بازدید 13542

فلج مغزی نوزاد به خاطر قصور پزشکی

کد خبر: ۹۳۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۴ 18 November 2019
قصور کادر آموزشی پزشکی یکی از زایشگاه‌های پایتخت در مراقبت از زن باردار، سبب فلج کامل مغزی و جسمی نوزاد شد.

به گزارش تابناک به نقل از ایران،  زن ۳۷ ساله که پس از سال‌ها درمان تخصصی بالاخره باردار شده بود به‌دلیل شرایط خاص جسمانی باید مدام تحت نظر پزشک زنان و زایمان و آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های دوره‌ای قرار می‌گرفت. در تمام دوران ۹ ماهه بارداری شرایط جنین و مادر مناسب بود، اما چند روزی مانده به زمان تولد نوزاد، مادر مبتلا به فشار خون بالا شد و به تشخیص پزشک معالج در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت. از آنجا که بیمارستان یک مرکز آموزشی بود، سه رزیدنت تحت نظر یک استاد برای مراقبت از مادر باردار تعیین شدند. براساس سلسله مراتب این مراکز آموزشی رزیدنت‌های بالاتر، کار را به رده پایینی‌ها سپردند و در آن چند روز رزیدنت سال اولی بالای سر مادر باردار بود و هر از گاهی وضعیت او را به مافوقش گزارش می‌داد.

زایمان پردردسر

سه روزی از حضور زن باردار در بیمارستان می‌گذشت که درد شدیدی او را فرا گرفت. چند باری موضوع را به دختر جوانی که مسئول مراقبت از او بود گفت، اما هیچ کسی بالای سرش نیامد. درد شدیدتر شد و ناگهان کیسه آب پاره شد. وضعیت اضطراری بود، دختر جوان بلافاصله با رزیدنت سال بالایی تماس گرفت. اما چون قرار بود مادر باردار را طبیعی زایمان کنند، او را به اتاق عمل منتقل نکردند. چهار ساعتی از آغاز درد زن جوان گذشته بود که دکتر زنان و زایمان از راه رسید و پس از معاینه بیمار و تشخیص افت ضربان قلب و فشار خون بالای بیمار، دستور انتقال فوری او را به اتاق عمل و جراحی سزارین داد. زن جوان به اتاق عمل منتقل شد، اما از آنجا که ساعت زیادی از خالی شدن کیسه آب جنین گذشته بود، نوزاد در حالی از بدن مادر خارج شد که پوستش کبود و تیره شده بود. نوزاد را احیا و بلافاصله به دستگاه منتقل کردند، اما به‌دلیل کمبود اکسیژن دچار تشنج شد.

فلج نوزاد

زن جوان و شوهرش درباره اتفاقی که برای فرزندشان افتاده بود اطلاعی نداشتند و از اینکه پس از آن زایمان سخت، دختر کوچولویشان زنده مانده خوشحال بودند. یک روز بعد نیز مادر و نوزاد از بیمارستان مرخص شدند. اما برایشان عجیب بود که چرا دختر کوچولویشان حرکتی ندارد. تا اینکه نوزاد را پیش متخصص بردند و پس از چند عکس و آزمایش فلج کامل جسمی و مغزی او تأیید شد.

شکایت از کادر اتاق زایمان

پدر نوزاد که تیم زایمان بیمارستان را مسبب این حادثه می‌دانست با حضور در دادسرای جرایم پزشکی و دارویی (ناحیه ۱۹) تهران علیه کادر اتاق زایمان شکایت کرد.

با تشکیل این پرونده به دستور بازپرس، موضوع برای تعیین علت فلج نوزاد به کمیسیون پزشکی قانونی انتقال یافت. اعضای کمیسیون‌های سه و ۵ نفره، پس از بررسی مدارک بیمارستانی، با تشخیص جدا شدگی جفت (دکولمان حاد)، اعلام کردند با توجه به‌شدت افت ضربان قلب و پرخطر بودن بیمار، انتقال زن باردار به اتاق عمل و تصمیم‌گیری برای سزارین باید با سرعت بیشتری انجام می‌شد؛ بنابراین استاد مقیم (متخصص زنان و زایمان) به میزان ۵ درصد، رزیدنت سال سوم و دو رزیدنت سال پایینی هر کدام به میزان یک درصد در عارضه ایجاد شده برای نوزاد مقصر هستند. با اعتراض خانواده به این رأی، این بار موضوع در کمیسیون ۷ نفره مورد رسیدگی قرار گرفت و عوامل فنی شیفت به میزان ۱۰ درصد، پزشک زنان و زایمان (استاد مقیم) به میزان ۵ درصد، دو تن از رزیدنت‌ها به میزان ۲ درصد و رزیدنت سال پایینی یک درصد مقصر شناخته شدند. این رأی با اعتراض رزیدنت‌ها به کمیسیون ۹ نفره فرستاده شد و این بار مسئول فنی را تبرئه، پزشک زنان و زایمان را ۵ درصد، رزیدنت مسئول را ۲ درصد و دو رزیدنت دیگر را در مجموع ۳ درصد مقصر شناختند. در این مرحله با وجود اعتراض خانم دکتر متخصص زنان و زایمان کمیسیون ۱۱ نفره رأی را تأیید و کیفرخواست پرونده با موضوع ایراد صدمه بدنی غیرعمدی ناشی از تقصیر در امور پزشکی برای رسیدگی به شعبه ۱۰۴۳ دادگاه کیفری ۲ (مجتمع شهید قدوسی) به ریاست دکتر محبوب افراسیاب فرستاده شد. قاضی پرونده پس از بررسی مدارک پزشک متخصص زنان و زایمان، دو رزیدنت بخش زایمان و رزیدنت مسئول بیمار را به ترتیب به پرداخت ۵، ۱.۵، ۱.۵ و ۲ درصد یک فقره دیه کامل از جهت اختلال کامل مغز، دو فقره دو سوم دیه کامل از جهت فلج اندام فوقانی و تحتانی، دو فقره دیه کامل از جهت عدم کنترل ادرار و مدفوع محکوم کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۷
شایعه نسازید پزشک ایرانی اشتباه نمیکند!! کودک از مادر فلج بدنیا امده. پزشک هم قبل از بدنیا امدن مالیاتش را پرداخت کرده!
این پدر و مادر باید حداقل چندیم میلیارد هزینه این نوزاد کنند در آینده
خدا از مقصرین این جنایت نگذرد و بدترین عذاب‌های دنیوی و اخروی را نصیبشان گرداند. وجدان کجاست؟ اخلاق حرفه‌ای کار کجاست؟ این جنایتکاران یک انسان و یک خانواده را نابود کردند.
نتیجه اختصاص سهمیه به ورودی دانشگاهها همین است. تازه باید منتظر فارغ التصیلی صندلیهای فروخته شده در دانشگاههای پزشکی و پزشک انسان شدن دامپزشکهای نورچشمی باشیم.
چه فایده مهم بچه بود که ناسالمه
واقعا متاسفم به این رای دادگاه. جان یه انسان رو به خطر انداختن و برای همیشه سلامتیش رو ازش گرفتن بعد با پررویی تمام اعتراض هم میکنند. خدا به پدر و مادر نوزاد صبر بده که باید این فلجی و مصیبت ها رو تا آخر عمر به دوش بکشند. جالب اینجا هست این همه تخلف در حق این خانواده کرده اند ولی در حد چند درصد مقصر شده اند. چرا قوانین بازدارنده سفت و سختی قرار نمیدهند که کسی جرات نکنه با سهل انگاری این حوادث رو بوجود بیاوره. حداقل باید این جانیان پزشکی رو از کارشون معلق میکردن
اشد مجازات !
خندم میگیره..برای تمام عمر اون طفل معصوم بدبخت شد...پدر و مادرش نابود شدند...بعد اون رزیدنتی که باعث شده ..اون دکاری که باعث شده این اتفاق ناگوار بیفته..حتی توبیخ.چه برسه به خلع و کنسل شدن پروانه دکتر شدن رسیدن؟فقط دیه؟؟؟؟؟فقط ؟؟؟؟؟
رزیدنت سال اولی اینجوری و خیلی راحت پدر و مادری رو بعد سالها چشم انتظاری از داشتن فرزند سالم محروم کردن
ای بر هر چه پزشک به عاطفه
این قضاوت عادلانه نیست
باید چند سالی از طبابت و آدم کشی محروم بشن
سرنوشت اون نوزاد بیگناه چی میشه؟؟؟؟
مگر با پول میشه شادی و سلامتی رو به خانه این پدر و مادر آورد .این چه احکامه مسخره ایه .پزشکان اینقدر مغرور شدند خدا رو بنده نیستند و انسانیت رو زیر پا میگذارند .بجای این احکام یکسال هر کدامشان را مشروط میکردید تا دوباره تحصیل کنند و امتحان در دانشگاه دیگری بدند شاید سواد علمیشان بالا میرفت یا حق مسئولیت بیشتری رو درک میکردند
جدیدا به زور و بدون رضایت مادر، اونو مجبور میکنن که سزارین کنه. این خانوم با این ‌‌وضعیتش واقعا باید براش اصرار به زایمان طبیعی میکردین، دکترا این روزا همشون کاسب شدن و دنبال امتیاز و پولن و نه وجدان کاری دارن نه تعهد، اون قسمی هم که زمان فارغ التحصیلی خوردن فراموش کردن انگار، این بیچاره اگر سزارین میشد هم الان بچش سالم بود هم خودش. این اتفاق دقیقا برای دوست خودم افتاد و بچه سالمشو از دست داد
هیچکدام از این کارها زندگی طبیعی را به آن کودک بر نمیگرداند. خانواده بدبختی، بدبخت تر شدند. کاش هیچوقت بچه دار نمی شدند. حالا با یک بچه مرگ مغزی چه کنند؟
همه اینها نتیجه تحویل مشتی دانشجوی تنبل و بی انگیزه به جامعه است. دانشجویی که فقط برای پولدار شدن همه تلاشش را کرده تا پزشکی قبول شود. نتیجه اش میشود این بیخیالی و بی مسئولیتی.
آفرین بر این همه عدالت. بی خیال اون پدر ومادر و اون فرشته کوچولویی که بخاطر سیستم کثیف بهداشت این کشور باید تا آخرعمر فلج بمونه
دو درصد و سه درصد و پنج درصد؟یعنی نود درصد خود نوزاد مقصر بود؟؟

قاضی که این حکم رو داده اون دنیا چطور میخواد جواب پس بده؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس