بازدید 4313
۴

برگزاری اولین جلسه علنی تحقیقات استیضاح ترامپ

یک دیپلمات ارشد آمریکایی در آغاز جلسات علنی تحقیقات استیضاح گفته است که دونالد ترامپ مستقیما درباره تحقیقات اوکراین در مورد رقیب سیاسی‌اش، جو بایدن، سوال کرده بود.
کد خبر: ۹۳۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰ 14 November 2019

یک دیپلمات ارشد آمریکایی در آغاز جلسات علنی تحقیقات استیضاح گفته است که دونالد ترامپ مستقیما درباره تحقیقات اوکراین در مورد رقیب سیاسی‌اش، جو بایدن، سوال کرده بود.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این ادعا، اگر درست باشد، ترامپ را بیش از پیش به تلاش‌ها برای فشار بر اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا گره می‌زند.

به گزارش بی.بی.سی، بیل تیلور، سفیر موقت آمریکا در اوکراین، در جریان بیانیه آغازین خود گفت که یکی از دستیارانش مکالمه تلفنی‌ای را شنید که در آن رئیس جمهور آمریکا در مورد "تحقیقات" اوکراین درباره بایدن سوال می‌کند.

ترامپ در آن تماس مشغول صحبت با گوردون ساندلند، فرستاده آمریکا در اتحادیه اروپا، بود. تیلور می‌گوید ساندلند در پاسخ به سوال رئیس جمهور گفت که "اوکراین آماده است (تحقیقات) را پیش ببرد."

به گفته تیلور بعد از آن تماس دستیار او "از آقای ساندلند پرسید که پرزیدنت ترامپ در مورد اوکراین چه فکر می‌کند."

تیلور گفت: "آقای ساندلند پاسخ داد که پرزیدنت ترامپ بیشتر به تحقیقات درباره بایدن اهمیت می‌دهد."

ترامپ پیشتر در ماه جاری در پاسخ به سوالی درباره ساندلند گفته بود: "من درست این آقا را نمی‌شناسم."

چرا اطلاعات تازه اهمیت دارد

این به طور بالقوه چرخش مهمی در تحقیقات است. هرچند گزارش‌هایی از تماس مستقیم ساندلند با رئیس جمهور در این زمینه وجود داشته، اما هنوز شواهد مستقیمی برای گره زدن ترامپ به ادعای بده بستان ادعایی با اوکراین در دست نبوده است.

تماسی تلفنی که تیلور به آن اشاره می‌کند می‌تواند همه چیز را عوض کند.

در خلال جلسه استماع چهارشنبه، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان اعلام کرد یک شاهد عینی دیگر روز جمعه گواهی خود را پشت درهای بسته ارائه خواهد کرد. این شخص دیوید هولمز است، ظاهرا همان دستیاری که تیلور به آن اشاره کرد.

ساندلند خود قرار است هفته آینده به طور علنی شهادت دهد.

اگر هر یک از این دو نفر روایت تیلور را تایید کند، استدلال مدافعان رئیس جمهور را تضعیف خواهد کرد که گفته‌اند ترامپ از نزدیک در فعالیت‌های مجرای "غیررسمی" سیاست اوکراین نقش نداشته است. کانالی که به گفته تیلور به اوکراین فشار می‌آورد تحقیقات درباره بایدن‌ها را شروع کند.

سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین و یکی از دیپلمات‌های ارشد دیپلماتیک آمریکا در امور اروپا و اوراسیا اولین شاهدان جلسات علنی هستند

دموکرات‌ها دلیل تازه‌ای برای رضایت دارند و تیم رئیس جمهور با مجموعه دردسرهای تازه‌ای روبروست.

همزمان با آغاز جلسات علنی کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در روز چهارشنبه، ترامپ با انتشار ویدئویی در توییتر رسمی کاخ سفید تحقیقات استیضاح را "بزرگترین کلاهبرداری در تاریخ سیاسی آمریکا" خواند.

او در حاشیه دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، گفت "وقت ندارد جلسات علنی را تماشا کند."

علاوه بر بیل تیلور، سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین، جورج کنت، یکی از مقام‌های ارشد دیپلماتیک آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، هم در جریان رسیدگی علنی به تخلف ادعایی دونالد ترامپ در گفتگو با همتای اوکراینی‌اش، در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داد.

ترامپ متهم شده که مانع انتقال به موقع یک کمک امنیتی مصوب آمریکا به اوکراین شده تا با تحت فشار قرار دادن اوکراین، دولت این کشور را به تحقیق درباره جو بایدن و پسرش وادارد.

در صورتی که اکثریت مجلس نمایندگان رای به استیضاح دونالد ترامپ بدهد، برکناری او به رای دو سوم سناتورها نیاز خواهد داشت.

آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در آغاز جلسه گفت ترامپ در "مکالمه کذایی" با ولودیمیر زلنسکی خواسته‌هایی را مطرح کرده که در خدمت منافع ملی آمریکا نبوده، بلکه در جهت تامین نفع شخصی او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بوده است.

شف گفت درباره صحت اطلاعات اصلی مربوط به محتوای مکالمه ترامپ و زلنسکی بحثی وجود ندارد.

در مقابل دوین نونز، نماینده ارشد جمهوری‌خواهان در کمیته اطلاعاتی دموکرات‌ها را متهم کرد که از روند قانونی استیضاح سوءاستفاده کرده‌اند. او جلسات علنی تحقیقات را "تئاتر تلویزیونی ساخته دموکرات‌ها" خواند.

شهادت بیل تیلور

بخش اعظم شهادت تیلور تکرار شواهدی بود که او قبلا در جلسات غیرعلنی در این زمینه به کنگره ارائه کرده بود.

این دیپلمات کهنه کار که در دولتهای جمهوری خواه و دموکرات خدمت کرده، تاکید کرد برداشت او این بوده که دولت ترامپ تهدید کرده بود اعطای کمک نظامی به اوکراین را معلق کند مگر آنکه کی‌یف با درخواست رئیس جمهور برای اعلام رسمی تحقیقات درباره بایدن موافقت کند.

جو بایدن در دولت قبلی آمریکا معاون رئیس جمهور بود و پسرش هانتر عضو هیات مدیره یک شرکت گاز به نام بوریسما در اوکراین.

او شهادت داد که به ساندلند و کرت وولکر، فرستاده سابق ویژه آمریکا در اوکراین، گفته بود که وقفه در ارائه کمک امنیتی به اوکراین در ارتباط با مسائل سیاسی در داخل آمریکا "دیوانگی" است.

بیل تیلور همچنین گفت رابطه دیپلماتیک آمریکا و اوکراین از دو کانال انجام می‌شد، یک کانال رسمی و معمول، و یکی دیگر مسیر نامعمول و غیررسمی تصمیم‌‎سازی که از جمله توسط رودی جولیانی هدایت می‌شده است.

جورج کنت هم در این جلسه گفت رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، "کارزار بدنام‌سازی" دیپلمات‌های آمریکایی به راه انداخته بود.

آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی که بر تحقیقات نظارت دارد، گفت که هدف تحقیق پی بردن به این موضوع است که آیا ترامپ "از قدرت خود سوءاستفاده کرده و خواستار مداخله خارجی در انتخابات ما شده."

او در واکنش به استدلال جمهوری خواهان که می‌گویند رفتار رئیس جمهور قابل اسیضاح نیست، افزود: "اگر این عمل قابل استیضاح نیست، پس چه چیزی قابل استیضاح است؟"

ترامپ در جریان تماس تلفنی ماه ژوئیه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از او خواسته بود درباره جو بایدن و پسرش تحقیق کند.

جو بایدن هم اکنون برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری می‌کوشد.

در جلسات غیرعلنی پیشین گفته شده بود که ترامپ تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی و دعوت از زلنسکی برای بازدید از کاخ سفید را معلق کرده بود تا به رهبر اوکراین فشار آورد علنا تحقیقات درباره بایدن‌ها را اعلام کند.

براساس قوانین آمریکا کمک گرفتن از نهادهای خارجی برای پیروزی در انتخابات جرم است.

نظرسنجی نشریه پولیتیکو نشان می‌دهد که هم اکنون ۵۰ درصد از رای دهندگان در آمریکا از تحقیقات استیضاح حمایت می‌کنند درحالی که ۴۱ درصد با آن مخالف هستند. به گزارش این نشریه در اوایل ماه اکتبر ۵۰ درصد از استیضاح حمایت می‌کردند و ۴۴ درصد مخالف آن بودند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
به سیستم قضایی و قانون گذاران آمریکا باید تبریک گفت که چنین آزادی و پشتوانه قانونی برای هر یک از شهروندان دولتی و غیر دولتی وجود داره که برای اجرای قانون می تونن به راحتی شهادت بدن، بدون هیچگونه اعمال فشار از سوی نهاد و یا قدرت حکومتی و ....؛ واقعا جای تبریک داره.
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
ساسان عزیز با شما موافقم
شگفتا از این همه نظم و آزادی بیان و اخلاق مداری.
واقعا عالیه که بالاترین قدرت اجرایی شون رو و طبعا مقامات دیگه شون میتونن به چالش بکشن..یعنی در واقع زیرساخت و ظرفیت این مطلب به نوعی وجود داره. افراد گوناگون در مناصب دیگه هم محسوس نا محسوس زیر نظر میگیرن.سوئ
استفاده از سیاست و قدرت و اینکه کسی در هر لباسی خیال بکنه که در مقابل اعمال و احکام و روش و منش اش
به کسی جوابگو نیست و ما فوق بشر هست و یا مافوق سیستم اصلا مدیریت بر مبنای درستی نیست.برنامه ریزی
برای امروز و اینده در راه اینکه هر شخص مسوولی زیر نظر باشه و نتونه حلقه های تو در تو درست بکنه و توی شبکه
خودبافته اش احتمال خلاف و سرپوش کمتر باشه دلگرم کننده س.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر