بازدید 21134
دانستنی‌های حقوقی؛

چه مواد قانونی درباره اجرت کار زن در خانه وجود دارد؟

ماده ۲۹ قانون خانواده در رابطه با اجرت‌المثل موارد مشخصی را برای حمایت از زنان پیش‌بینی کرده است. قانون ضمن صدور طلاق، در خصوص اموری مانند اجرت‌المثل و دیگر امور مالی تصمیم می‌گیرد. تثبیت طلاق منوط به تأمین امور مالی است؛ مگر اینکه زوجه از حقوق خود چشم‌پوشی کند.
کد خبر: ۹۴۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 28 November 2019

ماده ۲۹ قانون خانواده در رابطه با اجرت‌المثل موارد مشخصی را برای حمایت از زنان پیش‌بینی کرده است. قانون ضمن صدور طلاق، در خصوص اموری مانند اجرت‌المثل و دیگر امور مالی تصمیم گیری می‌کند. تثبیت طلاق منوط به تامین امور مالی است؛ مگر اینکه زوجه از حقوق خود چشم‌پوشی کند.

به گزارش «تابناک»؛ در فقه اسلامی باب مستقلی در رابطه با اجرت‌المثل وجود ندارد، اما در ذیل مباحث مربوط به اجاره اشخاص این مورد می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که اجیر قصد دریافت اجرت نداشته باشد بعدا نمی‌تواند نسبت به دریافت اجرت اقدام کند، همچنین در صورتی که اجیر قصد دریافت اجرت داشته باشد، اما قصد آمر بر مجانی بودن باشد، اجرت به اجیر می‌رسد.

همچنین در صورتی که اجیر قصد مشخصی برای دریافت اجرت نداشته باشد اجرت به اجیر تعلق می‌گیرد. ویژگی کار کردن زن در منزل نیز شباهت زیادی به این مورد در فقه اسلامی دارد.

به اعتقاد معاون قضایی رئیس‌ کل محاکم عمومی و انقلاب قم نوعا زنان در داخل منزل قصدی برای دریافت اجرت ندارند، اما در موارد اختلافی می‌توانند نسبت به دریافت اجرت اقدام کنند.

طبق فتوای تمام مذاهب اهل تسنن هیچ زنی حق مطالبه اجرت نداشته و کار کردن زن در داخل منزل از وظایف ذاتی آنهاست.

بزاز بنایی با بیان اینکه قاعده مال و عمل مسلم، حق دریافت اجرت‌المثل توسط زوجه را تقویت می‌کند، گفت: در قانون اساسی تعریفی از اجرت‌المثل نیامده، اما از عرف جامعه پرداخت چنین اجرتی اثبات شده است. مواد ۳۶ و ۵۰۴ قانون مدنی به اجرت‌المثل بدون نام بردن از این لفظ اشاره دارد.

در وضعیت کنونی هیچ شرطی در قانون مدنی برای مطالبه اجرت‌المثل وجود ندارد، اما شرایط اثبات آن همچنان پابرجاست. درصورتی که کار‌های انجام‌شده وظیفه زن نباشد و خدمات نیز با نیت عدم تبرع صورت بگیرد، زن نمی‌تواند نسبت به دریافت اجرت المثل اقدام کند.

اصل عدم تبرع نیازمند اثبات نیست، در عرف جامعه ایرانی قصد زنان از انجام کار دریافت پول نیست، همچنین زن در زمان انجام عمل می‌تواند نسبت به دریافت اجرت اقدام کند. وی تصریح کرد: همچنین شرط دیگر دریافت اجرت و استحقاق پول در صورتی اجباری می‌شود که حکم دستور همسر در انجام عمل توسط زن اثبات شود.

همچنین به اعتقاد حجت‌الاسلام سید طاهر غفاری، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، زندگی طبیعی عرف ایران بر مطالبه‌های عاطفی بنا شده و شکل مطالبه‌های آن مانند مطالبه‌های اقتصادی و بازاری نیست و نباید رویه‌ای در جامعه در رابطه با مساله اجرت زن دنبال شود چرا که این مساله به کدورت و رخت بربستن اصل عاطفه و احساس در خانواده منجر خواهد شد.

روح‌الله قلی‌خانی، رئیس پژوهشکده استخراج آرا و مطالعات رویه قضایی قوه‌قضاییه معتقد است، در صورتی که آرای قضات مختلف در صدور احکام دارای اختلاف باشد، از ظرفیت وحدت‌رویه برای حل معارضات استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: استخراج تعارض آرای قضایی برای رسیدن به وحدت‌رویه در پژوهشکده استخراج آرا و مطالعات قوه‌قضاییه دنبال می‌شود.

رئیس پژوهشکده استخراج آرا و مطالعات رویه قضایی قوه‌قضاییه عنوان کرد: تبرعی بودن و عدم تبرعی بودن خدمت زن در خانه دو عامل اصلی تعارض و اختلاف رأی در مسأله اجرت‌المثل است.

وی بیان کرد: نگاه به روابط بین زن و مرد احکام خاص خود را دارد و نمی‌توان نسبت به این امور مانند مسائل اقتصادی و بازار مانند مضاربه و جعاله نگاه کرد. قلی‌خانی عنوان کرد: در منطق اسلام در رابطه با حقوق زنان، روایات و آیات قابل استناد زیادی بیان شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۴
شمام فقط بلدید تو خونه مردم آتیش روشن کنید. آخه این خبره که کار می کنید. زنان بی چشمداشت دارند برای شوهر و فرزندانشان کار می کنند اما همین تیترهای شما باعث تحریک اون بندگان خدا میشه و زندگی آرام رو از اونا سلب میکنه و یه خانواده رو به جان هم میندازه.
افسوس که همین قانون ها شده بلای جان خانواده ها
فقط مانده اینها را هم به هزینه های سرپرست خانوار اضافه کنید تا با دومیلیون حقوق پرداخت کنیم
وقتی دولت تعیین کننده مهریه است و زن هیچ پشتوانه ای ندارد این گونه نرخ ازدواج پایین میاد و زاد و ولد از بین می روداگر با مطالعه و تحقیق انجام نمی دهید فقط نیم نگاهی به دستورات خداوند در قرآن بیندازید
پس نظر اهل تشیع هستش که زن می تواند همه چی دریافت کند و مرد محکوم است. به همین دلیل هم در جامعه ایران مردان ذلیل شده اند و در نتیجه کارآیی جامعه بسیار پایین آمده. قوانین تحکیم خانواده واقعا بی عدالتی مطلق را رواج می دهد . عاطفه را از میان برمی دارد و همه چیز بر مبنای مالی سنجیده می شود.
برای اجرت کار کردن مرد چی ؟ مگه زندگی خانوادگی فقط بر عهده مرد هست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
شما یک وقتی به قانون نگاه کنید متوجه مزایای مرد بودن تو ایران میشید. زندگی بر پاشنه مرد تعریف میشه. زن و فرزند و زندگی در مالکیت مرد خواهد بود. خروج از کشور حق حضانت و هزار تا داستان دیگه . زنان عملا چیزی ندارن غیر از یک مهریه که گرفتن اون خودش هفت خوان هست. بپذیریم که مرد بودن تو ایران خیلی بهتر از زن بودن هست. من یک زن هستم و شاغل. متاسفانه با تمام تلاشی که میکنم با این حال نه ولی فرزند خو هستم و نه از لحاظ قانونی حقوق خاصی دارم .
اگر کارهایی که زنان در خانه انجام می‌دهند (از دوران سخت بارداری تا بزرگ کردن فرزندان و رسیدگی به امور دشوار خانه و...) ارزش مادی هم داشته باشد ،(که دارد) بنابراین، اینکه حقوق زنان نصف مردان است، زیر سئوال می‌رود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
در ارزش مندی زحمات بانوان شکی نیست ولی ارزش مادی قرار دادن به آن نوعی توهین به انسانیت شونه ضمن اینکه بدیهی و اخلاقیه که حقوق انسان ها چه مرد و چه زن می بایست مساوی با هم باشد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
اگر ناراحتی تا قاونی وضع کنیم که مردها هم بزایند.؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
اگر قرار باشه زن بشود کارمند و مرد عین کارفرما باید حقوق پرداخت کنه، پس زن کارمتد هم نباید ناراحت بشه اگه مرد برای شرکت خانوادگی چند متشی زن هم استخدام کنه
مردها قوانین حمایت از زنها رو به چشم یه تهدید میبینن. ولی توجه ندارن که قوانین و شرع ما به شدت به نفع مردهاست. تنها ابزار در اختیار زنها مهریه بود که اونم با قوانین جدید کلا بی اثر و خنثی شده. من خودم یه مردم و میبینم مردها چطور از قوانین به نفع خودشون استفاده میکنن. عمو و پسر دایی خود من دو تا دختر نجیب از دوتا خانواده آروم عقد کردن، اخلاق جفت عمو و پسر داییم بده. نه میخوان با دخترا زندگی کنن نه طلاق میدن نه مهریه. دست دخترا به هیج جا بند نیس. جفت عمو و پسر داییم اموالشون به نام مادربزرگ هام کردن. دخترا رو به امون خدا رها کردن. پسر داییم صریحا گفته دختره انقدر بلاتکلیف بمونه که موهاش همرنگ دندوناش شه. باید خواهر یا دخترت تو این موقعیت بیفته تا بفهمی قوانین ما چقدر مردسالارنه هست. خدا رحم هرکی که میخواد دختر شوهر بده کنه.
توی خانواده فرماهده همه چیز عشق و محبت هست که اگه پای پول به میان بیاید عشق و محبت از در دیگر خارج میشود و میدان جنگ و محل کسب و کار می شود.

اگه به خانواده های اسلامی دنیا نگاه نمی اندازید لااقل به خانواده های دیگر دنیا از سیاه پوست و سرخ پوست و سفید پوست و زرد پوست نیم نگاهی باندازید تا فرق خانواده با محل کسب و کار را بدانید .
شرعا زن می تواند در مقابل کار در درون خانواده درخواست پول کند و در فقه شیعه هم هست و اطلاعات غلط ندهید که وظیفه او انجام این کار است و اگر پول طلب کرد شوهر ندهد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر