بازدید 3227
جهانگیری:

تقویت سرمایه اجتماعی باید به یک موضوع ملی شود

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر تقویت سرمایه اجتماعی گفت: قوای سه گانه، نهاد‌های مختلف و همه ارکان نظام باید برای تقویت سرمایه اجتماعی و بالا بردن امید جامعه به آینده کشور به صحنه بیایند و تقویت سرمایه اجتماعی باید به یک موضوع ملی تبدیل شود.
کد خبر: ۹۴۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰ 27 November 2019
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی گزارش دانشگاه تربیت مدرس در خصوص طرح پژوهشی ارتقاء سرمایه اجتماعی با تاکید بر اینکه تقویت سرمایه اجتماعی باید به یک موضوع ملی تبدیل شود گفت: قوای سه گانه، نهاد‌های مختلف و همه ارکان نظام باید برای تقویت سرمایه اجتماعی و بالا بردن امید جامعه به آینده کشور به صحنه بیایند و مطالبات و دغدغه‌های مردم را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، جهانگیری با قدردانی از گزارش ارائه شده از سوی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص وضعیت سرمایه اجتماعی کشور تصریح کرد: یکی از نکات برجسته این گزارش پیشنهاد راهکار‌های تقویت سرمایه اجتماعی است که در قالب یازده برنامه تدوین شده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: با اتکا به دانشگاه و نخبگان کشور می‌توان راهکار‌هایی مناسب برای برون رفت از مشکلات کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تدوین کرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه پیشنهادات ارائه شده در گزارش دانشگاه تربیت مدرس باید مورد توجه قرار گیرد و با اولویت بندی اجرایی شود، از صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی دولت خواست این پیشنهادات را در جلساتی با مشارکت اساتید دانشگاه و صاحبنظران مورد بررسی قرار دهند و ظرف دو ماه با اولویت بندی و تفکیک وظایف هر دستگاه، به سندی جامع و قابل اجرا برای تقویت سرمایه اجتماعی کشور تبدیل کنند.

وی همچنین از علی ربیعی مشاور ارتباطات اجتماعی رییس جمهور و سخنگوی دولت نیز خواست موضوع گفتگوی ملی به عنوان مهمترین راهکار تقویت سرمایه اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد و در گام نخست، برای افزایش تعامل و گفتگوی دولت و دانشگاه برنامه ریزی و اقدام کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این جلسه گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند نسبت به اعتمادسازی و تقویت سرمایه اجتماعی اقدام کند و این موضوع همراهی و مشارکت همه ارکان نظام و همدلی و حضور فراجناحی را می‌طلبد به گونه‌ای که همگان به دور از سلایق سیاسی در این امر مهم دخیل باشند.

در این جلسه که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم تحقیقات و فناروی، سخنگوی دولت، روسای دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس و جمعی از اساتید برجسته دانشگاه‌های مختلف نیز حضور داشتند، نماینده دانشگاه تربیت مدرس گزارشی از وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران در بازه زمانی سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۷ ارائه کرد.

وی همچنین به ارائه تحلیلی از رابطه سرمایه اجتماعی و کیفیت حکمروایی پرداخت و با اشاره به پیامد‌های سیاسی بحران سرمایه اجتماعی، توضیحاتی در خصوص راهکار‌های تقویت سرمایه اجتماعی ارائه کرد.

در این گزارش فراهم سازی شرایط گفتگوی ملی میان دولت، روشنفکران، نخبگان و گروه‌های مرجع اجتماعی در خصوص مسایل کلان داخلی و خارجی به عنوان یکی از مهمترین راه‌های تقویت سرمایه اجتماعی عنوان گردید و یازده گام برای تقویت سرمایه اجتماعی به تفصیل بیان شد.

رییس دانشگاه تهران نیز در این نشست گزارشی از مطالعات انجام شده این دانشگاه با مشارکت دانشگاه‌های علامه طباطبایی و اصفهان در خصوص چالش‌های سرمایه اجتماعی ارائه کرد و گفت: تقویت سرمایه اجتماعی نیازمند تصمیم و اراده همه مسئولین کشور است تا بتوانیم با بکارگیری راهکار‌های علمی امید جامعه نسبت به آینده کشور را افزایش دهیم.

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص راهکار‌های تقویت سرمایه اجتماعی، مقرر شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت اساتید دانشگاه و صاحبنظران و با همکاری کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی دولت، پیشنهادات مطرح شده در جلسه را مورد بررسی قرار داده و ظرف دو ماه به سندی جامع برای تقویت سرمایه اجتماعی تبدیل کنند.

همچنین سخنگوی دولت نیز ماموریت یافت که در راستای فراهم سازی شرایط گفتگوی ملی، بستر‌های لازم را برای گفتگو میان دولت و دانشگاه مهیا کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان