بازدید 4455

تراز دریاچه ارومیه یک متر افزایش یافت

کد خبر: ۹۳۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵ 03 November 2019
مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: تراز دریاچه ارومیه با توجه به بارش‌های سال گذشته و اقدامات زیربنایی وضعیت خوبی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل ساعی امروز در جلسه شورای فرهنگی احیای دریاچه ارومیه گفت:: با توجه به بارش‌های سال گذشته و اقدامات زیربنایی که انجام گرفته است، تراز دریاچه ارومیه در سال جاری وضعیت خوبی را نشان می‌دهد و باید گفت: تراز دریاچه ارومیه یک متر افزایش را از خود نشان می‌دهد.

وی افزود: همواره از سال ۱۳۸۴ به بعد، تراز دریاچه روند منفی داشت، اما از زمانی که ستاد احیا دریاچه ارومیه شکل گرفت؛ ستاد احیا دریاچه ارومیه با همکاری عوامل ذی ربط و جوامع محلی توانست در دو سال اول تثبیت موفق باشد.

ساعی، تراز دریاچه ارومیه را ۱۲۷۱.۲۳ اعلام کرد و ادامه داد: حجم آب موجود در دریاچه، ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: طی سال‌های قبل، عمده‌ترین اقدامات انجام شده در بحث اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای برگزاری نشست و همایش‌ها، بنر و دیوار نویسی بود، اما طی دو سال اخیر، کشت گیاهان دارویی مطرح شده است.

وی با اشاره بر مطالعات رفتارسنجی بستر دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۷ افزود: بر اساس مطالعات سازمان فضایی کشور با توجه به ورود آب شیرین به بستر دریاچه، انحلال نمک رخ داده و دریاچه عمیق‌تر شده است.

ساعی بیان کرد: بحثی که در رابطه با مطالعات در مورد عمق سنجی بستر دریاچه وجود داشت این بود که دریاچه روز به روز حالت گودی خود را از دست داده و به حالت تخت درمی‌آید این در حالی است که ستاد احیا دریاچه ارومیه، مطالعات رفتار سنجی بستر دریاچه را از طریق سازمان فضایی ایران انجام داد.

وی افزود: متوسط اعتبارات تخصیص یافته حدود ۴۲ درصد می‌باشد که باعث گردیده است تا پروژه‌های بسیاری اجرایی نشود در حالی که می‌توانست مسیل‌های بسیاری لایروبی شده و حجم قابل توجهی آب به سمت دریاچه روانه کند.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه در آذربایجان شرقی ادامه داد: ۴۱۴ میلی متر بارش در سال آبی ۸۵-۸۶ وجود داشت که تراز دریاچه حدود ۱۵ سانتی متر کاهش یافته بود و ۴۰۹ میلی متر نیز در سال آبی ۸۸- ۸۹ بود که ۱۲ سانتی متر کاهش یافته بود؛ اما میزان بارش‌ها در سال ۹۷- ۹۸، ۴۸۸ میلی‌متر بود که در قیاس با ۴۰۹ و ۴۱۴ میلی متر چندان تغییر معناداری ندارد، اما گفته می‌شود ۷۰ میلی متر اضافه بارش داریم و از طرف دیگر تراز دریاچه ۱۰۵ سانتی متر افزایش داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار