بازدید 38778
در گفت‌وگو با «بورس تابناک» مطرح شد؛

گزینه‌های مناسب برای «سرمایه گذاری بورسی» در «زمستان» کدامند؟

کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بورس در زمستان با بیان اینکه نقدینگی بازیگر اصلی بورس در شرایط فعلی است، گزینه‌های مناسب و همچنین صنایع نامطلوب برای سرمایه گذاری در برهه فعلی را معرفی کرد.
کد خبر: ۹۴۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 20 December 2019

گزینه های مناسب «سرمایه گذاری بورسی» در «زمستان» کدامند؟

تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بورس در زمستان با بیان اینکه نقدینگی بازیگر اصلی بورس در شرایط فعلی است، گزینه‌های مناسب و همچنین صنایع نامطلوب برای سرمایه گذاری در برهه فعلی را معرفی کرد.

مهدی طحانی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: در اوضاع کنونی، بازیگر اصلی بازار سرمایه جریان نقدینگی بوده و روزانه نقدینگی قابل توجهی تولید شده و ضریب تبدیل پول به شبه پول در حال افزایش است. از طرفی قیمت کالاها در بورس های جهانی افزایش داشته اند؛ هرچند نمی‌توان این افزایش قیمتی را ادامه‌دار ارزیابی کرد، کاهش قابل توجهی نیز نمی‌توان برای آن متصور بود و افزایش قیمت دلار در سامانه نیما نیز محرکی برای رشد سهام شرکت ها در بورس است.

طحانی افزود: با توجه به اینکه بازارهای دیگر در شرایط فعلی جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارند، بازار مسکن به دلیل نقدشوندگی پایین، سکه و ارز بازار متشکل ندارند و از لحاظ فیزیکی نگهداری این سرمایه‌گذاری‌ها سخت است. از طرفی سپرده‌های بانکی به دلیل سود ثابت و همچنین تضعیف ریال و تورم آتی گزینه های مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیستند؛ بنابراین، تنها بازاری که برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی مناسب است، بازار سرمایه است.

وی در خصوص صنایع پیشرو و مورد توجه بازار در این برهه زمانی خاطرنشان کرد: در صنایع بورسی، صنعت بانکداری به دلیل حجم نقدینگی ایجاد ‌شده ـ که در این صنعت جریان دارد و بهای تمام شده پول که برای بانک‌ها اندک است ـ مورد توجه است، صنعت پتروشیمی به دلیل افزایش نرخ محصولات در بازارهای جهانی و از طرف دیگر افزایش نرخ ارز در سامانه نیما با رشد نرخ های فروش مواجه خواهند شد و نمادهای این صنعت نیز گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.

طحانی ادامه داد: به چند دلیل می توان برای صنعت پالایش حرکت خوبی متصور بود: دلیل نخست اینکه از سال گذشته تاکنون، رشد قیمت نمادهای پالایشی کمتر از رشد شاخص بورس بوده و همچنین با توجه به نحوه نرخ‌گذاری محصولات پالایشی بر مبنای دلار نیمایی و افزایش نرخ دلار نیمایی وضعیتی مشابه پتروشیمی ها دارند، علاوه بر این، شرکت های پالایشی تقسیم سود مناسبی دارند و با نزدیک شدن به پایان سال مالی شاهد ورود نقدینگی به این گونه شرکت ها هستیم، همچنین صنعت فلزات اساسی و کانه های فلزی دیگر صنایع مطلوب برای سرمایه گذاری هستند.

وی در خصوص صنعت خودرو نیز گفت: قیمت سهام این صنعت مدتهاست over value بوده و ۹۵ درصد شرکت‌های این صنعت بیشتر از ارزش واقعی در حال معامله هستند، چون با توجه به هزینه‌های فزاینده مالی، زیان عملیاتی سنگین و ناکارآمدی مدیریتی آینده روشنی نمی‌توان برای آنها متصور بود.

طحانی با بیان اینکه شرکت‌های صنعت غذایی، دارویی و سیمانی دارای حباب قیمتی هستند و برای سرمایه‌گذاری توصیه نمی شوند، ادامه داد: در گروه سیمان شاهد تغییر خورک به مازوت هستیم که آلایندگی بالایی دارد و همچنین سیمانی ها افزایش نرخ به مانند سایر صنایع نداشتند، همواره با این تهدید مواجه بوده اند که سوخت آنها دستخوش تغییر شود، طبعا این تغییر خوراک از گاز به مازوت، تاثیر منفی بر آنها دارد و حاشیه سود آنها را پایین می آورد.

گزینه های مناسب «سرمایه گذاری بورسی» در «زمستان» کدامند؟

بورس تهران در  هفته ای که گذشت

به گزارش نبض بورس، در معاملات هفته گذشته، شاخص ارکان و نماد‌های مالی بیشترین بازدهی را ثبت و در مقابل شاخص فنی و مهندسی بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کرده، بر اساس اطلاعات معامله شده در روز چهارشنبه، سنیر (سیمان سفید نی ریز) سودسازترین سهم هفته و در مقابل وثوق (سرمایه گذاری وثوق امین) زیان‌ده‌ترین نماد بازار بودند، نکته جالب این که چند نماد گروه سیمان در بین پربازده‌ترین سهام هفته گذشته بازار بودند که همزمانی این بازدهی با خبر محدودیت سوخت گاز و اجبار سوخت مازوت سیمانی‌ها نیز قابل تامل است.

در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد رقم ۱۰۴۳۷۶ میلیارد ریال را ثبت کرد و بر این اساس، روز چهاشنبه ۲۰۴۹۳، سه شنبه ۲۱۸۴۰، دوشنبه ۱۹۱۳۴، یکشنبه ۲۳۴۴۲ و شنبه ۱۹۴۶۷ میلیارد ریال بوده است.

فراز و فرود نماگرهای اصلی

نماگر‌های اصلی بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، روند صعودی خود را حفظ کردند و شاخص کل با افزایش ۱۰۹۳۶ واحدی، و پس از رکودزنی‌های متوالی سرانجام روز چهارشنبه برای نخستین بار در کانال ۳۵۰۳۲۳ هزار واحدی قرار گرفت، شاخص کل هم وزن با ۵۷۰۶ واحد افزایش معادل ۴۲ / ۵ درصد، رقم ۱۱۰۹۰۷ واحد را به نمایش گذاشت، شاخص بازار اول با رشد ۶۲۳۵ واحد معادل با ۵۵ / ۲ درصد، رقم ۲۵۰۴۴۵ واحدی را نمایش داد و شاخص بازار دوم با جهش ۲۹۹۵۲ واحدی برابر با ۲۷ / ۴ درصد در ارتفاع ۷۳۱۱۸۹ واحدی ایستاد.

ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۳۱۷۵۵ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته قبل ۲۳ / ۱۶ درصد افزایش داشت. همچنین حجم معاملات با رشد ۸.۵۹ درصدی رقم ۲۴۰۲۲ میلیون انواع اوراق بهادار گزارش شد که ناشی از داد و ستد بیش از ۲ میلیون و ۷۸۷ هزار نوبت معاملاتی بود که رشد ۴.۳۵ درصدی نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

ارزش معاملات در بازار اول با رشد ۸.۲۴ درصدی رقم ۵۴۲۹۸ میلیارد ریال گزارش شده و در بازار دوم سهام نیز ارزش معاملات با رشد ۱۲.۶۸ درصدی رقم ۶۲۱۳۸ میلیارد ریال ثبت شده است.

در بازار صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله تعداد ۱۴۴۷ میلیون واحد به ارزش کل بیش از ۱۵۱۲۸ میلیارد ریال معامله شد و به ترتیب با ۹۳.۸۰ درصد نسبت به هفته گذشته با رشد همراه بود.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، ارزش حجم معاملات با کاهش تقریبی ۵۰ درصدی همراه بود و دویست هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۱۸۵ میلیارد ریال معامله شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
اظهار نظر این کارشناس کاملا صحیح و منطقی است.الان بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری سهم های بانکی پالایشی پتروشیمی و فلزی است.
پاسخ ها
تتت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
بانکها ورنشکسته اند؟
از تحریم ها باید استفاده کرد حمایت از تولید داخل برابر است =بورس
پتروشیمی ها که خیلیهاشون تحریمند. پالایشیها هم که افزایش قیمت تاتیری نداره توی eps شون. چون قبلا هم با قیمت فوب خلیج فارس نفت رو از دولت می خریدند و ما به تفاوت فروششون رو دولت پرداخت می کرد. معلومه این کارشناس ها چطوری کارشناسی می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
سهم غذایی و سیمانی و خودرویی بر مبنای همین ای پی اس که جنابعالی میفرمایید زره ای برای خرید توجیه نداره.سهم شده ۵ هزار تومن ۱۰۰ تومن سود محقق نمی کنه.تازه موقع تقسیم سود هم با هزار دوز و کلک سود رو تقسیم نمی کنن.الان یا باید پول رو از بورس بکشی بیرون یا بری سهمی بخری که ای پی اس زیر ۵ داره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
اقای ناشناس20:59
من نگفتم سیمانیها و خودروئیها خوبند. گفتم استدلال ایشون برای این دو سه گروه که گفتند خوب نیست. وگرنه ای پی اس از اول سال مالی تقریبا مشخصه در چه حدودی هست و معمولا در قیمتها هم پیش خور میشه
کارشناستون به درد هیچی نمیخوره ، فقط با سیاست میخواد هدایت نقدینگی کنه ، تحلیلاشم که هیچ وقت درست در نمیاد
تو نمادهای سیمانی هم هنوز هستن سهمایی که به قیمت واقعیشون نرسیدن ، پیشنهاد افزایش قیمتم ارائه شده
پالایشی ها رو قبول دارم رشد نکردن و الان نوبتشونه
الان نماد های خودرویی با این که بالاتر از قیمت معامله میشن ولی با همایت از قطعه سازان افزایش‌قیمت خودرو در راه بودن عید بازم میرن بالا
ارزانترين سهم گروه زراعت
آينده ( بهشت پارس )
كوتاه مدت - ميان مدت - بلند مدت
این آقایان کارشناس بیشتر تبلیغ سبد سهم خودشان را میکنند تا تحلیل.
فپنتا شامل شش شرکت لوله سازی است که تا نه ماه اینده بازدهی 240درصدی خواهد داشت . به ترازنامه تلفیقی شش ماهه ان نگاه کنید به ازای هرسهم 3 هزار تومان سود انباشته دارد و قرار است افزایش سرمایه 300 درصدی بدهد که تضمین بازدهی 240 درصدی بهمراه دارد . تولید و بازار داخلی دارد وربطی یه تحریم هم ندارد !!! بخرید و نه ماه صبر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
واقعا ترازنامه تلفیقی را نگاه کردم بنظر می رسد حرفت درست باشد پنجاه میلیون خرید خواهم کرد و تا یک ماه نگهداری می کنم ببینم چه می شود شاید 100 میلیون تومان دیگر هم اضافه کردم
Babak
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
کی شروع معاملاتش شروع میشه؟
بدون هیچ ریسک وخطر همان ۲۰ درصد سود بانکی بهترین گزینه است ده میلیاردتومان سالی ۲۰۰ میلیون سود بدون دردسر
پاسخ ها
نوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
میشه سالی 2 میلیارد نه 200 میلیون، ولی در کل سود بانکی از تورم سالانه عقبه و پیشنهاد نمیشه
بهترین فروش آذر ماه و گزارشات 9 ماهه مربوط به صنایع دارویی می باشد.
غپینو عالیه
واقعا برای این سایت با این محتوای تیلیغاتی متاسفم/ رزومه اقای طحانی در کارگزاری آگاه و اخراج ایشان چیزی باقی نیم زاره جز اینکه تابناک بازیچه یکسری اشخاص خاص شده است
تحلیل اقتصادی(سفارشی)
سال اینده وسالهای بعد نه مسکن جهش خواهد داشت نه ارز ونه طلا فقط بورس هست که هرسال صد برابرخواهدشد
نتیجه گیری اخلاقی: روی ارزومسکن وطلا سرمایه گذاری نکنید که قطعا ضررخواهیدکرد !!! فقط وفقط دربورس سرمایه گذاری کنیدتاسرمایه تان هرسال چندبرابرشود !!
حداکثرتا بهمن تکلیف اف ای تی اف روشن میشه ( بی بروبرگرد ردمیشه) وبعدش دیگه عددسازی هم نمیتونه بورس رو بکشونه بالا !!!!
همش عددسازیه
پتروشیمی ها میانگین پنج هزار تومن در حالی که خپارس و خساپا 160 تومن و 220 تومن ای کارشناس خبره
بورس خوب است فقط صبر در آن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان