بازدید 11943

تعارض بی پاسخ «بسته حمایتی» با ترویج ازدواج و فرزندآوری

البته این فرایند با سرعتی چشمگیر طی شد تا دو روز بعد (۲۷ آبان ماه) بیست میلیون ایرانی از بسته حمایتی بهره‌مند شوند، دو روز بعد از آن (۲۹ آبان) مبلغ بسته حمایتی به حساب ۲۰ میلیون ایرانی دیگر واریز شود و در پایان نوبت سوم، واریزی‌های این طرح به حساب ۲۰ میلیون ایرانی دیگر، در ساعت ۲۴ روز دوم آذرماه فرجام بیابد؛ سرعت عملی مثال زدنی که ظاهرا بی عارضه هم نبوده است.
کد خبر: ۹۴۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳ 08 December 2019
تابناک اجتماعیاعطای بسته حمایتی به ۶۰ میلیون ایرانی، فارغ از هر انتقاد و ابهامی که در خصوص آن مطرح می‌شود، حاوی یک نکته عجیب نیز هست؛ تعارضی که هنوز پاسخ نیافته و رفع نشده.

تابناک اجتماعیاعطای بسته حمایتی به ۶۰ میلیون ایرانی، فارغ از هر انتقاد و ابهامی که در خصوص آن مطرح می‌شود، حاوی یک نکته عجیب نیز هست؛ تعارضی که هنوز پاسخ نیافته و رفع نشده.

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پس از اجرای مصوبه سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که تاکید داشت مسئولیت شناسایی ۱۸ میلیون خانوار برای اعطای بسته حمایتی از طرف دولت به این وزارت خانه سپرده شده و با پایان یافتن فرایند شناسایی اقشار کم درآمد و متوسط، این طرح معیشتی به اجرا در خواهد آمد.

البته این فرایند با سرعتی چشمگیر طی شد تا دو روز بعد (۲۷ آبان ماه) بیست میلیون ایرانی از بسته حمایتی بهره‌مند شوند، دو روز بعد از آن (۲۹ آبان) مبلغ بسته حمایتی به حساب ۲۰ میلیون ایرانی دیگر واریز شود و در پایان نوبت سوم، واریزی‌های این طرح به حساب ۲۰ میلیون ایرانی دیگر، در ساعت ۲۴ روز دوم آذرماه فرجام بیابد.

سرعت عملی مثال زدنی که ظاهرا بی عارضه هم نبوده است. این را می‌شود از تامل در جزییات این بسته و حتی تدارک سازوکار اعتراض به آن دریافت که هنوز پایان نیافته است. جزئیاتی از این قبیل که به افراد مشمول، ۵۵ هزار تومان تعلق گرفته، در حالی که خانوار‌های دو نفره به جای ۱۱۰ هزار تومان (۲ نفر ضرب در ۵۵ هزار تومان) ۱۰۳ هزار تومان دریافت کرده اند.

به همین نسبت، مبلغ پرداختی به خانوار‌های سه نفره به جای ۱۶۵ هزار تومان (۳ نفر ضرب در ۵۵ هزار تومان)، ۱۳۸ هزار تومان بوده و خانوار‌های چهارنفره نیز ۱۷۲ هزار تومان (به جای ۲۲۰ هزار تومان) دریافت کرده اند؛ روندی کاهشی که موجب شده به خانوار‌های ۵ نفره، ۲۰۵ هزار تومان پرداخت شود، در حالی که بر مبنای پرداختی به هر فرد، باید ۲۷۵ هزار تومان بدیشان پرداخت گردد.

ابهام بزرگتر آنجاست که بدانیم هیچ تفاوتی در مبلغ پرداختی به خانوار‌های بیش از ۵ نفره دیده نشده است. نکته‌ای کلیدی که نشان می‌دهد، از دید طراحان، فرزندان چهارم به بعد خانوار‌ها مستحق دریافت بسته حمایتی نیستند؛ باوری که باید پنج سال و نیم پیش بر آن خط بطلان کشیده می‌شد، چراکه در اردیبهشت ماه سال ۹۳ سیاست‌های کلی «جمعیّت» در کشورمان با ابلاغ رهبری کاملا تغییر کرد.

درباره دستور رهبر انقلاب برای برچیدن بساط سیاست‌های تحدید جمعیت و جایگزینی آن‌ها با سیاست‌های تشویق به فرزندآوری سخن می‌گوییم که اگر در طرح بسته حمایتی مورد توجه طراحان قرار گرفته بود، احتمالا نتیجه‌ای متفاوت به دنبال داشت. نتیجه‌ای مانند افزایش مبلغ بسته به ازای افزایش جمعیت خانوار و بدون در نظر گرفتن محدودیت‌هایی مانند خانوار ۵ نفره.

البته این تنها اشکال و تعارض طرح یاد شده با سیاست‌های کلان کشور نیست و در مساله ترویج ازدواج هم شاهد لنگ زدن اساسی آن هستیم. در این نکته که موانع زیادی برای تعلق یارانه به زوج‌های جوان وجود دارد و مبنای ارائه بسته حمایتی به افراد، قرار داشتن ایشان در فهرست یارانه بگیران است. مسیری سخت که موجب می‌شود بسیاری از زوج‌های جوان در زمره دریافت کنندگان این بسته حمایتی قرار نگیرند، در حالی که بر اساس قوانین بالادستی و مصوبات متعدد، باید مشوق‌های ازدواج افزایش بیابد.

نکات تامل برانگیزی که مجابمان می‌کند، سازوکار طرح بسته حمایتی دارای ایراداتی جدی است که باید رفع شوند؛ پروسه‌ای که برای بررسی اعتراضات محرومان از دریافت این بسته ـ با حاشیه هایی ـ کلید خورده و با کندی زیاد پی گرفته می‌شود، اما ظاهرا قرار نیست از این ابعاد فراتر رفته و به رفع این تعارضات هم برسد، که اگر این گونه بود، دست کم شاهد وعده و وعید مسئولان در این خصوص می‌بودیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۴
مسئولان با درآمدهای چند ده میلیونی خودشان به مردمی که حقوقشان به ۲ میلیون نمی رسد توصیه های ازدواجی و اخلاقی نکنند

گناه این مردم به گردن مسئولان خواهد بود.
مرگ بر سه ضلع مثلث بدبختی ایران : روسیه ، انگلیس ، اسراییل
تعارضي در كار نيست هر حرفي سر جاي خودش درسته منتها بايد در عمل معادله مملكت داري كه همه اين متغيرها داخلشه و تاثير گذاره حل بشه
محل كار من در كنار خيابان است بدون استثنا هرروز شاهد ماشين هاي عروس بودم به خدا الان مدتهاي زيادي است كه هيچ صداي ماشين عروس را نميشنوم ودربحث بچه اوري اقاياني كه پيشنهاد بچه اوري ميكنند يا نجو.مي بگير هستند يا مشكلي ندارند
خودشون درآمد کافی دارن فگر می کنن همه مثل خودشونن
این همه دنبال اولویت های ویران کننده بودن جز به قصد نابودی کامل ایران توجیه دیگری نداره!افزایش جمعیت؟ با کدام مدیریت؟
حالا شما اون سه فررند رو شكمش رو سير كن پنج تا پيشكش . مهم زاييدن نيست ، بزرگ كردن و تربيت كردن است . خوبه كه هر روز تو سايتتون عكس طفل معصوم هايي رو كه هيچگًونه امكاناتي ندارن ميذارين .
این سیاست افزایش جمعیت .منطبق بر واقعیت ها نیست.
وضعیت اشتغال ، اقتصاد ، توروم ، هزینه های درمان ، هزینه های تحصیل، ................ نشان دهنده اهمیت فرزندآوری مردم برای مسئولین است احتیاجی به نمایش کمک معیشتی دولت نیست
تورو خدا هرکی این بسته حمایتی رو گرفته بیاد بگه اینجا.... به ما که ندادن
كدام 20ميليون نفر شيخ حسن قرعه كشي كرده در مجموع اسم ده ميليون نفر از قرعه خارج كرده بايد به اين سرداران ساختندگي فتبارك الله محكم گفت
کشور را با ترویج فرزند آوری نابود نکنید!!!!!. براساس مدل و الگوی ماتریس جدول داده - ستانده و تعیین ضریب فزاینده آب برای این جمعیت 75 میلیارد متر مکعب مصرف می شود. طبق الگوی ضریب فراینده آب اگر جمعیت دو برابر کنیم باید 142 میلیارد متر مکعب آب در بخش های اقتصادی و خانوارها مصرف می شود . توجه کنید فقط آب . در حالیکه این جمعیت نیاز به خوراک ، پوشاک ، مسکن ، امنیت ، جاده ، هوا ، زمین و... نیاز دارند . چگونه می شود اینها را تهیه کرد.الان با این جمعیت هر روز افزایش قیمت ، کاهش پول ملی و کمبود عرضه داریم !!!!!
این بسته حمایتی فقط تشویق نی کند جمعیت کشور رو به پیری رود نه افزایش جمعیت مسخره ترین تیتری که می تواند زد دولت که دم از ازد یاد جمعیت می زنند در کشوری که روزانه پنپرز بچه از 5 هزار تومان شده 100 هزار تومان یا شیر 10هزار تومانی شده 200 هزار تومان خجالت خوبی چیزی هست که مسئولین ایرانی بلد نیستند بکشند
فارسی را طوری خراب کرده که ی نفر تحصیل کرده هم متوجه مطلب نمیشود. ولسلام
ما در شرایط بودیم , هستیم و خواهیم بود
این تنها موردی نیست که ایراد اساسی دارد کل قوانین کشور به سمتی رفته که ازدواج رو برای مرد ها غیر ممکنه کرده..
این همه تبعیض علیه مرد ها واقعا نمی دونم از کجا سر چشمه می گیره این همه افکار زن سالاری چرا باید در حکومت اسلامی باشه؟؟؟؟؟
یه دختر سی و پنج ساله حق داره فرزند خوانده بگیره ولی یه مرد مجرد تحت هیچ شرایطی حق نداره . در جای دیگه دولت قانونی گذاشته برای ثبت نام مسکن که دختر مجرد سی سال حق داره در این طرح ثبت نام کنه ولی هیچ مرد مجردی این حق ندارد چرا؟؟؟؟؟
یا قوانین ازدواج که کاملا به ضرر مرد هست. مرد باید هزینه های تشکل زندگی مسکن و هزینه های زندگی مشترک را به تنهایی بدهد و جدا از آن پولی هم به عنوان نفقه به خود زن بدهد و در صورت جدایی هم باید پولی به زن بدهد تحت عنوان های مختلف از مهریه و اجرت المثل گرفته تا حتی حق هم خوابی در مواردی این در حالی هست که بر اساس قوانین دولت و بیمه ها یک پسر تنها تا سن 18سالگی مورد حمایت قرار می گیرند بیمه به انها تعلق می گیرد و حق اولاد بخاطر انها پرداخت میشود و در صورت عدم قبولی در دانشگاه همه این حمایت ها قطع می شود و باید علاو بر آن به خدمت سربازی برود.
این در حالی نه تنها دختر بلکه نوه دختری و حتی زن بیوه که دوباره ازدواج کرده همچنان می تواند تا اخر عمر حقوق شوهر فوت شده سابقش را بگیرد در این شرایط انها که مشکلی بنام خدمت اجباری سربازی ندارند می توانند در هر رشته ی و هر سطحی با ارامش خیال تحصیل کنند بدونه هیچ استرس و ترسی از هزینه های زندگی با داشتن مدارک بهتر و داشتن سن کمتر چون نیازی به رفتن خدمت و دور شدن از درس ندارند موقعیت شغلی خیلی بهتری به دست بیاورند.
باید به این شرایط نا برابر علیه مرد ها انتظار زن ها رو که اعتقاد دارند باید مرد ها در امد خوب و وضعیت تحصیلی بهتر از خودشان داشته باشند را اضاف کرد و هزاران انتظار که جامعه زن سالار و خانواده از مرد های دسته و پا بسته شده دارند را اضاف کرد.
با این شرایط چطوری انتظار تشکیل خانواده دارید وقتی کاملا جامعه رو فمنیسم و زن سالار بار اوردین ؟؟؟؟
وقتی کسی که عرف و قانون همه وظایف و مسئولیت ها را به گردنش انداخته را هیچ حمایتی نمی کنید و حتی حاضر نیستین قبول کنید که میزان بیکاری مرد ها و فرصت شغلی مرد ها در شغل های با امکانات بیشتر کمتر از زن ها هست و اکثر مرد ها باید به شغل های خطرناک و ارزش مالی کمتر مشغول شوند ایا هدف طراحان این اوضاع نابودی جمعیت ایران و ایجاد نرخ منفی جمعیتی نیست؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
بهزاد
| United States of America |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
دقیقا. مشکل قوانین و عرف جامعه ما اینه که از یک طرف میخوان همه ی مسئولیت گردن مرد باشه و از طرف دیگه میخوان زنان ما مثل جوامع مدرن تحصیلکرده باشند و به درجات شغلی بالا برسند. من هیچ مشکلی با پیشرفت زنان ندارم و اتفاقا خیلی هم خوبه. اما این دوتا نگاه و بینش نمیتونن توی‌ یک جامعه همزمان اجرا بشن. یا مسئولیت رو از روی دوش مرد بردارند و هر دو جنس به یک اندازن مسئول‌ باشند و‌ یا بیشترین امکانات رو در اختیار مردها قرار بدن تا از عهده مسئولیتی که جامعه به دوششون گذاشته بر بیان. چه در بحث‌ تحصیلات دانشگاهی و چه در بحث استخدام باید سهمیه مردان در این جامعه بیشتر باشه وگرنه وضع همینطور باقی خواهد ماند. پسران فقیر گریزان از ازدواج و زنان ثروتمند و در حسرت ازدواج.
به دوملیون نفر هم ندادند کلا از هرکس می پرسی از ده نفر یکنفر نگرفته چاپ کن تا مشخص بشه
60 میلیون دروغ سال 2019
سیاست افزایش جمعیت فرمایشی از اولشم شکست‌خورده بود و به وضوح غیرکارشناسانه. ضمن این که "بسته‌ی حمایتی" دولت هم انگار داستان در و گوهریه که از ملت گرفتن و جاش آبنبات چوبی دادن. اون خون‌هایی که تو اعتراضات ریخته شد، با این پولا برنمی‌گرده.
کی گفته برای شصت ملیون واریز شده. اگر این طور بود باید از هر هشت نفر شش نفرش بسته حمایتی دریافت کرده باشد. بنده در میان تمام دوستان و فامیل و آشنا که خیلیاشون قشر متوسط و پایینند تنها یک خانواده گرفته. از حدود صد و پنجاه نفر تنها چهار نفر.
اتفاقا" کاملا" منطقیه. برنامه ای را در تلویزیون جمهوری اسلامی می دیدم که آخوند جوانی، در اوج شادی می گفت من ده تا بچه دارم و قراره ادامه بدم. البته حتما" یک زن نمیتونه بار اینهمه بچه رو بدوش بکشه و شرعا" حاج آقا برای دستیابی به مقصود شرعا" دلایل کافی داره! اصلا" صحبتی درباره مخارج و رایانه در بین نبود! بنابراین قراره اون نیپ آدمایی تکثیر بشن که خیالشون از این بابتا راحته و دغدغه ای ندارن! خ خ خ خ خ!
ازدواج شده آرزو برام...
خدایا خودت کمک کن
وحشت کردم یک دبه ماست ۱کیلو و نیمی بزند سون ۲۲ تومن
من اصولا محلی میگیرم از لبنیاتی ارزونتره
يعني شما تعارض رو تو ضرب و تقسيم ديدي
متوجه تشديد كه شصت ميليون مستحق دريافت يارانه داريم
از اون سمت تاكيد بر فرزند اوري ...تعارض اصلي اينجاست
كه مثلا بيست سال ديگه ١٥٠ ميليون نفر مستحق دريافت بسته معيشتي هستن بچه درست كردن كه سخت نيست ملت خودشون بلدن نياز به توصيه بزرگان هم نيست شما به جاي برنامه ريزي براي فرزند اوري همين نفوس موجود را تامين كنيد
در ثاني هزينه يك خانواده تك نفره به نسبت كمتر از يك خانواده دو نفره هست ولي اين معناي اينكه هزينه اش نصف يك خانواده دو نفره باشه نيست مثلا يك نفر يا دو نفر در يك اپارتمان چهل متري مي تونن زندگي كنن كه كرايه خانه هر دو يكي است اي كاش كمي فكر كنيد قبل از نوشتن اين تحليل هاي ابكي
نکته جالب تر آن که بنده داوطلبانه یارانه را دریافت نکردم و اکنون که فرزندم هم ازدواج کرده و دارای فرزند شده و سرباز است و هیچ دریافتی هم ندارد به این بهانه که پدر یارانه را قطع کرده به او هم پرداخت نمی شود. این در حالی است که مردم را تشویق می کردند که یارانه نگیرند و هر وقت پشیمان شدند مجددا می توانند درخواست بدهند.
دلتون خوشه. اخه ده بیست تومن چه ارزشی داره ؟ بخدا دوت همیم پولم نمیداد به هیچ جای زندگی مردم بر نمیخورد از بس که خرجها گرونه. نمونش من خودم مجرد زندگی میکنم و همینجوریش زیر خرج زندگیم زاییدم. مجموع یارانه و معیشتم میشه صد هزار تومن. یک پراید‌ مدل هشتاد و دو دارم که پارسال کاربراتورش رو سرویس کردم با لوازمش شد نود هزار تومن. دو روز پیش همون سرویس رو انجام دادم و اینبار دویست هزار تومن شد. یعنی کل پولی که اینا دادن توی همین یک قلم پرید. بقیه ی هزینه های زندگیم هم همینطور دو برابر و سه برابر شدن. از اجاره خونه بگیر تا خورد و خوراک و پوشاک‌. واقعا نمیدونم یک زوج با یکی دو فرزند چطور اموراتشون رو میگذرونن که حالا دستور میدین بیشتر بزایید. خود مسئولین بزائند بجای ملت. اینا فکر کردن همه چیز رو با دستور و بخشنامه میشه انجام داد. مثل اونایی که موقع گرونی بنزین دستور دادند هیچکی هیچی رو گرون نکنه و فکر میکردند که مردم و اجناس و بازار معطل دستور رئیس جمهورند و میگن چشم. مردم حساب کتاب میکنن و پاشون رو به اندازه گلیمشون دراز میکنن و مثل مسئولین ما هر دم بیلی کار نمیکنن که اوضاع کشور رو به اینحا رسوندند‌. دودوتا میشه چهارتا.
نویسنده محترم متن با تحلیل کودکستانی خودش فکر میکنه که مردم برای بچه دار شدن یا نشدن روی یارانه 40 هزار تومنی حساب میکنن ؟ 40 هزار تومن چقدر از هزینه های ماهانه یک نوجوان 12 ساله رو پوشش میده ؟ مثلا اگه به بچه چهارم یارانه میدادن همه 4 تا بچه تولید میکردیم ؟
یارانه 40 تومنی حتی 10% افزایش قیمتهای ناشی از گرون شدن بنزین رو جبران نمیکنه. چه برسه به اینکه بخاد وضع مردم رو بهتر بکنه .
من ماه پیش برای پسرم شربت دیفن هیدرامن خریدم 2800 تومن . این ماه دیدم خیلی شیک و مجلسی روی 2800 تومن رو ماژیک کشیدن برچسب زدن 6000 تومن . شما از بچه چهارم و پنجم حرف میزنین ؟
شما فعلا کودکان موجودرا بچسبید بقیه اش پیشکش
این طرح و برنامه هایا توسط افراد بقول معروف خاله خرسه انجام میشود ویا توسط افراد مغرض.درهر دوحال دولت باید پاسخگو باشد ولی به چه کسی پاسخ بدهد و یا می دهد؟!
دهها مورد دیگر هم وجود دارد که بجای بهبود اوضاع مردم ، شرایط زندگی انها را خرابتر و مصیبت بارتر کرده است!!!
من مجردم و خودم سرپرست خانوارم. پیامک هم دادم. به روی مبارک هم نیاوردند. همش دروغه که پول میدن
خانواده ای که بخاد با سبد کالا و یارانه ۴۵ تومنی تشکیل بشه تشکیل نشه بهتره
اینجانب سرپرست خانوار چهارنفری از وزارت رفاه شکایت دارم که چرا یارانه اعضای خانواده بنده را از مهر ماه 94 قطع نموده اند و پس از چند بار اعتراض بنده به صورت حضوری و غیر حضوری ، اعلام نموده اند که چون اینجانب در تهران دارای آپارتمان می باشم یارانه خانوار را قطع کرده اند . آیا اینجانب که معلم بازنشسته هستم و دارایی من همین یک آپارتمان می باشد پس از سی سال معلمی دارایی زیادی محسوب می شود و جزء ثروتمندان محسوب می شوم ؟ در ضمن قبل از انتخابات پیامکی از ستاد هدفمند کردن یارانه ها ارسال شد که یارانه شما به اشتباه قطع شده و وصل خواهد شد اما تاکنون هیچ خبری نشده است . آیا این انصاف است ؟ آیا این عدالت است ؟ خواهشمندم پیگیری و رسیدگی نمایید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل