بازدید 15433
عبدالصمد خرمشاهی وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «تابناک» تشریح کرد؛

باز هم «منع تعقیب» برای یک «برداشت کننده مضطر» از صندوق صدقات / در کنار محاکم قضایی، دادگاه بزرگتری به نام دادگاه افکار عمومی داریم

«مجازات» یکی از تدابیر و راهکار‌های حکومت‌ها برای حفظ نظم و حق‌ها در جامعه است. قانونگذار در هر جامعه‌ای برای پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با مجرمان قوانین و مقرراتی در نظر گرفته که مجازات مجرم، بخش مهمی از این مقررات را تشکیل می‌دهد. اما سوال این است که هر مجرمی را به هر طریقی که شده مجازات کرد یا استثنائاتی وجود دارد؟
کد خبر: ۹۴۴۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 18 December 2019
باز هم «منع تعقیب» برای یک «برداشت کننده مضطر» از صندوق صدقات / در کنار محاکم قضایی ، دادگاه بزرگتری به نام دادگاه افکار عمومی داریم«مجازات» یکی از تدابیر و راهکار‌های حکومت‌ها برای حفظ نظم و حق‌ها در جامعه است. قانونگذار در هر جامعه‌ای برای پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با مجرمان قوانین و مقرراتی در نظر گرفته که مجازات مجرم، بخش مهمی از این مقررات را تشکیل می‌دهد. اما سوال این است که هر مجرمی را به هر طریقی که شده مجازات کرد یا استثنائاتی وجود دارد؟

به گزارش «تابناک»؛ اخیرا دادیار شعبه دوم دادسرای سرقت تهران، شخصی را که به دلیل گرسنگی مجبور به سرقت از صندوق صدقات شده بود، از اتهام سرقت، تبرئه و قرار منع تعقیب صادر کرد. این اقدام قاضی که با واکنش بسیار خوب افکار عمومی و کاربران شبکه اجتماعی مواجه شده است، مجددا اهمیت پاسخ به سوال مطرح در بالا را گوشزد کرد و این مهم را یادآور شد که قانونگذار و همچنین محاکم قضایی باید همراه با تحولات اقتصادی و اجتماعی جامعه گام برداشته و از اصل اساسی دادرسی منصفانه دور نشود.
 
باز هم «منع تعقیب» برای یک «برداشت کننده مضطر» از صندوق صدقات / در کنار محاکم قضایی ، دادگاه بزرگتری به نام دادگاه افکار عمومی داریم

عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل دادگستری در تشریح مبانی قرار ذکر شده به «تابناک» گفت: «در این قرار به یک قاعده فقهی اشاره که در این قاعده در مورد ضرورت در موارد خاصی صحبت شده است که این ضرورت باعث از بین رفتن قبح عمل مجرمانه می‌شود و در واقع توجیه این عمل را توجیه می‌کند. مثلا اگر اثبات شود فردی به خاطر گرسنگی شدید مضطر شده و حالت شدید گرسنگی داشته باشد و نانی سرقت کند، این عمل قبح عمل مجرمانه را ندارد و این فرد مجازات نمی‌شود؛ در مواقع این چنینی گفته می‌شود در حالت عسر و حرج و تنگدستی بوده و مورد عفو قرار می‌دهند.»

وی در ادامه افزود: «اما استناد این قرار به ماده ۱۵۲ قانون مجازات اسلامی کمی جای بحث دارد. این ماده می‌گوید هرکس هنگام بروز خطر شدید فعلی یا قریب الوقوع از قبیل: آتش سوزی، سیل، طوفان، زلزله یا بیماری به منظور حفظ نفس یا مال خود یا دیگری مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب می‌شود قابل مجازات نیست مشروط بر اینکه خطر را عمداً ایجاد نکند و رفتار ارتکابی با خطر موجود متناسب و برای دفع آن ضرورت داشته باشد. این بحث مخالفانی هم دارد. آنها معتقدند ممکن است هر فردی سرقتی کند و بگوید در سختی و اضطرار بوده. این مورد جزو موارد اختلافی است و مشروط به اوضاع و احوال فرد است و تعمیم دادن آن شاید جامعه را دچار هرج و مرج کند.»

این وکیل دادگستری تصریح کرد: «قبلا هم یک دادنامه‌ای در این خصوص صادر شده و درباره سرقت فرد نیازمندی از یک صندوق صدقات بود. در این دادنامه گفته شده بود که هدف کمیته امداد از ایجاد صندوق‌ها کمک به اقشار ضعیف و مستمند است و پولی که در آن است برای کمک به نیازمندان است و پول آن باید خرج این افراد شود لذا عمل فرد نیازمند جرم نبوده است. البته اینگونه آرا شرایط خاص دارد و نباید تعمیم داده شود اما در کل باید آن نگاه منصفانه در هنگام صدور آرا در نظر گرفته شود. در اصل در این گونه پرونده‌ها هم قاضی نگاه انسانی داشته و هم در هنگام تحلیل قانون انصاف قضایی غلبه داشته است.»

خرمشاهی بیان کرد: «در شرایط فعلی متاسفانه وضعیت مردم ما چندان جالب نیست و باید بدانیم که در کنار محاکم قضایی دادگاه بزرگتری به نام دادگاه افکار عمومی داریم که قضات این دادگاه قبل از محاکم قضایی نظر می‌دهند. دادگاه افکار عمومی جامعه معمولا نگاهش این است که فرد مضطر و پریشان حال و گرفتار اگر مرتکب فعلی شود که در چارچوب قانون ظرفیت‌هایی برای تبرئه آنان باشد، باید مجرم شناخته نشوند و محاکم باید از دید رافت اسلامی و انصاف توجه نمایند و به وضعیت اقتصادی مردم توجه داشته باشند.»

وی با بیان اینکه تا زمینه و مقدمات جرم از بین نرود، نمی‌توان امیدی به بهبود اوضاع داشت و با طرح این سوال که چرا این دادنامه با استقبال عمومی مواجه شده است، گفت: «این قرار در ظاهر یک قرار معمولی و در چارچوب قانون بوده، اما چون وجدان جمعی جامعه برنمی تابد که با این فرد معضل دار مشکل دار و مضطر برخورد و مجازات شود با استقبال مواجه شده است. این هم باید توجه کرد که مجازات اینگونه افراد دردی از جامعه دوا نمی‌کند و زمینه بسیاری از این جرائم فقر مالی است.»

خرمشاهی در پایان درباره علت اصلی صدور چنین احکامی در محاکم قضایی گفت: دلیل صدور این احکام آگاهی و بینش قاضی به مشکلات روزمره مردم است؛ ضمن اینکه این قرار‌ها خارج از چارچوب قانونی نیست. اگر قاضی حکمی صادر می‌کند، در چارچوب قانون است. قاضی در واقع نگاه روانشناسانه و جامعه شناختی به موضوع داشته به کمک نوع نگاه انسانی و آگاهانه و اطلاع از اوضاع اقتصادی مردم حکم صادر کرده است.»
 
قرار منع تعقیب صادره چه بود؟

در قرار صادره از سوی قاضی میثم حسین‌پور دادیار شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۴ (سرقت مسلحانه و مقرون به آزار) تهران آمده است:

«بسمه تعالی

به تاریخ ۱۳۹۸/۹/۱۹ در وقت مقرر/ فوق العاده جلسه رسیدگی شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۴ (سرقت مسلحانه و مقرون به آزار) تهران به تصدی امضا کننده ذیل تشکیل است، پرونده کلاسه. تحت نظر قرار دارد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته و بررسی اوراق پرونده، دادیاری ضمن اعلام ختم و کفایت تحقیقات با استعانت از خداوند متعال و با تکیه بر شرف و وجدان به شرح زیر مبادرت به صدور رای می‌نماید.

«قرار منع تعقیب»

«قول معروف و مغفره خیر من صدقه یتنبع‌ها ادی و الله غنی حلیم»

رئیس محترم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۴ تهران

با سلام احتراماً در خصوص گزارش ضابطین علیه آقای. دایر بر: سرقت صندوق صدقات اجمالاً بدین توضیح که مامورین کلانتری ۱۴۶ حکیمیه در حال گشت‌زنی متهم را که از صندوق صدقات سرقت می‌نمود دستگیر می‌نمایند. پرونده به دادسرای ناحیه ۱۵ تهران ارجاع و همکار ارجمند آن ناحیه با این استدلال که سرقت از صندوق صدقات از جمله سرقت از اموال دولتی به شمار می‌رود، پرونده را به دادسرای ناحیه ۳۴ ارسال و متعاقب آن به شعبه دوم دادیاری اجرا می‌گردد.متهم در اظهارات خود بیان داشت در روز سرقت هیچ چیز نخورده بودم و آنقدر گشنه بودم مجبور شدم از صندوق صدقات پول بردارم. اظهارات وی با توجه به اینکه سابقه محکومیت کیفری نداشت و شخصیت اجتماعی مشارالیه مقرون به واقع بود، حال صرف نظر از اینکه یکی از اهداف تشکیل کمیته امداد امام خمینی (ره) توانمندسازی افراد نیازمند و شناسایی نیازمندان و کوشش جهت رفع فقر آنان می‌باشد و چه بسا رعایت مقررات به صورت صحیح باعث می‌شد شخص متهم خود نیز از همین پول به سرقت رفته سهیم گردد و دست به ارتکاب بزه نزند، با توجه به اینکه متهم در شرایط اضطرار در معنای ناچاری و درماندگی چنین عملی را انجام داده است، عمل منطبق بر ماده ۱۵۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ می‌باشد که بیان داشته هر کس به منظور حفظ نفس یا مال خود مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب می‌شود قابل مجازات نیست و استناد به قاعده فقهی ((الضرورات تبیح المحظورات))؛ لذا نظر به فقدان اراده آزاد متهم و عدم اقناع وجدانی و حاکمیت اصل کلی برائت مستندا به ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحات بعدی قرار منع تعقیب متهم صادر و اعلام می‌گردد. قرار صادره به موجب بند الف. ماده ۲۷۰ و ۲۷۱ قانون اخیرالذکر ظرف مهلت ده روز از تاریخ ابلاغ به تقاضای شاکی قابل اعتراض در دادگاه کیفری دو شهرستان تهران است.»

شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۴ (سرقت مسلحانه و مقرون به آزار) تهران- میثم حسین‌پور
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۶
بايد مسببين اين شرايط پاسخگو باشند نه مرد سارق از صندوق صدقات و يا زن خود فروش در گور !!!! سرتان را از داخل برف در آوريد ؟
آيا وقتي براي اختلاس كنندگان و غارتگران بيت المال حكم تور كانادا صادر ميشه كسي كه از صندوق صدقات پول برداشته نبايد تبرئه بشه؟
کاش ما هزاران قاضی مثل ایشان داشتیم من که ایشان را نمی شناسم ولی امیدوارم خدا به حق اقا علی ابن موسی الرضا به ایشان جزای خیر دهد و از سر هر چه قصوردرزندگی داشته است بگذرد اسلام یعنی همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
پس ما هم برویم ادم ربایی کنیم و بگوییم پول برای خرید خانه نداریم گفتیم که دزدی کنیم
!!!!
خب کار خوبی میکنه سهمش رو بدون واسطه برمیداره
ما همیشه احساساتی برخورد میکنیم ! من خودم تا حالا دو نفر از این افراد رو دیدم که دارن با سیم پول در میارن ، باور کنید حداقل ده کیلو پول خرد (فقط) توی گونیشون بوده ! اصلا کارشون همینه ! متاسفانه چیزی هم نمیشه بهشون گفت چون مردم ازاونا دفاع میکنند ! حالا اگه همون فرد که معتا هم هستند دست بکنه توی جیب خودشون !! دستش رو قطع میکنن !!
در کل من با تجربه ای که دارم به مسئولان کمیته امداد پیشنهاد میکنم این صندوق ها رو از سطح شهر جمع کنند و در محل هایی مثل پاساژ ها ومغازه ها و مساجد ومجتمع ها و... قرار بدن، یا با توجه به اینکه روش پرداخت تلفنی و اینترنتی و غیره هم وجود داره کلا جمع آوری بشه ! ولی ظاهرا مسئولان کمیته امداد به تبعات این صندوق ها کاری ندارن فقط پولش رو میخوان ! و با خودشون میگن مثلا دو میلیارد از این صندوق ها در میاریم ! حال پونصد میلیونش رو هم دزدیده باشن ! عیبی نداره !!
من خودم با موبایل دهم هر ماه مبلغی رو واریز میکنم یک ماه به کمیته امداد و یک ماه هم به خیریه دیگری!
پاسخ ها
هادی قیاسوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
با سلام نکات خوب و ارزنده ای رو اعلام کردید. کمیته امداد در حال حاضر در حال حرکت به سمت ارایه خدمات بصورت الکترونیک است (کدهای یواس اس دی- نرم افزارهای مختلف روی تلفن همراه مانند سکه- وب سایت امداد و ...). اما این نکته یادمان نره که خیلی از هموطنان اون احساسی رو که کمک بصورت فیزیکی در صندوق صدقات سالهاست که انجام می شه رو نمی تونن به همین راحتی کنار بذارن. ولی درمجموع نکات اعلامی رو به اطلاع این دوستان می رسانم. از طرف یک امدادگر
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
امیدوارم که نصیب آت نشود به جایی برسی که با سیم
تو خیابان دنبال صندوق صدقات بگردی. ولی غیر ممکن نیست. آیا آنروز هم همین افکار را خواهی داشت و همین جملات را خواهی گفت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
دوست عزیز ده کیلو پول خورد فوقش میشه 200 تومان در مملکتی که اختلاس کوچیکش چند هزار میلیارد هست بخاطر 200 هزار تومان طرفو اعدام کنن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
من پول میریزم توی صندوق ها که بدست مردم فقیر برسه اگه کسی بابت پول برداشتن از این صندوق ها محکوم به زندان بشه یک قرون هم دیگه نمیریزم میرم مستقیم خانواده ها رو پیدا می کنم کمک می کنم یا خودم صندوق تشکیل میدم با خانواده م
خیلی زشت است
ظاهرا همه وعده های مسئولان از ابتدای انقلاب تابحال محدود به خودشان و خانواده هایشان بوده . مردم جایی در این سفره نداشتند !!!!!
مسئولانی که صاحب تریبون عمومی و ملی و رسانه و همه جور قدرت و ثروت و اختیار هستید
ببینید و قبل از ادعا کردن های زیادی جهانی و منطقه ای ، شرمنده باشید و سکوت کنید
و اگر هنوز براتون کمی وجدان مانده ، برای این مردم فلکزده که اسیر و گرفتار کارهای اشتباه و سوء مدیریت و کارهای بعضا خلافتان هستند ، کاری بکنید .
به دادیار محترم نمی توان ایراد گرفت . درج و بررسی این موضوع توسط تابناک تقبیح می شود .
از فردا همه میگن من گرسنمه پس میرم دزدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
واقعا منم گرفتارم
بحث اظطرار شامل كارگران نمي شود؟ هر سال اضافه كارها را كم مي كنند و براي كارمندان و كارگران طبقه متوسط و ضعيف ؛قسمتهايي از مزاياي فيش حقوق حذف مي شود به اين علت كه شركتها دچار مشكل شده اند و از دستمزد كم مي كنند ولي از آن طرف وسايلي از كارگاه ها كم مي شود به طوريكه حراست بعد از خروج كارمندان و كارگران آنها را تفتيش بدني مي كنند.
خب اين هم شامل اين قانون مجازات اسلامي مي شود؟كارگري كه حقوقش زير 2 مليون است؟
امیدوارم معتادانی که برای خرج عملشان از صندوق صدقات پول بر می دارند از این اقدام سوء استفاده نکنند!
دولت ها در این کشور به اعتراف خودشان 60 میلیون صدقه بگیر دست کردن حتما برنامه دارن تا سال 1404 این تعداد را به 75 میلیون برسونند و اون 5 میلیون هم آقا زاده ها هستند که قدرت اقتصادی و سیاسی رو در دست دارند
پس ما نتیجه می گیریم
اگه یه دزد به خاطر شرایط اقتصادی از خونه و ماشینمون دزدی کرد ازش شکایت نکنیم
اگر همین متهم جلو ماشین قاضی بایستد و در خواست وجه کند شاید قاضی به او وجهی ندهد می گوید تکدی گری جرم است.حالا که در انظار سرقت کرده می گوید جرم نیست.آیا اشخاصی که وجه در صندوق به عنوان صدقه می دهند این عمل را جرم میدانند یا خیر؟یا خود گزارش به مرجع انتظامی می دهند.چنین شود هرکه خود سهمش را بر می دارد؟
خداوند به دادکسانی برسد که خانواده پر جمعیتی دارند و درامد ندارند دوست بنده با مدرک فوق لیسانس و درامد دومیلیون در ماه و سه نفر خانوار به سختی زندگی میگذراند بنده از طرف مسئولین خجالت میکشم چرا باید با وجود این همه منابع خدادادی در فقر و بدبختی باشیم و فقط عده ای انگشت شمار حقوقهای بالا داشته باشند...
درود بر شرف و وجدان بیدار این قاضی که بر زندانیان بیگناه کشور حداقل یک نفر را نیفزود . و از آموزش جرمهای متفاوتی که زندانیان از هم میاموزند در حد یک نفر هم که شده جلو گیری کرد. کاش بقیه قضات محترم هم با دانش کافی و رعفت انسانی و الهی با مراجعین رفتار و احکام را صادر کنند
راست میگع وظیفه سیر کردن شکم گرسنه ها و ساماندهی اونها با حکومته نه اینکه بندازن به جون مردم بگن دززدی کنید از فردا موبایل دزد و کیفف ققاپ و زور گیرم میگن گشنمون بود دزدی کردیم مواظب باشین این دزدیا به خونه مسوولین نرسه که اون وقت؟ دزد بیچاره رو میندازن تو چرخ گوشت
ژان وال ژان :
من را برای دزدیدن یک نان زندانی کردند و در زندان هر روز یک نان به من می دهند !!!!!
باید دستش را قطع میکردند تا درس عبرتی شود برای همه
درود به شرف اين داديار محترم
درود به شرف اين داديار محترم
آفرین به این قاضی فهیم.
قطعا! چنین قاضی ای با ادله متقن و نه نه صرف ادعای متهم چنین حکمی صادره فرموده است.
اعدامش کنید. وقتی اختلاس گرهای نجس حق زندگی دارن
آفرین بر این قاضی، پولی که در صندوق صدقات و امام زاده هاست در حقیقت باید خرج همین افراد فقیر و بی خانمان شود بنابراین اگر کسی ندار است و فقیر و مستقیما از این پول ها برداشت کند هیچ جرمی مرتکب نشده است و باید هزار بار به این قاضی درود فرستاد.
تا دیروز گدا پروری بود از امروز ... خدا آخر و عاقبت ما رو به خیر کنه "نمردیم معنی برداشت کننده مظطر رو هم فهمیدیم "
آخر فارسی را پاس بداریم . چرا اینقدر اصرار بر استفاده لغات عربی " مضطر" . آیا نباید رعایت مخاطبین خودتون را بکنید ؟؟؟؟ جناب حداد عادل برس به داد ...............
یعنی هنوزم کسی تو این صندوقا پول می ریزه؟
گدای قلچماق افلیج نما در حالیکه اسکناسهای درشت را در سوراخ سنبه های کت
مندرس و کثیفش پنهان می کرد ؛ زیر لب می گفت: خاک بر سرم ؛ دیر فهمیدم!
واقعا تاسف اور است
از فردا هرکی ناچار شد یک سیخ برداره بره سراغ صندوق صدقات. اگر هم صندوق صدقات نبود از دیوار مردم بره بالا.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر