بازدید 3847

افزایش ۳۰۰ درصدی کشفیات شیشه در ۹ ماهه گذشته

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مجموع کشفیات موادمخدر در نه ماهه سال جاری را ۷۱۳ تن خواند و گفت: یک درصد این کشفیات از آن شیشه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 332 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۹۴۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵ 01 January 2020

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مجموع کشفیات موادمخدر در نه ماهه سال جاری را ۷۱۳ تن خواند و گفت: یک درصد این کشفیات از آن شیشه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر امیرعباس لطفی در نخستین نشست خبری خود پس از انتصابش به‌عنوان سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به شرح اقدامات و فعالیت‌های حوزه‌های مختلف ستاد در نه ماهه سال جاری پرداخت و گفت: مجموع کشفیات مواد مخدر در ۹ ماهه سال جاری ۷۱۳ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: بر اساس آمار موجود، همچون سال گذشته بالاترین آمار کشفیات مربوط به تریاک، حشیش، مرفین و هروئین بوده است و در حوزه کشف شیشه نیز شاهد افزایش 332 درصدی بوده‌ایم.

سخنگوی ستاد بیان کرد: نیروهای انتظامی و امنیتی در این مدت موفق به کشف محموله‌هایی در استان‌های شرقی کشور شده‌اند که نشان می‌دهد این محموله‌ها، منشأ خارجی داشته و از طرف مرزهای شرقی به خاک کشور وارد شده است.

لطفی گفت: مانند سال‌های گذشته تریاک و حشیش بیشترین سهم را از کشفیات داشته‌اند، به طوری که تریاک ۸۰ درصد کشفیات و حشیش ۹ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: همچنین مانند سال‌های گذشته بیشترین سهم در عملیات‌ها از سوی نیروی انتظامی با ۸۶ درصد و وزارت اطلاعات سربازان گمنام امام زمان با ۱۱ درصد بوده است و بعد بسیج و گمرک مشارکت داشته‌اند.

سخنگوی ستاد با اشاره به موضوع ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان گفت: با توجه به اینکه بیشترین محرک افراد قاچاقچی برای این تجارت شوم، منافع اقتصادی است، ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان یکی از اولویت کاری ستاد مبارزه با مواد است.

لطفی ادامه داد: علاوه بر افزایش میزان کشفیات مواد مخدر، شاهد کاهش آمار شهدا بودیم که ۸۳ درصد کاهش داشته است. سال گذشته ۱۲ شهید، در این عرصه، تقدیم نظام شدند که امسال به دو نفر کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: گرچه سهم نیروی انتظامی به‌عنوان اولین ارگان در کشفیات بالا بوده است اما عملیات و کشفیات نیروی انتظامی مبتنی بر کار اطلاعاتی بوده است. ۷۰ درصد عملیات‌ها بر اساس کار اطلاعاتی بوده و ۳۰ درصد رزمی و انتظامی بوده است که دلیل اصلی کاهش آمار شهدا همین مسئله است.

 

سخنگوی ستاد در ادامه با اشاره به حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد گفت: مراکز موضوع ماده ۱۵ که شامل مراکز درمان سرپایی گذری، تیم‌های سیار، شلترها، اقامتی میان مدت و مراکز موبایل سنتر هستند، در این مدت مجموعاً بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را تحت درمان قرار داده‌اند، همچنین در مراکز موضوع ماده ۱۶ مجموعاً بیش از ۵۰ هزار نفر تحت پوشش درمان قرار گرفته‌اند.

لطفی به حوزه فرهنگی و پیشگیری نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه طرح یاریگران زندگی از سوی رییس جمهوری به تصویب رسیده و با نظر ایشان در حال پیگیری است. سازمان اصلی همکار برای اجرای این طرح نیز وزارت آموزش‌وپرورش است. براین اساس موافقت‌نامه‌های متعددی با مراکز مختلف به امضاء رسیده‌ است و همچنین هنرمندان، مداحان، ورزشکاران و... در حوزه‌های مختلف با این طرح اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: از موضوعات مهمی که در امتداد این طرح اجرا شده است می‌توان به موضوع پاک‌سازی محله هرندی اشاره کرد که در سال جاری تعدادی همایش و مسابقه فرهنگی و ورزشی در این محله با هدف توانمندسازی خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده برگزار شد.

سخنگوی ستاد با اشاره به حوزه همکاری‌های بین‌المللی تأکید کرد: امسال شاهد بیستمین سال همکاری جمهوری اسلامی ایران با دفتر سازمان ملل متحد در حوزه همکاری‌ها علیه مواد مخدر هستیم. دفتر مقابله با مواد مخدر وظیفه رسیدگی موضوع مقابله با مواد مخدر و جرم را در سطح بین‌المللی دنبال می‌کند و مدیران اجرایی UNODC مکرراً از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان شریک اصلی سازمان ملل متحد در این حوزه و پرچم‌دار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر یاد کرده‌اند.

لطفی گفت: هفته گذشته نیز شاهد افتتاح مرکز منطقه‌ای درمان اختلالات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در تهران بودیم. چرا که حوزه درمان و کاهش آسیب از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اظهار کرد: مرکز مطالعات اعتیاد که هفته گذشته به‌عنوان مرکز منطقه‌ای درمان اختلالات ناشی از مواد مخدر انتخاب شد، پیش از این نیز از سوی سازمان بهداشت جهانی با عنوان سازمان همکار انتخاب شده بود. این مرکز توسط دو نهاد اعتبارسنجی و اعتبار آن به‌عنوان مرکز منطقه‌ای تائید شده است.

لطفی در پایان گفت: در حال حاضر سهمی که جامعه جهانی باید در حمایت و پشتیبانی از برنامه‌های ایران ایفا کنند، برآورده نمی‌شود و تاکنون ۳۰ درصد از اعتبارات لازم برای پروژه‌های سازمان ملل متحد در حوزه همکاری برای مبارزه با مواد مخدر تأمین شده است و این موضوع به دلیل رفتارهای یک‌جانبه و ظالمانه و سیاسی کردن حوزه همکاری‌ها در حوزه بشردوستانه به‌ویژه مواد مخدر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان