بازدید 13519
به رغم بارش باران؛

باز هم بوی نامطبوع و مرموز بخش‌هایی از تهران را فراگرفت!

به فاصله کمتر از یک هفته از بازگشت بوی مرموز و نامطبوع به پایتخت، بار دیگر گزارش های مردمی، حکایت از بازگشت این عارضه جدید به تهران دارد؛ عارضه ای که ظاهرا باید در ردیف معضلات پرجمعیت‌ترین شهر ایران قرارش داد و چشم انتظار شروع پروژه‌های فراوان برای شناسایی ریشه و مقابله با آن شد.
کد خبر: ۹۴۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ 08 December 2019
تابناک اجتماعیبه رغم بارش باران در سراسر تهران از شب گذشته، بار دیگر بوی نامطبوع بخش هایی از تهران را فراگرفت؛ بویی که انتشار آن در شرایط بارانی، نکته بااهمیتی است که باید امیدوار باشیم به شناسایی منشا آن منجر شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ به فاصله کمتر از یک هفته از بازگشت بوی مرموز و نامطبوع به پایتخت، بار دیگر گزارش های مردمی حکایت از بازگشت این عارضه جدید به تهران دارد؛ عارضه ای که ظاهرا باید در ردیف معضلات پرجمعیت‌ترین شهر ایران قرارش داد و چشم انتظار شروع پروژه‌های فراوان برای شناسایی ریشه و مقابله با آن شد.
 
انتشار بوی بد در مناطقی از تهران در حالی تکرار می شود که اکنون شاهد بارش نسبتا شدید باران در اغلب مناطق تهران هستیم؛ بارندگی که باید بر این عارضه سرپوش بگذارد، ولی این گونه نشده تا ویژگی جدیدی از این رویداد مرموز بر همگان آشکار شود. مرموز از این روی که تلاش های فراوان برای یافتن منبع و منشا آن به جایی نرسیده است.
 
نخستین بار سال گذشته بود که بوی نامطبوع مناطق وسیعی از تهران را در برگرفت و تکاپویی بزرگ برای شناسایی منشا آن را به دنبال داشت؛ اما در نهایت بعد از بررسی خطوط فاضلاب و انشعابات، خطوط انتقال گاز، مناطقی که در آنها حفاری و گودبرداری صورت گرفته بود، مراکز بارگیری و تخلیه زباله و هر جای دیگری که حدس زده می‌شد در این ماجرا نقش دارد، به مختومه شدن پرونده منجر شد.
 
البته این پرونده بر خلاف تصور بسیاری، در کمتر از یک سال، بار دیگر به جریان افتاد و حالا برای بار دوم در یک هفته اخیر، فصل هایی جدید از آن آغاز شده است. با این یادآوری که اخیرا سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده، راهکار جدیدی برای شناسایی منشا آن در دستور کار قرار داده و قصد آنالیز بو را دارد؛ بررسی‌ که هنوز از نتایجش اطلاعی در دست نیست.

نکته جالب توجه در این ماجرا، پیگیری و تلاش چندین نهاد و سازمان، از شورای شهر و شهرداری گرفته تا آتش نشانی و محیط زیست برای شناسایی منشا این بو است که تا کنون به نتیجه نرسیده و تنها رهاوردش، طرح برخی ادعاها و تکذیب آنها بوده است؛ بررسی هایی که جا دارد توسعه بیابد و پای امثال وزارت بهداشت و موسسات پژوهشی و حتی نهادهای امنیتی را هم به ماجرا باز کند.
 
موضوعی بسیار مهم و اساسی که باید به انتشار بوی نامطبوع در تهران محدودش نکرد، چون چندسالی است با بارش نخستین باران پاییزی در استان خوزستان، نفس جمع بزرگی از ساکنان این دیار را می گیرد و مراکز درمانی پر می شود از افرادی که دچار تنگی نفس شده اند و ریشه و منشا آن ماجرا نیز مشخص نشده است؛ درست مثل ریشه بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) که با تصویب بودجه های کلان نیز شناسایی نشده!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۴۷
کار عوامل نفوذی عربستان و اسراییل
گفتن حقیقت شجاعت میخواهد که فعلا از کسی ندیدیم !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
متهم اصلی شرکت و شرکت نفته. به علت قدرت و نفوذ این شرکت، سازمان حفاطت محیط زیست جرات نداره واقعیت رو بگه. د
بوی گوگرد ه؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
خدا میدونه دارن با اینکار مردم را مرض می کنند
امروز صبح منطقه وسیعی از محله ما بوی فاضلاب می آمد. اولش فکر کردم مریض شدم و مشکل بویایی دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
محله شما کجاست؟
صبح چهارراه ولیعصر که بوی گند میداد.
بجز شبکه فاضلاب شهری هیچ چیز دیگری نمی تواند منشا این بو باشد. مسپولین شهری الکی سرپوش میذارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
شرکت گاز و نفت متهم اثلی هستند
فساد و گناه باعث عذاب خواهد شد, صد در صد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
دست بردار بابا. فساد الان تو بعضی روستاهای ایران بیشتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
فساد سنجت خراب شده که میگی در روستا ها فساد هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
با ضوابط شما الان باید لاس وگاس رو بو گند برداشته باشه که...
مسیرفرودگاه امام بوی زباله سوزکهریزک مگه نیست
شهرک واوان اسلامشهر بطور مداوم و در نیمی از طول هفته بوی بسیار شدید و نامطبوعی دارد، اگر مردم ساکن در آن منطقه هم جزء شهروندهای محسوب می شوند، فکری به حال آنجا هم بکنید. نزدیک انتخاباته، فعال نشون بدید!!
در ضمن آسفالت خیابان ولیعصر واوان هم تعریفی ندارد
البته ناگفته نمایند آسفالت کمربندی اسلامشهر بسیار افتضاح است، خودم چند روز پیش یک حلقه لاستیکم اونجا خراب شد، افتادم داخل چاله!!!!
مشکل خوده تهرانی ها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
عقده گشایی
بادرود،امروزصبح ساعت ۱۰به منظورپیاده روی ازدرب منزل واقع بین چهارراه میردامادتاپارک ملت بوی نامطبوع ومشمئزکننده ماراباتنگی نفس دراین هوای بارانب روبروکرد.
شك نكنيد ميدونن ولي نمي خوان بگن
احتمالا این بو که بسیار به آمونیاک و ترکیبات گوگرد شبیه است
یا از دو پالایشگاه عربی و جنوبی تهران متصاعد شده است
و یا به علت فرونشست زمین در دشت تهران ، گازهای سمی گوگردی زیر سطحی تحت فشار لایه های بالایی حاصل از فرونشست زمین ، به سطح زمین رسیده و در هوا منتشر می گردد .
قطعا با قرار دادن دستگاه های حساس به شناسایی گازهای مختلف و در تعداد زیاد و کنترل هر روزه آنها
و یا کمک گرفتن از کشورهایی که دارای ماهواره های مخصوصی هستند ، که از ارتفاع بالا وظیفه رصد کردن گازهای متصاعد شده در زیر و سطح زمین را بررسی میکنند ، قطعا میتوان منشاء و نحوه برخورد با آنرا مدیریت کرد .
توی خبر قبلی هم گفتم ولی انگار جدی گرفته نشده. منشا بوی بد تهران فرونشست روزی یک میلیمتری تهران هست و این بو بوی چاه های ریزش کرده و فاضلاب زیرین شهر در اثر فشار فرونشست شهر هست و موقع بارندگی چون فشار زیرین بیشتر میشه و مخازن زیر زمینی پر تر میشه این بو بیشتر هم خواهد شد. درمورد نشست روزی یک میلیمتر در تهران کارشناسان بررسی کردن و به این عدد رسیدن
بوي فاضلابه ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
بله دقیقا بوی فاضلابه. بنظرم سپتیک رو هم خوب اجرا نکردن
وقتی یک عده ناکارامد زمام امور شهری دستشونه و نمی تونند برای بهبود وضع پایتخت تصمیمات رادیکال بگبرند، وضع بهتر از این نمی شه. تنها راه نجات فعلا زوج و فرد کردن اتومبیل از درب خونه است. دود ناشی از پنج ملیون خودرو وقتی با هوای گلخانه ای تهران مخلوط می شه این بوی نامطبوع را بوجود می آره. دلیلش هم اینه که این بو فقط در زمشتان بروز پیدا می کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
رئیس حوادث غیرمترقبه نجاری است که حتی نجاری هم نمیداند فقط چون فامیل رئیس جمهور است این پست سهم اوشده.. علی برکت الله
یعنی 4 تا دماغ به درد بخور هم تو این مملکت پیدا نمی شه ؟
چرا می گید مرموز کاملا مشخصه از کجاست، تمام مسئولین مربوط هم از آن اطلاع دارند که مربوط به سیستم تجمیع فاضلاب پرند و اطراف فرودگاه می باشد، شاهکار پیمانکاران شهردار سابق که الان نامزد نمایندگی مجلس شده اند. فقط چون این پیمانکاران از مجموعه ارگانهای نظامی می باشد کسی جرات نمی کنه در این مورد پرده برداری کنه. یک خبرنگار جسور نیاز داره تا در این مورد افشا گری کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
خبرنگار جسورم مگه داريم اينجا همه وابسته هستند و دولتي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
مرسي از روشنگري
این بوی گند خیلی وقته بلند شده ،بعضی وقتا کم وبعضی وقتا خیلی زیاد
از وقتی قالیباف رفته ....
من در منطقه بهبودی ستارخان بودم که متوجه این بو شدم ...صبح ساعت 8 9 بود
خیلی هم سخت نیست، این بو شبیه بوی تخم مرغ گندیده است که بوی همیشگی فاضلاب و مربوط به سولفید هیدروژن H2S است و از فعل و انفعالات بدون هوازی در مجاری فاضلاب تولید میشود. برای تشخیص هم براحتی میتوان از آشکارسازهای (دتکتور) مخصوص این گاز و یا چند گانه که آتش نشانی هم بتعداد کافی از آن دارد استفاده نمود. حتی میتوان از کمک شرکت نفت ملی ایران و آشکارسازهای گازی آنها هم برای تشخیص نوع گاز و میزان غلظت و محل انتشار با استفاده از گزارشات مردمی اقدام نمود. اما نکته مهم و خطرناک این است که گاز سولفید هیدروژن میل ترکیبی فوق العاده شدیدی برای ترکیب با اکسیژن هوا و انفجار دارد (همه ما چیزهایی در مورد انفجار چاههای فاضلاب دیدهدیا شنیده ایم)و از سوی دیگر فقط در غلظت های پایین با شامه انسان تشخیص داده میشود و در غلظت های بالا و خطرناک قابل تشخیص با شامه نیست. به این معنی که در محل های اصلی انتشار گاز که غلظت آن در هوا بالا بوده با خطر آتش سوزی و انفجار هم مواجه است انسان بویی احساس نمیکند. بهمین دلیل هم هست که تا بحال متوجه منشا آن نشده اند و تا دیر نشده باید با نشانگر گاز در سطح شهر کنترل کرد.
یک بورانمیتونیم تشخیص بدیم ازکجاست
تقصیر بدحجاب هاست!
این بو به نظر میاد که قطعا منشا زمینی داره و دنبال منشا آسمانی برای آن نباشید.
ضمنا بوی گوگردی هم هست . یه سری به آتشفشان ها و گسلها بزنید شاید یه چیزی پیدا کنید . بالاخره یه کاری بکنید . سرسری نگیرید. تا قبل از اینکه یه اتفاقی بیفته و هر کسی بیاد تو رسانه و توجیهاتی بیاره. اگر هم نمتوانید از یه اینکاره خارجی دعوت کنید و یه کسری از اون پولهایی که به مربی خارجی میدید برای هیچی رو به ایشون بدید برای همه چی .
عجیبه نمیگن کار امریکا یا اسراییله
مسئولین که این همه به مسائل اجتماعی حساس هستند و حتی یک خانم اگر مویش بیرون باشد به زندان طولانی مدت محکوم میشود چرا در مورد این منشاء بی نا مطبوع که قطعا برای جامعه مضر است اقدامی نمیکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
چون حتما کار خودشونه !؟
بوی گند انسان هاست که بلند شده.
سال گذشته همزمان با تهران ابهر نیز این بو را به شکل شدیدی احساس کرد . با توجه به اینکه ابهر شهر بسیار خوش آب و هوایی است و آلودگی ندارد ودهمچنین شهر پر جمعیتی نیست ولی این بو در سطح شهر پخش بود
بوی بد گناه است. خواهرم حجابت، برادرم نگاهت را حفظ کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
مزخرف نگو.
بوی فاضلاب هست که با بارش باران و پرشدن فاضلاب ها بیشتار میشود
من فکر می‌کردم بعد از دستگیری مدیر آمد نیوز در عملیات پیچیده اطلاعاتی مشکلات اعتراض و گرد و غبار و بو برطرف میشه
بوي مفاسد اقتصادي است
اگر در یک ده کوره آمریکا جوی آبی سرریز شده بود تا کنون صدا و سیما 12 تا جلسه علت یابی با نتیجه گیری فروپاشی عنقریب آمریکا تشکیل داده بود. ولی وقتی تهران در بوی تعفن غرق میشود، هیچکس هیچ چیز نمی داند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر