بازدید 14036

افزایش چشمگیر ذرات معلق و یک آلاینده خاص در هوای تهران

در سیاهه انتشار جدید منابعی در نظر گرفته شده .که در سیاهه قبلی به آن‌ها توجهی نشده بود. برای مثال نیروگاه منتظرالقائم در فاصله ۱۰ کیلومتری تهران و در غرب آن است که در سیاهه انتشار به عنوان یک منبع آلودگی هوا در تهران در نظر گرفته شده است. سایش لنت، لاستیک و ترمز خودرو‌ها نیز سبب تولید ذرات معلق می‌شود که ...
کد خبر: ۹۴۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳ 05 January 2020
تابناک اجتماعیآن گونه که "سیاهه انتشار" نشان می‌دهد، طی سال‌های اخیر، میزان ذرات معلق و یک آلاینده خاص در هوای تهران به شدت افزایش یافته است؛ موضوعی نگران کننده که باید منتظر واکنش مسئولان بدان ماند.

به گزارش «تابناک»، ذرات معلق هوا یا Particulate Matter ـ که به اختصار PM نامیده می‌شوند ـ اصطلاحی است که برای توصیف ذرات جامد و مایع پراکنده شده در هوا به کار می‌رود که بزرگتر از مولکول‌های مجزا (مولکول‌هایی با قطر تقریباً یک نانومتر) و کوچک‌تر از ۵۰۰ میکرومتر هستند؛ ذراتی که بیش از هر نوع آلاینده دیگری سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مخلوط پیچیده‌ای از ذرات جامد و مایع متشکل از مواد آلی و معدنی که در هوا معلق هستند و از سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی تا بیماری‌های قلبی-عروقی و حتی بیماری جلدی را موجب می‌شوند. ترکیبی از سولفات‌ها، نیترات‌ها، آمونیوم، سدیم کلرید، کربن سیاه، ذرات معدنی و... .

اکنون اگر به این توضیحات، زمان ماندگاری بالای بسیاری از این ذرات در حالت تعلیق را اضافه کنیم و به این نکته واقف باشیم که پدیده‌هایی مانند وارونگی جوی و پایداری هوا موجب می‌شود که بیشتر در معرض این ذرات قرار بگیریم، نگرانی هایمان جدی‌تر خواهد شد.

البته این پایان ماجرا نیست و ظاهرا لازم است که بر نگرانی هایمان بیفزاییم، چون بنا به گزارش اخیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، انتشار ذرات معلق در تهران در سال‌های اخیر افزایش یافته و این موضوع مورد غفلت واقع شده بوده است؛ غفلتی که ریشه در ندیدن منابع جدید آلودگی هوا داشته است.

بر اساس جدیدترین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۹۶، طی چند سال اخیر انتشار ذرات معلق ۲۱ درصد و انتشار اکسید‌های نیتروژن (NOx) ۱۸ درصد افزایش یافته است؛ موضوعی که حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران علتش را این گونه تشریح کرده است: «در سیاهه انتشار جدید منابعی در نظر گرفته شده که در سیاهه قبلی به آن‌ها توجهی نشده بود. برای مثال نیروگاه منتظرالقائم در فاصله ۱۰ کیلومتری تهران و در غرب آن است که در سیاهه انتشار به عنوان یک منبع آلودگی هوا در تهران درنظر گرفته شده است. سایش لنت، لاستیک و ترمز خودرو‌ها نیز سبب تولید ذرات معلق می‌شود که در سیاهه انتشار سال ۹۶ به سهم آن‌ها در آلودگی هوا توجه شده است.»

شهبازی با اشاره به اینکه فرایند تولید برخی صنایع مانند صنعت سیمان - جدای از سوخت مصرفی آن‌ها - نیز سبب تولید آلاینده‌های هوا می‌شود و در سیاهه انتشار به سهم آن‌ها نیز توجه شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر انتشار برخی آلاینده‌ها مانند منواکسیدکربن و اکسید‌های گوگرد کاهش یافته است که از جمله دلایل آن‌ها می‌توان به حذف گوگرد سوخت دیزل اشاره کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
تابناک جان، من قبلا مشکلی در خواندن متن نداشتم، اما الان چند روزی هست که با اضافه شدن برخی تبلیغات به حاشیه صفحه، عملا حاشیه متن حذف شده! و باید zoom out کنم تا آن بخش حذفی وارد کادر خواندن بشه!!! به طور مشخص، احتمالا تبلیغ"دنبال خانه ایده آل خود میگردید" باعث این اشکال فنی شده، من از laptop hp 4540 دارم استفاده میکنم با رزولوشن معمولی
استاد حیف و میل منابع و نعمت ها هستیم ... بهتر نیست کمی هم به فکر تنظیم خانواده و کنترل جمعیت باشیم آیا کشوری که بیش از نیمی از آن کویر و بیابان است ظرفیت جمعیت 80 میلیونی را دارد ؟
الفاتحه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
من فکر می کنم که داریم به روز قیامت نزدیک می شویم .... کشته شدن عزاداران سردار سلیمانی در کرمان ..... سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن تعداد زیادی از ایرانیان .... و حالا آلودگی هوا از نوع جدید و مرموز
کاش به فکر مسایل اساسی کشور باشیم ملت ما نه از جنگ و تحریم که از فرط از بین رفتن محیط زیست مان از بین خواهیم رفت ونسل آینده هم ما را نخواهد بخشید.جای تفکر و تعقل خالیست
تا زمانی که خیابانهای تهران مملو از خودروهای تک سرنشین باشند آش همین است و کاسه همین . تا زمانی که مردم منتظر شورای شهر و دولت و این و آن برای تنفس هوای پاک باشند امیدی به بهبود اوضاع نیست . همه ما داستان بلدرچین و برزگر را خوانده ایم که بلدرچینی با جوجه هایش دریک مزرعه زندگی می کرد روزی جوجه ها به مادر گفتند که فردا لانه ما خراب خواهد شد چر اکه از کشاورز شنیده اند که فردا به کمک سایر روستاییان و پسرانش مزرعه را درو خواهند کرد . مادر جوجه ها گفت نگران نباشید اتفاقی نخواهد افتاد. فردا روز ماجرا تکرار شد و جوجه ها به مادر گفتند که شنیده اند که کشاورز به کمک پسرانش قرار است مزرعه را درو کنند و باز مادر گفت نگران نباشید اتفاقی نخواهد افتاد . روز سوم جوجه ها به مادرشان گفتند که کشاورز گفته فردا دیگر خودم دست به کار مزرعه می شوم و مادر گفت دیگر اینجا جای ماندن نیست و لانه ما فردا خراب خواهد شد جوجه ها علت را پرسیدند و مادر گفت تا وقتی که کشاورز منتظر این و آن برای درو بود جای نگرانی نبود اما اکنون که خودش تصمیم به این کار گرفته است قضیه حتمی است و باید به جای دیگری برویم.
بسم الله ! جدیده؟
بجای آیه یاس خواندن و ابراز تاسف با عباراتی حق به جانب بایستی قبول کرد که این شرایط حال حاضر ماست و باید برای اصلاح آن فکر کرد. این یک مسئله علمی است که بهتر است راه حل این مشکل را مسئولین با طرح پروژه های بزرگ ملی از دانشگاهها و دانشمندان بخواهند.
فعلا راحت باشید با شهید شدن سردار بی کفایتی هاتون به چشم نمیاد تا 1هفته دیگه.
چرا وجود آزبست در هوا را که عامل اصلی سرطان است را مخفی میکنید این مواد در لنت ترمز غیر استاندارد که در هیچ کشوری اجازه مصرف ندارد در این مملکت خریدار فراوانی دارد؟
کار علمی و دانشگاهی ..
با این همه پیشرفت علم و کشورهای دیگر که مشکل مشابه داشتند نمی شود کمک گرفت ؟؟؟؟؟؟؟

اقدام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط حرق و داستان ............... همه اینها را بلدند شما مسئولیت گرفتی که کار کنی نه اینکه خبر بدی و نگرانی ایجاد کنی
اگر از نقاط مختلف تهران نمونه هوا گرفته و آزمایش شود مشخص خواهد شد که چه چیزی باعث آلودگی شده است. معمولا بنزین با کیفیت پایین و گازوئیل با سولفور بالا عمده آلاینده های شهرها هستند.
جالب است که تنها این دولت بلکه دولت قبلی هم کاری در مورد آلودگی اسفناک تهران نکردند و فقط حرف زدند! علی برکت الله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان