بازدید 8663

خطرناک‌ترین دوپینگ برای ورزشکاران

ساخت برخی مکمل‌ها از مواد غیرطبیعی صورت گرفته است و اگر مواد موجود در این قرص‌ها مورد نیاز بدن انسان نباشد می‌تواند ضرر‌های بسیاری برای افراد و حتی آینده کودکان آن‌ها داشته باشد.
کد خبر: ۹۵۰۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴ 10 January 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، چند سالی می‌شود که حال و هوای خوش اندام بودن در ذهن بسیاری از جوان‌ها را برای بدست آوردن یک اندام ایده آل و بدن چند تکه افتاده، جوانانی که هنرمندان و سلبریتی‌های فیلم‌های هالیوودی را الگوی خود قرار داده و سعی دارند از هر روشی شده، رویا‌های خود را به واقعیت تبدیل کنند.

رویا‌های پوشالی که اگر فلان قرص یا دارو را مصرف کنم سریع اندامم خوب می‌شود، اما غافل از اینکه مصرف این قرص‌ها، دارو‌ها و مکمل‌های انرژی زای خوش رنگ و لعاب که چیزی جز عوارض وخاطره تلخ برای افراد باقی نمی‌گذارند، قرص‌هایی که با ماده‌های شیمیایی درکپسول‌های خالی توسط برخی عطاری‌ها جای خوش می‌کنند و آرزوی اندام‌های ورزیده را به دل افراد می‌گذارند. به طوریکه چند سالی می‌شود که برخی از ورزشکاران نیز فریب تبلیغات این محصولات بی نام و نشان را خورده و سعی دارند تناسب اندام خود آگاهانه یا ناآگاهانه حفظ کنند به طوریکه همین استقبال آن‌ها هم باعث شده تا متقلبان و متخلفان بیشتری برای خالی کردن جیب مردم سر از بازار سلامت در بیاورند. اما خطرات مصرف دارو‌ها و مکمل‌ها برای ورزشکاران به مراتب بدتر از سایر افراد جامعه است و نام آن دوپینگ یا زور افزایی است، دوپینگ یا زورافزایی که به معنی استفاده مکرر ورزشکاران از مواد، دارو‌ها و گروه‌های دارویی ممنوع است وبه نوعی تقلب محسوب می‌شود. دارو‌های نیروزا به پنج گروه دارویی محرک، سیستم عصبی مرکزی، دارو‌های مخدرادرارآور، هورمون‌های پپتیدی وگلیکوپروتئینی و آنالوگی، استروئید‌های آنابولیک طبقه بندی می‌شوند و می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را برای افراد به دنبال داشته باشد.

دوپینگ خونی خطرناک‌ترین دوپینگ برای ورزشکاران
رایج‌ترین مصرف دارو‌های نیروزا در میان ورزشکاران دارو‌های دوپینگ خونی است به طوریکه این دارو‌ها از طریق نوشیدن و یا تزریق وریدی از فردی به فرد دیگر با همان گروه خونی و یا خون همان فرد به خودش طی دوره ذخیره سازی خون و تزریق آن از طریق رگ به بدن انجام می‌شود، به طور کلی تزریق این مواد توانایی انتقال اکسیژن در خون افراد تزریقی را افزایش داده واستقامت بدنی شخص نیز به مراتب افزایش پیدا می‌کند و در ورزش‌های استقامتی همانند دو میدانی، ماراتن، دوچرخه سواری و اسکی کاربرد دارد.

اعتیاد، ارمغان قرص‌های شب امتحانی
مرتضی حسن زاده، متخصص داخلی اظهار کرد: متاسفانه برخی از دانشجویان و دانش آموزان به بهانه افزایش انرژی بدن درشب‌های امتحان از دارو‌ها و انواع مکمل‌های انرژی زا جهت بیدار ماندن و البته تقویت ماهیچه استفاده می‌کنند.

او افزود:، اما مصرف این مواد و خوراکی‌ها می‌تواندعوارض فراوانی از جمله بروزبیماری‌های قلبی-عروقی، افسردگی، پرخاشگری، بی ثباتی عاطفی، خشونت، بی خوابی، اضطراب و وابستگی به دارو، ایست‌های قلبی و سکته قلبی و همچنین مرگ را برای افراد رقم بزند.

حسن زاده در ادامه بیان کرد:مصرف این دارو‌های محرک می‌تواند هم برای بانوان و هم آقایان مضر باشد البته مضرات این دارو‌ها برای مردان بیشتر از زنان است به طوریکه می‌تواند عوارضی از قبیل عقیمی، احساس دفع بسته شدن غضروف‌های رشد و توقف رشد قدی در جوانان، رشد غیرطبیعی مو و همچنین تیرگی پوست برای زنان اختلال در قاعدگی، سرکوب شیردهی، پوست چرب و آکنه را داشته باشد.


این متخصص داخلی با بیان اینکه دارو‌های ماهواره‌ای به مراتب خطرناک‌تر از دارو‌های دیگر است اظهار کرد: در برخی رسانه‌های آنور آبی دارو‌های انرژی زا با عنوان گیاهی انرژی زا تبلیغ می‌شود دارو‌هایی که طی بررسی‌های انجام شده به شدت پر مخاطره‌تر از دارو‌های موجود در عطاری‌ها است، زیرا در ترکیب این داروها، دارو‌های خطرناک ادغام شده است. اما برخی از افراد آگاهانه و یا ناآگاهانه متاسفانه به صورت طولانی مدت و خودسرانه از این مکمل‌ها و دارو‌های انرژی زا استفاده می‌کنند. به طور کلی ساخت برخی مکمل‌ها از مواد غیرطبیعی صورت گرفته است و اگر مواد‌های موجود در قرص‌ها مورد نیاز بدن انسان نباشد می‌تواند ضرر‌های بسیاری را برای افراد و حتی آینده کودکان افراد مصرف کننده داشته باشد.

مصرف خودسرانه مکمل‌ها ممنوع!
حسن زاده تصریح کرد: متاسفانه برخی ورزشکاران بدون تجویز پزشک متخصص این دارو‌ها و مکمل‌های انرژی زا را از مراکز غیرقانونی خریداری کرده و خودسرانه با دُزهای بالا استفاده می‌کنند. به طور کلی این امر نه تنها ضامن سلامتی افراد نیست بلکه می‌تواند برای افراد نتیجه معکوس داشته باشد و انواع بیماری‌های ناشناخته را برای افراد به وجود آورد.

حسن زاده در پایان گفت: مصرف بیش از اندازه مکمل‌های پروتئینی منجر به تولیدات سم‌های خطرناک در افراد می‌شود به طوریکه در آغازین روز‌های مصرف این مواد و مکمل‌های انرژی زا کلیه‌ها و کبد تحت العشاع قرار می‌گیرد. همچنین افراد باید توجه داشته باشند همه مکمل‌های غذایی باید دارای مجوز بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی بوده و بسته‌بندی مواد مناسب و با تاریخ تولید صحیح باشند و با تجویز پزشک متخصص خریداری و استفاده شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل