بازدید 58028
۱

جدیدترین گزارش پنتاگون از توان نظامی ایران / سه رکن اصلی استراتژی نظامی ایران

ایران توانایی‌های نظامی خود را گسترش داده و برای خرید سلاح‌های پیشرفته‌تر از ۲۰۲۰ برنامه ریزی می‌کند. این موضوعی است که در جدیدترین گزارش آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون (DIA) آمده و در این باره توضیح داده است: تهران با ترکیب توانایی‌های خود در سلاح‌های متعارف مهلک و نیرو‌های نیابتی، تهدیدی مداوم علیه منافع ایالات متحده و هم‌پیمانانش ایجاد می کند.
کد خبر: ۹۳۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 23 November 2019

ایران توانایی‌های نظامی خود را گسترش داده و برای خرید سلاح‌های پیشرفته‌تر از ۲۰۲۰ برنامه ریزی می‌کند. این موضوعی است که در جدیدترین گزارش آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون (DIA) آمده و در این باره توضیح داده است: تهران با ترکیب توانایی‌های خود در سلاح‌های متعارف مهلک و نیرو‌های نیابتی، تهدیدی مداوم علیه منافع ایالات متحده و هم‌پیمانانش ایجاد می کند.

این گزارش افزوده است: در سال های اخیر، با درگیری ها در سوریه و عراق، ایران اقدامات تازه ای در راستای توسعه توانایی محدود خود در استفاده از نیروهای خارجی برداشته است. توان نظامی متعارف ایران هم اکنون در بازی اعمال قدرت منطقه ای نیز حضور دارند.

DIA ارزیابی کرده که احتمالاً تهران اقدام به توسعه طراحی موشک های کروز زمین به زمین کرده، توانایی های جنگی نیروی دریایی خود را بهبود می بخشد و هواپیماهای نسل چهارم و هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته تر را به دست می آورد.

بنا به گفته پنتاگون، از آنجا که نیروی هوایی ایران کهنه و از رده خارج شده است، احتمالا به دنبال جنگنده های جدید خواهد بود. DIA گفته كه ایران "پیش از این در مورد خرید سخت افزارهای نظامی در درجه اول از روسیه و به میزان كمتری از چین" در حال ارزیابی و بحث و گفت‌وگو بوده است.

جدیدترین گزارش پنتاگون از توان نظامی ایران / سه رکن اصلی استراتژی نظامی ایران

این گزارش جدید از قدرت نظامی ایران سومین گزارش نظامی است که توسط DIA تحت دولت ترامپ منتشر شده است. در ژوئن 2017 ، DIA گزارش قدرت نظامی روسیه و در ژانویه 2019 نیز گزارشی از میزان قدرت نظامی چین را منتشر کرد.

سه رکن اصلی در استراتژی نظامی ایران

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی DIA، نیروی نظامی ایران تا حد زیادی به سه قابلیت اصلی تکیه می کند: اول موشک های بالستیک. دوم نيروي دريايي كه قادر به تهديد ناوبري در خليج فارس و تنگه هرمز است و سوم قابلیت های غیر متعارف از جمله استفاده از شرکا و نایبان در خارج از کشور.

موشک های بالستیک ایران مؤلفه اصلی بازدارندگی استراتژیک آن است. در فقدان نیروی هوایی مدرن، ایران موشك های بالستیک را به عنوان یك قابلیت برای حملات از راه دور به کار برده تا دشمنان خود را از حمله به خاکش منصرف كند. ایران همچنین دارای بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه، با موجودی قابل ملاحظه از موشک های بالستیک با برد نزدیک، موشک های بالستیک با برد کوتاه و موشک های بالستیک با برد متوسط است که می تواند تا 2000 کیلومتر دورتر، نقاطی را در سراسر منطقه هدف قرار دهد. ایران تعداد فزاینده ای از موشک های بالستیک دقیق تر و مهلک تر را توسعه داده، موجودی موشکی خود را بهبود می بخشد و همچنین موشک های کروز زمین به زمین جدید را طراحی میکند. پیشرفت های ایران در برنامه پرتاب ماهواره نیز می تواند بستری برای  آزمایش توسعه فناوری های موشکی بالستیک قاره پیما باشد.

جدیدترین گزارش پنتاگون از توان نظامی ایران / سه رکن اصلی استراتژی نظامی ایران

دوم، توانایی های دریایی ایران استراتژی قطع دسترسی منطقه ای از سوی ایران را مورد تأکید دارد. ایران با بهره مندی از موقعیت ژئواستراتژیک خود در امتداد خلیج فارس و تنگه هرمز، قابلیت های دریایی مبتنی بر تاکتیک های نامتقارن با استفاده از پلتفرم ها و سلاح های بی شماری که می تواند برای غلبه بر نیروی دریایی دشمن موثر باشد را توسعه داده است. طیف گسترده ای از این قابلیت ها برای ایران در دسترس است که شامل: موشک های کروز سوار بر کشتی و مستقر در ساحل، قایق های کوچک تندرو، مین های دریایی، زیردریایی ها، هواپیمای بدون سرنشین، موشک های بالستیک ضد کشتی و دفاع هوایی است.

به گفته DIA برخورداری از متحدان، نایبان منطقه ای و جنگ غیر متعارف ایران، برای تأثیرگذاری منطقه ای و استراتژی بازدارندگی این کشور بسیار اساسی است. نیروی قدس سپاه، یعنی ابزار اصلی ایران برای عملیات غیر متعارف، شبکه گسترده ای از متحدان غیر دولتی، نایبان و وابستگان را در سراسر منطقه در اختیار دارد. ایران طیف وسیعی از پشتیبانی مالی، سیاسی، آموزشی و مادی را به گروه هایی ارائه می دهد که شامل حزب الله، گروه های شبه نظامی عراقی، حوثی ها در یمن و برخی از گروه های فلسطینی است.

یکی دیگر از نگرانی های ایالات متحده و متحدانش طبق این گزارش، پیشرفت سریع ایران در توسعه قابلیت های پهپادی است. ایران این قابلیت را به عنوان بستری متنوع برای مأموریت های مختلف از جمله اطلاعاتی، نظارت و شناسایی یا حملات هوا به زمین می بیند و زرادخانه پهپادی خود را پیوسته گسترش داده است. ایران انواع متعددی از پهپادهای مسلح و غیر مسلح را به سوریه و عراق و برای مأموریت های نظامی اعزام کرده است.

ایران همچنین سیستم های دفاع یکپارچه پدافند هوایی خود را از طریق تولیدات داخلی و همچنین خرید خارجی تقویت می کند. ایران در حال دستیابی به سطح پیشرفته داخلی از موشک های هوایی و سیستم های راداری است و در سال 2016 سیستم دفاع هوایی SA-20C روسی را خریداری کرده که اولین توانایی دفاعی این کشور در برابر یک نیروی هوایی مدرن است.

در حوزه سایبری، گزارش DIA می گوید که تهران فعالیت های فضای مجازی را روشی ایمن و کم هزینه برای جمع آوری اطلاعات و تلافی در برابر تهدیدات تلقی می کند و همچنان به بهبود قابلیت های سایبری خود ادامه می دهد.

در نهایت این گزارش تصریح می کند: استراتژی نظامی ایران بر بازدارندگی متمرکز است و بعید است در کوتاه مدت تغییر قابل توجهی کند، ولی ایران گام های خود را در جهت توسعه توانایی محدود اعزام نیروی خارجی از طریق عملیات خود در سوریه و عراق برداشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸۲
انتشار یافته: ۱
اوگی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل