بازدید 24355

گام پنجم تیر خلاص برجام خواهد بود

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای تیر خلاصی به برجام خواهد زد.
کد خبر: ۹۴۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱ 20 December 2019

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای تیر خلاصی به برجام خواهد زد.

به گزارش «تابناک»، حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تهدیدهای مکرر اروپایی‌ها علیه ایران در موضوع فعال کردن مکانیسم ماشه، اظهار داشت: سیاست‌هایی که اروپایی‌ها اتخاذ می‌کنند، خارج از سیاست‌های آمریکا نیست.

وی ادامه داد: آنها بنا را بر این دارند که از اهرم مکانیزم ماشه علیه جمهوری اسلامی استفاده کرده و موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد بازگردانند و قطعنامه ۲۲۳۱ را زیر سوال ببرند. هدف آنها از این کار این است که هم بتوانند فشارها را علیه ایران افزایش دهند و هم اینکه به طوری هم راستا با سیاست‌های آمریکا حرکت کنند که کشورمان از برجام خارج نشود.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر برجام برخلاف برآوردهای اولیه که ما تصور می‌کردیم یک بازی برد-برد است، تبدیل به یک بازی باخت-برد شده، به این معنی که باخت برای ایران است و برد برای دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای حاصل شده است. بنابراین آنها سعی می‌کنند از این اهرم علیه جمهوری اسلامی بیشتر استفاده کنند تا بتوانند پرونده کشورمان را به شورای امنیت برده و در کنار آن، روسیه و چین چاره‌ای جز تبعیت از سیاست‌های آنها نداشته باشند. مگر اینکه ایران بخواهد کوتاه بیاید و برجام‌های دیگری را بپذیرد.

کنعانی مقدم در رابطه با اینکه چرا مسئولان به رغم تهدیدات و بدعهدی‌های مکرر اروپایی‌ها همچنان به برجام پایبند هستند، افزود: به نظر می‌رسد یک پیمان نانوشته در وزارت امور خارجه در مسیر حفظ برجام و حفظ چارچوب توافق هسته‌ای وجود دارد. از طرف دیگر مسئولان اجرایی کشور سعی دارند از منافع برجام استفاده کنند و در عین حال هیچ امتیازی هم ندهند. باید دید کشمکش داخلی مؤثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها ابتدا اینستکس را مطرح کردند؛ ولی عملاً هیچ ثمری نداشت. در نهایت نیز این سازوکار تبدیل به یک اعتبار توخالی شد. از طرفی هم تحریم‌ها و فشارها روی ایران چیزی نیست که مسئولان اجرایی کشور ما بخواهند از آن چشم پوشی کنند. به نظر می‌آید سلاح سیاسی ما به‌عنوان دیپلماسی در مذاکرات برجام در حال حاضر در حال از دست دادن کارایی خود است و ایران رفته رفته به خروج از برجام پیش می‌رود.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره گام پنجم کاهش توافق هسته‌ای اضافه کرد: اگر گام پنجمی برداشته شود، عملاً تیر خلاصی به برجام خواهد بود. در عین حال ممکن است این موضوع رسماً اعلام نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان