بازدید ۱۷۶۸۸
کارشناسان براین باورند هرچند موضوع کم فروشی و حجم خوری اینترنت رد نمی‌شود اما، اشتباه کاربران یا ناآگاهی آن‌ها می‌تواند در سرعت به اتمام رسیدن بسته‌ها بسیار موثر باشد.
کد خبر: ۹۴۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 10 December 2019

یکی از مواردی که بارهای توسط کاربران اینترنت به ویژه خطوط تلفن همراه مطرح می‌شود اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی است. اخیرا بحث‌های بسیاری پیرامون این موضوع از سوی مسئولان و کاربران مطرح است. برخی کم فروشی و برخی اشتباه کاربران را دلیل اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی می‌دانند اما، واقعیت کدام است؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، موضوع "کم فروشی اینترنت" در ابتدای سال جاری توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بعد از آنکه تعداد شکایات کاربران نسبت به اتمام زود هنگام بسته‌های اینترنتی افزایش یافت، مطرح شد. کاربران متعقد هستند به‌رغم ملاحظه در مصرف اینترنت در مدت زمان کوتاهی بسته اینترنتی به اتمام می‌رسد.

پس از آن که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع کم فروشی را مطرح کرد، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که بررسی‌های میدانی در برخی اپراتور‌های ارتباطات ثابت نشان می‌دهد بین ۵ تا ۸ درصد مغایرت در حجم بسته‌های درخواستی مشترکین وجود دارد.

وی این کم فروشان را برخی شرکت مخابراتی ایران تا شرکت‌های بخش خصوصی برشمرد.

وعده جبران کم فروشی

در آن زمان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد که باید فرآیندهایشان را اصلاح و بهینه‌سازی نحوه محاسبه حجم ترافیک را انجام دهند.

وی گفت: به منظور جلب رضایتمندی مشترکین و حفظ حقوق آن‌ها اپراتور‌ها ملزم هستند این میزان کسری خود را در حجم بسته‌های فروخته شده به مشترکین جبران کنند.

باز پس‌گیری ادعای کم فروشی اینترنتی توسط مسئولان

اما اخیرا یک مقام مسئول در رگولاتوری گفته است که موردی از کم فروشی و حجم‌خوری اینترنت توسط اپراتورها، اثبات نشده است.

اما نگاه کارشناسان به این موضوع چیست؟ آیا امکان کم فروشی و حجم خوری اینترنت وجود دارد یا خیر؟

کارشناسان؛ کم فروشی رد نمی‌شود

جواد افتاد، کارشناس حوزه ای تی، در این باره گفت: کم فروش در اینترنت نیز مانند هر حوزه دیگری اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن را رد کرد، ضمن اینکه تقلب و تخلف در فضای اینترنتی بیشتر است.

وی ادامه داد: همیشه کاربران نسبت به اینکه که کم فروشی و حجم خوری اینترنت اتفاق می‌افتد شاکی هستند و اپراتورها نیز همواره گزارش‌های ارائه داده‌اند که نشان دهد کم فروشی اتفاق نیفتاده است.

به گفته افتاد؛ اثبات آن که کدام اپراتور به چه میزان کم فروشی می‌کنند یا کدام شکایات درست است تنها توسط مراکز تحقیقی متخصص امکان‌پذیر است.

وی یکی از این مراکز را سازمان تنظیمات مقررات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد.

شاید اشتباه از کاربران باشد

کارشناسان براین باورند هرچند موضوع کم فروشی و حجم خوری اینترنت رد نمی‌شود اما، اشتباه کاربران یا ناآگاهی آن‌ها می‌تواند در سرعت به اتمام رسیدن بسته‌ها بسیار موثر باشد.

کارشناسان برخی از موارد که بر سرعت به اتمام رسیدن بسته‌ها موثر است و معمولا کاربران از آن مطلع نیستند را؛ به روز رسانی خودکار نرم افزارهای نصب شده بر دستگاه‌های شما (گوشی، تبلت؛ یازانه و ..) در زمان اتصال به اینترنت، استفاده از نرم‌افزارهای مالتی مدیا مانند: تلگرام، اینستاگرام و واتس‌اپ و ...،هک شدن احتمالی مودم، بروز رسانی خودکار نرم‌افزار و سیستم عامل به صورت ناخواسته و بدون اطلاع کاربر، به روز رسانی خودکار اپلیکشیشن اندروید یا ای او اس عنوان می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی اینترنت شما را می‌خورند

از دیگر مواردی که موجب افزایش مصرف اینترنت و اتمام سریع آن می‌شود مصرف حجم زیادی از اینترنت به دلیل گسترش روز افزون شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و استفاده از این قبیل برنامه‌ها توسط کابران است.

کاربران چگونه مصرف اینترنت را کنترل کنند؟

مراجعه به پنل windows update در سیستم عامل مایکروسافت یا مراجعه به قسمت use data در سیستم عامل‌های IOS و اندروید و غیرفعال‌سازی آپدیت‌های خودکار ناخواسته و ایجاد محدودیت استفاده از دیتا برای نرم افزارهای مورد استفاده اینترنت و حجم مصرفی می‌تواند تا حدودی به مصرف ناخواسته اینترنت کمک کند.

همچنین استفاده از منابع اشتراک گذاری داخلی مانند آپارات و فیلیمو جهت استفاده از ترافیک نیم بهاء خرید، اشتراک و استفاده از تخفیف سایت‌های داخلی نیز در کمتر مصرف شدن اینترنت تاثیرگذار است.

اینترنت خود را مدیریت کنید

مشاهد میزان ترافیک مصرفی در باز زمانی مورد نظر با مراجعه با برنامه Usage deta در سیستم عامل اندورید و برنامه my data manager در سیستم عامل ISO می‌تواند شما را در مدیریت بسته اینرنتی مصرفی کمک کند.

اگر ناراضی هستید شکایت کنید

به‌رغم تمام این موارد همچنان امکان شکایت برای کاربران اینترنت درباره احتمال کم‌فروشی وجود دارد. همانطور که پیش‌تر در گزارشی با عنوان "چگونه از اپراتورهای تلفن همراه و ثابت شکایت کنیم" عنوان کرده‌ایم، کاربران سرویس‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات و پستی می‌توانند با مراجعه به سایت https://195.cra.ir، تماس با تلفن گویای 195 و یا صندوق پستی 195-16315، شکایت‌های خود را از سرویس‌های مختلف حوزه ICT ثبت و پیگیری کنند.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۱
هموطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
تو این مملکت هر چیزی که مردم باش سروکار دارن یه جوری میلنگه. خداییش یه چیزی این جماعت حالا یا خدمات یا کالا فروختند که حرف و حدیث توش نباشه. مثال ها -خودرو- شیر وایتکسی- برنج هندی فلان دار- گوشت وارداتی یا سنگدون چرخ کرده -مرغ تنظیم بازار یخ زده- و.... در آخر شاهکار سبد حمایتی: ما به هر کی میگیم نگرفته اونوقت 60میلیون رو از کجاشون در اوردن نمی فهمم. تهش انتظار اعتماد از مردم رو دارن. عجبببب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
ملت شريف ايران!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
من یک بسته ترکیبی از همراه اول خریدم با تعداد هزار عدد پیامک!

حدود دویست پیامک که فرستادم پیغام آمد که هزارتای شما تمام شد!!!
هرچه تماس هم گرفتیم که والله بالله هزار تا پیامک نفرستادیم، گفتند سیستم اینو نشون میده!!
حالا کدوم سیستم؟ همون سیستمی که صفر تا صدش دست خودشونه!

اپراتورهای ایرانی رسما دزدند!!
خويي
|
United States
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
خداييش در اين كشور قانون يا موردي وجود دارد كه به نفع مردم باشد من اينترنت ثابت ميگيرم حجمش باقي ميماند زمانش تمام ميشود وقتي هم اعتراض ميكنم چون رقيبي ندار ند ميگويند همينه كه هست
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
من یک گیگ یکساعته فعال کردم برای دانلود یه فیلم که حجمش ۹۷۰مگ بود.. جالب این بود روی ۸۰۰مگ حجم اینترنت یکساعتم تموم شد.. یعنی ۲۲۴مگ این وسط ظرف 15دقیقه گم شد... این شده روزگارما
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
من سیم کارت جدید خریدم ایرانسل، هدیه 1 گیگ داد 4 روز ه تموم شد بسته مکالمه 100 دقیقه هم دو روز نکشید! خدا وکیلی همینو ندیدن، یا درست بذارین استفاده کنیم دیگ
رضا زماني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
با سلام
اين شركت هايي كه بسته اينترنتي به مردم مي فروشند واقعاً دزد هستند هر بلايي مي خواهند سر مردم بدبخت ايران مي آورند و هيچ سازماني هم به شكايات مردم رسيدگي نمي كند. كم فروشي و تمام شدن سريع حجم اينترنت بهترين راه دزدي كردن از مردم هست كه اين شركتها انجام ميدهند. آخه مردم بدبخت ايران تا كي بايد اين شركتهاي دزد را تحمل كنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
دزدی تو نت و بسته های اینترنتی خیلی راحته و این مسأله باعث سود بیشتر اپراتورهای تلفن های همراه هست.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
سورپرایز شدید؟!!
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
جدیداپیامکی بعنوان جبرانی برای مردم ارسال شده اول میگه بسته رایگان وقتی تایید میکنی وپیام میفرستی پیام میده بسته 50درصد تخفیف برای شما منظور شداین یعنی چی ...دزدی .........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
الان بسته میخری باهمان عادت ورویه مصرف مثل بنز تموم میشه
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
kilid search
برچسب منتخب
کروناویروس کرونا در ایران بیمارستان کامکار پنومونی ایرج حریرچی محسن طاهری حسنی مبارک نمازهای ماه رجب انواع ماسک و روش استفاده