بازدید 16009

آشنایی نسبی با چگونگی و مراحل انجام مناقصات

کد خبر: ۹۴۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ 21 December 2019

 آشنایی نسبی با چگونگی و مراحل انجام مناقصات

کسانی که تاکنون در مناقصات شرکت ننموده اند حتما بخوانند

 چند نوع ارزیابی در مناقصات داریم؟

1- ارزیابی کیفی : عبارتست از ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصه گر می باشد.

2- ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادات : فرآیندی است که در آن مشخصات استانداردها، کارآیی، دوام و سایر ویژگی های منفی بازرگانی پیشنهادهای مناقصه گران مورد بررسی قرار می گیرد.

3- ارزیابی مالی : فرآیندی است که در آن مناسب ترین قیمت از بین پیشنهادهایی که از نظر فنی بازرگانی پذیرفته شده اند برگزیده می شود.

4- ارزیابی شکلی : عبارتست از بررسی کامل بودن اسناد و امضای آن ها و خوانا بودن پیشنهادات.

 

مناقصات از نظر مراحل بررسی به چند نوع طبقه بندی می شوند؟

1- مناقصات یک مرحله ای : مناقصه ای است که در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهاد ها نباشد، در این مناقصه پس از اعلام در سایت مناقصات و پس از اتمام مهلت دریافت اسناد، پاکتهای پیشنهاد مناقصه گران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین می شود.

2- مناقصه دو مرحله ای : مناقصه ای است که به تشخیص مناقصه گزار ابتدا در سایت ستاد و یا مرکز اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات، آگهی خود را اعلام می کند. در این نوع مناقصه لازم به بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها باشد. در این مناقصه، کمیته فنی بازرگانی تشکیل می شود و نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون مناقصه گزارش می کند که پس از بررسی کمیته فنی بازرگانی، پاکت های قیمت پیشنهاد دهندگانی که امتیاز فنی  بازرگانی لازم را احراز کرده اند، مشهود می شود. پس از ارزیابی مالی برنده مناقصه تعیین می گردد.

آشنایی نسبی با چگونگی و مراحل انجام مناقصات

مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران به چند نوع طبقه بندی می شوند؟

1- مناقصه عمومی : مناقصه ای است که در آن فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی به اطلاع مناقصه گران می رسد.

2- مناقصه محدود : مناقصه ای است که در آن تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار، محدودیت برگزاری مناقصه عمومی با ذکر ادله تایید شود. فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه برای مناقصه گران صلاحیتدار به اطلاع مناقصه گران می رسد.

 

 

گام های مراتب برگزاری مناقصه یا مزایده  چگونه است؟

گام اول : درخواست انجام مناقصه یا مزایده  توسط واحد متقاضی مناقصه و تایید آن توسط بالاترین مقام اجرای دستگاه

گام دوم : تأمین اعتبار موضوع مناقصه و طرح دو کمیسیون معاملات

گام سوم : تهیه شرایط اختصاصی مناقصه توسط واحد متقاضی مناقصه

گام چهارم : ارسال شرایط اختصاصی وقتی مناقصه توسط واحد متقاضی مناقصه به واحد مناقصات و امور قراردادها.

گام پنجم : الحاق شرایط عمومی مناقصه به شرای اختصاصی و تدوین آن توسط واحد مناقصات

گام ششم : ارسال شرایط مناقصه جهت بررسی و اعلام نظر به واحدهای مربوطه و اخذ تائید نهایی آن

گام هفتم : تشکیل جلسه پیش فراخوان و تنظیم صورتجلسه مربوطه

گام هشتم : فراخوان مناقصه در روزنامه های کثیرالانتشار، سایت مناقصات و سایت ستاد

گام نهم : ارسال شرایط مناقصه به اداره تدارکات جهت توزیع طبق جدول زمان بندی مناقصه

گام دهم : دریافت پیشنهادات رسیده توسط دبیرخانه

گام یازدهم : تحویل پیشنهادات رسیده توسط دبیرخانه جهت ؟ تا زمان تشکیل جلسه کمیسیون به واحد مربوطه

گام دوازدهم : تشکیل کمیسیون مناقصه در مناقصات یک مرحله ای و دو مرحله ای

گام سیزدهم : گشایش پیشنهادها (جلسه کمیسیون بازگشایی پیشنهادات)

گام چهاردهم : ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهاد ها در مناقصات دو مرحله ای

گام پانزدهم : اعلام برنده مناقصه و اخذ تضمین حسن اجرای تعهدات

گام شانزدهم : عقد قرارداد با برنده مناقصه توسط واحد امور قراردادها.

 

آشنایی نسبی با چگونگی و مراحل انجام مناقصات

مراحل ترک تشریفات مناقصه چیست؟ و در چه مواردی ترک تشریفات صورت می گیرد؟

1- تهیه گزارش توجیهی ترک تشریفات مناقصه توسط واحد متقاضی و ذکر دلایل ترک تشریفات و صرفه و صلاح بودن موضوع در ان

2- تائید گزارش توجیهی توسط بالاترین مقام اجرایی دستگاه

3- تشکیل جلسه کمیسیون ترک تشریفات و تنظیم صورتجلسه عقد قرارداد

4- ترک تشریفات مناقصه در مواردی که انجام مناقصه بر اساس گزارش توجیهی دستگاه مناقصه گزار به تشخیص یک هیات سه نفره مرکب از مقامات مربوطه میسر نباشد می توان معامله را به طریق دیگری انجام داد و در این صورت هیات ترک تشریفات مناقصه با رعایت صرفه و صلاح دستگاه، ترتیب انجام این گونه معاملات را با رعایت سایر مقررات مربوطه در هر مورد، برای یک نوع کالا یا خدمات تعیین و اعلام خواهند نمود.

 

طبقه بندی معاملات چیست ؟ و در چه نوع معامله ای نیاز به برگزاری مناقصه می باشد ؟

معاملات به سه دسته تقسیم می شوند:

1- معاملات کوچک : مبلغ آن کمتر از (20.000.000 ریال) می باشد و توسط کارپرداز انجام میگیرد.

2- معاملات متوسط : معاملاتی هستند که مبلغ آن از معاملات کوچک بیشتر نباشد.

3- معاملات بزرگ : معاملاتی است که مبلغ آن ده برابر مبلغ معاملات کوچک بیشتر باشد (بیشتر از 20.000.000 ریال) که جهت انجام آن نیاز به برگزاری مناقصه می باشد.

 

مناقصه در چه شرایطی لغو می شود ؟

1- نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد.

2- تغییرات زیادی در اسناد مناقصه لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت

3- پیشامدهای غیرمتعارف نظیر جنگ ، زلزله، سیل و مانند آن.

4- رای هیات رسیدگی به شکایات

5- تشخیص کمیسیون مناقصه بین مناقصه گران

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها