بازدید 23884
پیمانه اقتصادی؛

واردات گوشی سه برابر شد/ بیشترین و کمترین نرخ تورم به کدام یک از استان‌ها رسید؟ / قیمت خانه در تهران مقداری تکان خورد/ عوامل کاهش نوسان دلار چیست؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش وزیر به قسط دو میلیون تومانی طرح ملی مسکن، طرح ملی مسکن در مازندران شروع شد، معافیت مالیاتی جدیدی در بودجه ۹۹ اضافه نشده است، پرداخت ۱۹.۲ میلیارد دلار تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی، همکاری دو غول خودروساز چینی و جدیدترین آمار صادرات کالا به عراق را در بر دارد.
کد خبر: ۹۴۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ 26 December 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش وزیر به قسط دو میلیون تومانی طرح ملی مسکن، طرح ملی مسکن در مازندران شروع شد، معافیت مالیاتی جدیدی در بودجه ۹۹ اضافه نشده است، پرداخت ۱۹.۲ میلیارد دلار تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی، همکاری دو غول خودروساز چینی و جدیدترین آمار صادرات کالا به عراق را در بر دارد.

واکنش وزیر به قسط ۲ میلیون تومانی طرح ملی مسکن

محمد اسلامی درباره این‌که گفته می‌شود یکی از شرایط طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، پرداخت قسط ماهانه دو میلیون تومانی است، اظهار کرد: این اخبار تحلیل است و خبر موثق نیست. وی ادامه داد: اقساط این طرح به موارد متعددی نظیر شهری که واحد مسکونی در آن ساخته می‌شود، میزان وام و کمیت و کیفیت قرارداد فروش اقساطی واحد مسکونی بستگی دارد و هرگونه موضوعی در این خصوص تا پیش از انعقاد قرارداد گمانه‌زنی است.

به نقل از تسنیم؛ هرچند وزیر راه و شهرسازی قسط ۲ میلیون تومانی طرح ملی مسکن را به نوعی تکذیب کرده، بنا بر اظهارات معاون وی در امور مسکن و ساختمان، هزینه زمین واحد‌های ۳۸ تا ۴۳ متری حدود ۱۲۰ میلیون تومان است که متقاضی باید طی ۱۲ سال آن را پرداخت کند. به عبارت دیگر، متقاضی طرح ملی مسکن فقط برای زمین باید سالانه ۱۲ سال ۱۰ میلیون تومان پرداخت کند؛ یعنی ماهانه حدود ۸۵۰ هزار تومان. از سوی دیگر، اقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی طرح مذکور در روش بازپرداخت ۱۲ ساله یک میلیون و ۹۹۱ هزار تومان است. در واقع متقاضی طرح ملی مسکن با احتساب قیمت زمین، ماهانه باید حدود ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان اقساط پرداخت کند.

طرح ملی مسکن در مازندران شروع شد

عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن مازندران روز پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار مازندران در ساری شروع شد. مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در این مراسم گفت: در فاز اول طرح اقدام ملی مسکن، ساخت ۲ هزار و ۳۰۹ واحد مسکونی در ۲۳ شهرستان این خطه شمال کشور در اراضی دولتی شروع شده است.

سید محمد نظری افزود: در مجموع در این استان حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن ساخته خواهد شد. وی میانگین قیمت ساخت هر مترمربع مسکن را در قالب طرح ملی در مازندران حدود ۲۵ میلیون ریال اعلام کرد و اظهارداشت: به هر یک از متقاضیان حدود یک میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت پرداخت خواهد شد. به گفته وی واحد‌های مسکونی در قالب طرح اقدام ملی تا پایان دولت تدبیر و امید تکمیل و به متقاضیان واگذار خواهد شد. مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، یکی از شروط واگذاری طرح اقدام ملی مسکن را عدم دریافت تسهیلات دولتی و زمین و پر نشدن بند ج. اعلام کرده است.

واردات گوشی سه برابر شد

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت نشان می‌دهد، در هفت ماهه نخست امسال، تعداد گوشی همراه مسافری و وارداتی ثبت شده در سامانه همراه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر کدام نزدیک به سه برابر شده است. طبق این آمار در هفت ماهه نخست امسال سه میلیون و ۱۹۵ هزار و ۲۰۰ فقره گوشی همراه مسافری در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۰۰ فقره گوشی همراه ثبت شده در این سامانه در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸۸ درصد افزایش داشته است. مصرف کشور به صورت ماهانه چیزی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه است.

معافیت مالیاتی جدیدی در بودجه ۹۹ اضافه نشده است

سازمان برنامه و بودجه علام کرد: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، معافیت مالیاتی جدیدی توسط دولت پیش‌بینی نشده است.

بیشترین و کمترین نرخ تورم به کدام یک از استان‌ها رسید؟

به نقل از مرکز آمار ایران، در آذر ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١٩٣, ٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان آذربایجان غربی با ٦.٣ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کردستان با ١.٢ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ٢٧.٨ درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٣٣.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (٢٣.١ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذر ماه ١٣٩٨ برای خانوار‌های کشور به عدد ٤٠.٠ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٤٨.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣٥.٢ درصد) است.

در آذر ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوار‌های شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ١٩٢, ٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های شهری مربوط به استان آذربایجان غربی با ٦.٢ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کردستان با ١.٣ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های شهری کشور ٢٧.٦ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری مربوط به استان ایلام (٣٣.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (٢٣.٠ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذر ماه ١٣٩٨ برای خانوار‌های شهری به عدد ٣٩.٣ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٤٧.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان فارس (٣٣.٥ درصد) است.

پرداخت ۱۹.۲ میلیارد دلار تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس تا پایان سال ۱۳۹۷ از ۴۱.۱۸ میلیارد دلار طرح اعلام وصول کرد، ۳۹.۷۳ میلیارد دلار مسدود شد، ۲۸.۲۶ میلیارد دلار گشایش شده و ۱۹.۲ میلیارد دلار پرداخت قطعی انجام شد.

همکاری دو غول خودروساز چینی

دنیای اقتصاد: گروه خودروسازی سائیک‌موتور و گروه گوانجو (جی‌ای‌سی) به توافقی برای همکاری‌های وسیع در جهت مقابله با پیامد‌های کاهش فروش صنعت خودرو دست یافته‌اند. این همکاری استراتژیک پنج‌ساله قرار است تامین مالی، بیمه خودروسازی و نیز توسعه فناوری‌های نوین را برای تولید محصولات با سوخت پاک فراهم کند. دو خودروساز چینی قرار است در زمینه تولید پلت‌فرم‌های مشترک برای محصولات جدید و تقسیم بازار‌های خارجی با یکدیگر همکاری گسترده‌ای را انجام دهند. دو شرکت بنا دارند برای مقابله با زیان‌های ناشی از کاهش تقاضا، ورود به بازار‌های جدید جهانی را کلید بزنند. گروه خودروسازی سائیک‌موتور که دارای کارخانه‌های مشترک با فولکس‌واگن و جنرال‌موتورز در چین است، بزرگ‌ترین خودروساز داخلی در این کشور به حساب می‌آید.

قیمت خانه در تهران مقداری تکان خورد

قیمت مسکن در تهران پس از چهار ماه قرار گرفتن در مسیر کاهشی، آذرماه امسال تحت تاثیر افزایش معاملات مقداری رشد کرد. به گزارش ایسنا، آذرماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه آبان ۶.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۹ درصد افزایش یافت. این اولین رشد قابل توجه ماهانه از اردیبهشت ماه امسال تا کنون بوده است. پس از آنکه مردادماه سال جاری بازار مسکن پایتخت در مسیر آرامش قرار گرفت و سه افت ماهیانه و یک افزایش ناچیز را در چهار ماه اخیر به ثبت رساند، آذرماه همزمان با پایان ماه صفر و تغییر نرخ بنزین معاملات افزایش محسوسی پیدا کرد که منجر به رشد قیمت شد. آن طور که دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش داده، در آذرماه ۱۳۹۸ تعداد ۹۶۶۴ قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۳۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. ارزش ریالی مبایعات انجام شده در آذرماه ۱۰ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به آبان ماه امسال ۱۶۵ درصد و نسبت به آذرماه پارسال ۸۲ درصد رشد نشان می‌دهد. به طور کلی در ۹ ماهه ابتدای سال جاری ۵۰ هزار و ۲۴۷ قرارداد خرید و فروش آپارتمان در تهران منعقد شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کمتر بوده است. میانگین قیمت مسکن شهر تهران در ۹ ماهه امسال ۱۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به سال گذشته در همین زمان ۷۰.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

عوامل کاهش نوسان دلار چیست؟

به گفته برخی فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که در روز‌های اخیر منجر به کاهش نوسان دلار شده است، به رفتار بازارساز ارزی بازمی‌گردد. از نظر آنها، بازارساز دو رفتار مهم را انجام داد که فضا را برای نوسان‌گیری سفته‌بازان کاهش داد. اولین اقدام هوشمندانه عدم تلاش زیاد برای پایین بردن دلار به سوی ابتدای کانال ۱۲ هزار تومانی بود. در واقع بازارساز به ‌جای آنکه با فشار شدید عرضه، قیمت را ناچار به عقب‌نشینی موقتی کند، تصمیم گرفت دامنه نوسان را محدودتر کند و قیمت را در محدوده‌ای قرار ندهد که به سرعت به واسطه تقاضای سفته‌بازان آسیب‌پذیر شود. درست است که قیمت دلار در اواخر آذرماه به کانال ۱۳ هزار تومانی برگشته است، مساله آن است که پس از آن، بازار به یک آرامش نسبی رسیده است و در صورتی که در چند روز آینده اتفاق خاصی رخ ندهد، بازارساز با عبور از فصل تقاضا به تدریج می‌تواند کنترل بیشتری بر اوضاع به‌دست آورد و شاید با هزینه کمتری قیمت را در جاده کاهشی قرار دهد. البته افزایشی‌ها با این دیدگاه موافق نیستند و معتقدند بازار ارز با ریسک‌های پیش‌روی دیگری مواجه خواهد بود.

در این میان، اقدام دیگر بازارساز که در مدیریت قیمت‌ها موثر بود، نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی بود. صرافی‌های بانکی درست است در روز‌های اخیر دلار را بالای کانال ۱۳ هزار تومانی قیمت نزدند، ولی آن را در سطحی تنظیم کردند که بیش از ۲۰۰ تومان با قیمت بازار آزاد اختلاف نداشته باشد. این اقدام موجب شد از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری شود. در این میان عده زیادی از معامله‌گران نیز کاهش نوسانات روز‌های اخیر را عادی می‌دانند؛ از نظر آنها، طبیعی بود که پس از گذر بازار از تقاضای احتیاطی و فصلی آذرماه، کم‌کم شرایط عادی‌تری بر بازار حکمفرما شود. این در حالی است که افزایشی‌ها همچنان احتمال می‌دهند قیمت دلار در ادامه سال با رشد مواجه شود و به سطوح بالاتر برود. در شرایط فعلی آن‌ها بیشتر روی تقاضای احتیاطی و ایجاد جو روانی در بازار حساب می‌کنند. /دنیای اقتصاد

جدیدترین آمار صادرات کالا به عراق

حمید حسینی درباره صادرات ایران به عراق اظهار کرد: بنا بر آمار هشت ماهه گمرک؛ طی هشت ماه امسال، بیش از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالایی به عراق داشتیم. دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه آشوب و تظاهرات اخیر عراق؛ توانسته بر بازار تجارت با ایران تاثیرگذار باشد یا خیر؟ افزود: به طور قطع تاثیرگذاشته است؛ به طوری که نسبت به سال گذشته، صادراتمان کاهش پیدا کرده است؛ که البته این کاهش صادرات، بیشتر کاهش ارزشی بوده و ما از نظر وزنی، صادراتمان در ۸ ماهه، به عراق افزایش داشته است. به گفته حسینی، یکی از دلایلی که صادراتمان نسبت به سال گذشته، حدود یک میلیارد دلار کاهش پیدا کرده، این است که که ارزش پایه صادراتی کاهش و از طرفی هم ناامنی و تظاهرات عراق و همچنین عدم حمل و نقل کامیون‌ها و کسادی که در بازار عراق بوده است. /باشگاه خبرنگاران جوان

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
قیمت مسکن برای فروش فقط می تواند سقوط آزاد داشته باشد! با افزایشهای تصنوعی مشتری پیدا نخواهد شد!
عدم فروش مسکن به قیمت واقعی فقط بضرر فروشندگان سازندگان بدلیل خواب سرمایه و هزینه های جانبی و فرسودگی است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
اکثر این اخبار کار دلالهاست وگرنه بازار در رکود به سر میبره
اگر خرید و فروشی هست بین خودشان است
قبل از افزایش قیمت ها هم صاحب مسکن شدن برای
اکثر مردم ممکن نبود نباید توقع بازگشت رونق رو
داشت - دیگر در این قبر مرده ای نیست
ای کاش و صد ای کاش خودرو را هم مانند موبایل از خارج وارد میکردیم که الان به این معضل آلودگی هوا دچار نمیشدیم!
راستی چه اصراری هست که ما خودمون خودرو رو بسازیم وقتی قیمت ده برابر بالاتر از خودروی خارجی است، کیفیت ده برابر پایین تر از خودروی خارجی است،استاندارد تکنولوژی پایین تر و...
تا کی باید بمانیم که ما باید خودمان به دانش برسیم و به چه قیمت؟
نیاز نیست ما در همه چیز تبحر و دانش داشته باشیم کما اینکه الان کشورهای پیشرفته هم اینگونه اند
ما فقط بتوانیم فرضا در پوشاک یا چیز دیگری رشد کنیم کفایت میکنه
...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
ایول
موافقم
...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
قیمت خودرو داخلی ۱۰ برابر خودرو خارجیه؟؟!!!جل الخالق!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
استدلالتون صحیح است
چون یک زمانی ما هندوانه کشت میکردیم اما الان با جریان خشکسالی های اخیر کشت هندوانه به خاطر مصرف زیاد آب دیگر کشت نمیشود و نیاز به مجوز دارد
حالا مدیریت کشور هم باید سریعا جلوی رشد و تولید خودرو سازی رو بگیره که این مشکلات پیش نیادهمچون آلودگی هواااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
ناشناس ۱۱:۲۵
اره درست گفته ۱۰ برابر تازه ده برابر هم کمه
چون اگر بر اساس امتیاز دهی حساب کنیم، خودروهای داخلی از کیفیت کمی برخوردارند یک نمونش پرایده که ۴۵ میلیون میدی و یک حلبی میخری
خب حالا به نظر شما با این ۴۵ میلیون چه خودروی خارجی با این قیمت میشه خرید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
دوست عزیز .... ظاهرا متوجه نشده آید که واردات میلیونی موبایل، به این دلیل برای اقتصاد کشور عزیزمان مفید است که جیب برخی افراد خاص را مملو از ریال و دلار می کند .... از توضیحات بیشتر معذور می باشم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
باید به گوینده جل الخالق گفت جل المخلوق. منظور از ده برابر قیمت خودرو خارجی قیمتی کاذب این خودروها که در داخل کشور فروخته می شود نیست بلکه قیمت در بقیه جاهای دنیاست که همه چیز سرجای خودش هست
...خونه باید ۴۰۰درصد رفته بالا....باید ۲۰۰در صد بیاد پایین
متاسفم برای کسانی که هوای آلوده تهران را گران می خرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
بخار این است که تمام امکانات در تهران قرار گرفته است
۶ و هشت دهم در یک ماه ناچیزه؟ در یک سال میشود ۸۰درصد کجایی تابناک؟
دلارهای دولت بفروش رسید حالا که دلار نداره چی را گران کنه؟؟؟؟؟؟
خداروشکر قیمت مسکن هم تکون خورد ما از مسئولین تشکر میکنیم که قیمت مسکن را تکان دادند.
از مسکن برای نهادها .دولت ..دیگه لخاری بر نمی خیزد .............مردم نه دارند بخرند .نه میخرند .نه می ارزد بخرند........خانه باید به قیمت تمام شده با سود 10 درصد با تعیین قیمت.....مصالح بکار برده شده دران .قیمتهای حبابی را بر دارید تمام صعنتهای وابسته به این صنعت از کار بیکار شدند .از اجر سازی تا وووووووووووووووووووووبس کنید .مردم شیرخر نخوردند ...که خانه متری یک میلون را به 11 الی 20 میلیون بخرند ....بس کنید 3 سال خانهها را خالی نگه داشتید ....می خواهیدسود 1000 درصدی ببرید .....هیچی به جز خانه خالی و برنگرداندن وام هایتان به بانکهها عایدتان نشد
طرح ملی مسکن!!!!!؟یه کاری در راستای کارهای ضعیف کشنده دیگر این دولت.یعنی الان صد وپنجاه ملیون از طرف با حقوق دوملیونی میگیرند که خونه بسازن سال دیگه به قیمت روز بکنن توپاچش .یعنی سال دیگه این آقای حقوق دوملیونی پانصد ششصد ملیون دیگه پول مرحمت کنه خونه بهش بدن..
خخخ مورچه چیه تا کله پاچه اش باشه؟! دو غول خودروسازی چین خخخخخ جمع کنید حتما میخوان باز لگن چینی بندازن به مردم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
خخخخ چی خخخخ چرا خخخخخخ آره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها