بازدید 11346
۷
نتیجه تعلل طولانی مدت مسئولان محیط زیستی؛

تلاش ناکام برای مستندسازی بازاری که محیط زیست را ریشخند کرده! +فیلم

در سال‌های گذشته تنها اقدامی که در جهت مبارزه با تخلفات صید و عرضه پرندگان مهاجر در مازندران صورت گرفته، از بین بردن چند رشته تور هوایی است؛ این اقدامات کاملا نمایشی است و تور‌هایی که امحا می‌شود، بلافاصله از سوی متخلفان با تور‌های جدید جایگزین می‌شوند. تنها راه مبارزه قاطع با این گونه تخلفات، جلوگیری از عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر است.
کد خبر: ۹۴۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 30 November 2019
تابناک اجتماعی
آیا صید پرندگان مهاجر راهی برای امرار معاش افراد کم بضاعت است؟ نسل کشی این پرندگان و شکار گونه‌های حرام گوشت چه؟ نگاهی موشکافانه به این گزارش نشان می‌دهد که این ادعا‌ها فاصله زیادی با واقعیت دارند.

به گزارش «تابناک»؛ پرنده‌فروشان بازار فریدونکنار که سال‌هاست در سایه انفعال مسئولان اجرایی و قضایی استان مازندران، به کسب درآمدی بی‌دردسر از صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر خو کرده‌اند، حتی از برخورد با خبرنگاران نیز ابایی ندارند. سوء رفتار با خبرنگارانی که می‌کوشند بازتاب دهنده واقعیات این بازار باشند؛ غافل از آنکه شاغلان این عرصه به غیرقانونی بودن فعالیت هایشان به خوبی آگاهند و تمایلی به بازتاب واقعیات ندارند.

واقعیتی که به خوبی در ویدئوی گرفته شده از برخورد با خبرنگاری که برای مستندسازی اوضاع این بازار روانه فریدونکنار شده، هویداست؛ روایتی مستند از رفتار ناشایست فروشندگان با خبرنگاری که مدت هاست تلاش هایش برای دریافت توضیحات مسئولان محلی و ملی در خصوص کشتار پرندگان مهاجر در نقاط مختلف کشورمان بی پاسخ مانده و در گفت‌وگو با «تابناک» به نکات جالب توجهی پیرامون این رویداد اشاره می‌کند.
 
تعداد بازدید : 739

شادی مدرس، فعال و خبرنگار محیط زیست درباره برخورد فروشندگان بازار فریدونکنار می‌گوید: ظهر چهارشنبه ششم آذر، برای ثبت تصاویری از عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر، وارد بازار فریدوکنار شدم، اما در بدو ورود با رفتار توهین‌آمیز فروشندگان مواجه شدم. یکی از فروشندگان با پرت کردن تکه مقوایی در صورتم گفت: نگیر و سپس سایر فروشندگان هم فریاد زدند که نگیر. نگیر بی‌انصاف. بعد هم فروشندگان در حالی که نام آقای آزادی، مدیر بازار را صدا می‌زدند اطرافم را گرفتند. در حالی که برای آن‌ها توضیح می‌دادم که در بازار فریدوکنار، هشداری مبنی بر ممنوع بودن تصویربرداری به چشم نمی‌خورد، یکی از فروشندگان به سرعت به طرفم نزدیک شد، دستم را کشید و تلفن همراهم را قاپید و با خود برد. سرانجام با وساطت یکی از بومیان، تصاویر ضبط شده را از تلفن همراهم پاک کردند و آن را پس دادند. در پایان هم تهدید کردند که اگر فورا محل را ترک نکنم شیشه‌های خودرویی که از آن پیاده شده‌ام را خواهند شکست. کمی آن‌طرف‌تر شخصی که در بازار شاهد ماجرا بود و توانسته بود صحنه‌هایی از این اتفاق را ضبط کند، فیلم این برخورد غیرانسانی را در اختیارم قرار داد.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه باید بگویم در حالی که طبق قانون، تنها صید «اردک سرسبز» آن هم در تعداد محدود مجاز است، آنچه در بازار فریدونکنار به چشم می‌خورد انبوهی از لاشه‌های گونه‌های متعدد پرندگان مهاجر بود که صید و عرضه آن‌ها غیرقانونی است. در کمال تعجب حتی لاشه پرندگان حرام‌گوشت چون «باکلان» هم در بازار برای فروش به نمایش گذاشته شده بود.

مدرس یادآور می‌شود: بر خلاف آنچه ادعا و تظاهر می‌شود، فروشندگان و خریداران این بازار، از قشر مرفه هستند. آقای صفرعلی آزادی، سماک بازار فریدونکنار، مالک یک باغ پرندگان بوده و در تلاش است با حمایت فرماندار فریدونکنار، دومین باغ پرندگان خود را هم در این شهرستان راه‌اندازی کند. مشتریان بازار هم افرادی هستند که حاضرند برای بردن پرندگان مهاجر به سفره‌های خود، هزینه‌هایی گزاف پرداخت کنند و اصطلاحا لاکچری‌خور هستند.

وی با ابراز تاسف از رواج قانون‌گریزی در بازار فریدونکنار می‌گوید: متاسفانه برخی مقامات محلی برای حفظ موقعیت خود از عاملان صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر که افرادی ذی‌نفوذ هستند حمایت می‌کنند و همین سبب شده علی‌رغم وعده‌های قاطع مقامات قضایی برای جلوگیری از این تخلفات، فریدونکنار به بارانداز لاشه‌های پرندگان مهاجر تبدیل شود.

مدرس با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تنها اقدامی که در جهت مبارزه با تخلفات صید و عرضه پرندگان مهاجر در مازندران صورت گرفته، از بین بردن چند رشته تورهوایی است، می‌گوید: این اقدامات کاملا نمایشی است و تور‌هایی که امحا می‌شود بلافاصله از سوی متخلفان با تور‌های جدید جایگزین می‌شوند. تنها راه مبارزه قاطع با این گونه تخلفات، جلوگیری از عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر است. وقتی متخلف نتواند لاشه‌ها را عرضه کند، خودبه‌خود انگیزه برای تخلف کاهش می‌یابد، اما متاسفانه در حال حاضر بازار فریدونکنار در سایه مماشات مقامات محلی با متخلفان، به کانون قانون‌ستیزی در حوزه حیات وحش بدل شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
کاش رسانه ملی با تهیه گزارش از این جنایت بی خردان آن را تبدیل به مطالبه ملی کند.کاش مردم ما نسبت به محیط زیستشان مسئول باشند
.....در نهایت ما مردم از مسئولان بی کفایت این استان باید مطالعه داشته باشیم
بازار پرنده‌فروشان، لکه ننگ بی پیشانی فریدونکنار
اقای کلانتری در حال چرت هستن مزاحم نشوید!!!!!....
آفرین بانوی شجاع !
متاسفانه کشاورزان و گروهی از مردم مازندران دشمن سرسخت محیط زیست هستند دست هر بچه ای اسلحه شکاری دیده میشه ؛ به جز شکار غیر مجاز چند سالی هست که کشت دوم برنج مد شده که این کشت به چندین مرحله سم پاشی نیاز داره حتی شاهد بودم که کشاورزی فقط برای کشت دوم ۱۱بار سم پاشی کرده و متاسفانه در شالیزارهای مازندران زالو و مار و قورباغه رو به انقراضه و حتی سطح سفرهای زیرزمینی آب بد دستخوش زیاده خواهی های کشاورزان مازندران شده و متولیان مبارزه با این بحران اتفاقا خود در این امر سهیم هستند و متاسفانه رسانه های ما هم روزه سکوت گرفتن
شکار پرندگان مهاجر جنایت است اما فروش آن نیز جرم بزرگیست که متاسفانه توسط یک عده اوباش در بازار فریدونکنار انجام میشود ، تازه شما فکرکنید این خبرنگار مرد بود ... کتک حسابی میخورد و موبایلش را نابود میکردند.
این گزارش شما توهینی به دولت تدبیر و امید است که خود را دولت محیط زیست می داند. لطفا از این گزارشات دروغ چاپ نکنید .در دولت روحانی چنین اتفاقی اصلا قابل تصور هم نیست چه رسد به اینکه اتفاق بیفتد. هم صید هم فروش مرغان و هم برخورد ناشایست با خبرنگار در این دولت غیرقابل باور است. شما با این کاراتون نمیتونید از محبوبیت دولت روحانی بکاهید. ایشون محبوب قلب های مردم مظلوم ایران است. خخخخخخ
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی