بازدید 8622
۴

کدام «رئیس» رکورددار مداخله ارزی است؟

کد خبر: ۹۴۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴ 14 December 2019

بررسی عملکرد چهار رئیس‌کل بانک مرکزی که در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۶ (۱۵سال) مسئولیت داشته‌اند نشان می‌دهد که در مجموع ۵۸۸ میلیارد و ۹۷۳ میلیون دلار ارز تزریق کرده‌اند که ۲۸۳ میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار برای مداخله صرف شده و ۳۰۵ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار نیز برای تأمین ارز واردات رسمی در بازار اصلی تخصیص داده شده است.

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، بررسی عملکرد چهار رئیس‌کل بانک مرکزی که در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۶ (۱۵ سال) مسئولیت داشته‌اند نشان می‌دهد که در مجموع ۵۸۸ میلیارد و ۹۷۳ میلیون دلار ارز تزریق کرده‌اند که ۲۸۳ میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار برای مداخله صرف شده و ۳۰۵ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار نیز برای تأمین ارز واردات رسمی در بازار اصلی تخصیص داده شده است.

دوره ریاست کلی، ولی الله سیف در بانک مرکزی مجموع ارز فروخته شده توسط بانک مرکزی به ۱۵۱ میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار می‌رسد که ۳۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار آن معادل ۲۳.۳ درصد صرف مداخله شده است. همچنین ۱۱۵ میلیارد و ۹۶۲ میلیون دلار نیز که ۷۶.۷ درصد کل ارز فروخته شده را شامل می‌شود در بازار اصلی فروخته شده است.

دوره مسئولیت محمود بهمنی در بانک مرکزی نیز (از اواسط سال ۱۳۸۷ تا اوایل سال ۱۳۹۲)، مجموع ارز فروخته شده این بانک ۲۷۷ میلیارد و ۱۷ میلیون دلار بوده که ۱۶۰ میلیارد و ۴۵۶ میلیون دلار آن معادل ۵۷.۹ درصد برای مداخله در بازار صرف شده و ۱۱۶ میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار مابقی که ۴۲.۱ درصد کل ارز تخصیصی را شامل می‌شود در بازار اصلی فروخته شده است.

در دوره یک‌ساله ریاست کلی طهماسب مظاهری که از نیمه سال ۱۳۸۶ تا نیمه سال ۱۳۸۷ ادامه داشت، درمجموع ۴۶ میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار ارز فروخته شده که ۷۶.۱ درصد آن برابر با ۳۰ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار برای مداخله صرف شده و ۳۳.۹ درصد باقیمانده یعنی ۱۵ میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار راهی بازار اصلی شده است.

در دوره تصدی ابراهیم شیبانی بر بانک مرکزی که از سال ۱۳۸۲ تا ابتدای ۱۳۸۶ طول کشید، درمجموع ۱۱۴ میلیارد و ۵۸۵ میلیون دلار ارز توسط این بانک فروخته شده است که ۵۰.۴ درصد آن برابر با ۵۷ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار مداخله‌ای بوده است. در این دوره ۵۶ میلیارد و ۸۶۸ میلیون دلار نیز که ۴۹.۶ درصد کل ارز فروخته شده را شامل می‌شود به بازار اصلی تخصیص داده شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
حالا جالب است همین آقای بهمنی الان در مجلس افاضات میفرمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
دولت دستور میدهد
اگر در طول این سال ها که ۲۸۰ میلیارد دلار کار مداخله در بازار را نمی کردن و فقط نصف این را به این کار می پرداختند و سرکوب ارزی نمی شد در سال ۹۲ حداکثر نرخد ارز باید۲۵۰۰ می شد و در دوره این اقای مدعی هم اگر همان روال قبلی در سرکوب انجام نمی شد دلار با وجود تحریم ها کمتر از ۴ هزار تومان ارزش داشت
ایا دولت بعدی این اشتباه استراتژیک را مرتکب می شود که باز کل بازار را به هم بریزد یا با علم اقتصاد همراه می شود و دست از سیاسی کاری در اقتصاد بر می دارد؟
اما رفتار حضرات به این روسا یکسان بوده. بدترین دوره متعلق به آقای بهمنی بوده چون ارز با نرخ مداخله یعنی نرخی بین مرجع و بازار در اختیار سوداگران قرار می گرفت که خودش رانت بود. اما سیف ارز با نرخ بازار آزاد می فروخت حداقل در این بخش سیف بهتر از بهمنی عمل کرده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی