بازدید 19218
به بهانه دومین روز تشدید آلودگی هوا در تهران؛

یک ایراد اساسی؛ امروز آسیب ببینید تا فردا تعطیل شوید!

کمیته آلودگی هوای تهران با تاخیری ۲۴ ساعته به آلودگی هوا و شدت گرفتن آن واکنش نشان می‌دهد. اشکالی کهنه که می توان رد و نشانش را در تصمیم گرفته شده برای فردا هم دید. اینکه هواشناسی برای فردا پیش بینی وزش باد کرده که معنایش کاهش آلاینده هاست، اما مسئولان تصمیم به تداوم تصمیمات اضطراری خود گرفته اند.
کد خبر: ۹۴۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹ 30 November 2019
تابناک اجتماعی
هوا آلوده است؟ خیلی آلوده و خطرناک؟ چاره‌ای ندارید جز تحمل شرایط تا آمار و ارقام به حد خاصی برسد، مسئولان را وادار به تشکیل جلسه کند و در صورت موافقت ایشان، تدابیری ویژه برای «فردا» در نظر گرفته شود!

به گزارش «تابناک»؛ نه آلودگی هوا رویداد جدیدی است و نه تدابیری که در صورت تشدید آن در دستور کار مسئولان قرار می‌گیرد. سال هاست با افزایش آلودگی هوا، تعطیلی مدارس و تشدید محدودیت‌های ترافیکی و اعمال طرح تردد زوج و فرد از در منازل در دستور کار قرار می‌گیرد؛ پروسه‌ای که یک اشکال اساسی دارد.

اما کدام اشکال؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید در وضعیت این روز‌های تهران دقیق شویم. اینکه وارونگی جوی موجب شده آلودگی تشدید و دیروز اعلام شود که امروز مدارس اغلب شهر‌های استان تعطیل است و ساعاتی پیش خبر برسد که این تصمیم برای فردا هم تمدید شده است. با این یادآوری که طرح زوج و فرد از در منازل و محدودیت فعالیت‌های ورزشی در فضای باز نیز از جمله مصوبات دیگر مسئولان برای امروز و فرداست.

اکنون نگاهی به جدول زیر بیندازید تا دریابید که روز جمعه (دیروز) شاخص آلودگی هوا ۱۵۶ بوده که معنای آن، قرار گرفتن کیفیت هوا در وضعیت «ناسالم» بوده است؛ بنابراین، شاید تصور کنید که تعطیل شدن امروز مدارس، اقدامی بجا و خوب بوده است، مگر آنکه بدانید دیروز، یعنی جمعه، هوا از پریروز کمتر آلوده بوده است!

 
یک ایراد اساسی؛ امروز آسیب ببینید تا فردا تعطیل شوید!

یعنی چه؟ یعنی اینکه کیفیت هوای تهران مدام در ایستگاه‌هایی در سطح شهر سنجیدده می شوند؛ اما آنچه شاخص آلودگی هوای شهر را شکل می‌دهد، نه نتایج ارزیابی‌های تمام ایستگاه‌ها و میانگین گیری از آنها، که بررسی همه اعداد به دست آمده در این ایستگاه‌ها در بازه ۲۴ ساعته است. یعنی در هر ایستگاه طی ۲۴ ساعت ارزیابی‌هایی صورت می‌گیرد که وقتی با هم جمع زده می‌شوند و از آن‌ها میانگین گرفته می‌شود، شاخص آلودگی هوا در ۲۴ ساعت در آن ایستگاه به دست می‌آید.

اگر هنوز متوجه ماجرا نشدید، بهتر است وضعیت هوا در روز جمعه را به زبان دیگر بخوانید: از صبح پنجشنبه تا صبح روز جمعه، هوا به شدت آلوده بوده، طوری که با میانگین گیری به عدد ۱۵۶ می‌رسیم، در حالی که بر اساس جدول فوق، از صبح جمعه تا صبح شنبه کیفیت هوا کمی بهبود یافته و شاخص آلودگی (که باز یادآوری می‌کنیم عددی میانگین است) به عدد ۱۴۳ تنزل یافته است.

اکنون به این مهم دقت کنید که روز پنجشنبه جلسه‌ای برای بررسی شدت گرفتن آلودگی هوا تشکیل نشده و همه امور در شهر به روال عادی پی گرفته شده است. یعنی تردد مردم در هوای «ناسالم» و قرار گرفتن شان در معرض آسیب‌های فراوان، در حالی که از صبح جمعه تا صبح شنبه هوا کمتر آلوده بوده، اما کمیته آلودگی هوا تشکیل شده و رای به تعطیلی مدارس و برخی تصمیمات اضطراری دیگر داده است.

با این توضیحات، احتمالا پی برده اید که کمیته آلودگی هوای تهران با تاخیری ۲۴ ساعته به آلودگی هوا و شدت گرفتن آن واکنش نشان می‌دهد. اشکالی کهنه که می‌شود در تصمیم اتخاذ شده برای فردا هم رد و نشانش را دید. اینکه هواشناسی برای فردا پیش بینی وزش باد کرده که معنایش کاهش آلاینده هاست، اما مسئولان تصمیم به تداوم تصمیمات اضطراری خود گرفته اند. تعطیلی مدارس در شرایطی که کیفیت هوا از پنج شنبه و چهارشنبه هفته گذشته بهتر است!

اشکالی اساسی که سلامت شهروندان را در معرض تهدید‌هایی جدی قرار می‌دهد و مسئولان به آن واقفند، اما نه قرار بوده رفع شود و نه رفع آن در آینده در دستور کار ایشان قرار دارد؛ شاید از این روی که ماجرا برای کسی اهمیتی ندارد. اهمیتی که اگر وجود داشت، تدابیری اساسی برای رفع آلودگی هوا در دستور کار قرار می‌گرفت، نه تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن خودروها!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
شهر تهران از تراکم فوق العاده ای برخورد دار است ،و فضای بازی در سطح شهر وجود ندارد ،فقط چند بزرگراه هست که آنهم با ترافیک سنگین آلوده کننده است پس شهر راه نفس کشیدن ندارد ؟، سیاست شهر سازی ایران صفر است ، شورای شهر و مجموعهٔ شهرداری سلامت مردم برایشان اهمیت ندارد ، تنها میخواهند کسب درآمد کنند ‌حتی از محدودیت رفت ،و آمد آلودگی هوا ؟ و دیگر اینکه دولت هم برای سلامتی ملت اهمیتی قایل نیست ؟ و الا ۲۴/۵ میلیون خودرو برای کشوری با ۸۳ میلیون جمعیت بمعنای داشتن هر خانواده یک خودرو است ، شهری مانند تهران دارای ۴ میلیون دستگاه خودرو میباشد که بیش از ۲ میلیون موتوسیکلت هم دارد ؟ تنها راه نجات کشور اصلاح حقوق ،و دستمزد ،و آزاد سازی قیمتها میباشد ،و فقط افراد ناتوان ،و معلول تحت حمایت نهاد بهزیستی ،و کمیتهٔ حمایت از این دو قشر باید باشد ،و توزیع جمعیت را بسوی روستاها باید ببرند ؟ اینهمه دانشگاه چه دردی از ملت درمان کرده است ،بقولی یکی مرد جنگی به از صد هزار ، مراکز آموزشی را به نسبت نیاز کشور از دانش عالی به منطقه ای تبدیل نمایید ، آموزشکده ها ،و دانشکده ها را برای کارکرد عملی ،و فنی ،‌ تکنیک به مناطق بومی ببرید ،از شهر شدن روستاها جلوگیری نمایید ؟،،شهر تهران اکنون در زیر لحافی از دود ،و ذرات معلق در هوا خفته است ،و مردم دارند خفه میشوند ؟،،آیا ایران به تولید اینهمه ارابهٔ مرگ نیاز دارد ؟،،
این مورد 24 ساعت توی همه چیز هست
هواشناسی با تاخیر
اعلام آلودگی با تاخیر
اعلام وضعیت جوی برای پرواز با تاخیر
کلا عادت کردیم خودت رو نگران نکن
دولت طرح ملغی شده زوج و فرد را که جهت رعایت عدالت بین پلاکهای زو ج و فرد ملغی کرده بود موقتاً احیا و تردد خودروهای فرد را در روز شنبه ممنوع می کند و کمافی سابق تا نوبت ممنوعیت تردد خودروهای زوج میشود تردد آنها را در روز یکشنبه آزاد می کند احتمالاً پلاک خودروی مسئولین اکثراً زوج میباشد!!!!!!!!!!!!!!!
اه برو بابا به تو چه مدرسه تعطیله یا نه
اینم تقصیر مردم است ؟ مسئولان کجایند ؟ ایران فقط جنگ نیست . مملکت داری هم هست . مردم ایران زنده هستند و دارند نفس می کشند .
وقتی که هوای تهران برای تمام گروه سنی ناسالم است چرا ادارات را تعطیل نمی کنید که خانواده ها بتوانند از تهران آلوده خارج شوند .
بنزینهای تقلبی را از انبارها اورده اند بیرون تا لیتری سه هزار تومن به مردم بفروشند هم پول مردم را بگیرند هم حانشلن را! هرکس هم اعتراض کند از عوامل امریکا واسرائیل حساب شده دستگیر می شود!
هوراااااااااااا
دم آلودگی گرم. تا باشه از این آلودگی ها. من مجبور بودم هر روز صبح زود، پسرم رو تا مدرسه همراهی کنم. اما این 4 روز تعطیلی، خستگی رو از تنم بیرون آورد و من و پسرم هم با خیال راحت تا 10 صبح خوابیم. کاش اداره همسرم رو هم تعطیل کنند تا هر سه تاییمون با هم تا 10 صبح بخوابیم.
تعطیل شدن مدارس یک مزیت خیلی بزرگش اینه که نوه ها خونه پدربزرگ و مادربزگشون جمع میشن. ما قبل از آلودگی و تعطیلی نوه هامونو کم می دیدیم. آلودگی باعث شد زود به زود ببینیمشون و دو رهم جمع بشیم و یک دل سیر همدیگرو ببینیم. از مسئولین تشکر می کنیم.
کاش این تصمیمات را زودتر میگرفتند تا مردم تکلیفشان معلوم شود. یعنی یک گزارش درست و درمان هواشناسی در این مملکت وجود ندارد؟
اگر تعطیلی مدارس برای شنبه و یکشنبه از هفته قبل معلوم میشد خیلیها از تهران خارج میشدند. هم نفسی تازه میکردند و هم آلودگی شهر کمتر میشد.
ضمن اینکه با قبول بی مسئولیتی مسئولان، باید فکری هم به حال بی مسئولیتی مردم شود. چرا ما مردم اصرار داریم هر روز ماشین را بیرون ببریم؟
خود من ماشین دارم ولی هر روز با اتوبوس به محل کرام میروم. فقط زمان برگشت با ماشینم به دنبال بچه ام در مهد کودک میروم زیرا فاصله بین مهد و خانه زیاد است. این تنها استفاده ای است که من از ماشینم میکنم.
باور کنید بابت این کارم، از خیلیها سرزنش میشنوم. میگویند تو چرا ماشین داری ولی با اتوبوس در شهر می گردی؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان