بازدید 9580
سفیر سابق آمریکا در اوکراین همدستی باند‌های فساد را عامل برکناری خود دانست

دومین نشست علنی استیضاح ترامپ

سفیرسابق آمریکا در اوکراین در دومین نشست علنی تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ گفت: همدستی باند‌های فساد در کی‌اف و واشنگتن، عامل برکناری او بوده است.
کد خبر: ۹۳۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶ 15 November 2019
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سفیر سابق آمریکا در اوکراین همدستی باند‌های فساد را عامل برکناری خود دانستماری یووانوویچ روز جمعه در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که به ریاست آدام شیف از مخالفان سرسخت ترامپ و طرفدار استیضاح وی برگزار شد، علاوه بر یادآوری خدمت ۳۳ ساله خود در وزارت خارجه آمریکا، افزود: از اوت ۲۰۱۶، تا ماه مه ۲۰۱۹ من سفیر آمریکا در اوکراین خدمت کرده است.

وی با بیان اینکه در طول حضور وی در اوکراین بار‌ها شاهد درگیری اوکراین و روسیه بوده است، ادامه داد: صدای توپخانه‌ها را می‌شنیدم و می‌دیدم که دلار‌های کمک ما چگونه استفاده می‌شود. من برای پیشبرد سیاست ایالات متحده کار کردم که کاملاً مورد پذیرش دموکرات‌ها و جمهوریخواهان برای کمک به اوکراین است تا به یک کشور دموکراتیک با ثبات و مستقل با اقتصاد متصل به بازار یکپارچه اروپا تبدیل شود.

سفیر سابق آمریکا در اوکراین اضافه کرد: یک اوکراین امن، دموکراتیک و آزاد در خدمت مردم آمریکایی و اوکراینی است. به همین دلیل، سیاست ما برای کمک به اوکراینی‌ها در رسیدن به اهدافشان بود که با اهداف ما هم مطابقت دارد.

یوانوویچ با اشاره به اینکه ایالات متحده از زمان آغاز جنگ ۲۰۱۴ بین اوکراین و روسیه، کمک‌های امنیتی ارائه داده است و دولت ترامپ با تصویب تهیه موشک‌های ضد تانک به اوکراین، سیاست ما را تقویت کرد. حمایت از اوکراین کار درستی است. این کاری هوشمندانه است که باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر اوکراین تحت سلطه روسیه باشد، می‌توان انتظار داشت که شاهد تلاش‌های دیگر روسیه برای گسترش قلمرو و نفوذ آن باشیم. همانطور که جنگ علیه روسیه بسیار مهم است، دموکراسی اوکراین یک چالش مهم دارد که از اتحاد جماهیر شوروی و فساد آن به ارث برده است.

سفیر سابق آمریکا در اوکراین تاکید کرد: این مساله باعث می‌شود اوکراین و مردم آن را در برابر روسیه آسیب پذیر کند. به همین دلیل آن‌ها خواستار بخشی از اروپا شدند، خواستار این نظام و زندگی تحت حاکمیت قانون بودند. اوکراینی‌ها می‌خواستند این قانون به طور یکسان برای همه مردم اعمال شود، خواه فرد مورد نظر رئیس جمهوری باشد یا هر شهروند دیگری.

یوانوویچ با تاکید بر اینکه رهبران فاسد به طور ذاتی اعتماد شدنی نیستند، تصریح کرد: رهبران پاسخگو در اوکراین، آن را برای ایالات متحده، متحد با ارزش تری می‌سازند. در این شرایط، این کشور با موقعیت استراتژیک، محیطی را ایجاد می‌کند که در آن تاجران آمریکا بتواند راحت‌تر تجارت، سرمایه گذاری و سود کسب کنند.

وی افزود: فساد همچنین یک مساله امنیتی است، زیرا مقامات فاسد نسبت به مسکو آسیب پذیر هستند. در منافع امنیتی آمریکا، حاکمیت قانون و فساد در اوکراین کنترل می‌شود.

سفیر سابق آمریکا در اوکراین در چرایی برکناری خود هم گفت: وقتی آن‌ها اقدامات ضد فساد مرا دیدند، آن‌هایی که ترجیح می‌دادند در زمین بازی قوانین فاسد گذشته فعالیت کنند، به دنبال حذف من برآمدند. آنچه من را شگفت زده می‌کند این است که آن‌ها آمریکایی‌هایی را پیدا کردند که مایل به همکاری با آن‌ها هستند و با هم همکاری می‌کنند، ظاهراً آن‌ها موفق به برکناری سفیر ایالات متحده شدند.

یوانوویچ ادامه داد: چنین رفتاری ایالات متحده را تضعیف می‌کند، دوستان ما را در معرض خطر قرار می‌دهد و زمین بازی را برای مستبدانی، چون رئیس جمهوری پوتین می‌گستراند.

وی با رد ادعا‌های مطرح شده درباره خود که گفته باشد دستور رئیس جمهوری را نادیده بگیرند، گفت: این ادعا‌ها غیرقانونی و غیرمستند هستند که من به کارمندان سفارتخانه یا مقامات اوکراینی گفته باشم که، چون قرار است رئیس جمهوری استیضاح شود یا هر دلیل دیگری، باید دستورات رئیس جمهوری نادیده گرفته شود. من این کار را نکرده‌ام و چنین چیزی نگفتم.

مقامات اوباما درخواستی علیه ترامپ نداشتند

سفیر سابق آمریکا که خود را قربانی کانال غیررسمی سیاست خارجی مورد هدایت رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ می‌بیند، ادامه داد: چنین اظهاراتی با آموزش من به عنوان یک افسر خدمات خارجی و نقش من به عنوان سفیر مغایرت دارد.

یوانوویچ اضافه کرد: مقامات اوباما هیچ گاه از من درخواست نکردند که به کارزار انتخاباتی کلینتون کمک کنم یا به کارزار ترامپ آسیب برسانم. مشارکت در این نوع اقدامات با نقش یک افسر خدمات خارجی، سازگار نیست.

وی درباره هانتر بایدن فرزند جو بایدن معاون اول اوباما و رقیب انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰ هم گفت: من هرگز هانتر بایدن را ملاقات نکرده‌ام و هیچ مکالمه مستقیم یا غیرمستقیمی با او نداشته‌ام. گرچه من طی چندین سال خدمت در دولت، چندین بار با بایدن معاون رئیس جمهوری سابق ملاقات کرده‌ام، اما او و دولت قبلی هرگز مساله بوریسما یا هانتر بایدن را با من مطرح نکرده‌اند.

ارتباط افراد مساله دار اوکراینی با جولیانی

سفیر سابق آمریکا در اوکراین افزود: من انگیزه‌های جولیانی را برای حمله به خود نمی‌فهمم و درباره اینکه او به کدام یک از این ادعا‌ها درباره من اعتقاد داشت، نظری ندارم، اما آنچه می‌توانم بگویم این است که جولیانی باید می‌دانست این ادعا‌ها که از سوی افرادی خاصی با انگیزه‌های سوال برانگیز به طور مکرر مطرح می‌شد، مشکوک بودند چرا که جاه طلبی‌های سیاسی و مالی آن‌ها توسط آن‌ها توسط سیاست ضد فساد ما در اوکراین متوقف می‌شد.

یوانوویچ ادامه داد: پس از اینکه در اوایل ماه مارس، از معاون وزیر امور خارجه برای امور سیاسی خواسته شد تا ماموریتم را تا سال ۲۰۲۰ تمدید کند، کارزار تبلیغاتی علیه من در آمریکا وارد مرحله جدیدی شد. در پی فشار منفی، مقامات وزارت خارجه پیشنهاد عزیمت زودتر دادند و ما در ژوئیه ۲۰۱۹ توافق کردیم.

وی با یادآوری اینکه در زمان عزیمت وی، اوکراین انتخابات ریاست جمهوری داشت و رئیس جمهوری جدید به قدرت رسیده بود، اضافه کرد: جان سالیوان معاون وزیر خارجه آمریکا به من گفت: کارزار هماهنگی علیه من انجام شده است که رئیس جمهوری دیگر تمایلی برای خدمت شما در اوکراین ندارد که در واقع، رئیس جمهوری تحت فشار قرار گرفته بود.

نقش باند‌های فاسد

سفیر سابق آمریکا در اوکراین خاطرنشان کرد: هیچ کسی درباره دلایل نگرانی‌های رئیس جمهوری نسبت به ادامه فعالیت من در اوکراین توضیحی نداد.

یوانوویچ تصریح کرد: ما هنوز این موضوع را درک نمی‌کنیم که منافع افراد خارجی و شخصی توانسته‌اند منافع ایالات متحده را از این طریق تضعیف کنند. افرادی که ظاهراً از تلاش‌های ما برای ارتقای سیاست‌های آمریکا در برابر فساد احساس خطر می‌کنند، می‌توانند با استفاده از کانال‌های غیررسمی پشت پرده، ماموریت خود را با موفقیت انجام دهند.

وی یادآور شد: شاهدان مختلف بازگو کرده اند که برخی‌ها ادعا‌های بی اساسی با رئیس جمهوری به اشتراک گذاشتند و وی را متقاعد کردند که سفیر خود را برکنار کند، با وجود این که وزارت خارجه کاملاً فهمیده بود که این ادعا‌ها نادرست است و منابع، بسیار مظنون هستند. این وقایع باید همه افراد در این اتاق را نگران کند. سفیران نماد ایالات متحده در خارج از کشور هستند. آن‌ها نماینده شخص رئیس جمهوری هستند.

این دیپلمات پیشین آمریکا با تشریح اهمیت دیپلماسی و جایگاه آن در مقایسه با نهاد‌های نظامی و هزینه‌های سرسام‌آور آن، تاکید کرد: کنگره وظیفه دارد تا دوباره در دیپلماسی ما سرمایه گذاری کند. این یک سرمایه گذاری در امنیت ملی ما است. این یک سرمایه گذاری در آینده ما و فرزندان ما است.

یوانوویچ با این ادعا که دیپلمات‌ها فارغ از گرایش‌های حزبی و شخصی، سیاست‌های رئیس جمهوری را دنبال می‌کنند، به خطراتی که دیپلمات‌ها با آن مواجه بوده اند اشاره کرد که در آن به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی و بازداشت دیپلمات‌های آمریکایی در تهران، مشکلاتی که برای دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا و همچنین چین با آن روبرو بوده اند، اشاره کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار