بازدید 17032
۶

سینما فرهنگ تخریب و کاخ جشنواره فیلم فجر در «پردیس فرهنگ» برپا می‌شود

سینما فرهنگ واقع در تقاطع خیابان شریعتی و خیابان دولت تهران، ابتدا با نام سینما سیلورسیتی در سال ۱۳۴۷ توسط مهدی میثاقیه تهیه کننده و سینمادار سال‌های پیش از انقلاب تأسیس شد و به عنوان یکی از مجهزترین سینما‌های ایران است مورد توجه قرار گرفت. میثاقیه که مالک سینما کاپری (بهمن کنونی) نیز بود، در نهایت سینما سیلورسیتی را به بهروز وثوقی فروخت...
کد خبر: ۹۴۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ 31 December 2019

سینما فرهنگ تخریب و کاخ جشنواره فیلم فجر احداث می‌شود!سینما فرهنگ تنها مجموعه سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تحت مالکیت بنیاد سینمایی فارابی مدیریت می‌شود، به زودی تخریب و به جای آن، یک پردیس سینمایی احداث خواهد شد که انتظار می‌رود از ظرفیت لازم برای میزبانی جشنواره فیلم فجر نیز برخوردار باشد و به کاخ جشنواره تبدیل شود.

به گزارش «تابناک»؛ سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروژه‌ای را شروع کرده که بر اساس آن، سازمان فرهنگی تخریب به جای آن یک پردیس سینمایی بزرگ احداث خواهد شد؛ مجموعه‌ای که با نام «پردیس سینمایی فرهنگ» تشریفات قانونی آن طی و حتی نقشه نهایی بنای تازه نیز تهیه شده است. انتظار می‌رود این مجموعه تازه که جای تنها سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد را می‌گیرد، از ظرفیت کافی برای پوشش خلأ کاخ جشنواره و آوارگی این رویداد ملی و حواشی که هر سال در پی دارد، برخوردار باشد.

سینما فرهنگ تخریب و کاخ جشنواره فیلم فجر احداث می‌شود!

سینما فرهنگ واقع در تقاطع خیابان شریعتی و خیابان دولت تهران، ابتدا با نام سینما سیلورسیتی در سال ۱۳۴۷ توسط مهدی میثاقیه تهیه کننده و سینمادار سال‌های پیش از انقلاب تأسیس شد و به عنوان یکی از مجهزترین سینماهای ایران، مورد توجه قرار گرفت. میثاقیه که مالک سینما کاپری (بهمن کنونی) نیز بود، در نهایت سینما سیلورسیتی را به بهروز وثوقی فروخت. در آن دوران گروهی از عوامل سینما با خرید سینما، عملاً سفارش تولید نیز می‌دادند و فیلمی که خود سفارش داده بودند و در آن نقشی نیز داشتند، در سالن‌های سالن نمایش می‌دادند.

با شروع رکود سینما در دهه پنجاه، بهروز وثوقی این سینما را به مسئولان وزارت فرهنگ در دوران پهلوی فروخت و سپس نام این سینما به سینما فرهنگ تغییر یافت. در سال‌های پس از انقلاب به واسطه آنکه نقل و انتقال امتیاز انشعابات این سینما منتقل نشده بود، تا مدت‌ها قبض‌ها به نام بهروز وثوقی صادر می شد و به سینما می‌آمد؛ شرایطی که ظاهراً پس از مکاتبات سال‌های بعدی تغییر پیدا کرد و اکنون نیز اساساً ساختمان این سینما تخریب و بنای تازه‌ای تحت عنوان «پردیس سینمایی فرهنک» احداث می‌شود که قاعدتاً انتظار می‌رود ظرفیت بیش از ظرفیت ۶۳۰ صندلی کنونی داشته باشد.

همه جشنواره‌های بزرگ جهان کاخ جشنواره دارند به جز جشنواره فیلم فجر!

کاخ جشنواره‌های کن، برلین و ونیز

کاخ جشنواره، یکی از نمادهای همه رویدادهای سینمایی و محل رویارویی خبرنگاران و سینماگران است. جشنواره ونیز به عنوان قدیمی ترین جشنواره با این سبک، از دهه نخست قرن بیستم در کاخ‌های تاریخی ایتالیا نظیر قصر دوک ونیز برگزار شده است. کاخ جشنواره و کنگره کن هر ساله میزبان جشنواره کن است و در اکران کاخ همه طیف‌ها از خبرنگار و سینماگر تا مدعوین دبیر جشنواره کن حضور دارند. جشنواره فیلم برلین در کاخ موزه هنری مارتین گروپیوس بائو برگزار می‌شود و اساساً محوریت این رویداد همین کاخ موزه است.

سینما فرهنگ تخریب و کاخ جشنواره فیلم فجر برپا می‌شود!

با توجه به ادغام مؤسسه رسانه‌های تصویری در دیگر مؤسسات سازمان سینمایی و تخلیه کامل ساختمان گرانقیمت این مؤسسه در خیابان ولیعصر نرسیده به توانیر ـ که ارزش آن بعد از تورم اخیر چندصد میلیارد تومان تخمین زده می‌شود ـ می‌توان با فروش این بنای ارزشمند و تأمین سرمایه احداث کاخ جشنواره، این اقدام مهم را نه تنها به سرعت عملیاتی کرد، بلکه در دوره‌ای دو تا سه ساله به سرانجام رساند. باید دید این پروژه به سرعت به سرانجام می‌رسد و در عمر همین دولت مورد بهره برداری قرار می‌گیرد یا تکمیل و بهره برداری آن به دولت‌های بعدی موکول می‌شود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
بد به حال مردم قلهک که بعد از ترافیک حاصل از این همه اضافه تراکم در این سی سال باید ترافیک "کاخ جشنواره" را هم تحمل کنند. در این بی پولی خزانه پول ساخت این پردبس را از کجا می خواهند تامین کنند
چرا سینما فرهنگ را هم نمی فروشند و جایی مناسب تر برای انجام این پروژه خریداری نمی کننند؟ جایی که دسترسی به آن مستلزم یک ترافیک سنگین چند ده دقیقه ای نباشد. مثلا جایی نزدیک مصلای تهران یا نمایشگاه بین المللی، و یا حتی قطعه زمینی در داخل همین مجموعه ها، در این شرایط در زمان جشنواره امکان بهره گیری از امکانات پارکینگ، مترو و ... که برای این مجموعه ها در نظر گرفته شده برای جشنواره نیز وجود خواهد داشت.
ارزش تاریخی این مکان چی میشه؟؟؟نمیگید قدیمیای قلهک و یخچال چه خاطره ها دارن با سیلورسیتی؟!
شب بخوابی و روز بیدار بشی...کل پول ها ناپدید شده!!! به همین خیال باشین!
سرگردانی جشنواره فجر بهتره با استفاده از سالنهایی مثل ایران مال که خارج از شهر قرار گرفتند و پارکنیگ مناسبی دارند و یا تاسیس سالنهای مشابه با دسترسی به اتوبانهایی با کشش ترافیکی بالا مدیریت شود. ترافیک اتوبان ستاری مقابل مجتمع سینمایی کوروش در شبهای پنجشنبه و ایام تعطیل که باعث ناراحتی ساکنین اطراف شده مثال مناسبی برای پیش بینی آینده ترافیکی خیابان شریعتی نیست چو خیابان شریعتی در حال حاظر با مشکل ترافیک دست و پنجه نرم میکند!
کل داستان همون چند صد میلیارد تومن و سبز شدن یک مجتمع تجاری دیگه بجای یک مکان فرهنگیه.
الباقی اش لفاظی بیش نیست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان