روزنامه، نمایندگان انجمن‌های مدنی و گروه‌ها از هیئت سازمان ملل که چند هفته پیش به غزه سفر کرده بود، خواستند با اسرائیلی‌ها رایزنی کند تا به اسرا اجازه دهد در انتخابات جهت کاندیداتوری و رأی دادن مشارکت کنند.

روزنامه مذکور در خصوص موضع مصر درباره درخواست مذکور مقامات فتح نوشت، سازمان اطلاعات مصر درخواست درج نام البرغوثی در لیست اسرا را پذیرفت. این در حالی است که عمر سلیمان، مسؤول سابق این سازمان درج نام این اسیر فلسطینی را در معامله شلیط (معامله تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی) در سال ۲۰۱۱ به بهانه مخالفت اسرائیل رد کرده بود.

همچنین الاخبار نوشت، کمیته مرکزی فتح از طریق وکیل البرغوثی به وی پیشنهاد داده که در ازای ریاست بر لیست سازمان "الفتحاویه" فتح در انتخابات پارلمانی، از نامزدی در انتخابات ریاستی منصرف شود. این همان پیشنهادی است که رهبری فتح در سال ۲۰۰۶ به البرغوثی ارائه کرد و وی در آن زمان در ازای میانجی‌گری‌های تشکیلات خودگردان برای آزادی خود این پیشنهاد را پذیرفت.

درهمین راستا، این روزنامه به نقل از منابعی نوشت، جبریل الرجوب، از رهبران فتح هفته گذشته با مسؤولان مصری دیدار کرده و استقبال خود را از نامزدی البرغوثی به عنوان شخصیت مورد توافق در جنبش فتح به این مسؤولان ابلاغ کرد.

اما روزنامه مذکور در ادامه نوشت، در سایه ائتلاف حسین الشیخ، وزیر امور مدنی تشکیلات، ماجد فرج، رئیس دستگاه اطلاعات عمومی فلسطین و محمد آشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان که خواستار جانشینی آشتیه به جای محمود عباس هستند، الرجوب تصمیم دارد این موضع خود را اصلاح کند.

عبدالقادر پیرامون موضع‌ حماس هم گفت، این جنبش درباره درج نام البرغوثی در لیست مرحله بعدی تبادل اسرا توافق نظر دارد و این با دیدگاه جدید مصر همسو است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار