بازدید 6287
سیستم امهال بانکی اصلاح می‌شود

هدف اصلی بانک مرکزی کنترل تورم و نقدینگی است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مهمترین وظیفه‌ای که بانک مرکزی برعهده دارد کنترل تورم و تثبیت اقتصادی کشور است، زیرا در صورتی که تورم به درستی کنترل نشود زمینه‌ساز گسترش فقر خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶ 12 December 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی امشب در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در محل استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: یکی از مواردی که در دستور کار قرار داده‌ایم اصلاح سیستم امهال بانکی است که در این زمینه بر مبنای نظر شورای فقهی بانک مرکزی، تسهیلاتی که معوق شده‌اند، نحوه محاسبه جرایم و سود در سود آن‌ها بر مبنای قانون بدون ربا خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: قطعا در قالب این طرح اصلاحاتی در بانکداری صورت خواهد گرفت تا به سمت شرعی شدن برود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه‌ای که بانک مرکزی برعهده دارد کنترل تورم و تثبیت اقتصادی کشور است، زیرا در صورتی که تورم به درستی کنترل نشود زمینه‌ساز گسترش فقر خواهد شد، اما از سوی دیگر شاهد هستیم که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور دوست دارند تامین مالی شوند و ما نیز دوست داریم این امکانات را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

همتی با تاکید بر سیاست رونق تولید به عنوان یک اولویت خاطرنشان کرد: کشور در این مسیر قرار گرفته و احتمال می‌دهیم رشد صادرات غیرنفتی ما نیز مثبت باشد و باید در نظر داشته باشیم که اگر صادرات امسال با نرخ قیمت‌گذاری سال گذشته در گمرک صورت می‌گرفت اکنون شاهد رشد ۳۰ درصدی صادران بودیم و کاهش فعلی به دلیل پایه‌های جدید قیمتی در گمرک است.

همتی با اشاره به اینکه، اما باید انتظارات بخش‌های مختلف اقتصادی کشور مبتنی بر امکانات باشد عنوان کرد: باید با وجود تورم به سمت اشتغال و رشد تولید حرکت کنیم، زیرا در شرایط تورمی کسانی که درآمد کمی دارند قطعا متضرر می‌شوند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه می‌توان از طریق سیاست‌های پولی تورم را کنترل کرد عنوان کرد: در حال حاضر شاهد بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها از سوی آمریکا هستیم و تلاش آن‌ها و هدف آن‌ها از تحریم‌ها این است که نقل و انتقالات پولی و ارزی را کنترل کنند و در این شرایط بسیاری از کشور‌ها به دلیل هراس از جرایم آمریکا عملا همکاری خود را با ما متوقف کرده‌اند.

همتی با بیان این نکته که در همین شرایط نیز باید سعی در کنترل تورم داشته باشیم افزود: تمامی این محدودیت‌ها قطعا فعالیت بانک مرکزی را سخت‌تر می‌کند، زیرا در شرایط تورمی واحد تولیدی نیز نیازمند نقدینگی بیشتری است و البته محدودیت‌های صادراتی نیز ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی بانک مرکزی باید کنترل تورم و نقدینگی باشد و این هدف نباید متاثر از سیاست‌های تجاری شود خاطرنشان کرد: دشمنان درصدد نابودی پول ملی هستند و تلاش آن‌ها در راستای این بود که نرخ ارز به بالای ۱۵ هزار تومان برسد، اما بانک مرکزی با قدرت در این زمینه وارد شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ما در برابر تحریم‌ها تاب آوردیم و موفق شدیم، زیرا آن‌ها یک سال پیش آرزوی ارز ۴۰ هزار تومانی را داشتند؛ در این شرایط مقاومت صورت گرفت و البته سختی‌هایی نیز به ویژه برای طبقات پائین جامعه ایجاد کرد و تولیدکنندگان نیز با شرایط دشواری روبرو شدند.

همتی با تاکید بر اینکه در شرایط سخت اقتصادی همه باید به یکدیگر کمک کنیم اضافه کرد: رئیس بانک مرکزی در واقع رئیس بانک مرکزی ۸۰ میلیون نفر است و باید اقدامات و تصمیمات در راستای تامین منافع ۸۰ میلیون ایرانی باشد؛ بعضا انتقاد می‌شود که چرا برای مثال به دانشجویان خارج از کشور ارز اختصاص نمی‌دهید و عنوان می‌کنیم اگر واقعا مسئله‌ای مسئله تمام کشور باشد موردی نیست.

وی با اشاره به اینکه در همین شرایط اقتصادی نیز شاهد بوده‌ایم که استان‌های کشورمان ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌اند تصریح کرد: بانک مرکزی دائما در حال فعالیت است و جلسات متعددی را ترتیب می‌دهد تا منافذ برای فعالان اقتصادی باز شود. موافق ارز تک نرخی هستم، اما باید بدانیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم دولت است و ما هم تابع دولت هستیم که در این زمینه درصدد است ارز حاصل از صادرات نفت را با مبلغ ۴۲۰۰ تومان به واردکننده بدهد.

همتی اضافه کرد: بانک مرکزی سیاست ثبات اقتصادی را دنبال می‌کند و در جایی که احساس می‌شود تقاضای غیرواقعی وجود دارد باید آن را کنترل کند و قطعا در این شرایط اجازه سفته‌بازی را نمی‌دهیم، زیرا آن را ابزار دشمن می‌دانیم. برخی با هدف اینکه بیان کنند تحریم‌ها موثر بوده سیاست نوسانات ارزی را دنبال می‌کند، اما تلاش ما در حوزه ثبات آن است و در این شرایط نیز ارز زیادی برای عرضه در اختیار داریم، اما نیاز به عرضه آن نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر