بازدید 6744

سیاست پنهان چین تحت پوشش پایان جنگ تجاری

کد خبر: ۹۴۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹ 03 January 2020

دولت چین درحالی از کاهش تعرفه واردات بیش از ۸۵۰ کالا از ابتدای سال‌جاری میلادی خبر داده که تنها دلیل این تصمیم پایان جنگ تجاری با آمریکا نیست و پای اهداف پشت‌پرده‌ای نیز در میان است.

به گزارش ایبنا، دولت چین تصمیم گرفته است که از آغاز سال جدید میلادی تعرفه واردات محصولات گوناگون، از جمله گوشت خوک منجمد و قطعات دستگاه‌های الکترونیکی را کاهش ‌دهد. این اقدام تنها به جنگ تجاری چین و آمریکا مربوط نیست بلکه دلایل گوناگونی دارد.

اوایل دی‌ماه امسال بود که دولت چین اعلام کرد که تصمیم گرفته است در سال ۲۰۲۰ تعرفه‌های واردات بر بیش از ۸۵۰ کالا را پایین بیاورد. این اقدام برای افزایش واردات کالاهایی صورت می‌گیرد که تولید داخلی آنها کافی نیست.

خبرگزاری آلمان در این مورد نوشت که کاهش تعرفه واردات به طور مستقیم به جنگ تجاری چین و آمریکا مربوط نیست، بلکه بیشتر در راستای تصمیم دولت چین برای گشایش بیشتر بازار به روی تولیدات خارجی است.

اقتصاد چین زیر فشار جنگ تجاری با ایالات متحده ضربه خورده و در سال جاری تنها شش درصد رشد داشته است؛ رقمی که در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. کارشناسان احتمال می‌دهند که دولت چین رشد اقتصادی خود در سال ۲۰۲۰ را هم کمتر از سال گذشته، یعنی حدود شش درصد اعلام کند.

چین مصمم است برای احیای اقتصاد خود بازار کشور را بیش از پیش برای واردات نفت و وسایل ارتباطی و برق از طرف بخش خصوصی باز کند. بر اساس اطلاعیه‌ای که دولت منتشر کرده، امکان سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خصوصی بیشتر می‌شود.

بر اساس گزارش این خبرگزاری تعرفه‌ها از اول ژانویه کاهش یافته و شامل کالاهای مصرفی، قطعات دستگاه‌های الکترونیکی، داروهای ویژه و گوشت یخ‌زده می‌شوند. چین از یک سال پیش با ویروس تب خوکی آفریقایی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این بیماری که برای انسان واگیر نیست، حدود نیمی از جمعیت‌خوک‌های چین را از بین برده است.

به همین دلیل بهای گوشت خوک در ماه‌های گذشته به دوبرابر رسید و باعث افزایش تورم شد. این روند باعث شده است که بهای گوشت خوک در آلمان هم افزایش یابد. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف کننده گوشت خوک در جهان به‌شمار می‌رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل