بازدید 8890

خطیب جمعه تهران: مؤمنان به دعا و نماز پناه ببرند

کد خبر: ۹۴۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷ 27 December 2019

خطیب جمعه تهران: مؤمنان براساس فرموده‌های خداوند متعال و مولای متقیان علی (ع) به دعا و نماز پناه ببرند تا از مخاطرات در امان باشند.

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه نخست نماز جمعه تهران اظهار داشت: دعا واجب است. مرحوم علامه حلی که در علم و عرفان و در کرامت و برجستگی کم نظیر است و هم در فقه و هم در عرفان آثار با ارزش و ماندگاری دارد کتابی دارند که این کتاب هم کتاب دعا، هم حدیث، هم موعظه، هم اخلاق و هم کتاب هدایت است، کتابی با عنوان «عده الداعی و نجاه الساعی» خیلی پرمحتواست و اولین بحثی که در این کتاب دارد وجوب دعاست.
وی افزود: ایشان می‌گوید دعا هم به دلیل عقل به فتوای خرد برای انسان واجب و لازم است و هم از نظر وحی و هم از نظر روایات، اما از نظر عقل برای انسانی که خدا محبت عقل را در وجودش مستقر کرده چراغ عقل راهنمایی زندگی بشر است. عقل انسان را به دین هدایت می‌کند، عقل به انسان می‌گوید آن چه مصلحت دنیا و آخرتت هست باید تحصیل کنی و آن چه به تو آسیب می‌زند بر تو حرام است.
خطیب جمعه تهران گفت: اگر شرع هم نگفته بود هیچ عاقلی خود را به چاه نمی‌انداخت این عقل است که تشخیص می‌دهد و آن چه مهم است عقل می‌گوید آن را به دست آور و آن چه خسران به همراه دارد عقل هشدار می‌دهد که با آن روبرو نشو.
وی افزود: خطرات بدنی، اخلاقی و سیاسی در کمین انسان است، حضرت امیرالمومنین (ع) فرمود «بلا موج می‌زند و دریای زندگی هم از موج بلا پر است» بلا‌هایی که هیچ کس پیش بینی نمی‌کرد حال که این گونه بلا‌ها پیش روست می‌بینیم کسانی که دیروز رئیس، وزیر، مدیر و معاون بودند امروز در زندان هستند و این گونه بلا‌های پیش بینی نشده همواره در کمین انسان است و او را شکار می‌کند، اما چه کنیم که گرفتار بلا نشویم؟

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی اضافه کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند «به سنگر دعا پناه ببرید و دست دعا بر کسی بردارید که از موج خطر‌ها مطلع است خود را به خدا بسپارید و دست گدایی نزد او دراز کنید» این نکته عقلی است که دفع ضرر محتمل می‌کند و منافع محتمل نیز این گونه است. این نکته‌ای است که بدانیم ما محتاجیم و هر لحظه در خطر هستیم، خدا نگاهش را از ما بردارد هلاک می‌شویم و دعا عقلاً و شرعاً واجب است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مصدایقی که وجوب عملی می‌شود دعایی است که خدا در متن نماز گنجانده است. نماز مجموعه‌ای از شاهکار‌های عالم خلقت است و در آفرینش از زیباترین تابلو‌هایی است که خدا ترسیم کرده لذا نماز برای انسان پناهگاه است و خود خدا آن را به عنوان پناهگاه به ما معرفی کرده و در اختیار ما قرار داده و فرموده «هر وقت گره‌ای به کارتان افتاد و دشمنی شما را تهدید کرد به پناه نماز بروید»، زیرا نماز پناهگاهی است که ما را از هر خطری نجات می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان