بازدید 2705

الجزیره: سودان هزار سرباز برای حفتر در لیبی فرستاد

وبگاه خبری الجزیره خبر داد که به نسخه‌ای از گزارش کارشناسان سازمان ملل دست یافته که در آن آمده نائب رئیس شورای نظامی سودان هزار نفر از سربازان پشتیبانی سریع خود را برای کمک به حفتر در حمله به طرابلس به شرق لیبی اعزام کرده است.
کد خبر: ۹۳۵۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۷ 10 November 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، وبگاه خبری «الجزیره» اعلام کرد که به نسخه‌ای از گزارش تیم کارشناسان کمیته تحریم‌های بین المللی علیه لیبی دست یافته است که در آن آمده برخی کشور‌های عضو سازمان ملل تحریم تسلیحاتی لیبی را نقض کرده‌اند که از جمله این کشور‌ها امارات، سودان، ترکیه و اردن هستند.

در این گزارش آمده است: سودان و ژنرال «محمد حمدان حمیدتی»، معاون رئیس شورای نظامی سودان به تحریم‌های سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت کمک نظامی به طرف‌های درگیر در لیبی پایبند نبودند.

در این گزارش آمده است: یک هزار نظامی سودانی از «نیرو‌های پشتیبانی سریع» در ژوئیه گذشته (تیر ماه) به شرق لیبی اعزام شدند.

بر اساس این گزارش سازمان ملل، حمیدتی نیرو‌های سودانی را برای حفاظت از بنغازی و کمک به نیرو‌های ژنرال «خلیفه حفتر» مرد قدرتمند شرق لیبی که از آوریل گذشته (فروردین ماه) حمله به طرابلس را آغاز کرد، فرستاده بود. در این گزارش به نقل از چند منبع آمده است که نیرو‌های پشتیبانی سریع سودان بعدا در منطقه «الجفره» در جنوب لیبی مستقر شدند.

در گزارش سازمان ملل آمده است: اعزام نیرو‌های سودانی مذکور به لیبی در پی امضای یک قرارداد بین شورای نظامی انتقالی سودان با یک شرکت روابط عمومی کانادایی صورت گرفت که از جمله اهداف سودان از این اقدام برخورداری از کمک مالی حفتر بوده است.

در همین حال سرتیپ «عامر محمد الحسن»، سخنگوی نیرو‌های مسلح سودان در گفتگو با الجزیره حضور هر گونه نیرو‌های پشتیبانی سریع سودان یا هر گونه حضور رسمی نظامیان سودانی در لیبی را رد کرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل امارات هم از طریق تجهیز نیرو‌های حفتر به سامانه پدافند هوایی پیشرفته که در پایگاه الجفره و در نزدیکی شهر غریان نصب شده است، تحریم تسلیحاتی لیبی را نقض کرد.

ابوظبی همچنین هواپیما‌های بمب افکن و یک کشتی جنگی در اختیار نیرو‌های حفتر قرار داد که مجهز به توپخانه‌ها و تجهیزات جنگی بود.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود آورده‌اند که اردن هم نیرو‌های ژنرال حفتر را آموزش داده است، امارات نیز که از حامیان حفتر است نیرو‌های او را به هواپیما‌های بمب‌افکن مجهز کرده است.

در این گزارش آمده است که ترکیه نیز به عنوان حامی دولت «فائز السراج» در غرب لیبی، نیرو‌های این دولت را به تجهیزات نظامی، خودرو‌های زرهی و پهپاد مجهز کرده است.

لیبی از زمان سرنگونی رژیم قذافی در سال ۲۰۱۱ میلادی از دو پارلمان در شرق و غرب این کشور برخوردار است. دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» و پارلمان طرابلس بر غرب لیبی مسلط است و جامعه جهانی آن را به رسمیت شناخته است. نیرو‌های حفتر، یک ژنرال بازنشسته، اما قدرتمند لیبی هم شرق لیبی را در کنترل خود دارند که تحت حمایت پارلمان طبرق هستند. ژنرال حفتر از حمایت کشور‌هایی نظیر امارات، عربستان و فرانسه برخوردار است.

نیرو‌های حفتر از حدود هفت ماه قبل حملات به طرابلس پایتخت لیبی با هدف تصرف این شهر را آغاز کرده‌اند و با وجود حمایت‌های مالی و تسلیحاتی برخی کشور‌ها از جمله مصر و امارات هنوز نتوانسته‌اند به این شهر نفوذ کنند.

طبق گزارش سازمان ملل در هفت ماه گذشته از این درگیری‌ها تا کنون حدود ۱۰۹۳ نفر کشته و ۵۷۶۲ نفر از جمله غیرنظامیان زخمی و ۱۲۰ هزار نفر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان