بازدید 11516

بازگشت لایحه مقابله با «کودک همسری» با یک تغییر بسیار کوچک!

طرحی که در مجلس بررسی شده، مردود گشته و بار دیگر بررسی اش در آن نهاد کلید خورده، حالا قرار است از جای دیگری هم سر برآورد و به مجلس برسد! با پیمودن روندی مشابه، با مختصاتی کاملا یکسان و البته همراه با یک تفاوت بسیار کوچک؛ اینقدر کوچک که مرجع ارائه آن‌ها فرق می‌کند و محصول یکی «طرح» نامیده می‌شود و دیگری «لایحه»!
کد خبر: ۹۴۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴ 29 December 2019
تابناک اجتماعیطرحی که در مجلس بررسی شده، مردود گشته و بار دیگر بررسی اش در آن نهاد کلید خورده، حالا قرار است از جای دیگری هم سر برآورد و به مجلس برسد!

به گزارش «تابناک»؛ چند ماه پیش، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد و مورد توجه شدید کاربران ایرانی فضای مجازی قرار گرفت که نمونه عینی و مشخص کننده برخی ابعاد واقعی «کودک همسری» بود؛ فیلمی از عروسی یک دختر کم سن و سال اهل بهمئی که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت.

البته آن ماجرا و حواشی اش هنوز پایان نیافته و ظاهرا به شکل گیری پرونده‌ای سوای پرونده ازدواج یک دختر کم سن و سال و زیر سن قانونی برای ازدواج هم منجر شده است؛ درست مثل فرجامی که طرح مربوط به این پدیده در مجلس یافت و حالا ابعادش رو به گسترش است.

درست یک سال پیش، یعنی چنین روز‌هایی در سال ۹۷ بود که خبر رسید طرح افزایش حداقل سن ازدواج در قانون در دستور کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و بعدتر خبر رد این طرح در کمیسیون به دلیل مغایرت با شرع منتشر شد؛ خبری که پایان راه این طرح نبود.

این موضوع زمانی مشخص شد که خبر رسید، برخی دیگر از نمایندگان مجلس از جمله اعضای فراکسیون زنان مجلس، این طرح را در دست گرفته و قصد دارند به سرانجامش برسانند؛ سرانجامی که اگر محقق شود، ازدواج دختران زیر سیزده سال و پسران زیر پانزده سال برای همیشه ممنوع خواهد شد و استثنایی نخواهد داشت.

 
بازگشت لایحه مقابله با «کودک همسری» با یک تغییر بسیار کوچک!

برای درک بهتر ماجرا لازم است، یادآوری کنیم هم اکنون نیز ازدواج زیر این سنین برای پسران و دختران ممنوع است، اما می‌توان در صورت رضایت والدین، به مرجع ذی صلاح مراجعه و تقاضای گواهی رشد کرد و در صورت صدور آن گواهی، ازدواج در این سنین را به انجام رساند و ثبت کرد.

به عبارت بهتر، طراحان افزایش حداقل سن ازدواج، تنها به دنبال رفع این موارد بوده اند، نه افزایش سن ازدواج و حتی در این گام نیز راه به جایی نبرده اند؛ چرا؟ رئیس کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این سوال، طرح را دارای اشکالات فقهی و اجتماعی توصیف می‌کند و تاکید دارد با بحث و بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسیده اند.

اما بشنوید از پیگیری این طرح در جایی دیگر و البته تحت عنوان تقریبا متفاوت؛ پیگیری طراحی لایحه‌ای دولت به منظور ممنوعیت کودک همسری که آن هم یک بار مسیر تصویب را طی کرده و ناکام مانده و حالا نسخه «جدید» آن در دستور کار است. این را زهرا جعفری، کارشناس ارشد دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده می‌گوید.

او در ادامه با تاکید بر این که سابقه بررسی این موضوع در دولت به سال ۹۲ بازمی‌گردد، یادآور می‌شود که لایحه تعیین حداقل سن ازدواج یا همان لایحه اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی در نهایت در سال ۹۷ تقدیم دولت شد که دو تغییر کلیدی را هدف قرار داده بود:

نخست افزایش حداقل سن ازدواج دختران به شانزده سال و پسران به هجده سال ـ که در قانون فعلی به ترتیب سیزده و پانزده سال است ـ و بعد مجاز دانستن ازدواج دختران بین سیزده تا شانزده سال و پسران بین شانزده تا هجده سال مشروط به حکم دادگاه خانواده؛ تقریبا همان شرطی که هم اکنون برای ازدواج در سنین کمتر از سن مندرج در قانون جاری است.

البته این لایحه هم به مانند طرح مجلس موفق تصویب نشد و کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت، آن را مردود کرد تا نتیجه، واکنشی مشابه آن چیزی که در قوه مقننه رخ داد باشد؛ اعمال تغییراتی در لایحه که موجب شده نسخه‌ای مشابه آنچه در مجلس در جریان است، در دولت شکل گیرد!

بله درست متوجه شده اید؛ در لایحه جدید دولت قرار است (عینا مطابق طرح مجلس!) ازدواج دختران کمتر از سیزده سال و پسران کمتر از پانزده سال به کل و بی هیچ استثنایی ممنوع شود و جالب اینکه این لایحه در کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت تصویب شده و راه زیادی برای ارسال به مجلس پیش رویش نیست؛ اتفاقی که در نوع خود بسیار عجیب است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۰
حتی فکرش هم مایه شرمساری است

چرا مسئولان به فکر کودکان نیستند ؟

قوانین شرع شیعه براساس زمان تغییر میکند چرا هنوز در قرن دوم هجری مانده اید ؟؟؟؟؟

هم به جامعه آسیب میزنید هم به دین
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
بیشتر تحقیق کنید آنچیزی که میخواستند تصویب کنند فاجعه بود
اسلام از هیچ دشمنی به اندازه تحجر آسیب ندیده
دختران در دین مبین اسلام پس از بلوغ یعنی 9 سالگی حق ازدواج دارند و اصلح آنست که همان موقع شوهر داده شوند و این طرح و لوایح همگی ویران کننده بنای خانواده و مروج فساد و تباهی در جامعه اسلامی است. تا چنین قوانین به نام مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط دولت اجرا نشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
شما دختر خودت رو تو این سن بده بره چی کار با بقیه داری اسلام اجازه داده برای این که شرایط اعراب و محیط اجتماعی جغرافیایی اونها با ما فرق داره الان بچه ها رو به خاطر فقر با مسایل اقتصادی شوهر میدن حتی اگه اونها تمایل نداشته باسن این ظلم هست در حق کودکی که نمیتونه از خودش دفاع کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
اخه ادم درست کدام کودک 9 ساله قدرت درک و اداره خانوتده داره چرا تفکر خودتو به اسم اسلام نشر میدی اصلا سن بلوغ چیزی دیگه است سن تشکیل خانواده چیزی دیگه والا ما 32 سالگی ازدواج کردیم فکر کنم اشتباه بوده باید تا 39 سالگی صبر می کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
ساکت بابا
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
براساس جغرافیای محل سن بلوغ از ۹ سالگی تا ۱۴ سالگی متغییر است
در ایران زیر ۱۳ نیست
پس حل شد؟ یعنی دختر 13 ساله و پسر 15 ساله دیگه بچه محسوب نمیشن؟ پس چرا بهشون گواهی رانندگی نمیدید صلاحیت رانندگی ندارند اما صلاحیت تشکیل زندگی و بچه دار شدن دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
بس کنید این تحجر رو
ان شا الله بساط کودک همسری برای همیشه از این سرزمین برچیده شود.
دولت هم در قبال این کودکان وظیفه دارد هر چند تلاش های وکلایشان به درهای بسته ی کمسیون قضایی خورد.
شاید مجلس لایحه خودکشی هم تائید کنه . مردم باید خودکشی کنند ؟
هر چه می کشیم از جهل بی پایان خودمان است .
آدم ندار چرا فرت فرت بچه بسازه که مجبور بشه اونا رو بزور از خونه بیرون کنه .
مسأله ی کودک همسری بیش از آنکه ناشی از مسائل اقتصادی باشد ناشی از مسائل فرهنگی و جغرافیایی است.
بهتره همراه با مسائل قانونی، از نظر فرهنگی نیز روی این مسأله کار جدی صورت بگیره هر چند که متولیان قدیمی فرهنگ تبلیغ و ترویج کودک همسری و چند همسری را لازم می دانند.اما حقیقتا ایشان طیف بسیار کوچک و کم سواد و بی ریشه و کم امکانی هستند که کوچکترین تلاشهای در جهت خلاف ، اقداماتشان را کاملا پوشش می دهد.
برای‌موضوع‌حضانت‌ونگهداری‌وملاقات‌فرزندوحق‌انتخاب‌فرزنددختر‌که‌میخوادبعداز۹سالگی‌باپدرباشه‌یامادر‌بایداصلاح‌‌بشه‌‌وهمین‌۱۳سالگی‌برای‌‌حضانت‌هم‌باشه‌که‌نشانگرتوانایی‌تصمیم‌گیری‌باشه‌‌نه‌۹سالگی.
در کشورهای غربی برای حل نیاز جنسی کودکان زیر 18 سال به آموزش خودارضائی و دوستی دختر و پسر می‌پردازند و راههای جلوگیری از حاملگی را به آنها آموزش می‌دهند.
ما هم باید متناسب با فرهنگ خودمون آموزش بدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
چرند نگو در آمریکا ارتباط جنسی با دختر زیر ۱۸ سال جرمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
ازدواج فقط مگه به رابطه ی جنسی محدود می شه ؟؟
ازدواج تعهد و مسئولیت پذیری و بلوغ فکری می خواد
مادر و پدر بودن بعد تمکن مالی بلوغ عقلی و اجتماعی می خواد
همینطوری هر کس نیاز جنسی داشت ازدواج کنه و بچه تولید کنه ؟؟
عجب گیری کردیم توی این مملکت از دست شماها
بروند زود ازدواج کنند وگرفتار مشکلات زندگی شوند وفرصت تفکر به برخی موضوعات دیگر را نداشته باشند خخخ / گذشته از این مطلب اگر کارشناسان مذکور مانند همانهایی هستند که گفته بودند افزایش قیمت بنزین هیچ مشکلی بوجود نمیاورد تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
یعنی همه دخترهای زیر 18 سال در آمریکا باکره اند؟
سن دختران بی پناه که نتیجه همین تفکرات است و در کنار خیابانند به 12 سال کاهش یافته
بچه 9 ساله ای که از زندگی هیچ تجربه ای ندارد بعد از ازدواج و شکست در زندگی راهش به خیابان ختم می شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر